Fortaleza-Amsterdam met KLM

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Progresso » za mei 30, 2020 23:34

Richard, até o momento, a primeira data em que há planejamento para operação deste itinerário é o dia 04 de julho de 2020.

Nós seguimos diretrizes rígidas para garantir a segurança e a saúde de nossos passageiros e tripulantes. Se você tiver alguma dúvida sobre a política de teste do coronavírus ou sobre outros problemas relacionados ao vírus, consulte as seguintes perguntas frequentes: https://klmf.ly/2TOKB94. Se você deseja obter mais clareza sobre a triagem ou verificações adicionais que realizamos, recomendamos que entre em contato com o aeroporto para obter mais informações.

Além disso, todos os voos planejados em nossa programação de verão estão sujeitos a alterações. Operamos principalmente para fins de repatriamento e transporte de suprimentos médicos e outras cargas. Gostaríamos de aconselhar todos os nossos clientes que, antes de criarem uma reserva, tenham em mente que eles são responsáveis por tomar nota das várias restrições que variam por país, por pessoa e que elas estão sujeitas a alterações a qualquer momento.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Wade » zo mei 31, 2020 00:08

TAP hervat ook in juli.
1x/week Fortaleza (i.p.v. de 6 of 7 in normale omstandigheden), 2x Recife, 1x Rio en 2x São Paulo.
De vlucht die ik gereserveerd heb staat niet meer in hun aanbod (als je probeert te boeken via hun site). Desalniettemin nog steeds geen e-mail gekregen om te laten weten dat mijn vluchten geannuleerd zijn ofzo, als ik inlog staan die nog steeds 'confirmed'. Dus de informatie is op zijn minst... vrij verwarrend te noemen.

Ik kijk al uit naar de ellendig lange wachttijd om bij hun callcenter iemand aan de lijn te krijgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Progresso » zo mei 31, 2020 00:43

Het verschil in klantenservice KLM en TAP in 2 berichtjes.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door quasimodo » zo mei 31, 2020 09:39

KLM klantenservice is anders ook een drama en hier al diverse keren op tv geweest. Mijn vriendin is begin maart terug gevlogen. Ze zou eigenlijk pas half april gaan maar we vonden dit te riskant. Op internet kon ik de vlucht niet omboeken omdat ze vanaf Brazilië gevlogen is. Er staat dan neem in dit geval telefonisch contact op met een Nederlands nummer. 4 uur proberen te bellen kwam af en toe in het menu met een bandje meestal gewoon de in gesprek toon. Als je dan in het bandje kwam de hele riedel afwerken totdat je iemand zou krijgen te spreken. Vervolgens kreeg je een melding dat de wachttijd meer als 45 minuten is en werd de hoorn er doodleuk opgegooid. 3 dagen geleden was op tv bij een consumentenprogramma dat dit nog steeds zo gaat. We zijn al 2.5 maand verder en ze hebben dit nog steeds niet kunnen oplossen. Uiteindelijk maar rechtstreeks naar klantenservice in Brazilië gebeld daar hadden ze het in 10 minuten geregeld. Ik had ook een bericht gestuurd op hun sociale media kanalen kreeg een standaard bericht terug dat ze het druk hadden 2 dagen nadat mijn vriendin al weer terug was in Brazilië. Dit zou nu iets vlugger gaan volgens hetzelfde programma.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door joaninha » zo mei 31, 2020 12:14

Ik kreeg deze week na 2 maanden eindelijk mijn voucher vam KLM voor de gecancelde reis naar Fortaleza eind maart. Omdat ik al een bevestiging had gekregen dat ik een voucher zou krijgen bleef ik wachten. Maar afgelopen week toch maar even contact opgenomen met KLM. Dezelfde dag kreeg ik het voucher. Maar niet met 15% extra zoals eerst gezegd. Maar misschien wordt dit gegeven wanneer je het voucher omzet in een boeking. Ook is de mail met het voucher een beetje onduidelijk. Er staan diverse nummers op, maar welke het nummer van het voucher is , is mij niet duidelijk. Ik wil binnenkort een nieuwe vlucht boeken voor september/oktober. Maar voorlopig is toelating voor Nederlanders zonder verblijfsvergunning of zo nog niet mogelijk. Dus nog maar even afwachten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door quasimodo » zo mei 31, 2020 22:30

