Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door Redactie » do okt 08, 2020 16:51

Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen
by Redactie


Afbeelding
Brazilië overschreed gisteren de grens van 5 miljoen covid-19 besmettingen, aldus het meest recente bulletin van Conas (Conselho Nacional de Secretários de Saúde). De precieze cijfers: 5.000.694 gevallen en 148.228 doden. De deelstaat met de meeste doden is São Paulo (36.669) gevolgd door Rio de Janeiro (18.969) en Ceará (9.094).

Brazilië bereikte de grens van 100.000 slachtoffers...

Read more



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door joaninha » do okt 08, 2020 19:04

Dit soort ranglijsten zeggen helemaal niets. Je kunt een land met 1.5 miljard mensen niet vergelijken met een land met 200 miljoen of 50 miljoen inwoners. Omrekenen naar aantal besmettingen per 100 duizend inwoners geeft al een beter beeld. Maar in het ene land wordt meer getest dan in het anders. Het aantal doden per 100 duizend inwoners geeft al een betere indicatie. Ik wil helemaal Brazilië niet ophemelen of zo. Maar ik stoor mij vaak over de eenzijdige berichtgeving in bijvoorbeeld Nederland. Gisteren weer op het journaal van de NOS; " het aantal besmettingen in Brazilië loopt nog steeds op, daarom is het carnaval in Rio afgelast. ". Terwijl in werkelijkheid het aantal dagelijkse besmettingen in Brazilië afneemt. Al vele weken achter elkaar. Het aantal dagelijkse doden ligt nog steeds hoog, maar neemt ook gestaag af. De situatie in Brazilië wordt in mijn ogen dramatischer afgespiegeld dan in werkelijkheid. Het nieuws is gekleurd. Sommige media willen het goede nieuws niet horen. Hetzelfde met sommigen die altijd aan het woord komen als er iets positiefs te melden valt over vaccins en dit weer onderuit praten. Voor sommigen is het glas half leeg. Voor anderen half vol.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door comulder » vr okt 09, 2020 08:04

joaninha schreef:
do okt 08, 2020 19:04
Dit soort ranglijsten zeggen helemaal niets. Je kunt een land met 1.5 miljard mensen niet vergelijken met een land met 200 miljoen of 50 miljoen inwoners. Omrekenen naar aantal besmettingen per 100 duizend inwoners geeft al een beter beeld. Maar in het ene land wordt meer getest dan in het anders. Het aantal doden per 100 duizend inwoners geeft al een betere indicatie. Ik wil helemaal Brazilië niet ophemelen of zo. Maar ik stoor mij vaak over de eenzijdige berichtgeving in bijvoorbeeld Nederland. Gisteren weer op het journaal van de NOS; " het aantal besmettingen in Brazilië loopt nog steeds op, daarom is het carnaval in Rio afgelast. ". Terwijl in werkelijkheid het aantal dagelijkse besmettingen in Brazilië afneemt. Al vele weken achter elkaar. Het aantal dagelijkse doden ligt nog steeds hoog, maar neemt ook gestaag af. De situatie in Brazilië wordt in mijn ogen dramatischer afgespiegeld dan in werkelijkheid. Het nieuws is gekleurd. Sommige media willen het goede nieuws niet horen. Hetzelfde met sommigen die altijd aan het woord komen als er iets positiefs te melden valt over vaccins en dit weer onderuit praten. Voor sommigen is het glas half leeg. Voor anderen half vol.
Zou het kunnen dat in Brazilië een tweede golf aanstaande is? Kijkend naar Europa, waar Covid-19 beduidend vroeger opdook en dat nu te maken heeft met een tweede golf, ligt dat wel voor de hand.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door joaninha » vr okt 09, 2020 16:00

Ik weet het niet. Het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen en doden vertonen nog steeds een dalende trend. En het aantal doden per dag in Brazilië ligt nog steeds behoorlijk hoog. Als je het afzet per miljoen inwoners vergelijkbaar met de tweede golf waarin Europa zich nu bevindt. Dus ik denk niet dat het erger gaat worden in Brazilië. Eerder beter. In Brazilië is het een lange deining of tsunami. Daar bevinden ze zich nog steeds in. Want bij 700 doden per dag moet het aantal besmettingen veel hoger zijn. Daarom zie ik niet zo gauw een nieuwe golf ontstaan. Ook Noord Italië beleefde een Covid Tsunami. Maar in veel andere delen was het een golf die gestopt is door maatregelen. Die weer terug kwam toen veel maatregelen werden opgeheven. Wat dat betreft is Zweden heel interessant. Daar constant beleid en het aantal dagelijkse doden blijft na de piek in het voorjaar constant laag.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door borsjea » vr okt 09, 2020 20:14

