Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » ma aug 08, 2022 20:45

Maar dan moet je de waterstof nog transporteren vanaf de plaats waar je voor €0.03/kWh produceert naar een extreem duur tanknet in Europa waar je om de 25km een tankinstallatie moet bouwen die per stuk 5 miljoen kost en zo extreem veel energie voor koeling en druk gaat gebruiken dat het helemaal geen zin meer heeft.

De meeste waterstof wordt gebruikt om stookolie te ontzwavelen om het te kunnen verkopen als diesel. Die markt valt over 10 jaar helemaal weg.

Of je dan h2 over grote afstanden moet gaan transporteren om er dan in Nederland kunstmest van te maken? Ik vraag het mij af. Je kunt volgens mij gewoon beter hier in Ceará zo'n kunstmest fabriek neerzetten en dan de kunstmest met een goedkope bulkcarrier naar Europa verschepen.

Hetzelfde geldt voor de productie van staal. Hier maken en dan de halffabrikaten transporteren naar Rotterdam.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » ma aug 08, 2022 22:37

Maar dan moet je de waterstof nog transporteren vanaf de plaats waar je voor €0.03/kWh produceert naar een extreem duur tanknet in Europa waar je om de 25km een tankinstallatie moet bouwen die per stuk 5 miljoen kost en zo extreem veel energie voor koeling en druk gaat gebruiken dat het helemaal geen zin meer heeft.
Europa en zeker Nederland heeft een goed ontwikkeld gas netwerk wat met zeer beperkte aanpassingen geschikt is voor vervoer van waterstof. Als je daar bij het tankstation een compressor op aansluit kun je met minimale aanpassingen overal tanken.

En ik zie in het begin van de transitie nog wel schepen over de wereld gaan varen met waterstof zoals nu met lng gebeurt. Maar als het gebruik gemeengoed gaat worden zul je zien dat het meer lokaal geproduceerd gaat worden en bijvoorbeeld zoals nu al met gas gebeurt in Afrika en dan met pijplijn naar Europa komt.

En zoals je terecht zegt is de productie dicht bij de bron maken een optie. Maar als het goedkoper wordt om het gas te transporteren dan het eindproduct is het weer beter de dingen te maken dicht bij de consument. Dus voor Brazilië is het van belang vlug te investeren ook bijvoorbeeld in havens en geschoolde arbeiders. Voor producten met veel toegevoegde waarde is vaak het transport niet een groot probleem.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di aug 09, 2022 02:51

quasimodo schreef:
ma aug 08, 2022 22:37
Europa en zeker Nederland heeft een goed ontwikkeld gas netwerk wat met zeer beperkte aanpassingen geschikt is voor vervoer van waterstof.
Helaas is doordat waterstof moleculen vele malen kleiner zijn dan gas moleculen het huidige netwerk nauwelijks geschikt voor 100% waterstof. Tot zo'n 10% waterstof mengen met gas gaat wel goed.
Je zal dus een compleet nieuw distributie systeem moeten aanleggen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di aug 09, 2022 12:09

Volgens meerdere nieuwsberichten is dit wel het geval. En als ik zie met welke materialen het hoofd netwerk is aangelegd zijn dit dezelfde die je zou gebruiken als je dit ontwerpt voor waterstofgas.

Het grootste probleem zit hem in de aansluiting hierna hier is nauwelijks controle op en geeft nu ook al soms problemen met gewoon gas.

Ik heb ook het vermoeden dat men af wil van particulieren die gas gebruiken. Maar de overheid is op dit punt weer zeer onduidelijk in de communicatie zoals gewoonlijk. Ze zeggen dat het gas gaat verdwijnen en tevens dat je beter kunt wachten met investeren in iets nieuws omdat dit wijk per wijk gaat bekeken worden. En hier stokt het vaak. Bij de nieuwbouw zie je dat deze dan allemaal bijna overgaan op electrisch danwel in combinatie met aardwarmte. Voor de bestaande wijken wordt gekeken of er geen gebruik gemaakt kan worden van collectieve manieren van verwarming. Maar als ze nog lang wachten zal dit collectieve ondermijnt worden doordat vele potentiële aansluitingen zelf al geïnvesteerd hebben in de eigen voorziening.

