Pagina 2 van 2

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: ma apr 18, 2022 19:58
door Progresso
Stikstof is ook het probleem niet. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is zo goedkoop mogelijke energie. Dat is ongeveer 3/4 van de kosten. Of je de waterstof moleculen uit aardgas of uit waterstofgas haalt om ze aan de stikstof te knopen maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Dat Yara had in 2019 al aangekondigd dat ze zouden gaan omschakelen op waterstofgas. Als ik mij niet vergis zijn ze ook grootaandeelhouder van het windpark voor de kust van Borselle.

Het probleem met kunstmest is niet de stikstof, maar de pottasium en fosfor. Die beide grondstoffen komen maar in beperkte maakte op enige schaal voor in enkele landen op de aarde.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: zo apr 24, 2022 10:21
door joaninha
quasimodo schreef:
vr apr 08, 2022 08:26
Business AM - NL: "Ernstig incident" aan boord van 's werelds eerste schip met vloeibare waterstof.
Mede daarom zal het transport van waterstof op deze wijze niet de toekomst zijn. Als waterstofdrager zal ammoniak gebruikt gaan worden omdat dat vele malen beter en makkelijker is om per gastanker te transporteren. Waterstof zal in Ceara worden omgezet worden in ammoniak, wat aldaar ook een kunstmestindustrie zal opleveren. Ook zal in ammoniak omgezette waterstof worden vervoerd naar Rotterdam. Daar gaan Vopak en Gasunie een ammoniak terminal bouwen om ammoniak te ontvangen en weer om te zetten in waterstof. Ammoniak zal ook als scheepsbrandstof worden gebruikt voor CO2 vrije brandstof.
https://www.portofrotterdam.com/nl/nieu ... -rotterdam

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: vr mei 06, 2022 09:59
door quasimodo

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: zo mei 08, 2022 03:36
door borsjea
Een schip bouwen om van de oostkust van Schotland dus de Noordzee vloeibaar waterstof te vervoeren. Zou het gezien de relatieve korte afstand niet veel beter zijn om ipv een schip te bouwen leidingen aan te leggen?

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: ma mei 09, 2022 23:00
door Progresso
borsjea schreef:
zo mei 08, 2022 03:36
Een schip bouwen om van de oostkust van Schotland dus de Noordzee vloeibaar waterstof te vervoeren. Zou het gezien de relatieve korte afstand niet veel beter zijn om ipv een schip te bouwen leidingen aan te leggen?
Het ontbrekende stukje van de puzzel is echter de transportcapaciteit om de waterstof van Schotland naar Duitsland te vervoeren, waar ze zinnens zijn het te distribueren naar industriële klanten.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: vr mei 13, 2022 14:51
door joaninha
Ik las overigens een interessant artikel. Een mogelijke energie drager kan ook ijzerpoeder zijn. Kolencentrales kunnen vrij eenvoudig omgebouwd worden tot stook op ijzerpoeder. Bij het verbranden van ijzerpoeder ontstaat geen CO2, maar slechts roest. Deze roest kan bijvoorbeeld met groene stroom of waterstof weer teruggeregenereerd worden tot ijzerpoeder om weer opnieuw te verstoken. Ijzerpoeder is makkelijk en ongevaarlijk te tranporteren. Misschien ook interessant voor Ceara. Met het overschot aan groene energie kan ijzerpoeder gemaakt en geregenereerd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... -oud-ijzer


Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 08:16
door quasimodo

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 08:19
door quasimodo

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 17:13
door Progresso
Hij heeft natuurlijk volkomen gelijk. Waar je groene waterstof moet inzetten is waar nu waterstof wordt gebruikt dat gemaakt wordt van aardgas. In Nederland is dat 60 miljoen ton waterstof welke gebruikt wordt voor het ontrafelen van diesel en de productie van kunstmest..

Verder zou het logisch zijn om in de hoogovens cokes te gaan vervangen door waterstof.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 17:23
door quasimodo

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 17:46
door quasimodo
Ik zie in de toekomst nog wel gebeuren dat auto's hybride worden. De eerste 100km volledig elektrisch en als je eens een keer ver weg moet dat er ook een tank waterstof inzit met een brandstofcel. Het is niet logisch om de hele tijd rond te rijden met een hele zware accu waar je in feite maar 10% van nodig hebt. Dan gaat en de ruimte in de auto weer omhoog en het brandstof gebruik fors omlaag.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 18:04
door Progresso
Ik denk eerder dat de accu's fors lichter worden en dat de laadsnelheid ook fors omhoog gaat.

De meeste mensen rijden niet meer als 100km per dag. Een accu die dan 250km aan kan en in 10 minuten is op te laden is dan ruim voldoende.

De een keer dat je dan bij je tante in Noord-oost Groningen moet zijn lukt dan ook wel met één tussenstop.

