corona vírus in Ceará gearriveerd!

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Bert » do mar 26, 2020 22:21

Het is geloof ik de bedoeling dat maandag (m.u.v de horeca) het meeste weer open gaat. Brazilië kan niet zoals in Europa in een lange lock down gaan. Veel zzp'ers zitten hier zonder werk. De koelkast raakt leeg. Een groot deel leeft van week tot week.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door joaninha » vr mar 27, 2020 15:40

Net als in Nederland een soort intelligente lockdown. Zodat in ieder geval het grootste deel van de economie voorzichtig kan doordraaien. Met inachtneming van hygiëne regels om besmetting te voorkomen. En goed de vinger aan de pols houden en testen op besmetting en deze isoleren. Ik hoop dat het lukt. Maar of het werkt weet ik niet. Iemand die niks verdiend bij ziekte gaat misschien toch aan het werk in Brazilië.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door borsjea » di mar 31, 2020 17:18

Mis cijfers hoeveel er nu daadwerkelijk plat ligt. Creatieve ondernemers hebben vaak al oplossingen gevonden, teleworking heeft een enorme sprong gemaakt en zal straks wel eens een blijvende zaak kunnen worden. Zodra de gezondheidszorg minder overbelast is zou je onder strenge toegangsnormen langzaam de comercie terug kunnen brengen 1 persoon per 10m2, alcoholgel en temperatuurcontrole. Voorkom dat mensen het OV moeten gebruiken.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Registratie gestrande reizigers stopgezet

Bericht door comulder » do apr 09, 2020 08:34

Progresso, Hoe is de situatie in Ceara eigenlijk op het gebied van corona? Krijg er hier weinig van mee.

Ons gezin hoopt nog steeds op 17 juli naar Fortaleza te vliegen. Wij zijn optimistisch en gaan er vooralsnog vanuit dat dat gaat lukken. Wat ik wel vrees is de airco in het vliegtuig. Deze blaast een daar mogelijk rondzwevend virus wel heel makkelijk door het hele vliegtuig.

Of we echt gaan hangt natuurlijk wel af van de situatie in Brazilië. Is het daar dan een puinhoop dan blijven we lekker in Nederland. En worden de tickets niet door KLM/Air France vergoed, jammer dan. Wel of geen vakantie, het geld is toch al weg. Ik ga er trouwens vanuit dat KLM/Air France in juli weer 'normaal' vliegt op o.a. Fortaleza. Ik houd me daarbij maar vast aan de situatie in Wuhan, China. Daar begint de situatie zich na maanden ellende weer enigszins te normaliseren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Registratie gestrande reizigers stopgezet

Bericht door quasimodo » do apr 09, 2020 10:23

Voordat ze stopte met vliegen op Fortaleza is mijn vriendin voortijdig terug gevlogen naar Fortaleza. Ik kreeg toen een mail dat de airco is uitgerust met een micro filter dat alle bacteriën er uit filteren. Dus vliegen zou absoluut veilig zijn. Wat je daar van geloofd moet je zelf weten ik was niet overtuigd. Ik ga er vanuit dat vliegen over een paar maanden weer mogelijk is. Vermoedelijk met strenge controles op beide luchthavens eventueel met gepaste afstand in het vliegtuig.

Voor zover ik het nieuws een beetje kan volgen lopen ze met de ziekte ongeveer 2 weken achter met de situatie in Nederland en moet de piek nog komen. Maar daar kan Progresso vast beter op reageren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » do apr 09, 2020 13:51

Ik heb even de twee voorgaande Posts van quasimodo en Comulder verplaatst naar dit topic.

Ik vind het heel moeilijk om iets zinnigs over de cijfers te zeggen. De laatste stand is dat er 53 dodelijke slachtoffers in Ceará zijn te betreuren en 1376 besmettingen (stand 9 april, 17.00hr lokale tijd).

Heb je wat aan de cijfers. Ik betwijfel het. De registratie van de doden loopt soms dagen achter. De uitslagen van de testen lopen op tot 2 weken. Je bent als het ware naar de situatie van 2 weken geleden aan het kijken.

Vandaag zijn de eerste 15.0000 sneltesten beschikbaar. Je krijgt dus en de uitslagen van de afgelopen 2 weken en een bulk van uitslagen van die sneltesten.

