Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Gebruikersavatar
Progresso
Artikels: 34
Berichten: 4698
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Locatie: Fortim
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » di okt 18, 2022 00:33

In ieder geval klanten genoeg. In Ceará worden volgende week nog twee leugenbriefjes (memorandum of understanding) getekend en er zitten blijkbaar nog 8 andere projecten in de pijplijn.

https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... ia-29.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 2953
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di okt 18, 2022 18:48

De huidige gasprijs versnelt de omzetting bij de grote industrieën, denk dat de groene productie capaciteit naast de electra opwekking niet voldoende is dus zal er ook geporteerd moeten worden.
Krijg hier in Brazilië de indruk dat nu de brandstof prijzen weer lager zijn ook de EV weer op een lager vuurtje staat, diverse merken hadden aangekondigd in augustus op de Braziliaanse markt te komen maar hebben dat niet gedaan. Zelf denk ik ook dat gezien de recente ontwikkelingen mbt accu's die inmiddels in productie zijn nog even te wachten.



Gebruikersavatar
Progresso
Artikels: 34
Berichten: 4698
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Locatie: Fortim
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » di okt 18, 2022 19:36

Het waait in ieder geval lekker. Je mag zelf in dit artikel uit gaan zoeken wat er precies bedoeld wordt met MWH, MW, 1000 MW etc.

Ik kan er geen soep van maken, maar het waait lekker dus er zal wel heel veel windenergie worden opgewekt.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3290379



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di okt 18, 2022 21:01




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » wo okt 19, 2022 15:24




Gebruikersavatar
Progresso
Artikels: 34
Berichten: 4698
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Locatie: Fortim
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » do okt 20, 2022 14:42

In Zwitserland heeft Hyundai zich teruggetrokken uit een van de grootste proefprojecten in Europa. 47 waterstofvrachtwagens verzorgden de distributie voor de lokale 4=6, SRV's en Vivo's.

Zo langzaam aan maar zeker wordt het steeds duidelijker dat groene waterstof uitsluitend in zeer beperkte niches ingezet kan worden. Die niches zijn dan wel enorm groot, denk aan de productie van kunstmest, raffinage van olie en als goed en schoon alternatief voor de productie van staal.

In de transportsector kun je met de huidige technologie alles met batterijen doen. Hooguit 10% van het vrachtwagenpark zou je dan op de toch alzeer schone diesel kunnen laten rijden. De 8000 binnenvaartschepen op de Europese binnewateren zijn met veel verschillende oplossingen bezig. Of dat allemaal heel verstandig is, betwijfel ik. Het is al de allerschoonste manier om vracht over grote afstanden te vervoeren. De ontwikkelkosten zijn extreem hoog en moeten uiteindelijk over maar maximaal 8000 motoren worden verdeeld.

https://www.eurotransport.de/artikel/au ... 14989.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 2953
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » do okt 20, 2022 15:22

In Nederland hebben een aantal ov bedrijven bussen op waterstof getest. Sommige van deze bussen hadden zelfs een aanhanger nodig om voldoende waterstof voor een dag mee te nemen. De testen waren geslaagd maar toch gaat men er niet meer verder. Wel zien we inmiddels in de meeste OV regios EV bussen rondrijden. De ontwikkeling vd batterijen gaat erg hard, meer capaciteit per kg,. Goedkopere grondstoffen en snellere laadtijden producties die vaak maar een kleine aanpassing aan de bestaande lijn vergen. Deze week zag ik.nog een hoopbol bericht mbt een door Nasa ontwikelde batterij waarbij me zelfs opties zag om E-vliegtuigen te bouwen. De meeste voertuigen en ook vrachtwagens hebben nu al voldoende capaciteit om de afstanden die binnen de rij en rusttijden te vallen af te leggen en als je binnen de rusttijd of plasstop weer voldoende kan laden is er geen tijdsverlies. Een gewone EV bezitter met een eigen laadoptie zal slechts een paar keer per jaar onderweg moeten laden. Het tanken met waterstof neemt nu ook zo'n 8 minuten in beslag en in de dubbele tijd kan je al veel EV's van 10 tot 80% laden. Als waterstof 100% groen geproduceerd zal gaan worden dan zullen de km kosten flink hoger liggen als bij een EV op batterijen.
Waterstof zie ik als goede oplossing voor de industrie als middel voor verwarming en in de zeescheepvaart. Dit zal al een flinke daling op het aardgas gebruikt en CO2 uitstoot betekenen. Bij de huismarkt is al bekend dat 10% bijmenging van waterstof bij aardgas probleemloos kan hoewel.het lijkt dat men in Nederland kiest voor electrische warmtepomp. Het huidige net moet worden aangepast waarbij ik denk dat er ook gekeken moet worden naar lokale opslag, zeker in de wijken met veel panelen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do okt 20, 2022 16:17

