Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » ma feb 05, 2024 15:51

Ik weet niet wiens verwachtingen dat waren, de mijne in ieder geval niet. Geen enkele verrassing hier.
FDI Into Brazil Unexpectedly Falls
Brazil recorded foreign direct investment outflows of $0.389 billion in December 2023, compared to an outflow of $0.479 billion in the corresponding month of the previous year, and missing by far market expectations of a $5.85 billion inflow. It marks the first decline in foreign investment into the country in 12 months as intercompany operations experienced a net outflow of $1.313 billion in the month, up from outflows of $291 millions in the previous year. On the other hand, net capital participation recorded a net inflow of $924 millions, following a net outlow of $187 millions in December 2022. Considering full 2023, Brazil received $61.95 billion inflows of foreign direct investments, equivalent to 1.32% of the GDP, firmly under the net $74.61 billion inflow in 2022.
Bron: TradingEconomics






Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » za mar 02, 2024 15:48

Expertise die Brazilië goed kan gebruiken, zeker nu het land ook stappen maakt op het gebied van energietransitie./quote]

De realiteit:

~94% van de opgewekte electriciteit in Brazilië wordt opgewekt met zon, wind en water.

~ 50% van de opgewekte electriciteit in Nederland wordt opgewekt met hernieuwbare bronnen. Dat is inclusief het opstoken van oerbossen in de oude kolencentrales.

Maar goed, met die houding komt die wethouder er wel in Brazilië. In ieder geval weer een mooi reisje op kosten van de belastingbetaler.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4785
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Felix » za mar 02, 2024 16:36

Hyundai verhoogt investeringen in Brazilië:
https://istoedinheiro.com.br/de-olho-na ... no-brasil/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » za mar 02, 2024 20:35

We zullen het volgende week zien. Ik zie al die PT figuren iedere strohalm pakken om aan te tonen dat het heel goed gaat met de buitenlandse directe investeringen.

Ik denk dat het zwaar tegenvalt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » zo mar 03, 2024 20:38

Opnieuw een autofabrikant die gaat investeren in Brazilië. Waar onder de vorige president de fabrikanten massaal had land verlieten.

https://www.moneytimes.com.br/toyota-an ... ro-jardim/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » zo mar 03, 2024 23:00

Ja, die bestaande fabrikanten zijn maar wat blij dat hun oude technologie nog een of twee lifecycles extra meegaan in een markt waar consumenten gedwongen worden om de winsten van deze autofabrikanten en de staatskas flink te spekken. Iedereen blij, behalve de consument. Die moet het doen met uitgeklede autos met oude technologie die lustig fossiele energie verbranden.

Maar deze week komen de echte cijfers van de buitenlandse directe investeringen. Dus geen opgeklopte plannen over tijdsperiodes van vijf jaar of zelfs meer, maar concrete dollars die het afgelopen kwartaal in Brazilië zijn geïnvesteerd.

Gokje, (als hobby-econoom). Het zal een zeer mager, wellicht negatief, kwartaal zijn.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » wo mar 06, 2024 14:19

Progresso schreef:
zo mar 03, 2024 23:00
Ja, die bestaande fabrikanten zijn maar wat blij dat hun oude technologie nog een of twee lifecycles extra meegaan in een markt waar consumenten gedwongen worden om de winsten van deze autofabrikanten en de staatskas flink te spekken.
Een groot deel vd door de auto industrie aangekondigde 60 miljard aan investeringen zijn EV bedrijven. De traditionele bouwer Hyundai kondigt al een aanyjaren aan niet meer actief te ontwikkelen en investeren in de fossiele techniek en heeft de productie van diverse modellen al stil gelegd.

