Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » zo jul 03, 2022 23:18




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di jul 05, 2022 14:36

Het verbaast mij dat de kosten per km bij waterstof lager zijn dan electra. Men zal wellicht geen gebruik hebben gemaakt van groene waterstof. Het rendement van een accu auto is 96% en bij waterstof slechts 30% bij een groene opwekking zou de km bij waterstof dus minimaal 3 keer zo hoog zijn.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di jul 05, 2022 14:41

Dit verhaal maakt de prijs wat duidelijker, blauwe waterstof en subsidie waar er wel de subsidie op blauwe waterstof gaat verdwijnen en het zou mij niets verbazen de hele productie ook onder de CO2 eisen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » wo jul 27, 2022 12:54




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Felix » wo jul 27, 2022 17:15

Maar aan het échte probleem doen we niks en dat zijn al die mensen die die energie nodig hebben (en ook de boel vervuilen, enz.).

De evolutie plant dan wel af en toe een oorlog en/of een pandemie maar over het enorme overbevolkingsprobleem spreken en nadenken is blijkbaar altijd taboe.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » wo jul 27, 2022 18:23

Die column van Willem van Andel in Wynia's week slaat werkelijk nergens op.

De meest recente analyse van de Braziliaanse energiemarkt laat duidelijk zien dat in 2020 de helft van alle gebruikte energie al hernieuwbaar was.

Voor elektriciteit was dat in 2020 al 85%. Met alle concrete plannen die er nu liggen en waar de eerste al werk in uitvoering zijn kun je er van uitgaan dat in 2025 er al ruim meer hernieuwbare elektriciteit wordt geproduceerd dan verbruikt. Het overschot zal worden geexporteerd in de vorm van waterstof.

Als in 2030 de vloot van (school) bussen ook is overgegaan van diesel naar elektriciteit en de taxi's en ubers ook wel elektrisch rijden dan is 80% hernieuwbare energie in 2030 voor Brazilië geen enkel probleem.

Blijkbaar ziet Brazilië kans om de natuurkundige wetten die Willem van Andel als grote beren op de weg ziet te omzeilen.

Maar waarschijnlijker is dat Willem van Andel een lobbyist is van de pro kernenergie beweging.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » wo jul 27, 2022 19:47

99 Gaat sanen met BYD nog voor het eind van dit jaar in de regio São Paulo met EV's rijden.

https://jornaldocarro.estadao.com.br/ca ... sao-paulo/

denk dat het voor bedrijven als 99 en Uber zelfs nog interessant is om een eigen verhuur bedrijf op te zetten, veel chaufeurs huren nu hun auto bij bedrijven zoals localiza.

Op YouTube zijn wat reken voorbeelden te vinden mbt de eigen aanschaf van een EV en uber/99 gebruik zelfs met de veel duurdere aflossing houd de gemiddelde app rijder meer per maand. Ook staat een ev minder dagen per jaar bij de garage



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » wo jul 27, 2022 20:58




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » wo jul 27, 2022 21:26

Die column van Willem van Andel in Wynia's week slaat werkelijk nergens op.
Hij heeft wel een paar punten die hout snijden.

Zoals hij zegt dat het besparen van energie beter is als het proberen te vervangen van groene energie altijd beter is voor zowel het milieu als de portemonnee.

Ook is het qua zelfvoorzieningsheid voor Nederland op dit moment interessant om te investeren in kernenergie. En de vraag is of het qua ruimte wel op te lossen is met andere duurzame bronnen. Nederland is bovendien qua stroomnet totaal niet ingericht om gas te vervangen. En gaat dit ook niet voor elkaar krijgen voor 2030. Hier zou waterstof misschien wel een betere oplossing zijn.
De meest recente analyse van de Braziliaanse energiemarkt laat duidelijk zien dat in 2020 de helft van alle gebruikte energie al hernieuwbaar was.
Ik weet niet wat ze hier allemaal voor meetellen maar ik waag het sterk te betwijfelen. In Europa tellen ze ook zonder de lucht- en scheepvaart. En dat is niet voor niets want als ze laten zien hoeveel het verbruik is bijvoorbeeld met wat de vliegtuigen die per jaar vanaf Schiphol vertrekken verbruiken t.o.v. van wat de automobilisten verbruiken per jaar dan is niet meer uit te leggen dat die 100 km/h moeten rijden om wat brandstof te sparen. Datzelfde verhaal gaat op voor bedrijven. Die betalen in Nederland een fractie van wat een prive persoon betaald en hier is nog veel te besparen qua verbruik. En door zo te tellen lijkt er veel bespaart te worden op uitstoot terwijl het feitelijk maar een fractie is als je de echt grote vervuilers niet mee telt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » wo jul 27, 2022 23:39