Nederland kiest voor electrische warmtepomp.
Maar gaan hiermee de tijdsdoelstellingen bij lange na niet halen. Bovendien kunnen bedrijven nu niet meer aangesloten worden op het electrischetijdsnet want nu al vol. Dus zijn naarstig op zoek naar alternatieven.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » zo okt 23, 2022 09:13

Ze zijn er aan begonnen:

AD: Saoedi-Arabië start werkzaamheden bouw 170 kilometer lange wolkenkrabber.
https://www.ad.nl/buitenland/saoedi-ara ... ~ae85edd5/



Gebruikersavatar
Progresso
Artikels: 34
Berichten: 4698
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Locatie: Fortim
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » zo okt 23, 2022 14:37

Ik weet niet wat die wolkenkrabber met het onderwerp van het draadje te maken heeft, maar het is wel een imposant project.

Ik ben benieuwd naar de plaats in de wolkenkrabber waar ze vrouwen en homo's stenigen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » zo okt 23, 2022 14:58

Had het hier al een keer gepost dat ze voornemens waren dit te bouwen. Dus denk laat even zien dat ze begonnen waren.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 2953
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » ma okt 24, 2022 16:58

Alternatieve energie opslag, kwam vandaag op YouTube deze video tegen met een Nederlandse uitvinding





Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » vr nov 25, 2022 20:33

MSN: Stuwmeren en waterkrachtcentrales vallen droog.
https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/ot ... li=BBoPOOe



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 2953
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » vr nov 25, 2022 22:57

Progresso schreef:
do okt 20, 2022 14:42
In Zwitserland heeft Hyundai zich teruggetrokken uit een van de grootste proefprojecten in Europa.
Hyundai was in het verleden naast Toyota druk bezig met waterstof voertuigen en zagen daar toekomst in. Kort geleden de de CEO van Hyundai een uitspraak dat de batterijen EV de toekomst is. Al eerder dit jaar schoof men producten op. Denk een duidelijk signaal dat de ontwikkeling vd accu's grote stappen heeft gemaakt waardoor het rijden op H2 wel eens snel voorbij zal gaan. Benieuwd wat de andere grote speler Toyota gaat doen, daar was men naast de feulcell oplossing ook nog bezig met een conventionele motor op waterstof.
Denk dat H2 alleen nog in de industrie en scheepvaart een grote rol gaat spelen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 2953
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » za nov 26, 2022 00:48

En dit is nog een signaal van Hyundai dat men inzet op de EV. Benieuwd of er naast de Ioniq 5 en 6 meer modellen komen er gaan al een tijdeje geruchten over een kleiner model de Ioniq 3.

https://www.teslarati.com/hyundai-third ... -plant-jv/



Gebruikersavatar
Progresso
Artikels: 34
Berichten: 4698
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Locatie: Fortim
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » za nov 26, 2022 01:24

borsjea schreef:
vr nov 25, 2022 22:57
Denk dat H2 alleen nog in de industrie en scheepvaart een grote rol gaat spelen.
Scheepvaart kan nog alle kanten uit gaan. Van de binnenvaart (10.000 scheepsmotoren in EU) weet ik dat ze met van alles en nog wat bezig zijn, maar de kaarten zijn daar zeker nog niet geschud. Voor de zeevaart, 40.000 scheepsmotoren zie je dezelfde worsteling. Batterijen zijn uitgesloten op wat kleine niches na. Nu alleen maar nagenoeg zwavelvrije stookolie mag worden gebruikt zie je reders overgaan op LNG. Ammonia als brandstof lijkt veelbelovend.

Voor de industrie denk ik eerder dat je een verschuiving van productielocaties gaat zien. De meeste waterstof wordt gebruikt voor het ontzwavelen van diesel in het raffinage proces. Maar ja, als je geen diesel, stookolie en benzine meer nodig hebt in je economie dan valt de vraag naar waterstof ook weg. Waarom eerst ruwe aardolie naar Rotterdam verschepen om het daarna als benzine en diesel weer naar Brazilië te halen?



