Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Baiano » za dec 19, 2020 11:30

Het lijkt mij duidelijk dat de belangstelling voor nieuws uit Brazilië geen hoge toppen meer scheert bij de doelgroep van dit forum. Is dat te wijten aan het nieuws op zich of is er te weinig om te melden? Dacht van niet, het ontbreekt heus niet aan nieuws (al moet Bolsonaro er zelf voor zorgen). Wanneer een blogger zijn dagelijkse verhaaltjes inkrimpt tot een wekelijkse samenvatting wegens gebrek aan belangstelling, dan is het wel duidelijk: het land zelf scoort niet meer zo hoog bij Nederlandstaligen, wie weet ook elders. Brazilië was razend populair zo een jaar of tien geleden, maar dat is beslist niet meer zo. Ligt dat nou aan Lula en het feit dat het toen beter ging? In hoeverre Lula daar verantwoordelijk voor was, is weer een ander verhaal. Maar ik stel vast dat het aantal landgenoten in mijn eigen regio ook afnam. Sommigen haakten af en keerden terug, er waren wat overlijdens, gebroken relaties of mislukte business. Of is het teleurstelling, en waarin is men dan teleurgesteld? De pandemie kan het niet zijn, die heerst ook elders. Uiteraard is het leven hier erg verschillend, bureaucratisch, klimatologisch, gezondheidszorg, noem maar op. Maar je kan hier toch vrij goed leven, vind ik toch. Wat is er dan aan de hand?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Martinho » za dec 19, 2020 15:46

Er is veel veranderd. Ik ken mijn vrouw al vanaf 1998, ik kreeg kennis aan en nam deel aan de toen nog bestaande forums over Brazilie. Om eerlijk te zijn, tot mijn grote verdriet. Men stond elkaar naar het leven, als ik dat zo mag uitdrukken. Tientallen, zo niet honderden postjes waarin het dedain voor Brazilianen (en dus de superioriteit van Nederlanders) luidruchtig tot uiting werd gebracht. Leuk voor avonturiers en sekstoeristen, dat wel. Dat was nog de tijd waar vliegtuigen vol (TUI) met jongere mannen naar Fortaleza werden vervoerd om daar uit hun bol te gaan. En niet al te zelden werden ingepalmd (en uitgekleed) door een lokale schone.
Overigens niet alleen Nederlanders. Het Engelstalige forum gringoes.com was min of meer gekaapt door de Engelse variant van Fortaleza: Joao Pessoa. Leven als god in Frankrijk, daar ging het om. Want tussen de straatarme bevolking ben je al gauw een hele pief, ook als bouwvakker.
Ik zal geen kwaad spreken over alle Nederlanders die met de beste bedoelingen of uit liefde (zoals ik) naar Brazilie gingen, niet voor het "natuurschoon" maar voor het natuurschoon, het klimaat (al was het vaak veel te warm voor mij), familie of ruimte. Ik praat over alle avonturiers, de in Nederland mislukten, de dropouts enz die meenden dat Brazilie een leuk toevluchtsoord was waar je met open armen zou worden ontvangen.
Of dachten rijk te worden. Je herinnert je vast wel de periode van "Ik Vertrek", een soap die op de diverse forums uitgebreid aan de orde kwam. Dat was overigens ook in een periode dat (als gevolg o.a. van de crisis in naar ik meen 2008/2009) de een na het andere megalomane ontwikkellingsproject in het NO onderuit ging, met achterlating van de gedupeerden (investeerders).
Misschien tekenend dat in al die jaren er geen uitzending meer was over Brazilie in Ik Vertrek, of ik moet mij heel sterk vergissen. Was het niet Tom Jobim die zei: Brazilie is niet voor beginners ?

De toeristen lieten vervolgens Brazilie links liggen. En dus is het favoriete investeringsidee (horeca) van migranten niet erg aantrekkelijk meer (tenzij je je niet op buitenlandse toeristen richt natuurlijk).
Wat misschien erger is: Je komt als buitenlander buitengewoon moeilijk aan de bak, en als je alsnog een baan krijgt, is het vaak met slechte verdiensten. Dat was altijd al zo, zelfs in de tijd van FHC (Cardoso dus) maar dat is er ook niet beter op geworden.

