alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4891
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door quasimodo » wo jul 06, 2022 19:34




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » do jul 07, 2022 20:27

In São Paulo is een zonne-energie park om deze rede bewust naast een stuwmeer van een waterkracht centrale gebouwd om met overproductie water weer op te pompen. Bij te weinig of geen zon een schuif een stukje meer open en de productie loopt gelijk op iets wat je niet hebt bij conventionele centrales. Eerste pieken kan je makkelijk opvangen met een beperkte batterij opvang. De verwachting is dat de komende jaren de prijzen van batterijen nog verder zullen gaan zakken kijken wat dan de goedkoopste oplossing wordt, bij de opslag en gebruik zal privé ook de EV wel eens een rol kunnen gaan spelen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4891
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door quasimodo » vr jul 08, 2022 14:45




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » vr jul 08, 2022 19:09

Voor landen met nauwelijks hoogte verschil zal het systeem van water niet werken, mara ook hier zijn al alternatieven op youtube staat een video van een systeem met hijskranen die zware blokken omhoog hijst tot een toren als er veel stroom is en bij weinig stroom de blokken weer laat afzakken. Kon helaas de betreffende video niet zo snel in mijn historie terug vinden maar zal nog even verder zoeken.
Kijkende naar berichten over nieuw types batterijen met een verwachte kostprijs van 6 USD per KWh die al in Q2 20223 op de markt worden verwacht zal een aantal van bovenstaande initiatieven minder nuttig maken. Mijn huidige verbruik is gemiddeld 9,5 Kwh per dag als ik het aantal panelen zou baseren op het aantal gemiddelde minimale zonuren dit nog een beetje verhoog, de batterij capaciteit op zo´n 5 dagen zet (50 Kwh) voel ik mij zelfs veilig om de energie leverancier de deur uit te sturen. 50 x 6 = 300 USD tegen de huidige koers iets minder dan 1800 real laten we de Braziliaanse heffingen mee nemen dan denk ik dan ik voor 4000 real aan batterijen voldoende heb.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » za jul 09, 2022 15:03

Nog zo'n alternatieve opslag, een vliegwiel.

https://www.change.inc/energie/een-wiel ... ijft-38145



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » zo jul 10, 2022 20:17

Wat voorbeelden van Gravity Energy opslag




joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door joaninha » ma jul 11, 2022 15:25

Wat ook nog mogelijk is, maar minder van nut voor Brazilië omdat voor verwarming energie bijna niet wordt gebruikt, is een chemische batterij.
Met restwarmte van bijvoorbeeld de industrie kan deze in de zomer worden opgeladen/geregenereerd. In de winter komt de warmte dan weer vrij door chemische reactie. Nu gaat in de industrie deze restwarmte vrijwel geheel verloren.

https://innovationorigins.com/nl/nieuwe ... g-opslaan/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » zo jul 17, 2022 13:38

Een soort gelijk project van Nederlandse bodem

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... uitvinding



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4891
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door quasimodo » ma jul 25, 2022 21:29




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » di jul 26, 2022 01:30

Het van cellulose batterijen nog niet gehoord. Dat er inmiddels redelijk wat materialen die makkelijker overal te winnen zijn was mij wel al duidelijk. Zand en natrium bv, zoutwater batterijen zijn voor de zonnepanelen bezitter al verkrijgbaar, ja zelfs hennep schijnt bruikbaar te zijn.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: alternatieve batterij i.p.v. waterstof.

Bericht door borsjea » di aug 23, 2022 21:58

In Nederland begint Eneco te snijden in de vergoedingen en ik denk dat dit in de toekomst nog wel eens veel verder gaat. Met een inteligente meter is het best mogelijk om rekening te houden met de daadwerkelijke prijs op het moment vd dag.
Lokaal opslag zal als je overdag je stroom voor een paar centen verkoopt en voor een veelvoud moet terug kopen voor velen aantrekelijker worden nu het energie bedrijf niet meer als batterij gaat werken.

https://www.telegraaf.nl/financieel/556 ... onnestroom



Plaats reactie