Vakanties met de auto. Ik denk eerder dat men met de trein ergens heen gaat en ter plekke een autootje huurt.

Toekomst zal het allemaal leren.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: za mei 14, 2022 19:11
door borsjea
Progresso schreef:
za mei 14, 2022 18:04
Ik denk eerder dat de accu's fors lichter worden en dat de laadsnelheid ook fors omhoog gaat.
Die trend zie je nu ook al met de litium lifepo4 ten opzichte vd oude lood accu's

De meeste mensen rijden niet meer als 100km per dag. Een accu die dan 250km aan kan en in 10 minuten is op te laden is dan ruim voldoend

De een keer dat je dan bij je tante in Noord-oost Groningen moet zijn lukt dan ook wel met één tussenstop.
Gezien de gemiddelde snelheden die je hier in Brazilië haalt zou 250 km voldoende zijn in Europa cq Nederland zou ik het liever ietsje meer zien. Gebaseerd op mijn eigen rustpauzes die na elke 2,5 a 3 uur liggen.
Om tijdelijk extra capaciteit krijgen zou je ook kunnen.denken aan standaardisatie vd accu packs zowel voor de EV als zonne-energie waarbij men simpel een pakket tijdelijk kan bij plaatsen.ls

Vakanties met de auto. Ik denk eerder dat men met de trein ergens heen gaat en ter plekke een autootje huurt.

Toekomst zal het allemaal leren.
Voor Europa opnieuw invoering van de autotrein? Als deze je met een hogere snelheid uitgerust op je bestemming brengt tegen een prijs de lager ligt dan de reiskosten met eigen vervoer dan zou dat mooi zijn.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: di mei 17, 2022 23:14
door borsjea
Aan het nog sneller kunnen laden zou wel eens kunnen gebeuren met een grondstof wat hier in Brazilië ruim aanwezig is namelijk Niobio/Niobium na het waterstof willicht het volgende goud voor Brazilië!!!

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: do mei 19, 2022 17:39
door quasimodo
Tweakers: Renault presenteert concept-EV met 40kWh-accu en waterstofcel voor meer bereik.
http://tweakers.net/nieuws/196962/renau ... ereik.html

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: vr mei 20, 2022 02:26
door borsjea
Ik vraag me alleen af of welke prijzen pomphouders voor een kg waterstofgas moeten gaan reken. Met thuis laden en het bereik wat je hebt met de 40Kwh accu's zullen de meeste slechts een paar keer per jaar aan de pomp staan. De verliesen tijdens de productie, transport en daarna de omzetting zijn enorm de ontwikkelingen van lichtere batterijen met meer capaciteit die sneller zijn op te laden zal waterstof gebruik in de meeste transport sectoren niet rendabel maken. Denk dat in de transport sector alleen de scheepvaart en luchtvaart het gebruik van waterstof interesant is. Buiten de transport sector zal waterstof moeten worden ingezet als vervanger van gas.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: vr mei 20, 2022 18:02
door quasimodo
Ze zullen toch iets met de overbodige stroom moeten doen als er te veel wordt geproduceerd op zonnige en winderige dagen. Tot nu toe hebben ze nog niets beters bedacht als het maken van waterstof. Hier komt dan vanzelf gebruik van. Voor alle transport die lange afstand rijdt is het dan een interessante oplossing. Dan krijg je ook de mogelijkheid dit te tanken langs de snelweg. En hoe meer waterstof er geproduceerd wordt hoe goedkoper het wordt. De tijd zal het leren er zijn wel eens vaker visies geweest in het verleden die door een uitvinding totaal overbodig bleken.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: vr mei 20, 2022 23:27
door quasimodo

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: ma mei 23, 2022 16:00
door borsjea
In een artikel over Tata steel in Ymuiden wat bij de Telegraaf achter de betaalmuur staat geeft Tata steel aan dat ze hun productie gaan vergoenen met de inzet van waterstof en windenergie.

Wie toegang heeft tot dit besloten gedeelte het artikel is hier te vinden.
https://www.telegraaf.nl/financieel/106 ... roen-staal

Het groene gedeelte Kort samengevat:
Tata Steel wil staal gaan produceren met waterstof: steenkool en gas worden als hittebron vervangen door elektrische ovens.
op zee verrijst een windmolenpark dat, via een zeekabel naar de Tata-kuststrook, die elektriciteit en waterstof kan leveren.
Tata steel wilt dat de CO2-uitstoot in 2035 driekwart is verminder.

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Geplaatst: ma mei 23, 2022 16:16
door quasimodo
Ze zijn in onderhandeling met de regering hierover want ze willen hier heel veel subsidie voor. Zal nog veel over vergaderd moeten worden voor het zover is. En veel mensen in de regering zien Tata liever helemaal vertrekken.