Al met al: (bijna) alle kennissen die ik had hier van de oude forums en ook de nieuwe, zijn inmiddels weer vertrokken. Ze konden niet genoeg verdienen om rond te komen. Wie het volhouden zijn o.a. een paar grote landbouwers.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Progresso » za dec 19, 2020 16:27

Dat zijn een hoop vragen.

Ik denk dat ik het met je eens bent dat de belangstelling voor het forum tanende is. Ik zie een vergelijkbare situatie op het Twitter account. Hetzelfde hoor ik van de Nederlanders in Brazilië groep op Facebook. En het is natuurlijk niet alleen de afdeling nieuws. Ook met de bijdrage van Felix met de oude hits uit Brazilië zie je een vergelijkbaar patroon.

Is het niet gewoon dat er een enorme uittocht gaande is van Nederlanders en Belgen en dat er op dit moment nagenoeg niemand immigreert naar Brazilië?

Als ik gewoon heel simpel in mijn persoonlijke contactenlijst kijk dan zie ik over de afgelopen jaren dat er veel mensen zijn overleden of geremigreerd zijn. Degene die overblijven zijn ondertussen allemaal de zestig gepasseerd en hebben als het goed is hun schaapjes op het droge. Het is deze groep die je ook niet meer hoeft uit te leggen hoe je een CPF moet aanvragen, hoe je een permanente verblijfsvergunning moet krijgen of wat de beste manier is om je geld over te maken. Zeg maar de standaard vragen die de afgelopen jaren in alle fora zo'n beetje op de hitlijsten stonden.

Dezelfde groep heeft ondertussen genoeg kennis opgedaan van de Portugese taal om gewoon het nieuws via de Braziliaanse media te volgen.

Ik denk ook niet dat het gebrek aan politiek spectakel een reden is. Natuurlijk is dat er. Maar ligt de Braziliaan er echt wakker van? In het buurtcafeetje is het nauwelijks een gespreksonderwerp. Als het al voor Brazilianen nauwelijks interessant is, laat staan voor die paar honderd Nederlanders en Belgen die hier wonen. Van al die Nederlanders en Belgen is (helaas) maar een klein gedeelte echt geïnteresseerd in het reilen en zeilen in Brazilië. Ik begrijp dat wel. Waarom zou je je er druk over maken? Kun je werkelijk invloed uitoefenen om de ervaren frustraties te veranderen?

De pandemie heeft zeker invloed. Ik denk dat alleen al in Fortaleza er een grote groep is die zwaar geraakt is. Als je bedrijfsmodel afhankelijk is van Europese toeristen dan heb je gewoon een probleem. Maar ik ken er ook een paar die gewoon een business hadden die het van de Braziliaanse markt moesten hebben en vol midscheeps zijn geraakt. Die mensen zijn terug naar Nederland en proberen daar hun leven weer op te bouwen. Die zijn echt niet meer bezig met Brazilië maar moeten al hun energie gebruiken om een nieuw bestaan op te bouwen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Baiano » za dec 19, 2020 16:55

