Trouwen in Brasil

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
sander87
Artikels: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: vr mar 07, 2014 20:16

Trouwen in Brasil

Bericht door sander87 » vr mar 07, 2014 20:34

Hallo allemaal, ik en m'n braziliaanse liefde zijn na een lange tijd langeafstandsrelatie besloten te gaan trouwen in brazilie.
Zij is vandaag naar het plaatselijke cartorio gegaan om te vragen wat we allemaal nodig hebben hiervoor.
Maar zit toch nog met een aantal vragen.
Dit heb ik nodig:
Certidao de nascimento, is uittreksel geboorteregister
kopie van pasport
Declaracao do pais de origem, geen idee wat dit is?
Declaracao de policia federal, zij zegt dat we dat daar gaan regelen als we er zijn. Kan dat kloppen? En wat is dit? :mrgreen:

En dan nog wat als ik deze documenten gelegaliseerd heb bij ministerie van buitenlandse zaken en daarna braziliaanse ambassade, kan ik dit dan in nederland beedigd vertalen of moet dit perse in brasil? En weet iemand nog een adresje :wink:

Alvast bedankt jongens, groeten Sander
Als ik wat verkeerd heb zeg het me en tips zijn ook welkom! :mrgreen:



Pedro2
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 13:47

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door Pedro2 » za mar 08, 2014 00:30

Hoi Sander,
Veel en precies weet ik het ook niet meer -te lang geleden;)- Maar zover ik weet is delclaraçao do pais de origem een verklaring dat zij Brasliaanse is en daar geboren . Van policia federal waar ze ook haar paspoort moet aanvragen (eventueel?) zal een verklaring zijn dat ze niet getrouwd is of officieel gescheiden denk ik. In elk geval is die verklaring nodig ook van en voor jou. Verder moet ze dacht ik 2 getuigen hebben die dat ook verklaren. Lagaliseren doe je volgens mij bij een cartorio en bij het consulaat in For of ambassade in Brasilia. Ik denk trouwens dat dit alleen voor jouw documenten nodig is. ? Vertalen kan volgens mij overal waar je dit wilt mits de vertaler inderdaad beedigd is. Vroeger zat er een redelijk goedkoop adres in Rotterdam waar ook het consulaat is. (anders ff googelen he ) De prijzen zullen wel aardig hoger zijn geworden inmiddels. Nog wat opmerkingen van mijn kant: Let er wel op dat je dus voor de Brasiliaanse wet trouwt met hun wetten en regels! Al gedacht op welke voorwaarden je gaat trouwen? In gemeenschap van goederen (heet commum meen ik) of op huwelijkse voorwaarden? Pas daar een beetje mee op dus en laat de voorwaarden ook vertalen in Nederlands! De regels zijn echt anders daar! Alimentatie wel lager meestal (vroeger ca 10%?) maar met bijv. daar een huis kopen moet je ook erg oppassen. Het klinkt niet fijn als je net gaat trouwen maar de praktijk is toch dat niet alle relaties stand houden en daar moet je echt nu dus rekening mee houden ook en zorgen dat je niet dan in een diepe kuil gaat vallen. Verder kan het soms een beetje lang duren voordat de documenten voor je huwelijk het hele behandel en verzend circus voorbij/klaar is in Brasil. Vroeger hielp een persoonlijk bezoek aan het consulaat in For met de daarbij horende "vriendelijkheden" ;)

Dit is wat ik er nog van weet maar ongtwijfeld zullen er hier mensen (en reacties) zijn die beter en meer recent zijn dan deze.
In elk geval veel succes en een mooie toekomst gewenst van mijn kant!
Pedro2



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door René » za mar 08, 2014 03:27

Mocht er op je uittreksel bevolkingsregister bij burgerlijke staat "gescheiden" staan, moet je vorige huwelijk en echtscheiding voordat je mag trouwen in BR, eerst door BR justitie bekrachtigd worden (homologação). Duurt ongeveer een jaar.
Ben je nooit eerder getrouwd geweest, kun je deze post negeren.
Succes,
René



Pedro2
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 13:47

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door Pedro2 » za mar 08, 2014 08:29

Ik weet niet zeker of dat klopt, Rene.
Het is voor Brazilianen wel zo, dat overkwam ons omdat mijn vrouw gescheiden was, een jaar of 10 daarvoor.

Dat kan vervelend uitpakken, want voor die homologaçau moet de ex toestemming geven oid. IK ken een paar waarbij dat werd geweigerd, en die konden dus niet trouwen.
Ik dacht echter dat dat een inhaalslag betrof, vanwege een wetswijziging een tiental jaar geleden. Daarvoor konden Brazilianen niet of zeer moeizaam hertrouwen.
Ik weet dus niet of het voor Nederlanders noodzakelijk is.

In ons geval was die homologaçau geen langdurige zaak, een paar weken meen ik. Het moet uitgesproken worden door een rechter, dus die moet even tijd vinden.

