Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Redactie » ma jul 20, 2020 14:30

Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?
by Redactie


Afbeelding
Ook in Brazilië zijn sommigen het niet eens met de aanbeveling of verplichting om een mondkapje te gebruiken als voorzorgsmaatregel tegen het verspreiden of oplopen van covid-19. Een groot deel van de mensheid heeft intussen wel begrepen hoe de ziekte verspreid wordt, en gebruikt het mondmasker zonder te mopperen, ook al zijn er velen die het ding verkeerd dragen of slecht bevestigen zodat...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » ma jul 20, 2020 15:21

Redactie schreef:
ma jul 20, 2020 14:30
Een groot deel van de mensheid heeft intussen wel begrepen hoe de ziekte verspreid wordt
Nou, ik vind dit nogal een uitspraak. Het punt is nu net dat we juist niet goed weten hoe het virus zich verspreidt.

Vandaag kwam er weer een wetenschappelijke studie uit dat kinderen net zulke grote verspreiders zijn als volwassenen.

Tot nu toe was men ervan uitgegaan dat dit nu juist niet het geval is.

Voor chirurgische maskers die binnen enigszins gecontroleerde omgevingen worden gebruikt en die ook nog eens juist worden gebruikt en niet langer dan 3 uur worden gebruikt is inderdaad wetenschappelijk vastgesteld dat die een grote mate van bescherming bieden.

De 10x keer hergebruikte mondkapjes die ergens in een naaiatelier in Brazilië worden gemaakt laten het virus gewoon door.

Als je het mondkapje voor je anus houdt en je laat een scheet dan worden de geurmoculen echt niet tegengehouden. Ja, en geurmolucuelen zijn dan weer 1000x zo klein als de afmetingen van het virus, maar de gaten in de gewoven stof van die thuisgenaaide maskertje zijn enorm.

Je zou zelfs kunnen stellen dat de ophoping van schimmels en bacteriën er voor zorgt dat er meer schimmel- en bacteriële infecties rond de luchtwegen gaan ontstaan.

De hele 1.5 meter en nepmondkapjesplicht zijn nauwelijks gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Wade » ma jul 20, 2020 16:47

Een vaccin jongens, al de rest is giswerk...
In Oxford blijkt de eerste grootschalige test op mensen toch al een hoopgevend resultaat op te brengen.

Aan de KU Leuven hebben ze (naar eigen zeggen) ook een kandidaat-vaccin klaar. Ze gaan echter enkele maanden wachten, tot in de winter om het te beginnen testen... Ja, Leuven ligt in België... ik weet het :roll: Hun vooraanstaande viroloog heeft het momenteel te druk als superster in de media.

Desalniettemin draag ik het masker waar gevraagd (in gesloten publieke ruimtes), ook al heb ik er een hekel aan. Uit respect voor mijn medemens, en uit het principe dat je beter een voorzorgsmaatregel teveel neemt. Ik heb geen geneeskunde gestudeerd, dus ik ga zelf ook niet claimen er meer van af te weten. Er zijn altijd wel mensen die beweren dat de aarde plat is.
Laatst gewijzigd door Wade op ma jul 20, 2020 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Baiano » ma jul 20, 2020 16:51

Wel we lezen zowat overal hetzelfde verhaal, door ik-weet-niet-hoeveel wetenschappers bevestigd: Het virus verspreidt zich tussen mensen via onzichtbaar kleine slijmdruppeltjes die we uithoesten en -ademen, binnen twee meter van elkaar. Verder dan deze afstand ‘zweeft’ het virus niet, wordt nu aangenomen. Daarnaast geldt over het algemeen: hoe zieker de patiënt, hoe besmettelijker.

Waar of niet waar? I don't know maar je kan toch maar best het zekere voor het onzekere nemen als je met anderen in contact komt, vind ik. Je kan gelijk hebben wat de mondkapjes betreft die niet chirurgisch zijn. Maar niet iedereen kan met zo 'n chirurgisch ding rondlopen nietwaar.

