Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Redactie » za apr 24, 2021 16:40

Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro
by Redactie


Afbeelding
Het hooggerechtshof was ook deze week weer actief en nam enkele diepgaande beslissingen. De elf togadragers vormden een meerderheid om het besluit van het tweede panel omtrent de partijdigheid van voormalige rechter Sérgio Moro te bekrachtigen. Dat tweede panel bestaat uit vijf van de elf rechters van het hof, op dit moment Edson Fachin, Ricardo Lewandowski, Nunes Marques, Cármen Lúcia en Gilmar...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » zo apr 25, 2021 01:02

Het overlijden van Levy Fidelix maakt de weg vrij voor Hamilton Mourão en er gaan al geruchten dat de vicepresident volgend jaar zou meedoen aan de presidentsverkiezingen. Tot nog toe hield hij vol dat hij na deze ambtstermijn mogelijk een gooi zou doen naar een zetel in de Senaat. Het is wel duidelijk dat Bolsonaro hem niet meer zal willen als vice.

Wat de overleden partijleider betreft, die stond ook bekend als een homofoob en maakte eigenlijk nooit echt kans om verkozen te worden. Ook over Mourão heb ik mijn twijfels, ook al is hij een stuk gematigder dan Bolsonaro. Ik denk niet dat hij ooit een uitspraak zal doen als Bolso (dreigen met het inzetten van het leger), ook al is hij een generaal.

En wat die dreiging betreft, ik vraag me af wat het leger dan zou doen: de mensen uit hun huizen halen en hen verplichten hun gewone leven weer te hervatten? Hoe doe je dat?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Felix » zo apr 25, 2021 02:20

Ook over Mourão heb ik mijn twijfels, ook al is hij een stuk gematigder dan Bolsonaro.
In het begin was Mourão vrij populair. De laatste tijd heeft hij dat echter steeds meer verpest. Hij complimenteert het handelen van generaal pazuello en spreekt steeds meer in het straatje van bozo. Misschien een (tevergeefse) poging om ook de bolsonaristen op zijn hand te krijgen?
bolsonaro dreigt steeds meer / nog steeds met de inzet van het leger tegen beslissingen van de gouverneurs. Zouden de generaals in dat zeer onwaarschijnlijke geval niet van de gelegenheid gebruik maken om bolsonaro te dumpen en dan Mourão in te zetten?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door quasimodo » zo apr 25, 2021 03:33

ik vraag me af wat het leger dan zou doen: de mensen uit hun huizen halen en hen verplichten hun gewone leven weer te hervatten? Hoe doe je dat?
Je doet net alsof de mensen als ze de keus hadden allemaal netjes binnen blijven en het liefst nog strengere maatregelen hebben. Dit pappen en nat houden beleid zijn de mensen echt beu en biedt veel te weinig perspectief dan lopen vele nog liever de kans besmet te raken en hebben een relatief normaal leven. En dan woon ik nog in een land waar de meeste mensen het zich nog makkelijk kunnen veroorloven om thuis te blijven. De enigste landen waar het corona beleid kan rekenen op steun van de bevolking hebben een zeer streng beleid gevoerd en zijn nu voor een groot gedeelte open of investeren nu fors in vaccins en daar zien de mensen perspectief.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » zo apr 25, 2021 12:20