[/quote]
Martinho schreef:
za dec 19, 2020 15:46
Al met al: (bijna) alle kennissen die ik had hier van de oude forums en ook de nieuwe, zijn inmiddels weer vertrokken. Ze konden niet genoeg verdienen om rond te komen. Wie het volhouden zijn o.a. een paar grote landbouwers.
Daar ben ik het zeker mee eens. Na twintig jaar Brazilië vraag ik me nog vaak af hoe de gewone mens met een minimumloon kan rondkomen, en die horen dan nog bij de gelukkigen i.v.g. met vele anderen die het met minder moeten doen.
Progresso schreef:
za dec 19, 2020 16:27
Als ik gewoon heel simpel in mijn persoonlijke contactenlijst kijk dan zie ik over de afgelopen jaren dat er veel mensen zijn overleden of geremigreerd zijn. Degene die overblijven zijn ondertussen allemaal de zestig gepasseerd en hebben als het goed is hun schaapjes op het droge. Het is deze groep die je ook niet meer hoeft uit te leggen hoe je een CPF moet aanvragen, hoe je een permanente verblijfsvergunning moet krijgen of wat de beste manier is om je geld over te maken. Zeg maar de standaard vragen die de afgelopen jaren in alle fora zo'n beetje op de hitlijsten stonden.
Ook dat klopt. Tien jaar geleden kreeg ik nog regelmatig een e-mail met vragen over dergelijke onderwerpen, nu niet meer. Niet dat ik het mis, maar het is wel een teken dat er wat veranderde.
Progresso schreef:
za dec 19, 2020 16:27
Dezelfde groep heeft ondertussen genoeg kennis opgedaan van de Portugese taal om gewoon het nieuws via de Braziliaanse media te volgen.
Een doelgroep voor nieuwsberichten uit Brazilië is sowieso al erg klein. Waarom zou iemand in Nederland of België wakker liggen van wat hier gebeurt? Elders gebeurt er ook vanalles.

Tenslotte komt Brazilië sinds Dilma Rousseff vooral op een negatieve manier in het nieuws. Hiermee zeg ik niet dat dit haar schuld is, het is gewoon een feit dat de ommekeer pas goed duidelijk werd na haar afzetting.

Een land dat het goed doet op economisch vlak, een hoge conjunctuur kent, is altijd aantrekkelijker dan een ander waar het bergaf gaat. Ik denk hierbij aan de covers van The Economist: in de tijd dat het goed ging werd het Cristo beeld getoond als een opstijgende raket, later kwam er een nieuwe cover met het omgekeerde, Cristo Redentor als een neerstortende raket.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Felix » za dec 19, 2020 18:07

Progresso schreef:
Ik denk dat ik het met je eens bent dat de belangstelling voor het forum tanende is.
Wat is je drijfveer om er toch nog mee door te gaan? Overweeg je om te stoppen?

In het verleden had je ook een groot publiek van mensen die hun meisje naar Nederland wilden halen en daarvoor allerlei informatie, en leraren voor inburgeringscursussen, nodig had. Dat lijkt ook helemaal opgedroogd.

Maar, ook fora op andere gebieden zijn ter ziele gegaan. Vermoedelijk hebben andere internetbronnen en dingen zoals facebook hun plaats ingenomen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Felix » za dec 19, 2020 18:18

Baiano:
in de tijd dat het goed ging werd het Cristo beeld getoond als een opstijgende raket, later kwam er een nieuwe cover met het omgekeerde, Cristo Redentor als een neerstortende raket.
Gif - hij beweegt als je er op klikt:
Vai Brasil.gif
Zet hem op Brazilië!



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Martinho » za dec 19, 2020 19:27

Ook al in de tijd van Rudolf was de belangstelling voor dit forum tanende en werden de (bekende) vragen meer op facebook ed gelanceerd. Ik neem aan dat het tegenwoordig meer twitter en instagram is, misschien zelfs whatsapp. Die dingen gebruik ik niet...

Ik volg nog steeds de FB groep "Nederlanders in Brazilie" maar om nou te zeggen dat het daar erg druk is.... nee. Opvallend natuurlijk wel dat na al die jaren van steeds weer die vragen beantwoorden er nog steeds gigantische misverstanden zijn. Ok, dat men niet weet dat je zonder flink inkomen hier niet rond kan komen (en nee, ik snap ook niet hoe mijn naaste buren dat doen) is begrijpelijk, maar dat men nog steeds meent dat een toeristenvisum van Schengen landen "gewoon" verlengd kan worden (of evt met een beetje smeergeld, want o wat zijn we tegen corruptie) verbaast me elke keer weer.