De concentratie van de gevallen is momenteel in Meirelles, Aldeota, Mucuripe, Varjota en Cocó.
Afgelopen week was ik even 2 dagen in Fortaleza. Het viel mij op dat het erg druk was en dat zelfs de buren het voor elkaar kregen om een verjaardagsfeest te vieren. Zelf woon ik het meerendeel van de tijd in een kustplaats in de buurt van Canoa Quebrado. Die plaats heeft de gemeente nagenoeg geheel afgegrendeld van de buitenwereld. Nagenoeg alle winkels zijn dicht en iedereen zit thuis.

Er zijn momenteel geen internationale vluchten meer op Fortaleza. Of die er in juli weer zijn? Durf het te betwijfelen. Mijn inschatting is dat we tot op zijn minst tot einde van dit jaar nog wel druk zijn met Corona.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door borsjea » ma apr 20, 2020 17:53

Progresso schreef:
do apr 09, 2020 13:51
Vandaag zijn de eerste 15.0000 sneltesten beschikbaar. Je krijgt dus en de uitslagen van de afgelopen 2 weken en een bulk van uitslagen van die sneltesten.
Speedtesten waren in eerste instantie bedoeld voor de werknemers in de zorg. In São Paulo maakte slechts 3 ziekenhuizen hun resultaten bekend opvallend was daar toch het grote aantal besmettingen onder mensen die niet of nauwelijks ziekteverschijnselen hebben gehad. Ik ga er vanuit dat de 500.000 testen inmiddels grotendeels zijn gebruik, helaas zien we dat nergens terug, geen resultaten en ook in worldometers zien we de aantal uitgevoerde testen niet correct vermeld. De speedtesten zijn helaas niet geschikt voor mensen die net besmet zijn, test is gebaseerd op de antistoffen. Er zijn nu 3 testen en elke heeft zijn specifieke periode waarin hij het beste werkt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door quasimodo » ma apr 20, 2020 18:17




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » ma apr 20, 2020 19:35

@borsjea net zoals in Nederland zeggen al die cijfers niet zo veel.

Het enige nuttige cijfer is de bezettingsgraad van de IC-bedden.

Helaas kan ik het andere nuttige cijfer niet vinden op de IBGE site, namelijk die van de oversterfte/ondersterfte.

Die Corona-testen, met name die sneltesten hebben vaak enorm veel valse positieven en valse negatieven. Als maar 10% fout is heeft dat nogal wat invloed om sterftecijfers, besmettingssnelheid en andere indicatoren goed in te schatten.

Heel concreet, we weten veel te weinig, varen grotendeels zonder kompas en proberen met zijn allen het beste te doen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door quasimodo » di apr 21, 2020 08:00

Hoe is het eigenlijk met de misdaadcijfers in Fortaleza zijn die nu wel heel laag?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » di apr 21, 2020 11:50

71 moorden deze maand (t/m 18 april), dus dat zijn er zo'n vier per dag.

Het aantal verkeersslachtoffers is wel flink gedaald.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door comulder » di apr 21, 2020 14:35

Neem aan dat het voornamelijk om afrekeningen gaat binnen het criminele circuit.
Richard, enig idee wat het gemiddelde aantal moorden voor de corona-crisis was?
In Nederland hebben autospuiters tot 50% of meer minder werk. Minder autoverkeer betekent immers automatisch minder aanrijdingen. Ook in Nederland zal dus logischerwijs het aantal verkeersslachtoffers gedaald zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » di apr 21, 2020 17:23

In december 2019 lag het aantal moorden in Fortaleza op 55. In 2018 waren dat er in de maand December 95.

Dus de huidige aantallen liggen nog steeds behoorlijk hoger.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Wade » ma apr 27, 2020 12:54