quasimodo schreef:
zo apr 25, 2021 03:33
Je doet net alsof de mensen als ze de keus hadden allemaal netjes binnen blijven en het liefst nog strengere maatregelen hebben. Dit pappen en nat houden beleid zijn de mensen echt beu en biedt veel te weinig perspectief dan lopen vele nog liever de kans besmet te raken en hebben een relatief normaal leven. En dan woon ik nog in een land waar de meeste mensen het zich nog makkelijk kunnen veroorloven om thuis te blijven. De enigste landen waar het corona beleid kan rekenen op steun van de bevolking hebben een zeer streng beleid gevoerd en zijn nu voor een groot gedeelte open of investeren nu fors in vaccins en daar zien de mensen perspectief.
Wel dan heb je me verkeerd begrepen. Ik woon in Brazilië en zie met eigen ogen hoe hier geleden wordt. De honger slaat toe en velen zijn afhankelijk van donaties door de lokale overheid of door gewone mensen. Die noodtoestand kwam er door de pandemie en de beperkende maatregelen waardoor werken - en bijgevolg een inkomen - onmogelijk werd. Waar ik woon krijgen dergelijke mensen steun van het gemeentebestuur, cestas básicas (voedselpakketten) en een extraatje in geld, als toevoeging van de (magere) auxilio emergencial van de federale regering.

De lockdown en de beperkende maatregelen werden hier intussen verzacht of opgeheven. Voordien deed de guarda municipal de ronde om de regels te doen respecteren. En daar slaat mijn vraag op: wat bedoelt Bolso precies als hij ermee dreigt om het leger in te zetten tegen die beperkende regels? Betekent dit in de praktijk dat soldaten moeten optreden tegen de lokale politie of guarda municipal, of heeft hij andere bedoelingen zoals vandaag omschreven wordt in de krant Estadão? Bolso sprak al enkele malen over "mijn" leger. Dat is niet "zijn" leger. De strijdkrachten zijn er om het land te verdedigen, niet een president en zijn ideologie.

https://politica.estadao.com.br/noticia ... 0003692080



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door borsjea » zo apr 25, 2021 13:28

Ik betwijfel of we Moro op voorhand moeten afschrijven. We krijgen straks een herhaling vd rechtszaken die ongetwijfeld Lula weer een flinke deuk zullen gaan geven en daarbij Moro met zijn uitspraken gelijk gaan geven. Heb de indruk dat bij veel mensen door de uitspraak van het STF de indruk heerst dat er helemaal niets aan de hand was bij Lula. Velen zullen niet weten dat er naast de sitio en triplex nog onder zaken lopen. Deze zullen de komende tijd ook weer volop in het nieuws komen



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » zo apr 25, 2021 13:46

borsjea schreef:
zo apr 25, 2021 13:28
We krijgen straks een herhaling vd rechtszaken die ongetwijfeld Lula weer een flinke deuk zullen gaan geven en daarbij Moro met zijn uitspraken gelijk gaan geven.
Geloof er niks van. Lula komt nu terecht bij de instantie in Brasília die hem eerder al tweemaal vrijsprak. Het duel van volgend jaar zal, helaas, hoogstwaarschijnlijk tussen Bolso en Lula gaan, nogal een moeilijke keuze om het zacht uit te drukken. Moro zou volgens mij niet eens de tweede ronde halen. Brazilië raakt maar niet uit die polarisatie, stevig gevoed door die twee. Een kandidaat uit het politieke centrum zal het erg moeilijk krijgen om zich tussen hen te wringen, en dat geldt ook voor Ciro Gomes.

https://www.cnnbrasil.com.br/politica/2 ... -absolvido



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door quasimodo » zo apr 25, 2021 15:43

. En daar slaat mijn vraag op: wat bedoelt Bolso precies als hij ermee dreigt om het leger in te zetten tegen die beperkende regels? Betekent dit in de praktijk dat soldaten moeten optreden tegen de lokale politie of guarda municipal,
Volgens mij wil hij laten zien dat hij de macht heeft en wil hij de regie hebben over de beperkende maatregelen en wil hij dit afdwingen met het leger zodat de burgemeesters en gouverneurs dit niet meer kunnen bepalen. Of hij die macht heeft moet nog blijken. Volgens mij heeft hij juridisch die macht niet. En of het leger zich leent om dit af te dwingen is ook maar zeer de vraag. Het lijkt er op dat hij steeds meer geisoleerd begint te raken.