Toyota is op dit gebied een vreemde eend in de bijt door zijn wisselachtende beleid. Aankondigingen van diverse aandere aandrijvingen, nog steeds inzetten op het wereldwijde mislukte H2 project. Het kan het zijn dat men dit doet om een rookgordijn te produceren om hun BEV achterstand in te lopen, deels speculeerde de door Toyota ontslagen oud CEO Toyoda een aantal maanden geleden bij zij aankondiging van een toekomstige aftreding als voorzitter vd Japanse auto bouwers bond hier al op.
Toyota heeft wel al jaren een zeer ruim assortiment aan hybrides, benieuwd wat men hier gaat bouwen, begrijp dat het meer Tarcísio was dan de federale overheid was die Toyota heeft aangetrokken. Bij de federale overheid zit veel meer het beleid van terug dringen van het gebruik van fossiele brandstoffen dan elders. Maar ook Toyota zal deels voor leningen bij de federale overheid aan moeten kloppen en dan zal men vanzelf wel met de regels komen, hybride bv uitsluitend op alcohol.

De vraag die je moet stellen, zou er voor de nieuwe aanschaf als er in de diverse prijsklassen voldoende BEV'S beschikbaar zijn in Brazilië nog wel toekomst zijn voor de fossiele brandstoffen? Ik heb de indruk dat er hier veel minder een anti EV stemming of vrees hangt dan in Nederland waar inmiddels 70% vd nieuwe verkopen deels of geheel elektrisch is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » wo mar 06, 2024 14:51

Progresso schreef:
zo mar 03, 2024 23:00
Gokje, (als hobby-econoom). Het zal een zeer mager, wellicht negatief, kwartaal zijn.
Uitstekende maand na een zeer tegenvallende decembermaand.
Brazil recorded foreign direct investment inflows of $8.74 billion in January 2024, compared to an inflow of $6.53 billion in the corresponding month of the previous year, beating market expectations of $4.05 billion.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » do mar 07, 2024 00:31

En inmiddels is de teller van investeringen in de auto industrie gestegen naar 90 miljard.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » do mar 07, 2024 00:45

borsjea schreef:
do mar 07, 2024 00:31
En inmiddels is de teller van investeringen in de auto industrie gestegen naar 90 miljard.
Rustig aan. Er is nog geen cent geïnvesteerd. Het zijn alleen maar plannen. Het verbaast me (of eigenlijk niet) dat al die plannen nagenoeg synchroon worden aangekondigd en allemaal een looptijd van nu tot 2030.

Zeg maar 6 jaar. Dat betekent RS15 miljard per jaar, zeg maar US$ 3 miljard. Daar gaan nog de nodige desinvestering en vanaf zoals de zojuist aangekondigde sluiting van de Toyota Corolla fabriek.

Maar ja, we kennen de enthousiaste aankondigingen. Hoeveel van de 100GWp aan grootschalige solar projecten zijn er nu opgeleverd? Hoeveel van de 100.000 banen die Shein heeft beloofd zijn er nu daadwerkelijk? Hoeveel van de 30 getekende memorandum of understanding s voor de hydrogen Ceará zijn er nu echt begonnen?

Propaganda is mooi, maar waar het om gaat is hoeveel er in het echie wordt geïnvesteerd.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » vr mar 08, 2024 01:43




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » vr mar 08, 2024 15:43

Zouden de investeringen van autobouwers die een paar jaar geleden nog massaal het land verlieten samenhangen met de problemen rond het Panama-, Suezkanaal en de Rode Zee? De belangrijkste auto landen Japan, Korea en nu ook China zullen daar om Europa of de belangrijke oostkust van de VS te bereiken flink last van onder vinden. Niet alleen vele dagen vertragingen maar ook bij het Panamakanaal enorme tariefsverhogingen. Bij het Panamakanaal is nog maar de vraag of deze in de toekomst ooit weer normaal zal kunnen functioneren.
Brazilië als Springplank kan dan intressant zijn.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » za mar 09, 2024 15:57

En het blijft maar oplopen. Nog meer fabrikanten die toekomst zien in de Braziliaanse auto-industrie.

https://g1.globo.com/carros/noticia/202 ... oras.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » za mar 09, 2024 17:29

Goed, al de grote fabrikanten hebben een produktie plaats gevonden om hun End-of-life technologie verbrandingsmotoren nog twee decennia uiterst winstgevend (ten koste van de Braziliaanse consument) te kunnen blijven produceren.