Het worden spannende weken voor diegenen die al vliegtickets gekocht hebben voor deze zomer. In ons geval is dat vertrekken op 30 juli.
Er is die blijvende onzekerheid over al dan niet op vakantie kunnen gaan, vertrekdatum zelf uitstellen (en een toeslag betalen), geld terug vragen op het laatste moment... Eerlijk gezegd denk ik dat er tegen juni al veel vluchten opnieuw operationeel zullen zijn, omdat bij veel luchtvaartmaatschappijen het water nu reeds financieel aan de lippen staat (de economische schade is trouwens in zoveel sectoren niet te overzien, na de rechtstreekse slachtoffers die deze COVID momenteel maakt, volgen straks hierdoor (nog meer?) onrechtstreekse). Ik ben woonachtig in het land dat momenteel de meest incompetente regering heeft van West-Europa inzake het nemen van beslissingen en het communiceren rond deze crisis. Om naar Lissabon te vliegen heb ik desnoods tal van alternatieven voor Brussel (Amsterdam, Dusseldorf, Frankfurt, Parijs...), dus daar zie ik het probleem niet. Vluchten tussen Portugal en Brazilië zijn economisch van levensbelang en zie ik ook op korte termijn hervatten.
Goed, en dan ben je daar, in Brazilië. Wat dan? Zullen buitenlanders toegelaten worden over 3 maanden? Zal je verplicht zijn om in een hok opgesloten te zitten (24/7 bij schoonmoeder... topvakantie...), of zal je naar plekken als Praia do Futuro, de Beira Mar, Canoa Quebrada kunnen? Kan een land als Brazilië, waar ze geen sociaal opvangnet (werkloosheidsuitkeringen e.d.) kennen zoals wij dat kennen, het zich permitteren om alles zo lang stil te leggen? Politiek gekibbel volgen is mijn favoriete hobby niet, maar volgens mij is dit net het grootste twistpunt tussen de president en zijn gouverneurs?

Ach, zo veel vraagtekens... drie maanden lijkt enerzijds nog een periode waarin veel kan veranderen en anderzijds komt het zo dichtbij. We moeten ons gelukkig prijzen met de gezondheid van onze naasten (wat bij mij gelukkig het geval is, ik hoop hetzelfde voor jullie). Dat is het belangrijkste. En natuurlijk zie ik en lees ik over de schrijnende taferelen momenteel in Manaus en elders. Anderzijds zijn de mentale batterijen na twee jaar zonder echt vakantie te hebben momenteel zowat leeg bij mij. Ik ben er wel aan toe, het zou niet gestolen zijn.
Afwachten en hopen... net als zo veel anderen veronderstel ik.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » ma apr 27, 2020 17:48

@wade

Mijn inschatting is dat Fortaleza pas aan het begin van de curve staat. De gouverneur was er vroeg bij met maatregelen.

Helaas werken de mensen niet echt mee waardoor het de impact waarschijnlijk nog vele maanden gaat duren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door quasimodo » di apr 28, 2020 08:50

Volgens de curves die bij ons getoond worden zijn deze juist korter als je niets zou doen. Wel vallen er dan veel meer slachtoffers.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » di apr 28, 2020 13:02

Zo ver ik het begrijp is het enige doel om die curves af te vlakken de mogelijkheid om in de loop van de tijd genoeg IC-bedden te hebben.

De overlevingskans met IC-bed is 80%. Zonder IC-bed ga je denk ik naar de 0%.

In Fortaleza ging het verleden week dus fout. 40 man op de gang wachten op een IC bed, 2 dagen later 50 doden op een dag.

Verder lijkt het mij dat al die voorspellingen gebaseerd zijn op eerdere virusuitbraken. Van dit virus weten we nog zeer weinig. Geen medicijn, geen vaccin, geen idee wat de mutaties doen. Het RIVM heeft dan ook al een paar keer haar stellingnames fors moeten aanpassen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door quasimodo » di apr 28, 2020 15:52

Volgens de laatste berichten hier gaat 0.5% naar de IC. En sterft 0.3% aan het virus. Waarvan de meeste thuis dus die halen de IC niet al dan niet vrijwillige keuze. Dit is wel van de gehele bevolking hoe ouder hoe meer problemen. Doordat er maar weinig goed onderzoek is door gebrek aan testen kun je je wel afvragen hoe betrouwbaar de onderzoeken zijn. Overigens zegt het aantal doden niet alles veel mensen krijgen op de IC een hersenbloeding ik ken er persoonlijk al 3. Dan overleef je misschien wel maar dan is het maar afwachten wat voor leven je daarna nog hebt. Ze begrijpen nog niet helemaal hoe dat werkt maar het virus veroorzaakt meer problemen met de bloedvaten in de longen dan met de longen op zich. Ze gaan nu ook meer bloedverdunners geven dan normaal op de IC hier in Nederland.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door Progresso » di apr 28, 2020 21:02

Ondertussen stopt het moorden ook niet echt in Ceará.

366 moorden.....in de afgelopen 25 dagen.

https://www.opovo.com.br/noticias/forta ... virus.html



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: corona vírus in Ceará gearriveerd!

Bericht door comulder » wo apr 29, 2020 08:04

Mag het eigenlijk niet schrijven, maar het ruimt wel lekker op zo.
Blijkbaar was de geweldcurve in eerdere jaren nog hoger.
Met name crimineeltjes in Ceara kunnen hun borst nat maken.



Plaats reactie