quasimodo schreef:
wo jul 27, 2022 21:26
Hij heeft wel een paar punten die hout snijden.
Nederland is best wel lastig. Maar dat komt met name door verkeerde keuzes in het verleden. @Felix sneed de belangrijkste al aan, namelijk veel te veel mensen. In Nederland is dat redelijk makkelijk op te lossen, door gewoon een harde stop op immigratie te zetten en de emigratie, net zoals in de jaren vijftig te bevorderen.
quasimodo schreef:
wo jul 27, 2022 21:26
Ik weet niet wat ze hier allemaal voor meetellen maar ik waag het sterk te betwijfelen.
Ze gebruiken de internationale normen. Kerosine zit erin heb ik gelezen.

https://www.gnpw.com.br/mercado-de-ener ... -dos-anos/


Het hele rapport als pdf is hier te downloaden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do jul 28, 2022 01:09

Nederland is best wel lastig. Maar dat komt met name door verkeerde keuzes in het verleden. @Felix sneed de belangrijkste al aan, namelijk veel te veel mensen. In Nederland is dat redelijk makkelijk op te lossen, door gewoon een harde stop op immigratie te zetten en de emigratie, net zoals in de jaren vijftig te bevorderen.
Waarom zouden we dat moeten doen? Het brengt voor het milieu geen verbetering om mensen elders te laten wonen. Het zou alleen helpen als er wereldwijd minder mensen komen of dat er per mens minder uitstoot is. Dit is alleen een oplossing voor veel problemen in Nederland.
Ze gebruiken de internationale normen. Kerosine zit erin heb ik gelezen.
Ik kan de pdf niet openen en in het nieuws bericht vind ik het niet terug. En voor de meeste internationale normen wordt dit niet meegenomen. Maar ik zal het geloven. Dan zit je ook in Brazilië nog steeds met 50% gebruik van fossiele brandstoffen. Hier wordt wel een gedeelte groen van genoemd zoals bio ethanol en biomassa maar dat geeft net zoveel uitstoot als gebruik van olie en gas. Dus dat zal je moeten compenseren. Met bio ethanol is dit een redelijk circulair systeem bij bio massa ligt dit vaak anders. Om dit echt groen te krijgen zul je dit allemaal moeten vervangen voor elektrischetijd en of waterstof. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren. Dan heeft Nederland weer betere papieren dan Brazilië i.v.m. koopkracht. Ik zie nog niet gebeuren dat iedereen het kan betalen om zijn kookstel of vervoermiddel te vervangen voor een electrische variant. En ik vraag me af of de transport sector hier wel het geld voor heeft. De busmaatschappij zal het met gemeenschapsgeld wel voor elkaar krijgen maar voor vrachtwagenchauffeurs ligt dit wel iets gecompliceerder zeker in Brazilië waar het veel eigen rijders zijn. Ik denk dat we nog veel milieu veranderingen zien voordat we de uitstoot zover terug hebben dat het weer omkeert als het al omkeerbaar is. Als je de berichten leest wat er voor extra uitstoot komt als de permafrost smelt is dit niet echt geruststellend.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do jul 28, 2022 01:40

Maar als zelfs de grootste oliestaat zich gaat voorbereiden voor een olieloos tijdperk komt er een keer een einde aan.

https://www.ad.nl/buitenland/bizar-bouw ... ~a32a4f6d/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » do jul 28, 2022 02:11

quasimodo schreef:
do jul 28, 2022 01:09
Ik kan de pdf niet openen en in het nieuws bericht vind ik het niet terug.
https://www.epe.gov.br/pt/publicacoes-d ... ional-2022

Even naar beneden scrollen en dan het archief even openen.
quasimodo schreef:
do jul 28, 2022 01:09
Waarom zouden we dat moeten doen? Het brengt voor het milieu geen verbetering om mensen elders te laten wonen. Het zou alleen helpen als er wereldwijd minder mensen komen of dat er per mens minder uitstoot is. Dit is alleen een oplossing voor veel problemen in Nederland.
Omdat 18 miljoen mensen niet past. Of je moet er daadwerkelijk een stad van maken, met alle daarbij behorende problemen.