Ik weet niet of afwachten nu wel de beste optie is. Je hebt het geld toch al vastliggen d.m.v een voucher. Gaat het niet dan krijg je wederom een voucher of je geld terug. Nu zijn de prijzen nog laag het is maar afwachten of dit zo blijft. De luchtvaartmaatschappijen hebben nu als regel dat ze de passagiers zo goed mogelijk moeten verspreiden over het vliegtuig. Er is al commentaar op geweest dat de vluchten veel te vol zijn op sommige trajecten dus zou zo maar kunnen dat ze dadelijk nog maar een bepaald percentage aan tickets mogen verkopen per vlucht. En schaarste zal de prijzen doen stijgen bovendien zullen ze dan de prijs wel moeten verhogen om uit de kosten te komen.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door joaninha » ma jun 01, 2020 11:08

Daarin heb je gelijk. Als de vlucht niet doorgaat krijg ik een nieuw voucher. Maar ik heb nog niet geboekt omdat ik niet zeker weet of ik Brazilië dan in kom. Want daar heeft KLM geen boodschap aan denk ik. Maar ik zal eens informeren. Als het mogelijk is om de een ticket om te zetten in een voucher als er in september nog beperkingen zijn voor EU burgers die naar Brazilië willen.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door comulder » ma jun 01, 2020 20:04

Joaninha,

Heb enige tijd geleden contact gehad met klm via whatsapp. Ze zijn nog bezig met die 15% extra. Zal waarschijnlijk meegenomen worden met een volgende boeking. Dat wat ik betaald heb voor extra ruimbagage heb ik ook nog niet gekregen. Ook dat komt goed met een volgende boeking volgens klm via whatsapp.
Ben trouwens wel opgelucht dat we dit jaar niet naar Fortaleza gaan. Geen idee wat we daar zouden moeten.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door joaninha » di jun 02, 2020 09:09

Ik wacht nog met boeken tot ik meer zekerheid heb over de situatie in Brazilië mbt inreisverbod want dit antwoord kreeg ik van KLM;


Goedenavond, we adviseren onze klanten om zich voorafgaand aan het boeken te realiseren dat zij zelf verantwoordelijk zijn om kennis te nemen van de verschillende beperkingen die per land en per persoon variëren en op elk moment weer kunnen veranderen. In deze tijd kunnen we je helaas geen zekerheid meegeven.

Het huidige omboekingsbeleid geldt voor vluchten tot en met 31 augustus. Als je je boeking nu wilt wijzigen of annuleren, zal dit worden gedaan aan de hand van de ticketvoorwaarden. KLM houdt de situatie nauwlettend in de gaten en anticipeert hierop wanneer nodig. Momenteel kunnen we je helaas geen informatie geven over vluchten na 31 augustus. We raden je aan om onze website en Social Media kanalen in de gaten te houden voor nieuwe updates.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Wade » di jun 02, 2020 16:24

