Martinho wrote: ↑Sat Jan 16, 2021 20:54
Die Amerikaanse bases (er waren er dacht ik meer) waren volgens een van de verklaringen de wortels van Forro, de eenvoudige dansmuziek waar de soldaten met de lokale meisjes op konden dansen (de verbastering van For All). Of dat een grond van waarheid heeft weet ik niet, maar die bases waren er wel degelijk.
Hoewel Getulio Vargas in het begin een fan van Hitler was als ik het wel heb, zijn ze later bij de geallieerden gegaan, en inderdaad was er een expeditiemacht naar Italie gestuurd die het daar heel zwaar had omdat de Duitser daar heel sterk verdedigden. Er is een groot monument voor de gevallenen in Rio (op de aterra van Flamengo)
Overigens bleek dat ook een logistieke ramp, toen de troepen aankwamen waren hun uitrusting en wapens er niet....
Wie geinteresseerd is: het moet simpel in Wikipedia te vinden zijn.
Om nou even helemaal off topic te gaan:
Er was in ieder geval een Amerikaanse luchtmacht basis in Natal.
Er wordt vaak beweerd dat er Amerikaanse onderzeeërs voor de Braziliaanse kust actief waren die Braziliaanse vrachtschepen tot zinken brachten. De duitsers kregen dan de schuld en zo werd Brazilië overgehaald de Amerikanen te steunen.
In Brazilië was ook een hitlerjugend actief.
In die tijd werd ook verboden dat scholen in Rio Grande do Sul - een deelstaat met veel afstammingen van Duitsers - lessen in uitsluitend de Duitse taal gaven.
Over de herkomst van het woord
Forró, bestaan twijfels. Een van de versies is dat het uit de tijd stamt van toen de Engelsen hier spoorwegen aanlegden en daar zou inderdaad het feestje
For All gehouden worden. Maar het kan net zo goed uit de Amerikaanse basis komen.
De hier bekende achternaam Sarney zou ook uit de tijd van de Engelse spoorwegbouwers stammen. De man heette Ney en de Engelsen noemden hem
Sir Ney, vandaar dus. Bijnamen officieel laten worden is hier trouwens vrij normaal. De naam
Lula oorspronkelijk een bijnaam, is er een voorbeeld van.
Een grapje is dat de door toeval president geworden Sarney, (wiens familie voor generaties de scepter zwaaide in de deelstaat Maranhão), hij is inmiddels 90 jr., al op het strand stond toen Cabral Brazilië ontdekte en hem vertelde dat het land al een eigenaar had.
De Braziliaanse soldaten in Italië hadden het inderdaad heel erg te verduren. Hun uitrusting, eten enz. waren Amerikaans en dus helemaal niet aangepast aan de Brazilianen. Ze leden onderweg veel honger. Mijn schoonvader heeft meegevochten en beschouwde zijn dienst in Italië als zijn periode als
huurmoordenaar in staatsdienst.
Het forró gedans komt op mij vaak over als een karikatuur, zo'n oude stomme film met te snelle beelden, iets voor een ouderwetse tekenfilm uit de jaren dertig.