Vermoedelijk wordt met die verklaring van het "pais de origem" de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) bedoeld. En dat bewijs van goed gedrag moet dus niet van de PF komen, want die kennen de buidegom helemaal nog niet (hopen we) maar van de politiediensten in Nederland en moet dus in Nederland aangevraagd worden.
Let er wel op dat dat soort dingen maar een paar maanden geldig zijn. En vertaald moeten worden enz.[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja dat is waar ook..Mtilburg. Die VOG heb je ook nodig en kan je gewoon via het gemeentehuis van je woonplaats aanvragen met als doel huwelijk in het buitenland meen ik.. Zal rond de 30-40 euries kosten.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door René » za mar 08, 2014 19:42

Het is mij overkomen.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door Wade » za mar 08, 2014 22:05

Afbeelding



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door Salseros » wo mar 12, 2014 00:10

Hier nog wat informatie:

Hier wat site,s
http://www.brazilianembassy.nl/english/index.htm
Consulaat do Brasil stations plein Rotterdam

Site voor inschrijving plus informatie Gemeente Den haag
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/lok ... rzaken.htm

Marriage in Brazil

Dutch documents

In order to marry a Brazilian citizen in Brazil, the following Dutch documents must be submitted to the Brazilian notary public who will receive the marriage application:


1 – Dutch passport of the Dutch partner
Photocopy authenticated by the Consulate General
Van iedere bladzijde van het paspoort dit kan je ook op het consulaat laten doen
2 – Birth certificate (Geboorte bewijs) of the Dutch partner
International model, legalised by the Consulate General
Dit moet je halen bij de gemeente waar je geboren ben opletten internationaal model aanvragen

3 – Residence certificate (Uittreksel van de bevolkingsregister) of the Dutch partner
International model, legalized by the Consulate General
Dit moet je halen bij de gemeente waar je ingeschreven was opletten internationaal model aanvragen

4 – Good behaviour certificate (Bewijs van goed gedrag) of the Dutch partner
International model, legalized by the Consulate General
Bewijs omtrent gedrag zie site http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsp ... et_gedrag/
Dit bewijs is ongeveer 3 maanden geldig en het duurt ongeveer 6 weken

5 – Divorce certificate (Gescheiden uittreksel) of the Dutch partner
If the Dutch partner was previously married. International model, legalised by the Consulate General

Orginele scheidings papieren laten legaliseren bij de rechtbank waar je gescheiden ben

Daarna de scheidings papieren laten legaliseren bij de het ministerie van justitie in den Haag
Daarna de scheidings papieren laten legaliseren bij de het ministerie van Buitenlandse zaken in den Haag
Daarna de orginele scheidings papieren laten vertalen door een beedigd vertaler en laten legaliseren bij het braziliaanse consulaat

6 – Death certificate (Overlijdensakte) of the Dutch partner former partner
If the Dutch partner is a widow/widower. International model, legalised by the Consulate General.
NVT

7 – Residence certificate (Uittreksel van de bevolkingsregister) of the Brazilian partner
If the Brazilian partner has been living in the Netherlands for more than 6 months. International model, legalised by the Consulate General
NVT

8 – Power of attorney of the Dutch partner empowering a third party to initiate marriage procedures in the notary’s office in Brazil
If the Dutch partner will not apply for marriage in person.
NVT

Attention:
Please note that the above mentioned list is intended as a useful guideline.
List of documents to be lodged either by the foreigner or by the Brazilian partner before Brazilian authorities should be requested at the Registry Office (Cartório) in which the marriage will be celebrated.

Consular fees
The authenticated photocopy of the Dutch passport costs € 13,50. Every Dutch document legalised in the Consulate General costs € 18.00. In order to issue the Good behaviour certificate, local authorities may request a consular statement of the reasons why the Dutch citizen applied for the Certificate. The Consulate General provides this statement at the cost of € 13,50.
All fees are payable either by debit card (PIN) or in cash. Credit cards and cheques are not accepted.

Documents returned by mail
For the return of documents by mail a self-addressed stamped envelope of suitable size should be provided to the Consulate-General. THE CONSULATE-GENERAL CANNOT BE HELD RESPONSIBLE FOR LOST OR DELAYED MAIL.

Processing time
Upon delivery of complete documentation and fees at the Consulate-General allow a minimum of three working days for the legalization. Add a minimum of two working days for documentation returned by mail.

Sworn translation
All Dutch documents must be translated into Portuguese by a sworn translator in Brazil before being submitted to the Registrar Office (Cartório).

Same-sex marriage
Same-sex couples cannot get married in Brazil.

Permanent visa
The alien who is married to a Brazilian citizen may request a permanent visa if the couple decides to live in Brazil. The alien must request the permanent visa for family reunion at this Consulate General, if he/she lives in the Netherlands, or from the Brazilian Federal Police (Ministry of Justice) if he/she lives in Brazil.

Brazilian nationality
The alien who is legally married to a Brazilian citizen and has been legally residing in Brazil with a permanent visa for one year may request the Brazilian nationality from the Brazilian Federal Police (Ministry of Justice).