Ik heb geen keuze dan voorlopig te vertrouwen op de informatie van TAP.
Telefoonoperator (beleefd, professioneel) zei me dat mijn vluchten nog steeds 'confirmed ' zijn en dat alles zoals gepland zal doorgaan. Dat staat haaks tegenover de info op hun website (1 vlucht per week, op zondag en niet op donderdag, ook zeer beperkt aanbod van vluchten tussen Lissabon en Brussel). De uitleg daarvoor was dat te maken had met de situatie. Tja, dan zijn er 3 mogelijkheden:
  • Mijn hoop: de informatie klopt wel degelijk. Door de vele afgelastingen de afgelopen 3 maanden moet voor heel veel passagiers een nieuwe vluchtdatum gevonden worden, en veel velen onder hen (met schoolgaande kinderen bv., zoals in ons geval) kan dat enkel in een periode als juli/augustus. Hierdoor waren alle reeds voorziene vluchten volboekt (aan aan de maximumcapaciteit als ze wat spreiding aan boord willen). Daarom worden enkele extra vluchten gepland (wat het bizarre schema met vertrek in Lissabon om 23u40 en aankomst in het holst van de 'madrugada' zou verklaren).
  • Mijn vrees: TAP speelt met de mensen hun kloten (zoals we dat hier in België zo fraai kunnen uitdrukken), en gaat effectief maar 1 vlucht per week uitvoeren. Ze proberen in eerste instantie zoveel mogelijk nieuwe tickets extra te verkopen (het water staat financieel aan de lippen uiteraard), en wachten met het informeren van de passagiers met bestaande boekingen van hun afgelasting/wijziging tot die ene vlucht (bijna) volboekt is zodat men enkel nog noodgedwongen een voucher kan aanvaarden om met hen te vliegen binnen de komende 2 jaren. Zo hebben ze extra inkomsten.
  • Optie 3: ze weten zelf niet wat er gebeuren gaat, en de interne communicatie tussen de medewerkers van verschillende afdelingen is een ramp. Alhoewel een boekingssysteem (in hun geval Amadeus) volledig automatisch werkt, en als een vlucht effectief afgelast of gewijzigd wordt zouden alle passagiers daarvan melding moeten ontvangen.
Ik bekijk het voorlopig. Mijn tickets zijn in oktober 2019 aangekocht, dus ik heb alle rechten voor een volledige vergoeding. (= terugbetaling, géén voucher volgens de wetgeving van de EU). Persoonlijk moet ik zeggen in 15 jaar nog nooit problemen met TAP te hebben gehad (als er wat wijzigde zijn ze mij ook steeds correct van dienst geweest), al lees ik (niet enkel op dit forum, meer op het hele internet) enorm veel negatieve ervaringen van passagiers (niet behulpzaam, lang wachten op klachtenbehandeling en compensaties...).
Que sera sera (wat kan een mens doen?). Er resten nog meer dan acht weken. Acht weken geleden lag heel Europa knock-out (in het bijzonder Italië en Spanje), nu staan ze te popelen om toeristen te ontvangen. Afwachten, en hopen dat de grafiek met besmettingen op korte termijn gaat dalen dus. Aangezien het in juli ook voor de Brazilianen vakantie is, zal dat economisch van zeer groot belang zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Progresso » di jun 02, 2020 20:37

Optie 2



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Wade » do jun 04, 2020 01:41

Progresso schreef:
di jun 02, 2020 20:37
Optie 2

Daar lijkt het op (met misschien een stukje optie 3 er bij).
Nadat zowel mijn vrouw als ikzelf de afgelopen week met hen contact opnamen, en ze bij TAP deden alsof er niks aan de hand was, stond het dan vanavond opeens in rode blokletters op mijn scherm: FLIGHT CANCELLED... :roll: Geen e-mail ofzo, nee. Ik zag het toevallig toen ik inlogte op mijn boeking.

Goed, na een half uur vloeken en stressen weer eens lekker chillen (ouwehoeren, noorderburen?) met zo'n Portugees die Engels spreekt als een dronken zeeman. Volgens de Brazilianen klinken ze ook wanneer ze Portugees spreken als dronken zeelui, dus dat maakt niet veel uit. Vriendelijke kerel hoor, wat kort van stof maar verder zeer behulpzaam. Nu zijn ze er ineens wel van op de hoogte dat ze maar 1 keer per week naar Fortaleza gaan vliegen. Goed, de vluchtdata werden zonder probleem aangepast (wacht wel nog op een bevestigingsmailtje).

Is er eind juli nog geen voldoende verbetering in de COVID-situatie, kan ik nog steeds annuleren in ruil voor een voucher (+ 20% extra waarde van het bedrag dat je betaalde), dat 2 jaar geldig is. Goed... fair enough. Maar waarom nu pas, terwijl het al minstens twee weken duidelijk was dat die vluchten niet zouden doorgaan? Dit is een uitzondelijke situatie, ik heb er begrip voor dat zaken wijzigen of niet zullen zijn zoals gepland (overmacht). Maar wat ik wel verwacht is eerlijke en open communicatie. Dat vond ik dus jammer. Zelfs met dat voucher zou ik momenteel kunnen leven, ondanks het feit dat ze je in principe geen terugbetaling in cash mogen weigeren. Ik ben mij er van bewust dat er bij heel veel luchtvaartmaatschappijen een zeer zware crisis heerst, en dat indien zij alle passagiers in cash zouden moeten vergoeden dat simpelweg het faillissement zou betekenen. Mijn halve familie woont in Brazilië, dus ik ga hoe dan ook die kant uit, dit jaar en zo niet volgend jaar. Dus voucher? Geen probleem. Maar verdomme, hou de mensen niet voor de gek.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door quasimodo » vr jun 05, 2020 14:14