Ik snap wel dat veel mensen zeggen alles beter als dat Lula terug komt maar hetzelfde gaat steeds meer op voor Bolsonaro. En toch lijkt het er op dat er straks gekozen zal moeten worden tussen juist deze 2.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » zo apr 25, 2021 16:38

Het is eigenlijk eenvoudig.

Soms lijkt het erop dat Brazilianen corruptie en fraude in hun genen hebben, niet allemaal (gelukkig maar), maar toch een flink deel. Er gaat nauwelijks een nieuwsuitzending voorbij zonder dat er melding gemaakt wordt van dergelijk wangedrag. Vorige zondag was er een reportage te zien in het programma Fantástico over een groepje jongeren die niet werkten noch naar school gingen, maar wel hun computerkennis gebruikten om een flink aantal uitkeringsgerechtigden (van de nooduitkering auxilio emergencial) op te lichten. Een totaal van R$ 6 miljoen werd weggesluisd. Niet alleen dat, via de sociale media deden ze zich nog voor als "geslaagd in het leven", anderen gewoon uitlachend.

Deze week is er een nieuwe reportage, dit keer over een aantal oplichters die pruiken achteroverdrukten, geschonken haar van vrouwen die dat lieten knippen om kankerpatiënten te helpen.

Hoe je het ook bekijkt, een deel van de Brazilianen is corrupt of doet aan oplichting, zonder de minste schaamte. Dat geldt ook voor de politieke wereld, in alle partijen. Er is nog geen enkele partijvoorzitter die rechtstond en zei: "Onze partij bestaat enkel uit eerlijke lui". Hij zou gewoon uitgelachen worden door de bevolking.

Lula durfde het aan om te zeggen dat hij eerlijker was dan Jesus. Kan zijn, maar zijn partij is dat niet. Schurken als Antonio Palocci, José Dirceu, João Vaccari en anderen zaten heus niet zomaar in de cel. En dat is de bevolking niet vergeten. De arbeiderspartij draagt een zwarte vlek met zich mee, zo mogelijk nog groter dan in andere partijen. Mensalão, Petrolão... zij hadden er een deel in, en geen klein deel. Tot op vandaag kwam er geen excuus. De PT doet niet aan zelfkritiek, net zo min als andere partijen trouwens.

Kiezen tussen Lula en Bolso is hetzelfde als wat er gebeurde in 2018 toen men moest kiezen tussen Lula's reservewiel Haddad en Bolso. De minst slechte dan maar, zo dachten velen die erbij dachten "Het zal wel niet zo 'n vaart lopen met Bolso". Het liep wel zo 'n een vaart, dat weet iedereen intussen wel.

En er is meer. Lula droomt ervan om Luiza Trajano aan te trekken als vicepresident. Luiza is een succesvolle zakenvrouw, CEO van de retailketen Magazine Luiza. Zij heeft uitgesproken ideeën, ook politieke, maar zal waarschijnlijk niet in die val trappen. Lula haalde hetzelfde truukje uit toen hij José Alencar aantrok als zijn vice in 2002, op aanraden van José Dirceu. Alencar was eveneens een succesvolle zakenman (in de textielsector). Alencar, overleden in 2011, vormde een stevige hulp om Lula te laten aanvaarden door de zakenwereld, dezelfde wereld die hij vaak bestempelde als de "elite".

Indien Lula volgend jaar kandidaat is dan heeft hij een grote kans om te winnen. Maar dat zal het probleem van de eeuwige corruptie niet oplossen, een probleem dat Bolsonaro beloofde aan te pakken, maar er ook niets aan deed (integendeel, zijn eigen familie wordt ervan verdacht). Zakenlui willen geld verdienen. En dat is de reden waarom figuren als Marcelo Odebrecht, Leo Pinheiro (OAS) e.v.a. geld toestopten aan politici, om openbare aanbestedingen binnen te halen. Wie was toen aan de macht? Juist, de PT.