Voor grote verbruikers van gas zou de overstap naar waterstofgas prima kunnen met bestaande gasleidingen. Maar dan moet er eerst voldoende waterstofgas zijn en bovendien moeten de leidingen ook beschikbaar zijn en het gewone gas er dus uit zijn. Als dit het geval is zou je ook particuliere wijken kunnen voorzien van stadswarmte die draaien op waterstofgas.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » zo aug 14, 2022 15:09

Uiteraard is het veel beter om waterstof en ammoniak verbruikende industrieën dichtbij de bron te vestigen.. Grondstoffen zoals bijvoorbeeld ijzererst en bauxit zijn in Ceara redelijk dichtbij aanwezig. Die hoeven in ieder geval niet eerst de oceaan over te steken. En er is ook een grote afzetmarkt voor kunstmest in Brazilië zelf aanwezig. Wanneer er in Ceara een groot overschot ontstaat van goedkope groene energie is het een ideale plek voor dit soort industrie. En Brazilië kan dan een prima leverancier worden van staal en aluminium als vervanger van de Europese import hiervan uit Rusland. Bovendien met een groen label heeft het dan zowiezo een voorkeurspositie.
Als die industrie in Ceara flink op gang komt, blijft er niet eens zoveel waterstof over om naar bijvoorbeeld Europa te exporteren. En het levert ook meer werk en geld op dan puur waterstof(dragende) brandstoffen exporteren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do aug 18, 2022 14:35




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » do aug 18, 2022 16:08

Tja, sommige fabrikanten komen er nu achter dat de overheden serieus zijn in het verbieden van auto's die op fossiele brandstof lopen.

Wat doe je dan, als je jaren hebt lopen slapen en er dan achterkomt dat je om batterijen te produceren je ruim van te voren je had moeten inkopen op de grondstoffenmarkt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do aug 18, 2022 18:42

Of ze zien dat Europa bij lange na niet het elektriciteitsnetwerk heeft om al die gewenste auto's op te laden. En als je dan niet gesubsidieerd thuis of op de zaak oplaad dit voor de gebruiker wel eens zeer duur kan worden. En Europa heeft zich wel uitgesproken tegen fossiele brandstoffen maar heeft nergens gezegd dat dit dan uitsluitend electriciteit i.c.m. een batterij moet zijn. Bovendien zie je steeds meer initiatieven dat er gewerkt wordt met waterstof en er komen steeds meer initiatieven om dit te gaan maken. Dus om je volledig te committeren aan een batterij blijkt later misschien wel kortzichtig voor autofabrikanten. De tijd zal het leren maar ik denk dat rond rijden met zware voertuigen door batterijen wel eens niet zo'n verstandige innovatie zal blijken zeker in stedelijke gebieden.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » vr aug 19, 2022 13:32

Progresso schreef:
do aug 18, 2022 16:08
Tja, sommige fabrikanten komen er nu achter dat de overheden serieus zijn in het verbieden van auto's die op fossiele brandstof lopen.
De ev markt wordt gedomineerd door nieuwkomers marktleider BYD en Tesla die het hele traject beheersen inclusief de ontwikkeling en bouw van batterijen en software. Bij de traditionele auto merken ontbreekt de kennis op vele punten, dat is de redenen dat ze steeds proberen om de einde verkoop traditionele auto's proberen uit te stellen. Wat BMW vorig jaar wereldwijd in een jaar heeft verkocht heeft BYD alleen al meer per maand in China verkocht. Ik denk dat de meeste traditionele merken over 15 jaar niet meer bestaan

Wat doe je dan, als je jaren hebt lopen slapen en er dan achterkomt dat je om batterijen te produceren je ruim van te voren je had moeten inkopen op de grondstoffenmarkt.
Afhankelijk van de grote producenten CATL en BYD die de vrraag bij Tesla en BYD al nauwelijks aan kunnen. Het grondstoffen probleem wordt een stuk minder nu het gebruik van lithium afneemt, de blade en MP3 batterijen hebben die grondstof niet meer nodig en gebruiken grondstoffen die makkelijker verkrijgbaar zijn, de kosten van batterijen zal daardoor enorm dalen tot wel zon 70%.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » vr aug 19, 2022 14:04

