Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Bericht door Redactie » za feb 08, 2020 08:00

Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit
door Redactie


Afbeelding
“Als Lula de cel in moet, dan staat Brazilië in brand”. “Wanneer Lula vrijkomt, dan komt er een massale opstand”. Apocalyptische zinnen als deze werden hier en daar herhaald, maar werden nooit werkelijkheid. Wie een revolutie verwachtte toen de ex-president achter de tralies belandde, werd teleurgesteld. Zijn vrijlating maakte evenmin weinig emoties los. Na een verblijf van 580 dagen in...

Lees meer



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Bericht door borsjea » za feb 08, 2020 16:28

Ik had verwacht dat de tijdelijke vrijlating van de PT tot een landelijke campagne met veel media aandacht zou leiden. Regelmatig zoek ik bij een aantal nieuwssites met de naam Lula en het enige wat je tegenkomt zijn verwijzingen naar processen die hij weer eens verloren heeft. Krijg sterk de indruk dat Lula niet publiekelijk actief is. Wellicht is men bang op mega protesten tijdens openbare presentaties of Lula geniet van de vrouw die in het verleden zijn minares was en niet zich zelf officieel vriendin mag noemen, met de 20 mil per maand uit de kas van de partij kan hij naast het onderhoud van een gehoor apparaat ongetwijfeld ook wat blauwe pilletjes Ook zouden er best nog wel eens andere problemen een rol kunnen spellen, gezien zijn domme onwetende gedrag verdenk ik hem al een tijdje op het hebben van Alzheimer, wel de herinneringen van het wan langer geleden mooi goede verleden maar de korte geschiedenis lijkt bij hem een beperkte houdbaarheid te hebben. Ongetwijfeld zal van oudsher aanwezige sterke drank op het feest rijkelijk vloeien het zuipen zal hij wel niet verleerd zijn. De PT blaast 40 kaarsje uit terwijl een groot deel van de bevolking hoop dat Lula snel zijn laatste adem uit blaast, het kaarsje Lula brand inmiddels veel te lang.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Bericht door Baiano » za feb 08, 2020 19:47

Ik denk dat de analyse die hier door Veja gemaakt wordt, correct is. Maar dat wil niet zeggen dat hij (Lula) Alzheimer heeft en dat wens ik hem ook niet toe, nog minder dat hij zijn laatste kaars zou uitblazen. Ik wens de man een lang en gezond leven. Voor het overige zal hij ook wel ouderdomskwaaltjes hebben zoals velen onder ons, eenmaal er een 7 voor staat. Verder nemen gedane zaken geen keer. Die horen thuis in de geschiedenis waar anderen in de toekomst mogen over oordelen.

Men kan soms de indruk krijgen dat kritiek geven op de PT en Lula automatisch betekent dat je een rechtse visie hebt, of erger, een fan bent van Bolsonaro. Dat is niet het geval, toch niet bij mij. Ik ben er van overtuigd dat er een sociale visie nodig is in een land als Brazilië waar nog teveel ongelijkheden bestaan. Er zijn andere linkse partijen en dito politici die het wel degelijk goed menen en in die richting denken. Gouverneurs als Rui Costa bewijzen dat, ook al worden ook zij tot op de grond afgebroken door de Bolsonaristas, vooral zij die met oogkleppen op hun kop luisteren naar de onzin van goeroe Olavo de Carvalho.

Het zou eindelijk eens moeten doordringen tot sommigen dat er naar eenheid moet gezocht worden wat ideeën en voorstellen betreft, en dat dit voorrang heeft op eender welke partijvlag. De starheid en bijzonder irriterende arrogantie van enkele vastgeroeste 'petistas' vormt een belemmering, en dat is erg jammer. Anderzijds zullen er alsmaar meer dissidenten rechtstaan en ooit zal een van hen de moed hebben om te zeggen "Nu is het genoeg geweest".

Het gehoorapparaat zorgt ervoor dat hij nu alle woorden kan opvangen, maar er bestaat geen apparaat om in te planten in zijn hersens en om te zorgen dat die woorden correct geïnterpreteerd worden. Trouwens, Gleisi lijdt aan dezelfde ziekte en zij heeft nog geen gehoorapparaat nodig. Dergelijke lui beseffen niet dat de wereld veranderde, aan een hoog tempo. Syndicaten hebben nauwelijks nog inspraak: er komen ook geen miljoenen bijdrages meer binnen zoals voorheen. Die werden afgeschaft door Michel Temer, niet door Bolsonaro. Blijkbaar zijn er toch enkelen die het wel doorhebben (Tarso Genro e.a.), maar het ego van Lula laat niet toe dat hij rekening houdt met hun woorden.