Je kan de wereldwijde bevolkingsomvang alleen maar aanpakken als je dat op eenzelfde manier doet als bij de CO2 uitstoot. Iedereen moet bijdragen. Je hebt maar 2 mechanismes. De ene is natuurlijk verloop, ofwel minder geboortes en meer sterfte, de ander is migratie. De laatste zorgt er voor dat landen met een hoog geboorteoverschot, zoals in Afrika hun eigen problemen gaan oplossen in plaats van hun problemen te exporteren.
quasimodo schreef:
do jul 28, 2022 01:09
Hier wordt wel een gedeelte groen van genoemd zoals bio ethanol en biomassa maar dat geeft net zoveel uitstoot als gebruik van olie en gas.
Biomassa in Brazilië is met name het gebruik van het gedroogde riet als brandstof voor de ethanolproductie en houtskool voor privaat gebruik. Dat groeit allemaal in een jaar weer aan.

Er is zoveel biomassa beschikbaar dat men niet eens de moeite neemt om het te oogsten. Gewoon platbranden is goedkoper.

Voor de rest zijn biodiesel en ethanol een soort aflaten voor de milieulobby. In Brazilië komt daar nog bij dat het een politiek instrument is om boeren en vakbonden tevreden te houden. Als je met die onzin stopt dan komt er weer goede landbouwgrond vrij voor voedselproductie en worden er geen dure kunstmesten en fossiele brandstoffen verspild.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do jul 28, 2022 21:46

De laatste zorgt er voor dat landen met een hoog geboorteoverschot, zoals in Afrika hun eigen problemen gaan oplossen in plaats van hun problemen te exporteren.
Je ziet altijd dat hoe armer de bevolking hoe meer kinderen er geboren worden. Vaak nog aangemoedigd door religie of regering. En dat dit zich zelf oplost door ziekten en hongersnoden. Maar als je dan i.p.v. dit aan te pakken dit probleem gaat versterken met voedselhulp en bouwen van ziekenhuizen in gebieden die op deze manier niet zoveel mensen kan herbergen vraag je ook om immigratie.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » do jul 28, 2022 21:49

Die link geeft webpage blocked aan. Misschien niet te openen voor buitenlanders.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » vr jul 29, 2022 03:17

Je auto laden zonder dat hij op stroomnet is aangesloten! Auto met zonnecellen

https://www.tudocelular.com/mercado/not ... solar.html



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » ma aug 01, 2022 09:22




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di aug 02, 2022 11:00




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » za aug 06, 2022 13:23




joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » ma aug 08, 2022 20:28

Bij kosten van groene waterstofproductie zijn in ieder geval 4 factoren belangrijk om concurerend t.o.v grijze waterstof (uit aardgas) te worden.
1- de prijs van stroom uit hernieuwbare bronnen
2-de prijs van de eletrolyse
3-de prijs van aardgas
4-de prijs van stroom uit niet hernieuwbare bronnen .

De prijs van grijze waterstof was voor de oorlog in Oekraïne 1,70 $/kg. Omdat die uit aardgas wordt gemaakt, is de prijs daarvan nu enkele malen over de kop gegaan.
Ik las op de website van Hysata dat met hun electrolyser per kg waterstof ongeveer 42 kw stroom benodigd is. Er zijn meen al al grootschalige zonneparken die voor 3 cent per kw produceren. En wellicht al goedkoper.
Nu weet ik niet wat de kosten van puur de electrolyser per kg H2 kost, maar alleen aan groene stroom zou waterstof dan 1,26 $/kg kosten ( bij groene stroom van 0,03 $/Kw.)
Daar komen de electrolyser kosten die ik niet weet nog bij op.
Maar het lijkt er dus op dat groene waterstof met deze methode al goedkoper is dan grijze waterstof. Zeker met de huidige aardgaskosten. Dus dan zal het niet lang meer duren dat grote H2 gebruikers zoals kunstmestfabrieken snel zullen overschakelen op groene waterstof. Dat zal denk ik eerst gebeuren. Voordat bijvoorbeeld synthetische kerosine uit groene waterstof aantrekkelijker wordt de gewone kerosine zal nog wel wat langer duren. Maar al met al zijn al die nieuwe ontwikkelingen een goede zaak.



Plaats reactie