Jullie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Jullie

Bericht door Progresso »

Nou, laat ik eens wat informatie van O Globo gebruiken uit de uitzending van gisteren met een enquette van het onderzoeksinstituut IPEC.

Wat blijkt. 45% van de Braziliaanen indentificeert zich als rechts. Een 20% vindt zichzelf in het midden. 35% identificeert zich als links, van die 35% is een-derde extreem-links.

Dat is raar, want Lula doet het volgens links uitstekend. Dan zouden die 60 miljoen kiezers die 16 maanden geleden op Lula hebben gestemd toch duidelijk zichtbaar moeten zijn in een dergelijk peiling. Of het gaat helemaal niet zo goed met het beleid van Lula, of die 60 miljoen kloppen niet.

Misschien hebben "hun" een verklaring?
GL2KwAtWgAAnbSZ.png
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5121
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Jullie

Bericht door quasimodo »

Ik heb niet de indruk dat de Brazilianen stemmen op de idealen die dicht bij hun liggen maar vaak op de hoop van verandering en een topic dat dicht bij hun ligt. En daar zijn ze niet de enige in. In Nederland gebeurt precies hetzelfde. Daar wordt vaak onderzoek gedaan bij mensen wat ze in hun verleden gestemd hebben en wat ze van plan zijn te gaan stemmen. En dan krijg je de wonderlijkste combinaties.

Bovendien hebben politici een vast stramien. Voor de verkiezingen beloftes doen wat leidt tot sterke populariteit. Als ze dan aan de macht komen blijkt langzaam dat het allemaal niet zo vlug te realiseren is en er bezuinigingen gedaan moeten worden. En de populariteit daalt dan. En in het laatste jaar gaat alles ineens vaak opvallend goed, worden er gaatjes gevonden om extra geld uit te geven en de pot weer verteerd. En de beloftes gedaan dat het in de toekomst echt beter zal gaan dankzij hun beleid. En de populariteit stijgt weer.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Jullie

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: di apr 23, 2024 18:36 Bovendien hebben politici een vast stramien. Voor de verkiezingen beloftes doen wat leidt tot sterke populariteit. Als ze dan aan de macht komen blijkt langzaam dat het allemaal niet zo vlug te realiseren is en er bezuinigingen gedaan moeten worden. En de populariteit daalt dan. En in het laatste jaar gaat alles ineens vaak opvallend goed, worden er gaatjes gevonden om extra geld uit te geven en de pot weer verteerd. En de beloftes gedaan dat het in de toekomst echt beter zal gaan dankzij hun beleid. En de populariteit stijgt weer.
Ja, dat klopt wel in algemene zin. Maar voor Brazilië niet. Lula doet gewoon wat hij belooft heeft, de economie draait gewoon door, werkgelegenheid stijgt, de rente daalt, de inflatie daalt, de benzineprijzen zijn laag, de beurs staat hoog, de reaal is stabiel. Fabrieken kondigen investteringen aan van tientallen miljarden.

Dus de 60 miljoen mensen die een paar maanden geleden blijkbaar op Lula hebben gestemd krijgen precies wat belooft is, ja zelfs meer want "extreem rechts" wordt zwaar aangepakt. Toch is er een enorme varandering aan de gang. Hoe kan dat nou?
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5121
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Jullie

Bericht door quasimodo »

Die enorme verandering valt best mee. Al heb ik ook gezien dat de populariteit van Lula dalende is. Ik snap alleen niet waarom je nu juist deze grafiek laat zien. Waar zou Lula te zien moeten zijn en waar Bolsonaro bijvoorbeeld?

Er zijn heel veel Brazilianen die net zoals in de VS de laatste keer de beide kandidaten niets vinden en gewoon kiezen wat de minst slechte is.

Bolsonaro won voornamelijk op 1 topic hij zou de corruptie gaan aanpakken. En dat is geen rechts of links standpunt waardoor hij zowel linkse als rechtse stemmers aan zich bond.

Lula profiteerde van de puinhoop die Bolsonaro veroorzaakte en niet in de laatste plaats dat de corruptie niet minder is geworden maar dat zelfs de gedachte verlosser er veelvuldig van wordt beschuldigd. En als je een rechts topic eruit zou willen lichten de financiën. Dan kan ik me levendig voorstellen dat mensen die geconfronteerd worden met een zeer zwakke volatiele reaal, torenhoge rentes op leningen en een inflatie waar een paard de hik van krijgt. De afweging maakt om dan maar te stemmen op het enige geboden alternatief Lula.

Ik denk dat mensen zichzelf redelijk consequent als je ze vraagt in hoeverre ze links of rechts zijn in dezelfde categorie plaatsen. Maar als je ze vervolgens vraagt op wie ze gestemd hebben, er heel veel zijn die al een keer op Lula en een keer op Bolsonaro gestemd hebben, en niet alleen die uit het midden.
Plaats reactie