Feit is dat de verplichting begint te zorgen voor een polemiek, niet alleen dat, ook onaangename incidenten zoals beschreven in het bericht, en nu zelfs geweld. De gemeentelijke wacht gebruikte vandaag een elektroschokwapen om een man te neutraliseren die geen masker droeg, op het strand van Copacabana:

https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/ ... oque.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » ma jul 20, 2020 19:10

Wade schreef:
ma jul 20, 2020 16:47
Desalniettemin draag ik het masker waar gevraagd (in gesloten publieke ruimtes), ook al heb ik er een hekel aan. Uit respect voor mijn medemens, en uit het principe dat je beter een voorzorgsmaatregel teveel neemt. Ik heb geen geneeskunde gestudeerd, dus ik ga zelf ook niet claimen er meer van af te weten. Er zijn altijd wel mensen die beweren dat de aarde plat is.
Helemaal mee eens. Net zoals het helemaal niet raar is dat overheden bepaalde medicijnen ruim op voorraad nemen of grote hoeveelheden nog onbewezen vaccins kopen. Beter mee verlegen dan om verlegen, en dat geldt oogvormige die mondmaskertjes.

Maar zodra vaststaat dat het geen nut heeft moet je ook kunnen zeggen dat de betreffende maatregel geen nut heeft.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Felix » ma jul 20, 2020 23:02

Voor zover ik begrepen heb zijn mondkapjes geen 100% beschermers, vandaar ook dat ze in het begin niet aangeraden werden omdat mensen dan misschien andere maatregelen niet meer zouden opvolgen, in de gedachte dat mondkapjes al genoeg waren. Maar, indien correct gebruikt door drager en anderen zou de bescherming bewezen 70% bedragen en dat lijkt de moeite waard.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » di jul 21, 2020 02:08

Die mondmaskertjes helpen hooguit tegen fijnstof.

https://www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraa ... 90711.html

En dat gaat over Nederland waar men nog enigszins de goede niet-medische mondkapjes gebruikt.

Hier in Brazilië zie je niemand met dat soort mondkapjes lopen, hooguit van die zelfgebastelde dingen.

En werkelijk geen mens weet die dingen ook maar enigszins correct te gebruiken.

Totale onzin naar mijn mening.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Felix » di jul 21, 2020 05:14

Totale onzin naar mijn mening.
Ben ik totaal met je oneens.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door borsjea » di jul 21, 2020 19:28

Velen kijken naar de bescherming vd mondkapjes gericht op het oplopen van het virus terwijl juist het meeste effect wordt bereikt in het beperken vd verspreiding. Neem zelf eens de proef op de som, neem een beetje water in de mond en kuch staande voor de spiegel. Probeer dit met en zonder mondkapje. 100% bescherming is onmogelijk maar als we al met het gebruik vd maskers het aantal besmettingen kunnen terugdringen is het al mooi meegenomen. Wat mij opvalt in mijn kennissenkring dat de gevallen die de laatste weken boven tafel kwamen allemaal personen waren die alles maar overdreven vonden, corona als een griepje zagen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door borsjea » di jul 21, 2020 19:34

Felix schreef:
ma jul 20, 2020 23:02
Voor zover ik begrepen heb zijn mondkapjes geen 100% beschermers, vandaar ook dat ze in het begin niet aangeraden werden omdat mensen dan misschien andere maatregelen niet meer zouden opvolgen, in de gedachte dat mondkapjes al genoeg waren. Maar, indien correct gebruikt door drager en anderen zou de bescherming bewezen 70% bedragen en dat lijkt de moeite waard.
Er zijn landen waar het dragen van mondmasker bij het hebben van een verkoudheid of griep al vele tientallen jaren heel gewoon is. Het is jammer dat hier klaarblijkelijk nooit verder onderzoek naar is gedaan naar het effect hiervan.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Felix » wo jul 22, 2020 15:48

covid máscara.jpg



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » wo jul 22, 2020 19:22

@felix De autoriteiten in Nederland denken daar toch anders over. Verpleeghuizen, waar ontzettend veel mensen zijn gestorven wordt ontraden om mondkapjes te gebruiken, precies dezelfde mondkapjes die wel verplicht zijn in het OV.
NRC schreef:De voorraad beschermingsmiddelen is inmiddels flink gegroeid, zodanig dat de verpleeghuiszorg „maanden vooruit kan”, zegt De Jonge. Daarmee is er ook meer ruimte om „bewust en beredeneerd af te wijken van de richtlijn”. Bijvoorbeeld als een zorgverlener zich in een situatie onveilig voelt zonder mondkapje. De Jonge waarschuwt wel dat algemeen gebruik van mondkapjes in de verpleeghuizen niet wenselijk is. „Dat kost miljoenen mondkapjes extra, dan vergroot je de schaarste onnodig.”