Tenslotte staat ook het grote aantal politieke partijen in de weg van de vernieuwing: er zijn er gewoon teveel. Probeer die maar eens allemaal op één lijn te krijgen. Het is trouwens niet anders aan de rechterkant. En dan krijg je uitwassen als Bolsonaro die het voornamelijk haalde door een erg grote bek op te zetten en luidop riep wat velen wensten te horen en tot op vandaag blijven steunen, ook al gaat het om je reinste fascisme. Er wordt niet meer aan politiek gedaan, maar wel aan haatpraat. De tegenstellingen tussen links (lees: de PT) en rechts (lees: Bolsonaro) worden bewust opgefokt. Om die impasse te doorbreken is er politieke wijsheid nodig, geen egoïsme.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Bericht door borsjea » za feb 08, 2020 21:14

Wat in mij kennissen kring opvalt is dat de fanatiekste bolso aanhangers nu juist afkomstig zijn van het oude PT kamp velen hebben zelfs voor deze partij folders uitgedeeld en tot 2014 de partij met har en nieren ondersteund. Ik roep eigenlijk al vanaf de verkiezingen van 2016 dat de partij is moet gaan luisteren naar zijn achterban, die dus duidelijk de indruk heeft dat de partij fouten heeft gemaakt. Van oudsher linkse kiezers die niet ondanks de enorme keuzen aan partijen niet een paar plekjes opschuiven maar gelijk de compleet andere kant van het politieke spectrum kiezen, dan zou je toch moeten gaan denken dat er meer aan de hand is dan alleen een beetje ontevredenheid.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Bericht door Felix » zo feb 09, 2020 00:13

De tegenstellingen tussen links (lees: de PT) en rechts (lees: Bolsonaro) worden bewust opgefokt.

Het ironische is dat beiden veel op elkaar zijn gaan lijken.

Mijn gezegde is: Nem lula, nem bozo!

Helaas voelen sommige linkse talenten zich verplicht om lula vanwege zijn verleden te blijven steunen en heeft lula zelf met zijn psychopatische trekken niet de grootsheid om anderen een rol te laten spelen: het moet en zal altijd om hem blijven draaien. Hij kiest dan ook steeds zwakkere medewerkers uit die hem niet bedreigen, zoals gleisi en dilma.

Opvallend was ook zijn veel te late keuze voor Haddad, maar ook het feit dat Haddad zich nog niet eens als burgemeester had weten te herverkiezen. Opvallend was ook dat de naam lula tijdens de campagne van Haddad steeds meer op de achtergrond verdween en dat Haddad bij zijn verliezingsspeech lula zelfs helemaal niet noemde. Hij gaf de indruk enige negatieve gevoelens aan lula te hebben overgehouden. Toch staat hij nu weer met lula op het podium, soms als een boer die kiespijn heeft. Loyaliteit en/of angst om zonder lula niet politiek te kunnen overleven?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De PT blaast 40 kaarsjes uit

Bericht door Baiano » zo feb 09, 2020 00:23

borsjea schreef:
za feb 08, 2020 21:14
Wat in mij kennissen kring opvalt is dat de fanatiekste bolso aanhangers nu juist afkomstig zijn van het oude PT kamp velen hebben zelfs voor deze partij folders uitgedeeld en tot 2014 de partij met hart en nieren ondersteund.
Vind dit nogal een krasse bewering. Maar ik ga niet beweren dat het onmogelijk is. In al die jaren dat ik in Brazilië woon (2 decennia) heb ik wel veel PT & Lula aanhangers leren kennen, maar nooit gezien dat een van hen een dergelijke bruuske ommekeer maakte. Ben wel al eens geschrokken van enkelen waarvan ik wist dat ze niet meteen dol waren op links, maar plots wel erg radicaal werden toen Bolso het haalde.
borsjea schreef:
za feb 08, 2020 21:14
...dan zou je toch moeten gaan denken dat er meer aan de hand is dan alleen een beetje ontevredenheid.
Wat er aan de hand is: een uit de hand gelopen polarisatie. Het lijkt erop dat een gulden middenweg onmogelijk is geworden in dit land. Ik weiger me te laten meeslepen door uitersten. Extremisme en fanatisme leiden enkel tot conflicten. En daarbij: we zijn gasten in dit land, de meesten van ons mogen niet eens kiezen (tenzij ze genaturaliseerd zijn).



Plaats reactie