Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie

joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door joaninha » wo dec 30, 2020 18:27

Dat is mooi nieuws en ben benieuwd of er een aftakking komt naar de terminal of dat het om een halte gaat aan de VLT lijn Parangaba-Mucuripe, die sinds kort over de volle lengte in dienst is. Die loopt direct langs het luchthaven terrein. Er er zou dan via een weg over het luchthaventerrein een shuttle komen tussen de nieuwe halte en de terminal.

Hier overigens een leuke nachtopname van de VLT bij het eindpunt in Muciripe. Op dit youtube kanaal staan meer opnames van Fortaleza die minstens wekelijks toegevoegd worden. Oa droneopnames van de Beira Mar. Leuk als je door de Corona er even niet naar toe kan maar wel wil weten hoe het er nu uitziet



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Wade » vr jan 01, 2021 00:05

Een (ondergronds?) metrostation in Fortaleza na valavond (wanneer de internationale vluchten toch meestal landen), dat lijkt mij toch een geslaagd recept om als buitenlander snel beroofd te worden... of heb ik het mis?



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Bert » vr jan 01, 2021 13:13

Een tourist blijft gewoon een taxi of Uber nemen. Het is wellicht handig voor de mensen die er werken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door quasimodo » vr jan 01, 2021 14:40

De meeste reizigers op Pinto Martins zijn Brazilianen en dus waarschijnlijk ook veel die in Fortaleza zelf wonen dus die zouden gewoon met de metro kunnen gaan als ze niet te zwaar bepakt zijn. Ben zelf in Rio de Janeiro vaak met de metro gereisd tijdens mijn vakanties daar. Voelde me niet onveilig veel bewaking wel in de nacht gesloten. Beter als de metro in Rome waar je bijna struikeld over de zakkenrollers. Heb in Fortaleza nog nooit met de metro gereisd ik weet niet hoe het daar is. Wel een paar keer met de bus. Binnen de stad vond ik het niet veilig voelen en doe ik het alleen overdag. Maar als je buiten de stad reist vond ik het weer wel goed geregeld. Bovendien stopt hij in elk stadje waardoor je nog op plaatsen komt waar je normaal niet komt.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Bert » vr jan 01, 2021 17:07

Ja dat de meeste reizigers Brazilianen zijn op een luchthaven in Brazilië is niet zo raar. Als die het geld hebben om te vliegen hebben die ook wel een beetje reais voor de Uber. Dat zijn mensen uit classe A of B.
Die gaan echt niet lopen kutten met koffers in de metro. Zelfs niet als de halte stopt tegenover het condomínio.
Moet je alsnog honderde meters lopen sjouwen met je spul..



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door joaninha » vr jan 01, 2021 20:27

Wat ik zo gezien heb van de VLT stations, is op alle stations toezicht/bewaking aanwezig. De stations zijn bovengronds. Ook de shuttle van de terminal naar het VLT station van de luchthaven gaat over het afgesloten en bewaakte luchthaven terrein. Dat zal ook veilig zijn. Als ik bijvoorbeeld het eindpunt in Muciripe dichtbij de vismarkt zie, dan lijkt het me daar ook niet echt onveilig. Maar er lopen nu natuurlijk nog niet veel toeristen met rolkoffers rond. Die kunnen natuurlijk wel een doelwit worden en criminelen aantrekken. Als ze mij veilig bij het station afzetten zou ik wel per VLT naar de luchthaven kunnen reizen denk ik. Ik kan mij de laatste keer nog herinneren dat ze me naar de luchthaven brachten. Het was in het begin van de avond en het was erg druk op de wegen. Overal sond het verkeer vast. Een uur in files gezeten naar de luchthaven. Als het snel en veilig via de metro/vlt kan zou niet verkeerd zijn. En door mijn bagage val ik ook niet op. Alleen een rugzakje. Maar een argeloze toerist met bagage is natuurlijk een makkelijke prooi.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door quasimodo » vr jan 01, 2021 20:52

Dat bedoel ik mensen die even een paar dagen weg gaan of als je iemand weg moet brengen of halen, met de Uber heen en met de metro terug of andersom. Anders toch veel kans op file. En dan werken er nog veel mensen. Als het veilig is dan zie ik er nog wel veel gebruik van zien maken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Progresso » vr jan 01, 2021 22:28

Die metro is perfect. Overal veel bewaking, schoon, koel en snel.

Helaas zijn er in het verleden wat politieke keuzes gemaakt die wat onhandig uitpakken. Eentje daarvan is de aanleg van de metro aan de verkeerde kant van de luchthaven, waardoor nu een onhandige aftakking gemaakt moet worden.

Zo zijn er nog wel wat voorbeeldjes.

Hopelijk gaat de frequentie nog wat verder omhoog. Die zit nu nog op 20 minuten en dat is veel te lang voor en metro.

Verder kun je nog niet betalen met dezelfde kaart waarmee je al het andere openbaar vervoer betaalt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door quasimodo » vr jan 01, 2021 23:31

Kan je wel met geld betalen?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Progresso » za jan 02, 2021 00:30

Ja. Bij ieder station is een bemande balie. Ik geloof dat een kaartje RS3.40 kost, maar door een verhuizing en Corona is het al bijna een jaar geleden dat ik in het OV zat.