De cijfers van het aantal slachtoffers van het virus verschillen erg van land tot land, ook volgens de Johns Hopkins universiteit. Terwijl landen als België, Groot Brittannië en Italië 14% tot 16% doden registreren bij de geïnfecteerden, liep dat in in landen als Brazilië en de Verenigde Staten slechts op tot 6%. Studies wezen uit dat een meerderheid van de gevallen slechts lichte symptomen vertoonden en thuis konden behandeld worden, of in een hulppost.
Benieuwd hoe dat percentage zit bij ander landen die het BGC vaccin nog in de rijks vaccinatie hebben zitten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door borsjea » vr okt 09, 2020 21:04

joaninha schreef:
vr okt 09, 2020 16:00
Ik weet het niet. Het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen en doden vertonen nog steeds een dalende trend. En het aantal doden per dag in Brazilië ligt nog steeds behoorlijk hoog.
Europa had 3 maanden geleden de sterk dalende lijn en zijn nu weer sterk stijgend. De Braziliaanse lijn is al een aantal weken dalend maar als je de cijfers omrekent op basis van het aantal inwoners ligt het Braziliaanse cijfer zo´n 6 keer zo hoog. Op zich is het aantal doden niet zo belangrijk maar meer de capaciteit van de ziekenhuizen en daar hebben de staten en regionale overheden een hoop goed werk verricht waar de Braziliaanse president de ernst van het griepje blijft ontkennen hebben zij wel goed werk verricht en is de kans dat er mensen komen te overlijden simpelweg omdat er geen bedden beschikbaar zijn een stuk kleiner geworden niet zelden is de capaciteit zelfs verdubbeld ten opzichte van voor de pandemie en op veel plekken zal de capaciteit blijvend zijn. Brazilië heeft/had de luxe dat men simpel een blik met personeel konden openen, er liep een hoop gezondheidspersoneel werkeloos rond of had een baan buiten de gezondheid. Nederland kampt al tientallen jaren met personeelsproblemen in de gezondheidszorg, bedden bij plaatsen gaat niet omdat er simpelweg geen personeel is die de bedden kan bedienen. De ruim 110 Covid patiente die in Duitsland moesten worden geplaatst was puur door personeelstekort.

Ontkomt Brazilië aan een tweede golf, en als deze 2e golf ontstaat hoe zal deze zich dan gaan verdragen?
Ik denk dat dit afhankelijk is van een aantal elementen, hoe snel is er een vaccin beschikbaar, houd het volk zich voldoende aan de maskerplicht en de hygiene. Gelukkig hebben we nog een aantal maanden te gaan naar de vakanties, deze waren voor Europa ook funest omdat velen dachten zich te kunnen verplaatsen. Gezien de stijgende lijn in Manuas waar volgens onderzoeker 66% al besmet is geweest ben ik bang dat we niet veel vertrouwen moeten hebben in de groepsimmuniteit. Het percentage van 66% blijkt dus al te laag te zijn en in andere gebieden ligt dat percentage tientallen punten lager.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door joaninha » za okt 10, 2020 22:28

Is het werkelijk zo dat Manaus in een tweede golf zit? Ik heb met moeite wat grafiekjes gevonden van Manaus, ik zag daar een kleine opleving die alweer in een dalende lijn is veranderd. Momenteel in Amazonas ongeveer 7 doden per dag en stabiel. Een tijdje geleden werden ook nog gevallen van enkele maanden oud nagerapporteerd waardoor een vertekend beeld ondstond.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door Baiano » zo okt 11, 2020 22:01

Gisteren gefilmd bij de opening van een nieuwe winkel van Havan in Belém - Pará. Knotsgek.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Vijf miljoen covid-19 besmettingen

Bericht door Progresso » zo okt 11, 2020 23:04

Bovenstaande beelden zijn eigenlijk perfect studiemateriaal. Normaal zou je zo iets nooit door de ethische commissie krijgen, maar hier krijg je het gewoon op een presenteerblaadje.

Belém was ook zwaar getroffen in de eerste maanden van de uitbraak. Het aantal mensen met antilichamen was daar ook al in een vroeg stadium rond de 20%. Over 2 weken gaan we wel zien of het aantal ziekenhuisopnames explosief gaat stijgen. Denk en hoop het niet.



Plaats reactie