Voor vele Brazilianen zal een keuze tussen Lula en Bolso weer eentje worden van "de minst slechte".

https://veja.abril.com.br/blog/radar/lu ... m-aliados/



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Felix » zo apr 25, 2021 22:25

Het is nog maar de vraag of Moro politieke ambities heeft, hij lijkt er niet echt talent voor te hebben.

Mocht het gebeuren dat we volgend jaar moeten kiezen tussen bolsonaro en lula dan ga ik vermoedelijk weer niet stemmen. Het zou een gemiste kans zijn, we hebben ook op links veel interessantere en modernere alternatieven dan de PT en lula.

Wat betreft zijn processen die naar Brasília gaan, e.e.a. wil helemaal niet zeggen dat lula niet corrupt zou zijn. Vermoedelijk betekent het wel dat de processen verjaren en er weer eens geen justitie zal worden toegepast, iets wat helaas zo gewoon is in dit land.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door quasimodo » zo apr 25, 2021 22:52

Ik had niet de indruk dat de kiezers Moro beu waren. Hij leek me best populair en ik had het idee dat Bolsonaro daarom van hem af wilde. Maar om mee te doen aan de presidentsverkiezingen zal hij toch eerst een partij moeten vinden die hem wil kandidateren, of kan je jezelf inschrijven voor de presidentsverkiezingen in Brazilië.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » zo apr 25, 2021 23:14

quasimodo schreef:
zo apr 25, 2021 22:52
Ik had niet de indruk dat de kiezers Moro beu waren. Hij leek me best populair en ik had het idee dat Bolsonaro daarom van hem af wilde. Maar om mee te doen aan de presidentsverkiezingen zal hij toch eerst een partij moeten vinden die hem wil kandidateren, of kan je jezelf inschrijven voor de presidentsverkiezingen in Brazilië.
Hij heeft al een partij gekozen, met name Podemos, een centrumpartij. Ten laatste in oktober zal hij een beslissing nemen (of hij kandidaat wordt of niet), zo stond in de column Radar vorige week.
Mocht het gebeuren dat we volgend jaar moeten kiezen tussen Bolsonaro en Lula dan ga ik vermoedelijk weer niet stemmen. Het zou een gemiste kans zijn, we hebben ook op links veel interessantere en modernere alternatieven dan de PT en lula.
Ik neem aan dat je verwijst naar Guilherme Boulos van de PSOL. Die schijnt echter ambities te hebben als gouverneur in SP. Benieuwd naar de anderen (je sprak in meervoud).

Journalist J.R. Guzzo omschrijft het zo (wat andere kandidaten betreft): "Brazilië heeft twee kandidaten: Lula en Bolsonaro. De rest is de rest". Wie is die "rest"? Deze: João Doria; Luciano Huck; Eduardo Leite; Ciro Gomes; Fernando Haddad.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Felix » ma apr 26, 2021 00:03

Ik neem aan dat je verwijst naar Guilherme Boulos van de PSOL. Die schijnt echter ambities te hebben als gouverneur in SP. Benieuwd naar de anderen (je sprak in meervoud).
Manuela d'Ávila is een intelligente vrouw, Randolfe Rodrigues zou een goede kandidaat zijn, Flávio Dino lijkt ook al niet slecht, en dat zijn figuren die op dit moment bij me opkomen maar er zijn er wel meer.

Ik zou me ook niet schamen om op Doria te stemmen, niet dat ik gek op hem ben, hij doet denken aan een gebotokst oppervlakkig verkopertje, maar hij heeft tijdens deze crisis wel leiderschap getoond en het is vrijwel alleen dank zij hem dat we zijn begonnen met vaccineren. Je hebt ook nog de jonge gouverneur van Rio Grande do Sul en er zullen er zeker nog meer zijn.