Maar wat schieten we er eigenlijk mee op.

De consument in ieder geval helemaal niets. Die krijgt in vergelijking met de rest van de wereld de verouderde technologie in de maag gesplitst. Het lukt de huidige Braziliaanse fabrikanten al niet om de meest simpele auto voor minder dan RS 80.000 op de markt te brengen. Nu moet zo'n auto ook nog voorzien worden van een extra elektromotor, een middelgrote batterij en complexe elektronica. Zelfs de simpelste auto wordt zo complex dat je deze alleen nog maar tegen zeer hoge kosten bij de merkdealer kan laten maken. De ervaring met de meeste drie-cylinder autos, want dat worden ze allemaal, is dat ze met pijn en moeite de 200.000 kilometer meegaan.

Maar schiet Brazilië er als land wat mee op? Nauwelijks. Die verbrandingsmotor is wel zon beetje uitontwikkeld. Alle grote stappen zijn wel zon beetje gemaakt. Braziliaanse R&D van de Braziliaanse universiteiten zal zich dus nog 20 jaar richten op totaal uit ontwikkelde technologie. Men mist hier de boot.

Maar dan heb je werkgelegenheid? In de fabrieken zelf ontstaat natuurlijk werkgelegenheid. Maar, al die fabrikanten kondigen NIEUWE fabrieken aan maar zullen de oude inefficiënte fabrieken sluiten. Het kenmerk van alle nieuwe fabrieken is dat er zeer weinig personeel nodig is.

Natuurlijk houd je de werkgelegenheid bij de benzinepompen. De uitbaters zijn verplicht om bediendes aan te nemen. Tja, een snelle elektrificatie zou het beroep pompbediende snel in de categorie schoorsteenveger of hoefsmid brengen, maar het lukt Brazilië dus om nog tientallen jaren honderdduizenden nikskunners van de straat te houden.

Echt handig is het ook niet voor de democratie en economie. De transportsector is de achilleshiel van de Braziliaanse economie. Hoeveel stakingen hebben we niet gezien de afgelopen jaren als de dieselprijzen weer omhoog gingen en waar vervolgens regering op regering door de knieën ging om de eisen van de sector in te willigen. Elektrificeer de vloot. Als de pomp dicht is, geen probleem. Het leven gaat gewoon door. Hoge dieselprijs, geen probleem voor de fleetowners die hun vrachtwagens op elektriciteit laten rijden. Weg eensgezindheid en onderlinge competitie tussen de vrachtwagenchauffeurs.

Maar schiet de wereld er wat mee op? Miljoenen hectares zijn er nodig om de benodigde suikerriet te produceren. Enorme hoeveelheden geïmporteerde diesel voor de trekkers, massale hoeveelheden geïmporteerde pesticiden en niet te vergeten bootladingen vol met potassium om de oorlogskas van Putin te spekken.

Kortom, het is de grootst mogelijke idioterie die we sinds tijden in Brazilië hebben gezien.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door quasimodo » zo mar 10, 2024 20:25

Echt handig is het ook niet voor de democratie en economie. De transportsector is de achilleshiel van de Braziliaanse economie. Hoeveel stakingen hebben we niet gezien de afgelopen jaren als de dieselprijzen weer omhoog gingen en waar vervolgens regering op regering door de knieën ging om de eisen van de sector in te willigen. Elektrificeer de vloot. Als de pomp dicht is, geen probleem. Het leven gaat gewoon door. Hoge dieselprijs, geen probleem voor de fleetowners die hun vrachtwagens op elektriciteit laten rijden. Weg eensgezindheid en onderlinge competitie tussen de vrachtwagenchauffeurs.