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Felix » wo jul 22, 2020 19:44

De Jonge waarschuwt wel dat algemeen gebruik van mondkapjes in de verpleeghuizen niet wenselijk is. „Dat kost miljoenen mondkapjes extra, dan vergroot je de schaarste onnodig.”
Het gaat hier blijkbaar om een dreigende schaarste van mondkapjes en niet over het nut van de kapjes.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » wo jul 22, 2020 20:23

Als er in Nederland nog steeds sprake is van dreigende tekorten van die mondkapjes, dan is er beleidsmatig iets grondige mis


Die mondkapjes zijn eenvoudig te produceren en de gebruikte materialen zijn standaard bulkmaterialen.

Met duizenden doden in de verpleeghuizen lijkt het me allemaal een slecht excuus.

Als er dan al tekorten zouden zijn, waarom zou je de minst kwetsbare groepen (iedereen onder de 65) wel verplichten om mondkapjes in de kroeg en het OV te gebruiken en een veel kleinere groep van de meest kwetsbaren, namelijk de verzorgers en bewoners vanverpleeghuizen juist niet.

Ik kan de hele logica van de Nederlandse overheid, die beweert zich op de wetenschap te baseren absoluut niet volgen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5038
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door quasimodo » wo jul 22, 2020 23:59

De logica is een tekort hebben. Zeggen dat dit niet zo erg is en dat dit binnenkort opgelost is. Vervolgens kritische vragen krijgen. Die weer ontwijken door dan maar te stellen dat goedkope mondkapjes niet werken omdat die op dat moment wel te krijgen zijn maar 5x in prijs gestegen zijn. Nu zullen ze altijd vol houden dat ze met de kennis van toen dachten dat ze niet werkte.

De vraag is hoe ze die man van het rivm en het outbreakteam zo gek hebben gekregen dit ook te verkondigen. Er waren onderzoeken op de website van het rivm gepubliceerd voor corona dat deze mondkapjes wel degelijk werken alleen niet voor 100%. Ze hebben Gommers ook al eens proberen te laten verklaren dat er een x aantal ic bedden beschikbaar zouden zijn voor een bepaalde datum omdat ze lastige Kamervragen kregen. Dit hebben ze toen in de kamer gezegd. Toen Gommers zij dat hij onder druk gezet was en hij erbij gezegd had hij er geen personeel had om deze bedden fatsoenlijk te bemannen waren de rapen gaar. En zou het ineens allemaal miscommunicatie zijn.

Nederlandse politici ten voeten uit. Baseren op deskundigen zolang het uitkomt. Als het niet uitkomt weten we te weinig van het virus en moeten we toch beslissingen nemen is dan het argument. Volgende stap zou nieuwe deskundigen zoeken die wel je belang steunen zoals je in het buitenland ziet.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door borsjea » do jul 23, 2020 20:48

En denk dat Nederland binnen enkele dagen bekend zal maken dat er een mondkapjes plicht komt in openbare ruimte, de burgemeesters van Rotterdam en Amsterdam hebben vandaag al een oproep gedaan. Ook ik denk dat het hele ontkennende gedrag is gebaseerd op de beschikbaarheid en de angst dat de consumenten de markt leeg kopen voor de gezondheidszorg. Ook in Brazilië hebben we dat gezien, ook daar richting de burgers dat het nergens nodig voor was maar ondernemers in de sectoren die nog open mochten zijn kregen wel al te horen dat ze rekening moesten houden dat de plicht twee weken later zou worden ingevoerd. Brazilië hebben we het gemak dat iedereen wil binnen een straal van enkele honderden meters een naaister heeft wonen die die dingen produceert, menig naaister in Brazilië heeft het nog nooit zo druk gehad. Op de markt werden de lege plekken in beslag genomen door mondkapjes verkopers, plaatselijke of wijkgebonden facebookpagina´s boden ze te koop aan met bezorging in huis zonder extra kosten en zelfs burgemeester leverde de stoffen en betaalde een vast bedrag voor elk opgeleverde masker wat daarna onder de minder draagkrachtigen werden verdeeld. In Nederland zal het zoeken worden, denk dat er maar weinig vrijgevestigde naaisters zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » do jul 23, 2020 21:01

