Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Redactie » za jun 05, 2021 06:00

Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar
door Redactie


Afbeelding
“Imorrível, imbroxavel*, incomível”, met deze drie woorden pleegt de Braziliaanse president zichzelf te omschrijven. Mogelijk wil hij zichzelf moed inspreken, want niemand gelooft er nog in dat de parlementaire onderzoekscommissie tot een besluit zal komen zonder de Braziliaanse leider als doelwit. Senator Renan Calheiros laat niet in zijn kaarten kijken over de manier...

Lees meer



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Progresso » za jun 05, 2021 22:11

En toch...

Als het BPI zo stijgt, de export blijft groeien en het einde van de pandemie in zicht is zou het zo maar kunnen dat Bolsonaro volgend jaar wint.

Zeker nu de PT de hoogbejaarde Lula als troef inzet en het vertikt om excuses te maken voor de extreme corruptie.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Baiano » zo jun 06, 2021 00:56

Progresso schreef:
za jun 05, 2021 22:11
En toch...

Als het BPI zo stijgt, de export blijft groeien en het einde van de pandemie in zicht is zou het zo maar kunnen dat Bolsonaro volgend jaar wint.

Zeker nu de PT de hoogbejaarde Lula als troef inzet en het vertikt om excuses te maken voor de extreme corruptie.
Ervan uitgaande dat er geen derde in het spel komt met enige kans, denk ik dat het duel vooral zal bepaald worden door de nu nog onbesliste kiezers, en dat zijn er niet weinig.

De polarisatie is een feit, en comfortabel voor Lula en Bolsonaro die wat populariteit betreft, ver uitsteken boven even welke derde partij.

Bolsonaro heeft de overheidsmachine achter zich, en tot op bepaalde hoogte de centrumpartijen. Bovendien kan hij rekenen op een basis van fanatici die altijd bereid zijn om voor hun leider op te komen als die dat vraagt.

Lula roept bij velen goede herinneringen op en heeft een flinke achterban, inclusief een structuur van links (vakbonden en sociale bewegingen), en zelfs de sterkte van de arbeiderspartij, ook al is die ernstig verzwakt door de gebeurtenissen van de voorbije jaren. De ex-president heeft nu bij velen ook het imago van een slachtoffer van de excessen van het Lava Jato onderzoek.

Anderzijds kampen beiden ook met ernstige problemen: het gewicht van vele doden door de pandemie (Bolsonaro) en een immens corruptieverhaal (Lula). De kiezers zullen dit alles niet vergeten.

Het continent van onbeslisten is echter bijzonder groot, of anders gezegd: velen willen onder geen beding meer te maken hebben met Bolsonaro, vele anderen willen niet meer weten van Lula.

Mocht ik echter een Braziliaan zijn en iemand zou mij vragen voor wie ik zou kiezen (Bolso of Lula), ik zou niet kunnen antwoorden want ik zou geen van beiden als president willen. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel Brazilianen hetzelfde denken.

Maar goed, oktober 2022 ligt nog ver in de toekomst en er kan nog heel veel gebeuren.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Felix » zo jun 06, 2021 05:09

Mocht ik echter een Braziliaan zijn en iemand zou mij vragen voor wie ik zou kiezen (Bolso of Lula), ik zou niet kunnen antwoorden want ik zou geen van beiden als president willen. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel Brazilianen hetzelfde denken.

Ik veracht beiden, maar als er écht geen andere optie is kies ik voor lula (in de tweede ronde).

Bij de afgelopen verkiezingen heb ik in de tweede ronde bewust niet gestemd, ik zou nu wel tégen bolsonaro stemmen. En dan krijg je weer diezelfde (omgekeerde) situatie waarmee bolsonaro gekozen werd, een heel groot deel van zijn kiezers waren tégen lula en niet echt voor bolsonaro. Nu kokhalzen velen van bolsonaro. Er was ook sprake van proteststemmen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Felix » zo jun 06, 2021 05:14

Als het BPI zo stijgt, de export blijft groeien en het einde van de pandemie in zicht is zou het zo maar kunnen dat Bolsonaro volgend jaar wint.

Economie is belangrijk maar voorlopig merkt de gewone burger daar maar weinig van, de inflatie is bv. hoog en voedsel is duur.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Felix » zo jun 06, 2021 05:19

Het incomível (oneetbaar) dat onze zoals altijd vulgaire bolsonaro gebruikt betekent onneukbaar.

En dit stuk onwaardige stront (zonder de mest te willen beledigen) is dan de president van dit mooie land!



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door borsjea » zo jun 06, 2021 14:50

Ik hoop nog steeds dat minimaal één vd twee niet mee mag doen aan de verkiezingen. Beide zullen gelukkig de komende tijd gaan leiden aan negatieve publiciteit. De cpi covid zal Bolso hard doen treffen. De nieuwe processen zal op zijn minst geheugens doen opfrissen en ook duidelijk maken dat de uitspraak door het STF van Lula niets te maken heeft met een volledige inschuld maar een procesfout de verdachtmakingen is er nog steeds. Hopelijk is er nog tijd genoeg om hem tot de 2e instantie te veroordelen. Het feit dat 30% bij de lastste verkiezingen Blanco/null stemde en een grote groep zijn stem bepaalde op.basis van #EleNão en #EleNucaMais moet ruimte voor een ander kunnen bieden. Tijd voor #ElesNucaMais



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Onsterfelijk, viriel en oneetbaar

Bericht door Baiano » zo jun 06, 2021 16:29

borsjea schreef:
zo jun 06, 2021 14:50
Ik hoop nog steeds dat minimaal één vd twee niet mee mag doen aan de verkiezingen.
Daar zal je niet veel mee opschieten. De overblijver zal winnen zolang er geen waardig alternatief is. Zoals het er nu uitziet, zit Brazilië opgescheept met een dilemma, met name wie van de twee zal minder afgewezen worden dan de andere. Net zoals Felix schrijft, een omgekeerde situatie waardoor een winnaar uit de bus komt die enkel kan winnen omdat de andere meer afwezing kreeg. Uiteindelijk gok ik er voorlopig op dat Lula het haalt, ondanks de gigantische corruptie onder de PT-regeringen. De vulgariteit zal Bolso uiteindelijk de das omdoen. Nog maar enkele dagen geleden schold hij Daniela Lima (journaliste bij CNN Brasil) uit voor "quadrúpede" (een dier dat op 4 poten loopt). Dergelijke uitspraken zijn onverdedigbaar en ik begrijp dan ook heel goed de woede van Felix als hij het over een "onwaardig stuk stront" heeft. Lula deed ook domme uitspraken maar zo vulgair heb ik hem nooit gehoord.



Plaats reactie