In veel bussen zijn overigens de conducteurs afgeschaft en kun je uitsluitend met een prepaid pasje betalen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Progresso » za jan 02, 2021 00:33

Bert schreef:
vr jan 01, 2021 17:07
Ja dat de meeste reizigers Brazilianen zijn op een luchthaven in Brazilië is niet zo raar. Als die het geld hebben om te vliegen hebben die ook wel een beetje reais voor de Uber. Dat zijn mensen uit classe A of B.
Die gaan echt niet lopen kutten met koffers in de metro. Zelfs niet als de halte stopt tegenover het condomínio.
Moet je alsnog honderde meters lopen sjouwen met je spul..
Klasse A gooit gewoon de Hilux op de VIP parkeerplaats. Klasse B laat zich met een echte taxi brengen.

De rest komt met Uber en binnenkort met de metro.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Wade » za jan 02, 2021 02:15

Progresso schreef:
za jan 02, 2021 00:33
Bert schreef:
vr jan 01, 2021 17:07
Ja dat de meeste reizigers Brazilianen zijn op een luchthaven in Brazilië is niet zo raar. Als die het geld hebben om te vliegen hebben die ook wel een beetje reais voor de Uber. Dat zijn mensen uit classe A of B.
Die gaan echt niet lopen kutten met koffers in de metro. Zelfs niet als de halte stopt tegenover het condomínio.
Moet je alsnog honderde meters lopen sjouwen met je spul..
Klasse A gooit gewoon de Hilux op de VIP parkeerplaats. Klasse B laat zich met een echte taxi brengen.

De rest komt met Uber en binnenkort met de metro.

Behalve Uber hebben vele Braziliaanse families ook wel een telefoonnummer aan de koelkast hangen van zo'n niet-officieel taxibedrijfje 'uit de buurt' (een soort Uber off the record).
Dat kan soms goed uitpakken en soms minder. Heb al in auto's gezeten waarvan ik me afvroeg of de vier wielen er nog zouden aan hangen tegen de tijd dat we bij Iguatemi zouden arriveren, ik heb al eens een aangeschoten chauffeur moeten aanporren om niet in slaap te vallen. Maar goed, we zijn ten slotte allemaal naar Brazilië gekomen omdat Benidorm niet avontuurlijk genoeg was waarschijnlijk. :P



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door joaninha » za jan 02, 2021 08:19

Of er echt een aftakking naar de terminal komt betwijfel ik. Hoewel het maar een korte afstand betreft die geheel over het luchthaventerrein kan lopen. Ik denk eerder dat er een extra halte komt direct aan het luchthaven terrein met een korte busshuttle naar de terminal. De bekendmaking over de aanbesteding is nog erg vaag daarover . Ik volg ook de Braziliaanse discussie over de VLT in Fortaleza op het Skyscraperforum. Daar zijn allerlei threads over de infrastructuur van Fortaleza en ook over de VLT, metro en luchthaven. Ook daar wordt afgevraagd wat de aanbesteding precies inhoudt. Binnenkort zal er wel meer over bekend worden. Ik ben overigens ook benieuwd over de vorderingen wat betreft het boren van de Oostlijn. Daar wordt gestaag aan gewerkt en als deze gereed is (2022??), ontstaat een echt metronetwerk in Fortaleza. De Zuidlijn, Oostlijn en Noordoostlijn vormen dan een driehoek. Het voorlopige eindpunt wordt Papicu, wat een overstap station wordt op de VLT Parangaba-Mucuripe. De VLT Parangaba-Mucuripe Muciripe wordt tegenwoordig de NoordOostlijn genoemd in het Metrofor netwerk. En het aantal reizigers is boven verwachting. Hoewel de Noordoostlijn volgens mij nu nog gratis is ivm een soort proefbedrijf. Je kunt nu zelfs de fiets meenemen in de trein. Hopelijk komt er frequentie verhoging en misschien later in de toekomst ook electrificatie dmv bovenleiding en/of batterijen. Maar er schijnt nog geen seinbeveilingsysteem te zijn die een frequentie verhoging toelaat. Dat is nog erg primitief.

De dienstregeling van Metrofor is nu ook opgenomen in de Google reisplanner. Wat gebruik ook weer zal bevorderen



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Metro wordt uitgebouwd tot de luchthaven

Bericht door Bert » za jan 02, 2021 23:08

[/quote]
Behalve Uber hebben vele Braziliaanse families ook wel een telefoonnummer aan de koelkast hangen van zo'n niet-officieel taxibedrijfje 'uit de buurt' (een soort Uber off the record).

[/quote]

Taxi amigo
Wordt nu met Uber en 99 niet meer echt gebruikt zoals wat jaren geleden.

Vorige maand ben ik voor het laatst met de Uber naar Pinto Martins geweest. Heb het even nagekeken
R$ 9.63 , 6.67km 10 minuten.

Ik wens iedereen veel succes met de 🚇... 😌



Plaats reactie