quasimodo schreef:
do aug 18, 2022 18:42
Of ze zien dat Europa bij lange na niet het elektriciteitsnetwerk heeft om al die gewenste auto's op te laden. En als je dan niet gesubsidieerd thuis of op de zaak oplaad dit voor de gebruiker wel eens zeer duur kan worden. En Europa heeft zich wel uitgesproken tegen fossiele brandstoffen maar heeft nergens gezegd dat dit dan uitsluitend electriciteit i.c.m. een batterij moet zijn. Bovendien zie je steeds meer initiatieven dat er gewerkt wordt met waterstof en er komen steeds meer initiatieven om dit te gaan maken. Dus om je volledig te committeren aan een batterij blijkt later misschien wel kortzichtig voor autofabrikanten. De tijd zal het leren maar ik denk dat rond rijden met zware voertuigen door batterijen wel eens niet zo'n verstandige innovatie zal blijken zeker in stedelijke gebieden.
Op basis het gemiddelde woonwerk verkeer in Nederland van 38 km p/d zal je 4 Kwh per auto nodig hebben, ongeveer een uurtje laden aan de thuisladen als de tarieven laag zijn. Het net compenseren met lokale opslag, overdag ligt de productie vaak al zo hoog dat de prijs laag is. Met hulp vd Intelligente meters zullen straks de vergoedingen aan de zonnepanelen bezitters gekoppeld worden aan de prijs van het moment van productie wat thuis opslag aantrekkelijk zal maken zeker nu er een nieuwe generatie goedkopere batterijen op de markt komen. Iedere panelen bezitter een opslag van 5 s 10 Kwh zal al flink helpen, in wijken met veel productie kan ook het energiebedrijf lokale opslag bouwen. En bij wie overdag de ev voor de deur staat kan die als batterij worden gebruikt.

Als waterstof straks 100% groen met een rendement van 30% geproduceerd moet worden zal de prijs daarvan flink oplopen het verdwijnen vd subsidies zal dit alleen nog maar vergroten.
Waterstofgas zie ik als bestemming voor de industrie, scheep en luchtvaart.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » vr aug 19, 2022 16:06

Op basis het gemiddelde woonwerk verkeer in Nederland van 38 km p/d zal je 4 Kwh per auto nodig hebben, ongeveer een uurtje laden aan de thuisladen als de tarieven laag zijn.
En als je deze km's zo voordelig mogelijk wil afleggen zul je het gewicht van de auto zo laag mogelijk willen hebben. Dus een kleine accu. Ook weer gunstig voor de aanschafprijs. Wil je dan niet afhankelijk zijn van of hele lange reistijd of een huurauto als je ook af en toe een lange rit wil kunnen maken of geen stress dat je geen vrij oplaadpunt kan vinden in een drukke stad. Dan zou je kunnen kiezen voor hybride met een waterstofcel en tank.

Het net compenseren met lokale opslag, overdag ligt de productie vaak al zo hoog dat de prijs laag is. Met hulp vd Intelligente meters zullen straks de vergoedingen aan de zonnepanelen bezitters gekoppeld worden aan de prijs van het moment van productie wat thuis opslag aantrekkelijk zal maken zeker nu er een nieuwe generatie goedkopere batterijen op de markt komen. Iedere panelen bezitter een opslag van 5 s 10 Kwh zal al flink helpen, in wijken met veel productie kan ook het energiebedrijf lokale opslag bouwen. En bij wie overdag de ev voor de deur staat kan die als batterij worden gebruikt.
In Nederland is de opbrengst van zonnepanelen zo verdeeld dat de opbrengst 70% gegenereerd wordt in de 6 gunstigste maanden en dat de overige 30% opgewekt wordt in de andere maanden. Dat overschot is niet te compenseren door batterijen. De batterij zal hooguit rendabel zijn om stroom s'nachts te kunnen gebruiken danwel verkopen.

Om in de winter maximaal te kunnen profiteren van je zonnepanelen zul je er zoveel mogelijk van moeten hebben. En dit wordt dan ook door veel experts aangeraden. Zeker als je je gasverbruik er mee wil of moet vervangen. Als ik mijn verbruik ga berekenen tot de capaciteit die ik aan potentiële zonnepanelen kwijt kan kom ik in de winter zwaar te kort en heb ik in de zomer heel veel over.