En ja, Nederlanders (wellicht ook veel andere Europeanen) zijn een beetje hardleers. Hoe vaak moet je niet zeggen dat NEE, HELAAS, ECHT NIET, de taal Engels hier standaard NIET wordt gesproken en dus ook vaak niet bij overheden en onderwijsinstellingen. Maar men weet het beter, zie die vele seizoenen durende serie "Ik Vertrek" waar men emigreert zonder de taal te spreken en zonder de regels en wetten te kennen. Maar misschien wekt dat minder verbazing als men moet constateren dat Nederlanders hun eigen wetten niet kennen (of niet willen kennen). Daarin staan ze dan wat dichter bij veel Brazilianen, want regels en wetten zijn leuk, maar die gelden alleen voor die anderen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door Progresso » za dec 19, 2020 23:54

Felix schreef:
za dec 19, 2020 18:07
Wat is je drijfveer om er toch nog mee door te gaan? Overweeg je om te stoppen?
Dit zijn de goede vragen. Ik denk dat er sinds ik het forum heb mogen overnemen van Rudolf nog weinig verandert is.

De ambitie was destijds wel groter. De belangrijkste reden was en is voor mij altijd geweest om een onafhankelijk informatie platform te bieden voor de Nederlandstalige gemeenschap. Een plek waar je, indien je dat wenst volledig anoniem je mening kan zeggen over zaken die Brazilië raken en waar je niet onbedoeld achtervolgd wordt door hinderlijke advertenties en waar er minimaal gemodereerd hoeft te worden. Een plek waar je informatie kunt vinden, kritiek op zaken kunt uiten of je kennis kunt delen.

Bij de start had ik wel de gedachte om de hier werkzame correspondenten erbij te betrekken, maar je kunt mensen die hun dagelijks brood met journalistiek moeten verdienen natuurlijk nooit vragen om voor niets te schrijven. De doelgroep, die het zou moeten betalen middels advertenties, banners of contributies was destijds al veel te klein dus die vlieger ging niet op. Het forum zou dan een verschrikkelijke kerstboom worden met Google ads, KLM/Tap banners en allerlei linkjes naar verhuurders van appartementen en dergelijke.

Het forum doet wat het doet. Af en toe moet er een klap op de server worden gegeven, zijn forumleden hun paswoord kwijt of moet ik opeens berichtjes onverwacht goedkeuren. Veel meer dan een half uur per week ben ik er niet aan kwijt. Het kost wat geld, maar dat is eigenlijk ook te overzien. Zolang er geen ruzies ontstaan vind ik het best. Ik geloof dat ik één of twee keer de gemoederen wat heb moeten sussen.

Stoppen zou gewoon erg zonde zijn. Er staat een schat aan informatie en kennis op het forum.

Zoals @Baiano ook al memoreerde. Ik kreeg veel e-mails binnen met verzoeken voor informatie. Dat is natuurlijk ook veel minder geworden maar ik heb het altijd leuk gevonden om, als daar behoefte aan was, als sparring partner te functioneren. En natuurlijk zijn er ook minder leuke dingen gebeurd waar je mensen kunt helpen en ondersteunen.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Te weinig nieuws, of te weinig belangstelling?

Bericht door joaninha » zo dec 20, 2020 20:40

Ik vind dit forum erg nuttig en interessant en bedankt voor degenen die de moeite nemen om het met nieuws te voeden En in het bijzonder Progresso die dit forum belangeloos in de lucht houdt.. Ik hoop dat jullie dit blijven doen. Hoewel ik nog niet zo lang in Brazilië kom, heb ik toch veel opgestoken ,tips gevonden en gelezen hoe het een beetje reilt en zeilt in Brazilië. En dan ook vooral over actuele zaken. Het zou echt jammer zijn als het niet meer zou bestaan. Wat ik eigenlijk een beetje mis is een vind ik leuk/interessant knop. Er komt dan misschien wat meer interactie en de schrijver van een stuk of reactie daarop geeft het misschien wat meer voldoening dat het gelezen wordt en gewaardeerd wordt. Want ik denk dat het best frustrerend kan zijn als op een nieuwsbericht of reactie helemaal niemand reageert terwijl ik denk dat veel mensen het wel lezen en waarderen. En zonder een soort Facebook te worden.



Plaats reactie