Ruim 2 weken geleden werden de barrières van het vissersdorpje waar ik woon opgeheven. 10 dagen later waren er zoals te verwachten opeens 10 mensen in het kleine buurtje waar ik woon besmet. Nog geen dag later werd er door de gemeente maskers en alcohol uitgedeeld en werd er door een geluidswagen educatie gegeven over hoe te handelen (maskertje, afstand houden, handen regelmatig met zeep wassen en regelmatig met alcohol ontsmetten.

Hoe anders in Nederland.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door borsjea » vr jul 24, 2020 00:36

Progresso schreef:
do jul 23, 2020 21:01
Ruim 2 weken geleden werden de barrières van het vissersdorpje waar ik woon opgeheven. 10 dagen later waren er zoals te verwachten opeens 10 mensen in het kleine buurtje waar ik woon besmet. Nog geen dag later werd er door de gemeente maskers en alcohol uitgedeeld en werd er door een geluidswagen educatie gegeven over hoe te handelen (maskertje, afstand houden, handen regelmatig met zeep wassen en regelmatig met alcohol ontsmetten.

Hoe anders in Nederland.
Een grote groep mensen zien de versoepeling als signaal dat alles weer voorbij is en alles weer gewoon kan. 1,5 meter afstand houden is op veel plekken niet constant mogelijk in een rij is dat nog een beetje te doen maar lopen we ergens of zijn we in een uitgangsgelegenheid dan zal dat niet constant mogelijk zijn. Het is niet sec alleen mondkapjes het is een verzameling van een aantal zaken waarmee we moeten proberen om de uitbreiding zo laag mogelijk te houden. Slechts een paar procent vd bevolking heeft het virus onder de leden of onder de leden gehad en van dat kleine percentage bezorgt nog een veel kleiner percentage er voor dat het gezondheidssysteem geen stand kan houden. Brazilië heeft het virus totaal niet onder controle er is geen enkele verbetering te zien, flexibiliteit hangt vast aan investeringen in de zorg die niet constant kan worden uitgebreid. Het terug dringen van het aantal getroffenen zal alleen lukken zodra er een vaccin beschikbaar is. Het is een geluk dat ruim 40% vd bevolking zich nog een beetje aan een vorm van isolament houd anders hadden we een sterk stijgende lijn gezien.

Naast het gebruik van alle mogelijk beschermende middelen moet iedereen goed nadenken of hij wel werkelijk op pad moet, ga zeker niet voor de fun naar een drukkere locatie. Wie geen aankopen moet doen moet ook niet naar een winkelstraat of winkelcentrum gaan verpest het niet voor de ondernemers en de mensen die wel echt iets moeten aanschaffen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Progresso » vr jul 24, 2020 00:48

Ik moest vorige week even naar Fortaleza voor een aantal zaken. Ik keek mijn ogen uit. Alsof er helemaal niets meer aan de hand was. Nou ja, de mensen dragen wel vaak een mondmaskertjes, maar voor de rest business as usual.

3 weken geleden was het zo dat al minimaal 20% van de bevolking antistoffen had. Ik las vorige week een aantal wetenschappers die de sterke reductie in Fortaleza eigenlijk alleen maar konden verklaren door te stellen dat al minimaal 40% van de bevolking in aanraking is geweest met het virus.

Het zou mij in het geheel niet verbazen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Mondmasker of muilkorf?

Bericht door Martinho » di jul 28, 2020 01:14

Het is ook bekend dat die antistoffen niet lang blijven, Dus die kudde-immuniteit zal er nog lang niet zijn



Plaats reactie