Dan denk ik dat er in de zomer in de toekomst van de overgebleven stroom goedkoop waterstofgas gemaakt gaat worden die je gewoon op kan slaan net zoals nu aardgas. En dan denk ik dat als je af en toe wat nodig hebt om je tank van je hybride auto te vullen veel goedkoper zal zijn dan het hele jaar rond te moeten rijden met een grote accu. En misschien wordt het waterstofgas wel zo goedkoop dat een volledige waterstof auto de oplossing is. En als je in een land woont waar je wel voldoende zon hebt is misschien de volledige elektrische auto goedkoper.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » vr aug 19, 2022 16:24

Ik denk dat de meeste traditionele merken over 15 jaar niet meer bestaan
Bij industriële revoluties zie je altijd dat bestaande bedrijven verdwijnen. Maar de meeste meestal niet. En dat veel grote bedrijven zich maar matig committeren aan het idee dat alle auto's elektrisch worden geeft eerder aan dat dit nog geen gelopen race is. En dat er nu een versnelling plaats vind door snelle klimaat verandering en dure energie is nog geen garantie dat alle opgestelde tijdslimieten gehandhaafd blijven. Je ziet nu al dat we rap tegen technische en economische problemen aan lopen en dat dit de steun onder de bevolking snel doet afnemen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » vr aug 19, 2022 20:31

quasimodo schreef:
vr aug 19, 2022 16:24
En dat veel grote bedrijven zich maar matig committeren aan het idee dat alle auto's elektrisch worden geeft eerder aan dat dit nog geen gelopen race is.
Voor Europa staat de einddatum 2030 al vast, veel andere landen hebben nog geen eindatum. Denk dat een aantal traditionele Europese merken nog hopen op steun vd overheid op uitstel. Maar het zou mij niets verbazen dat door de vraag naar EV's dit zinloos is. Ben bang dat de meeste van deze merken alleen niet lukt de. kennis in huis te halen maar een samenwerking of overname met/door een EV producent nodig hebben om te overleven. Volgens mij is er al een samenwerking tussen audi en volvo met BYD.
De veel gehoorde klachten van anti EVers over rijbereik en lange laadduur zullen spoedig zijn opgelost 800 tot 100 km bereik begint al op de Markt te komen en ook zicht op een laadtijd van enkele minuten zal ook niet lang op zich staan wachten, hoewel dit snelladen voor velen slechts een paar keer per jaar noodzakelijk zijn.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » za aug 20, 2022 17:45

Voor Europa staat de einddatum 2030 al vast,
Voor veel politic staat alles vast. En het is 1 ding om wetgeving rond te krijgen in economisch goede tijden met een lange deadline.

Nu het leven voor vele Europeanen onbetaalbaar worden en het nog steeds allemaal democratieën zijn is het maar af te vragen of al dit gereserveerde geld überhaupt naar milieu investeringen gaan. Er zullen nog heel veel deadlines naar achteren verschoven gaan worden. En als het politieke landschap verschuift heb je ook nog wel grote kans dat er andere besluiten gaan komen op diverse gebieden. In Nederland loopt het halveren van de veestapel al zo soepel. En wij leven nog in een land zonder grote stakings cultuur. Ik zie de regering in Frankrijk het wel rustig uitleggen dat al die mensen in de autoindustrie zonder werk komen te zitten omdat ze nog een paar jaar extra nodig hebben en dit niet krijgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » di aug 23, 2022 17:48

Het wordt druk in Pecém. Nog 2 ondernemingen die hun leugenbriefje hebben ingeleverd bij de deelstaat Ceará.

https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... ia-29.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di aug 23, 2022 21:53

En locatie met relatief veel zon, een haven gunstig gelegen aan de kust voor zowel Europa als de VS, een redelijk stabiel politiek climaat. Al met al redelijk veilig om te investeren in deze nieuwe energie vorm, zou het midden-oosten zijn positie als leider in de brandstofwinning zijn positie verliezen?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » za sep 03, 2022 10:05

Change Inc.: Noors bedrijf presenteert radicaal nieuw ontwerp voor gigantische offshore windmolens.
https://www.change.inc/energie/vertical ... olen-38823



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » vr sep 16, 2022 16:55

Business AM - NL: Siemens neemt één van Duitslands grootste groene waterstofcentrales in gebruik: “game changer” voor Europa?.
https://businessam.be/siemens-een-van-d ... centrales/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di sep 27, 2022 14:30

Helaas achter de Telegraaf betaalmuur een artikel over gebruik waterstof.

https://www.telegraaf.nl/financieel/179 ... -waterstof



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di okt 18, 2022 00:10

Helaas op nieuw achter de betaalmuur vd Telegraaf een uitgebreid verhaal over de snelle invoer van Waterstofgas in Nederland.

https://www.telegraaf.nl/financieel/100 ... -nederland



Plaats reactie