Maar schiet de wereld er wat mee op? Miljoenen hectares zijn er nodig om de benodigde suikerriet te produceren. Enorme hoeveelheden geïmporteerde diesel voor de trekkers, massale hoeveelheden geïmporteerde pesticiden en niet te vergeten bootladingen vol met potassium om de oorlogskas van Putin te spekken.

Kortom, het is de grootst mogelijke idioterie die we sinds tijden in Brazilië hebben gezien.
Door de knieën gaan voor hoge Dieselprijzen was en is niet nodig met goed beleid. Er is olie in overvloed. Maar de laatste president sloeg de plank volledig mis of zette 1 van de weinige piket paaltjes die hij plaatste volledig verkeerd. Hij verkocht de raffinage capaciteit voor een appel en een ei en wat persoonlijke kraaltjes. En integenstelling tot de huidige president veranderde Petrobras tot een cash cow t.b.v. de aandeelhouders door exorbitante dividendrendement, i.p.v dit geld te laten investeren in de zelfredzaamheid van zowel Brazilië, als dit bedrijf. Door dit geld te investeren in zowel de raffinage capaciteit alsmede duurzame energie voor de toekomst. En daar je als land maar iets meer als de helft van de aandelen in bezit hebt gooi je de andere helft over de balk. En ik vermoed ook voor een groot gedeelte in de zakken van bevriende mensen die ze wel gekocht hebben.

En je kan wel beargumenteren electriseer de vloot. Daar is onvoldoende geld voor in de particuliere sector. En het aanbod om dit met subsidies voor elkaar te krijgen zou net als in Nederland alleen de mensen bevoordelen die deze subsidies niet nodig hebben. En dan zul je wat geduld moeten hebben en investeren in tussenvormen zoals bio brandstof. En intussentijd kun je het geld dat je dan niet over de balk smijt nuttiger besteden. Investeren in bijvoorbeeld kunstmest fabrieken omdat je daar waarschijnlijk veel van nodig hebt en beschikt over goedkope groene energie. Electrische stadsbussen, vervoer over water, treinverbindingen, opbouwen en versterken van de midde klasse, scholing van de bevolking, enzovoorts enzovoorts.

Maar een groot gedeelte van de bevolking hun vervoer afnemen omdat ze buiten de boot gaan vallen doordat ze het niet kunnen betalen. En de prijs van hun eten te verhogen omdat de transport kosten significant hoger liggen lijkt mij dan weer niet zo handig in een democratie. Ik zou als president ook even afwachten om hier al te veel maatregelen te treffen tot ik zeker wist dat de technologie zo ver is dat mijn bevolking het ook kon betalen. En dan kun je intussentijd wel gewoon de bedrijven faciliteren die in de toekomst deze overgang wel mogelijk maken en in Brazilië willen investeren voor de mensen die het wel al kunnen en willen betalen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door borsjea » za mar 16, 2024 23:07




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Buitenlandse directe investeringen ver onder verwachtingen

Bericht door Progresso » zo mar 17, 2024 03:46

Die RS100 miljard aan investeringen van de auto industrie zijn net zo vaag als de miljarden investeringen van de "green hydrogen hub" in Ceará. Of de honderdduizend banen die Shein had toegezegd.

Het is heel makkelijk om als CEO van een groot internationaal bedrijf te roepen dat je over een periode van 7 jaar enkele miljarden gaat investeren, investeringen overigens die sowieso gedaan worden omdat er simpelweg een nieuwe generatie aan zogenaamde platforms over de hele wereld aan komt.

Interessant is dan altijd om te zien hoe politici zich dan positioneren om het het van de belastingbetalers zo snel mogelijk aan de aandeelhouders van dat soort bedrijven te verschenken. Het is altijd makkelijk om andermans geld aan anderen te geven en dan zelf in alle kranten en media te beweren dat jij de grote man was die dat toch maar even voor elkaar heeft gekregen.



Plaats reactie