Documentation of the Brazilian partner
List of documents to be lodged by the Brazilian partner before Brazilian authorities should be requested to the notary public’s office (cartório) in which the marriage will be celebrated. Useful information can also be found in the pertinent section of the Brazilian Civil Code (articles 1.511 to 1590). Articles 1.525 and 1.526 are reproduced below.(Text available in Portuguese only.)

CAPÍTULO V
Do Processo de Habilitação Para o Casamento

Art. 1.525. O requerimento de habilitação para o casamento será firmado por ambos os nubentes, de próprio punho, ou, a seu pedido, por procurador, e deve ser instruído com os seguintes documentos:

I - certidão de nascimento ou documento equivalente;
II - autorização por escrito das pessoas sob cuja dependência legal estiverem, ou ato judicial que a supra;
III - declaração de duas testemunhas maiores, parentes ou não, que atestem conhecê-los e afirmem não existir impedimento que os iniba de casar;
IV - declaração do estado civil, do domicílio e da residência atual dos contraentes e de seus pais, se forem conhecidos;
V - certidão de óbito do cônjuge falecido, de sentença declaratória de nulidade ou de anulação de casamento, transitada em julgado, ou do registro da sentença de divórcio.

Art. 1.526. A habilitação será feita perante o oficial do Registro Civil e, após a audiência do Ministério Público, será homologada pelo juiz.
In BR kun je uit 4 typen huwelijkse voorwaarden kiezen. Maak je voor het huwelijk geen keuze dan is er automatisch sprake van de eerste optie.
Voor 2 t/m 4 moet je voor het huwelijk een akte laten opmaken.

1. Comunhão Parcial de Bens -> gebruikelijke huwelijkse voorwaarde: houd in het kort in dat alles wat opgebouwd is tijdens het huwelijk beide huwelijkspartners toekomt (dus 1 boedel vormt), alles van voor het huwelijk blijft ook tijdens het huwelijk van degene van wie het voor het huwelijk was, kan alleen op beider verzoek bij de rechtbank gewijzigd worden. Ook zaken als erfenissen komen niet samen in de boedel.
Is één van de huwelijks partners ouder dan 60 jaar of jonger dan 16 mag men alleen onder deze huwelijkse voorwaarden trouwen.

2. Comunhão Universal de Bens -> huwelijkse voorwaarde waarbij alles van voor als ook tijdens het huwelijk in 1 boedel terecht komt en dus van beide echtlieden is. Voor het huwelijk moet bij een Tabelionato de Notas een akte worden opgemaakt.

3. Separação Total de Bens -> huwelijkse voorwaarde waarbij alles zowel voor als ook tijdens het huwelijk blijft van ieder huwelijkspartner afzonderlijk. Voor het huwelijk moet bij een Tabelionato de Notas een akte worden opgemaakt.

4. Participação final nos aquestos -> huwelijkse voorwaarde waarbij alles zowel voor als tijdens het huwelijk blijft van beide huwelijkspartners afzonderlijk. dus zoals Separação Total de Bens echter bij scheiding of overlijden word al het opgebouwde / verkregene tijdens het huwelijk wel gedeeld met de andere (gewezen) partner. Voor het huwelijk moet bij een Tabelionato de Notas een akte worden opgemaakt.

Further questions?
Write to legal@consbras.nl


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

trigio
Artikels: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: zo mei 06, 2012 15:03

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door trigio » za apr 05, 2014 16:00

Ik weet niet welke nationaliteit je hebt, maar ben je Belg laat dan al je documenten legaliseren in de Belgische ambassade van Rio of São Paulo. En NIET in het ereconsulaat van België in Fortaleza. Het zal lang duren, je hebt extra kosten en het komt niet in orde! Het zijn afzetters!
Groeten,
T.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door Wade » zo apr 06, 2014 23:45

In 8 jaar kan veel veranderen, maar in 2006 had ik niet te klagen over dat Belgisch ereconsulaat in Fortaleza.

In januari mijn aanzoek gedaan terwijl ze hier in België op bezoek was, toen ze naar huis ging heb ik haar al mijn benodigde documenten mee gegeven, zij heeft ter plekke alles geregeld daar en op 20 april waren we getrouwd in Fortaleza. Niet slecht, toch?

Voor de wet trouwen is ginder vrij eenvoudig, het is met de kerk de het gezeik begint. Moet je naar allerlei seminaries, bijeenkomsten en allerlei onzinuitkramerij. Een gezellig weekendje zitten naar gelul luisteren over Jesus en deus, dat is net waar je naar uitkijkt als je op vakantie bent... :evil:
Vorig jaar; doop van de kleine en haar ouders waren doopmeter en peter => here we go again, zelfde overdreven gedoe, niet normaal die Brazilianen. En ze vinden het nog leuk ook!



Pedro2
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 13:47

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door Pedro2 » ma apr 07, 2014 02:42

Ga naar een kerk met een NL of Belgische pater/priester. Dat scheelt een hoop tijd ! :) En ze vinden het nog leuk ook.



Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

Re: Trouwen in Brasil

Bericht door maxx » di apr 08, 2014 08:36

bij Filip komt er regelmatig een belgische priester over de vloer genaamd Alex,een aangename mens mss is dat een optie?



Plaats reactie