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... isatieplan

Mocht het luchtruim weer open zijn is het niet ondenkbaar dat ze gaan staken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door quasimodo » za jun 06, 2020 17:48

Geen directe vluchten meer van en naar Fortaleza in juni en juli. Net de vlucht van mijn vriendin omgezet naar augustus. Wat een geweldige klantenservice trouwens in Nederland. Eerst 45 minuten in de wacht vervolgens wordt doodleuk verteld dat ze niets kunnen vinden van de boeking. Geven aan dat ik maar naar Brazilië moet bellen. Geef aan dat ze zelf dit nummer opgeven in hun e-mail. En ik daar naar toe moet bellen omdat het ticket online niet te wijzigen is. Daar heeft ze geen antwoord op. Alleen dat ze het niet weet en ik toch echt naar Brazilië moet bellen. Nog aangegeven dat ik vorig jaar bij de klantenservice op Schiphol een soortgelijk ticket nog moeiteloos kon laten omboeken. Nee naar Brazilië bellen was de enige oplossing. Ik maar aangegeven er nog wel een kende. Mijn geld terug vragen en een nieuw ticket boeken en dat KLM dan waarschijnlijk niet de eerste keus geniet. Uiteindelijk mijn vriendin maar laten bellen in Brazilië. In 10 minuten alles geregeld en nog vriendelijk ook. Kunnen ze in Nederland nog iets van leren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door quasimodo » vr jun 26, 2020 02:47

Augustus en september ook geen directe vluchten meer naar Fortaleza. Vliegticket van mijn vriendin om moeten zetten via Sao Paulo. Terug in oktober vooralsnog rechtstreeks.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Progresso » vr jun 26, 2020 17:35

Ik begrijp niet waarom KLM je dwingt om een ticket Brazilië-Nederland in Brazilië te kopen.

Ik heb het destijds geprobeerd om het simpele feit dat ik met Euros mijn ticket wilde betalen. Het lukte mij niet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door quasimodo » za jun 27, 2020 03:43

Zou mij niets verbazen als KLM Brasil een aparte zelfstandige dochteronderneming is waardoor ze voordelen krijgen in Brazilië. En dat dit hiervan een negatief bijeffect is. In Suriname hadden ze pas ook een hele rel met reisbureaus doordat ze zich teruggetrokken uit ook zulke oude afspraken.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door joaninha » zo sep 27, 2020 11:15

KLM hervat dit winterseizoen nog geen vluchten naar Fortaleza. Maar verwacht vanaf april weer op Fortaleza te gaan vliegen.
Hopelijk gaat het dan wel door. Ik zag dat AF wel weer begint vanaf november met Parijs-Fortaleza. Dat zou alvast een begin kunnen zijn. Dan hoef je de omweg via Rio of SP in ieder geval niet te maken als je met AF/KLM vliegt.

https://contatoradar.com.br/2020/09/klm ... no-brasil/



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door comulder » zo sep 27, 2020 22:41

Wie zou er in vredesnaam naar Fortaleza willen en ook nog eens hutje mutje in een vliegtuig?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fortaleza-Amsterdam met KLM

Bericht door Progresso » ma sep 28, 2020 01:54

Ik hoorde net van een kennis van mij die aan het boarden was voor de vlucht Lis-For dat er toch een behoorlijk aantal mensen vliegen.

Iedereen heeft daar zijn reden voor. Ik ken mensen die naar Nederland zijn gegaan omdat hun dierbare is komen te overlijden, mensen die geld moeten verdienen en meer van dat soort toch wel belangrijke zaken.

Overigens, bij TAP vraagt men bij het inchecken naar verzekeringspapieren voor de ziektekosten. Zonder papieren, niet inchecken of je moet ingezetene zijn.



Plaats reactie