Brazilie Nieuws: Opinie: Rio de Janeiro, hell or heaven?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Opinie: Rio de Janeiro, hell or heaven?

Bericht door Redactie » vr apr 12, 2019 20:20

Brazilie Nieuws: Opinie: Rio de Janeiro, hell or heaven?
by Redactie


Afbeelding
“Will it be hell or heaven on earth, The choice is up to you, Look to the sky, the answer is clear, Are you gonna, live life for all it’s worth, Choose hell, or heaven on earth, If you live it right, there’s nothing to fear”, het refrein van een nummer van Lynyrd Skynyrd, uit het album ‘Vicious Cycle’ (2003). Het valt ten zeerste te betwijfelen dat de 7 miljoen inwoners van de...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Opinie: Rio de Janeiro, hell or heaven?

Bericht door Baiano » vr apr 12, 2019 20:42

Ik woonde, leefde en werkte vier jaren in Rio de Janeiro en kan dit alles bevestigen. Tot op vandaag mis ik de natuurlijke schoonheden, maar om daar blijvend van te genieten, betaal je een hoge prijs, meer dan ik bereid was te betalen. Buiten de grillen van de natuur (die alsmaar veeleisender worden), krijg je te maken met figuren als Crivella, en dat is er echt wel teveel aan. Advies aan toeristen: drie dagen RJ volstaan. Voor de anderen: vier jaren is beter maar zelfs niet genoeg om alle shit te verwerken.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Opinie: Rio de Janeiro, hell or heaven?

Bericht door Martinho » za apr 13, 2019 02:05

Ik prefereer (nog steeds) buiten Rio zelf te wonen. Maar dan moet je dus wel van natuur houden en genoegen nemen met vaak wat mindere voorzieningen. Bovendien, ik meld het maar even, is Rio zelf veel te warm voor de meeste (blanke) Nederlanders en ik kreeg zelfs last van warmteallergie (het bestaat, blijkt, ik wist dat tot voor kort niet). Strand is leuk, maar je moet wel factor 50 op oid, want de straling is vaak geweldig hoog.
De stad is best wel mooi, tenminste als je in Zona Sul blijft. Centro mag ook hoor, maar wat dan wel opvalt is dat er nauwelijks oude gebouwen zijn, en ALS dan verstopt achter de wolkenkrabbers. Geen wonder natuurlijk, voor een land dat relatief kort geleden is "ontdekt". Je moet echt geen kerken etc uit de twaalfde eeuw verwachten, dat is logisch. Maar ik vrees dat de meeste toeristen daar ook niet voor komen.
Buiten suikerberg en corcovado (en carnaval) zijn er best aardige dingen natuurlijk, zo hou ik erg van de Hortus Botanicus en een paar andere parken. Het Fort van Copacabano vind ik best interessant, maar verder is het nogal zoeken. Inderdaad, na een dag of 3,4 heb je het wel gezien.
Om te wonen is het niet echt leuk. Tenzij je rijk bent en/of een aardige hoeveelheid onroerend goed bezit op een leuke locatie. Dan blijft het probleem van de criminaliteit en alles wat ermee samenhangt.
Nee, ik woon er 70 km vandaan, in de bergen met een veel aangenamer klimaat (dat vond de keizer ook, vandaar het paleis in Petropolis), minder onaangenaamheden (en een beter werkende politie). Maar ook hier is weinig voor de toerist, het paleis bijvoorbeeld is eigenlijk niks vergeleken met het paleis op de dam.



Plaats reactie