Straat-verkopers

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Hugo
Artikels: 0
Berichten: 103
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 14:27

Straat-verkopers

Bericht door Hugo » za jul 07, 2007 16:14

Hallo,

Nog 2 maanden en we gaan lekker naar Fortaleza, we kunnen niet wachten... haha.

Even nog een vraag, ik heb gehoord dat er nogal wat straatverkopers zijn in Fortaleza. Als ze een toerist zien zullen ze waarschijnlijk wel de hoofdprijs gaan vragen voor hun produkten, ik neem aan dat je flink kan afdingen. Zijn er nog tips?
O ja, zijn er veel straatverkopers of valt het wel mee... ik wil wel lekker op het strand kunnen genieten van de zon namelijk.

Bedankt weer!



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » za jul 07, 2007 16:42

Straatverkopen, da's de tweede economie in Brazilië. Dus ook in Fortaleza en vooral in de gebieden waar toeristen komen. Ze vragen inderdaad vaak de hoofdprijs maar je hoeft niets te kopen natuurlijk. Ook zwervers, of mensen die doen alsof, komen regelmatig langs. Probeer je er niet aan te storen en anders ga je, als je naar het strand wilt, naar plaatsjes buiten Fortaleza, daar is het wat minder.

Soms is het wel gemakkelijk, zo'n straatverkoper. Ik vergeet namelijk regelmatig mijn sigaretten...

Ik denk dat overal ter wereld waar toeristen komen, er veel straatverkopers zijn. Brazilë is hier geen uitzondering op.



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Bericht door rap » za jul 07, 2007 17:13

Wat ook handig is als een verkoper bij je langskomt om te zeggen....
já comprei brigado.
Uitspraak sja compree briekado.
Doet wonderen.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Bericht door Wade » za jul 07, 2007 17:56

Het meest erger ik mij aan die 'moeders' die zo laf zijn om hun kinderen in hun plaats uit bedelen te sturen om op die manier zieliger over te komen :? dan ben ik eerder geneigd om dat kind de rest van mijn eten op het strand te laten opeten want als je ze geld geeft moeten ze dat achteraf toch afgeven.
Degene die mij het meest stoort zijn die aan de ingang van die grote Banco do Brasil op de Avenida Abolição. Ma ligt de hele dag op haar luie kont tegen de gevel aan en haar kleine dochtertje moet aan iedereen gaan vragen terwijl zijzelf niet eens moeite doet. "Não tem trabalho pra mim" (of iets in die aard) vertelde ze me op een dag toen ik weer eens Njet zei bij het buitenwandelen. Dat kan wel goed zijn mens, maar als je daar de hele dag van 's morgens tot 's avonds op je luie reet ligt gaat het werk heus niet naar jou toe komen.

Dan toch respect voor die verkopers, want die doen toch nog ietwat de moeite te werken voor hun boterham, al is het soms wel vervelend als ze blijven doorzeuren als je niks wil kopen.



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Bericht door rap » za jul 07, 2007 20:05

Wade daar heb je volkomen gelijk in.
Ook moeders of zogenaamde moeders (kind geleend bij de buren) verafschuw ik.
Het kind of de baby hangt als een pop over haar armen en dan maar bedelen tot in de nacht, die mogen zeker bij mij niet op het terras.
Schandalig dat de gemeente en politie daar niet tegen optreedt, vind het misbruik maken van kinderen, om zo op het gevoel van de tourist te werken dat ze wat makkelijker geld geven vanwege het kind.
Ik heb al de nodige keren gezien dat ze de buit van de dag verdelen of het klein geld wat ze hebben gebedeld bij een barraca gaan wisselen. Gemiddelde van 60 Reais bij elkaar bedelen is normaal.

Over de verkopers gesproken, ook daar moet je mee oppassen er zijn er namelijk een aantal die weinig of niks verkopen en dan geen schroom hebben om iets wat op tafel bij jou ligt even per ongeluk te stelen.
Ook verkopers die een produkt hebben dat toch niet verkoopt, maar daardoor wel over elke barraca tafel aan tafel struinen totdat ze hun kans zien om een mobiel of wat dan ook te stelen.
Door shorts of korte broeken die veel gedragen worden met ondiepe zakken valt er nog wel eens een mobiel of een portemonnee op de grond terwijl men aan een tafeltje zit zonder dat men er erg in heeft, dat heb ik al een aantal keren meegemaakt
Een truck is..... als ze bv van die houten uitgesneden schilderijen verkopen...... om er dan enkele bij je op tafel te leggen, natuurlijk bovenop iets kostbaars, en weg is je......

Laat ze ook nooit bij je aan tafel komen zitten, voordat je het weet gaan ze zelf de drankjes bestellen en je komt niet meer van ze af, ze zullen niet vanzelf weggaan.



Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

Bericht door muntje » zo jul 08, 2007 08:40

vooral op het strand ergeren wij ons eraan, ze staan soms met 3 of 4 verkopers in de rij omdat ze een toerist zien waaraan ze denken iets te verkopen. leg je lekker te zonnen, staan er weer van die verkopers naast je. gek wordt je er soms van.



Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

Bericht door muntje » zo jul 08, 2007 08:42

er is er echter 1 die wel grappig is. loopt meestal in de buurt van croco-beach. het is zo'n rastafiguur met van die samba atributen. de gehele dag heeft ie het over ...... no stress .... relax....... :D



Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

Bericht door maxx » zo jul 08, 2007 09:30

ja muntje die rasta man die weet het wel no stress en gelijk heeft ie,je niet druk maken altijd vriendelijk blijven en met één of twee simpele woordjes scheep je ze wel af op een vriendelijke manier,ik vind niet dat je meteen moet gaan snauwen naar die mensen het is voor velen de enige manier om iets te verdienen en we zijn te gast in hun land dus altijd proberen op een deftige manier duidelijk te maken dat je niks wil(doen of je slaapt helpt ook wel),en dat van die sigaretten is waar pakje vergeten geen probleem om de 2 min.komt er wel eentje langs :)



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Bericht door Salseros » zo jul 08, 2007 13:23

Die rastaman ken ik dus ook... no stress, um pouco de sexo, um pouco de marihuana... :)

Als je voor het eerst in Fortaleza bent, zullen de verkopers er natuurlijk alles aan doen om een slaatje uit je te slaan. Ze beginnen vaak met torenhoge prijzen, waarbij je zeker kunt afdingen tot de helft.
Er probeerde ooit eens een verkoper een zonnebril aan me te verkopen, een echte Ray Ban zogezegd (yeah right) en vroeg R$ 40,00. Dit zijn brillen die ze kopen voor R$ 10,00 dus als ik direkt ja had gezegd zou hij de rest van de dag al niet meer te hoeven werken! Op Praia do Futuro heb je de meeste verkopers, op drukke plekken komen om de 30 seconde verkopers langs... in het begin zeg je dan nog vriendelijk dank je wel, maar na een uurtje wordt het wel een beetje irritant, meestal schud ik dan alleen nog maar met mijn hoofd.
Ik had trouwens samen met Marcel een idee bedacht, gewoon een bordje meenemen met de tekst "obrigado" aan een stok... in het zand steken en kijken of het helpt. :lol:

Dan heb je nog die bedelaars... Maria is er 1 van (een vrouw die met een fles op haar hoofd loopt), die geef ik nog weleens wat. Dan heb je ook nog die schoenpoetsers die voor R$2,00 je schoenen poetsen (daar begin ik echt niet meer aan). En inderdaad die vrouw met kind op haar schouder... ze vroeg een keer geld en bleef maar staan, uiteindelijk ging ze weg en scheldde me uit terwijl ze wegliep (moet je natuurlijk vooral doen, dan geef ik zowieso de volgende keer niets).


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Hugo
Artikels: 0
Berichten: 103
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 14:27

Bericht door Hugo » zo jul 08, 2007 16:35

Ok bedankt voor de uitgebreide informatie!
Tja je kan ook niet alleen maar lol en plezier hebben, nou ja zo erg is het ook weer niet natuurlijk. Op het strand gewoon mijn ogen dicht doen als ik iemand ziet aankomen, lopen ze hopelijk gewoon verder.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Bericht door Wade » zo jul 08, 2007 18:45

maxx schreef:ja muntje die rasta man die weet het wel no stress en gelijk heeft ie,je niet druk maken altijd vriendelijk blijven en met één of twee simpele woordjes scheep je ze wel af op een vriendelijke manier,ik vind niet dat je meteen moet gaan snauwen naar die mensen het is voor velen de enige manier om iets te verdienen en we zijn te gast in hun land dus altijd proberen op een deftige manier duidelijk te maken dat je niks wil(doen of je slaapt helpt ook wel),en dat van die sigaretten is waar pakje vergeten geen probleem om de 2 min.komt er wel eentje langs :)
je kan ze inderdaad op een vriendelijke manier proberen af te schepen en dat kost niet veel moeite.
vorige week zaten er een paar meter van me een tafeltje met Italianen (dacht ik, komen die wel naar Boa Vida?). een van die hippies probeerde zijn spullen te tonen en één van de Italianen maakt een gebaar van 'rot op' met zijn handpalm en zegt iets in de aard 'sua mama é uma vaca'. Die hippie natuurlijk flink pissed off maar een andere verkoper heeft hem uiteindelijk gekalmeerd en ze zijn weggegaan (nog steeds niet goedgeluimd weliswaar).
Nu moest ik in de verkoper zijn plaats zijn, zou ik dan zomaar weggegaan zijn als die Italiaan zoiets over mijn moeder zei? Ik denk eerder dat ie zijn spaghetti voortaan niet meer 'al dente' zou kunnen eten... (want daarvoor heb je tanden nodig :wink: )



Plaats reactie