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 395
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » za nov 26, 2022 13:46

Mij lijkt het ook het beste om waterstof gebruikende industrie ( dus ook ammoniak productie ) te vestigen in plaatsen waar veel waterstof wordt geproduceerd.
Met het vloeibaar maken en houden van waterstof gaat enorm veel energie verloren. Ook met ammoniak terug omzetten naar waterstof gaat veel kostbare energie verloren.
Ammoniak als scheepsbrandstof zou kunnen maar dan nog moet groene ammoniak ook goedkoper worden dan grijze ammoniak en bovendien ook nog eens goedkoper dan gasolie. Dan wordt het een alternatief als scheepsbrandstof en zelfs voor vliegtuigen waar binnenkort bijvoorbeeld testen met straalmotoren op ammoniak gedaan gaan worden.
Om waterstof tegen heel veel kosten vloeibaar te maken en tegen veel kosten en rendementverlies naar Europa te transporteren om daar te dienen als grondstof voor basisindustrie lijkt mij niet erg zinvol. Dan kun je beter staal, ammoniak etc.produceren in regio's waar veel groene stroom en waterstof beschikbaar is. Groene ammoniak uit Ceara als basisgrondstof voor bijvoorbeeld de kunstmest industrie in Europa zou wel kunnen.
Voor auto's, treinen, binnenschepen lijkt mij accustroom het beste alternatief. Voor binnenschepen worden bijvoorbeeld al proeven gedaan met een groot batterypack in een zeecontainer die snel uitgewisseld kan worden. Waterstof zal voorlopig nog erg duur blijven, zeker als je het van ver moet halen. In Europa maken uit stroomoverschotten zou wel kunnen. Maar voor Brazilië en zelfs Europa is een combinatie van waterkracht en stroomoverschot een veel goedkopere en efficiëntere optie. S'nacht, wanneer er geen zonnestroom is de waterkracht centrales sneller laten draaien en bij stroomoverschot water terug omhoog pompen in de stuwmeren. Wat dit betreft heeft Brazilië grote kansen .



Felix
Artikels: 0
Berichten: 3348
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Felix » za nov 26, 2022 16:18

Op bescheiden schaal worden in de scheepvaart tegenwoordig ook experimenten met windenergie uitgevoerd. Meestal niet door zeilen (alhoewel die soms ook getest worden) maar ook door bv. 'ventifoils en 'flettner rotoren'. Deze windvangers vervangen geen machines maar zorgen wel voor brandstofbesparingen en daardoor een vermindering van vervuiling.

Gekopieerd uit het forum 'Kombuispraat':

De eerste gedeeltelijk door zeilen aangedreven supertanker ter wereld is afgeleverd in China.


De M/V New Aden is deze maand afgeleverd door de Dalian Shipbuilding Industry aan China Merchant Energy Shipping.


vlcc new-aden-sail-assisted tanker.jpg

Met vier gigantische "vleugelzeilen" op het dek, is het schip onofficieel de eerste Very Large Crude Carrier die is uitgerust met windondersteunde voortstuwingstechnologie.

De windzeilen zijn ontwikkeld door DSIC met deelname van CMES, de China Classification Society en Guangwei Composite Materials Co.

Met een hoogte van 40 meter heeft elk zeil een zeiloppervlak van 1.200 vierkante meter. Het “blad” is gemaakt van koolstofvezel voor een laag gewicht, hoge duurzaamheid en corrosiebestendigheid op zee. Voor maximale efficiëntie worden de zeilen autonoom bestuurd en kunnen ze ook met een druk op de knop worden neergelaten en gehesen.

Bij een voorbeeld van een hypothetische route van het Midden-Oosten naar het Verre Oosten, wordt geschat dat de technologie het brandstofverbruik met meer dan 9,8% zal verminderen, wat overeenkomt met ongeveer 2.900 ton CO2-uitstoot.


Ander voorbeeld:
Zeil autoschip.jpeg
https://www.maritiemnederland.com/artik ... itgevonden


En nog een:
BBC chartering hulpspinnaker.jpg

En dit schip met Flettner rotoren:
E-Ship-June-2016-Flettner rotoren.jpg
E-Ship 1 uit 2010

https://nl.wikipedia.org/wiki/E-Ship_1_(schip,_2010)


Een Flettner-rotor is een gladde cilinder met schijfeindplaten die langs zijn lange as wordt rondgedraaid en terwijl lucht er loodrecht overheen gaat, veroorzaakt het Magnus-effect dat er een aërodynamische kracht wordt gegenereerd in de richting loodrecht op zowel de lange as als de richting van de luchtstroom.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » ma nov 28, 2022 17:33

Luchtvaartnieuws.nl: EasyJet en Rolls-Royce voeren eerste test uit met vliegtuigmotor op waterstof.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -waterstof



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 3435
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di nov 29, 2022 07:33




Plaats reactie