Boulos is me iets te links, maar ik prefereer hem boven lula. Hij lijkt een meer beschaafde versie van lula en ook iemand die wat meer openstaat voor samenwerking met derden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Felix » ma apr 26, 2021 00:07

Ik had niet de indruk dat de kiezers Moro beu waren.
We zijn inmiddels al een jaar verder. Moro is geen politieke figuur, hij heeft geen talent voor politicus. Hij kan beter een tijdje naar het buitenland gaan, gastprofessor op Harvard en dat soort dingen. Bij een Moro als president zie ik het impeachment al aan de horizon want een president moet, hoe dan ook, met de politici samenwerken om iets gedaan te krijgen. Starre presidenten worden door het parlement gewipt.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » ma apr 26, 2021 01:12

Felix schreef:
ma apr 26, 2021 00:03

Manuela d'Ávila is een intelligente vrouw, Randolfe Rodrigues zou een goede kandidaat zijn, Flávio Dino lijkt ook al niet slecht, en dat zijn figuren die op dit moment bij me opkomen maar er zijn er wel meer.

Boulos is me iets te links, maar ik prefereer hem boven Lula. Hij lijkt een meer beschaafde versie van Lula en ook iemand die wat meer openstaat voor samenwerking met derden.
Hmmm, niet echt verrassend dit lijstje. Helaas zou geen van hen een kans maken tegen Bolso, denk ik toch. Ofwel te radicaal, ofwel gebrek aan bekendheid bij een meerderheid van de Brazilianen. Misschien Randolfe Rodrigues als hij het goed doet in de op stapel staande CPI (parlementaire onderzoekscommissie), maar dat valt nog af te wachten. Ook hij is niet echt bekend, tenzij in zijn eigen staat (Amapá). Ik zie in gouverneur (BA) Rui Costa een ernstige en goede regeerder, maar die is lid van de PT en Lula wil zelf weer in de spotlights staan. Arm Brazilië.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Felix » ma apr 26, 2021 05:01

Helaas zou geen van hen een kans maken tegen Bolso, denk ik toch.
Politiek gezien is het nog een lange weg te gaan. We weten ook niet wat er nog uit de CPI kan komen. Daarnaast, bolsonaro was nou ook niet echt in brede kring bekend voordat hij kandidaat werd.

Over Rui Costa hoor je wel gunstige dingen, maar zou hij het voor elkaar krijgen dat lula eindelijk zijn bek eens gaat houden en dat gleisi naar de achtergrond verdwijnt? Het probleem van velen op links is dat men geen afstand van lula durft te of wil nemen terwijl men wel al jaren over zijn leiding, zijn ideeën en zijn bijna dictatoriale optreden klaagt. Het is een verkeerd soort dankbaarheid.

Zou jair deze keer wel aan debatten meedoen?
bolso debate.jpg
bolso debate.jpg (61.56 KiB) 3223 keer bekeken



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door borsjea » ma apr 26, 2021 16:10

Ik hoor ook geluiden dat er tussen Moro en Partido Novo gesprekken zijn, gezien het partij programma van Novo zou ik dat wel zien zitten.
Het wegvallen van Bolsonaro, zou ook wel eens een compleet andere draai kunnnen geven, de CPI zal Bolsonaro ongetwijfeld schade opleveren en een impeachment lijkt ook steeds dichterbij te komen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De politieke begrafenis van Moro

Bericht door Baiano » ma apr 26, 2021 17:07

borsjea schreef:
ma apr 26, 2021 16:10
Het wegvallen van Bolsonaro, zou ook wel eens een compleet andere draai kunnnen geven, de CPI zal Bolsonaro ongetwijfeld schade opleveren en een impeachment lijkt ook steeds dichterbij te komen.
Als het van Kamervoorzitter Arthur Lira afhangt (en een impeachment hangt letterlijk van hem af), dan komt daar niets van in huis.

https://oglobo.globo.com/brasil/lira-af ... 1-24987730



Plaats reactie