Zonneenergie-parkje

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » ma apr 25, 2022 01:43

quasimodo schreef:
ma apr 25, 2022 01:30
Ik weet niet of iedereen in Nederland nu wel zo positief is over al die privatisering. Er komt niets terecht van de beloofde prijsverlagingen door concurrentie.
Heeft dat niet meer te maken met de extreme belastingen die op energie worden geheven, een vrijbrief van de overheid om bijvoorbeeld de vastrechtkosten zeer hoog te maken bij bijvoorbeeld warmtenetten, een oorlog bij jullie in Oost-Europa en de inflatie als resultaat van jarenlang geldprijzen door de Europese Centrale bank?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » ma apr 25, 2022 15:01

Progresso schreef:
ma apr 25, 2022 01:43
quasimodo schreef:
ma apr 25, 2022 01:30
Ik weet niet of iedereen in Nederland nu wel zo positief is over al die privatisering. Er komt niets terecht van de beloofde prijsverlagingen door concurrentie.
Heeft dat niet meer te maken met de extreme belastingen die op energie worden geheven, een vrijbrief van de overheid om bijvoorbeeld de vastrechtkosten zeer hoog te maken bij bijvoorbeeld warmtenetten, een oorlog bij jullie in Oost-Europa en de inflatie als resultaat van jarenlang geldprijzen door de Europese Centrale bank?
De korting die energie leveranciers gevens is gebasseerd op de energie prijs, transportkosten en belastingen zijn aanmerkelijk hoger, meen dat de energie kosten zo´n 30% waren/zijn in Nederland.
Zelf had ik wel een kleien besparing na de privatisering, een paar keer geswitched vaak pakte je bij de overstap nog een extra bonus mee.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » ma apr 25, 2022 16:07

quasimodo schreef:
ma apr 25, 2022 01:30
Dan moet je wel de auto de hele dag voor de deur laten staan. De meeste mensen hebben de grootste gedeelte van de dag als de zon schijnt de auto bij de baas staan. Mocht je dan nog genoeg tijd hebben deze thuis volledig op te laden. Dan kun je hiervan in de avond maar een klein gedeelte weer gebruiken. Je zal in de morgen de rest weer nodig hebben om te gaan werken.
Veel werkgevers zullen ook de mogelijkheid bieden om op het werk te laden bij mij laatste bezoek aan Nederland in 2017 stonden er al volop laadpalen op de bedrijven tereinen , kijkende naar de gemiddelde dagelijkse woon/werk verker van 36 km p/d is er voor woon werkverkeer 1 lading per week al voldoende.
Zelf zou ik bij de keuzen van een off-gridsysteem de capaciteitsberekening de opslagcappaciteit vd auto niet voor het verbruik niet mee nemen en alleen benutten is extreme periodes bij langdurige periodes met zware bewolking. Accu capaciteit van het huis berekenen op basis vd laagste gemiddelde zon uren. Zolang de energie bedrijven nog met gemiddelde energie prijzen rekenen denk ik dat een on-grid hybride systeem met enkele uren accu capaciteit nog de beste oplossing is. In Brazilië krijg je voor te veel opgewekte energie credits, ik denk dat je daar straks maar een deel van krijg zeg 3 Kwh credits voor iedere 10 Kwh aan het energie bedrijf geleverde energie.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » di apr 26, 2022 15:17

Progresso schreef:
za apr 23, 2022 22:06
Dat van die 30% ontlading klopt niet meer. Dat was vroeger zo met batterijen voor campers en heftrucks.
Tegenwoordig heb je zogenaamde LiFePo4 batterijen, minimaal 5000 cycli, vaak met 8 of 10 jaar garantie.
Hoe zit het met het teruglopen van de capaciteit van deze batterijen? Zijn de laadcycli gebasseerd op de max capaciteit of end of live?
Zat er net naar te kijken op MercadoLivre, RS20.000 (2 X zo duur als in NL) voor 4KWh opslag. Dat zou genoeg zijn voor onze situatie om volledig van het net te gaan en afscheid te nemen van energieleverancier Enel.
Ik kom 5Kwh opslag van zowel Growatt als Unipower tegen die zo rond de R$12.000 kosten, Huawei zelf rond de R$8.000 maar daar heb ik wat minder vertrouwen in. Maar als je zelfs vd R$20.000 uitgaat met 5000 cycli kom je op een kostenplaatje van 4 real per dag of eigenlijk nacht wat volgens mij dicht in de buurt komt van 1 Kwh energieverbruik.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » di apr 26, 2022 15:25

Progresso schreef:
zo apr 24, 2022 01:47
Stel dat over vijf jaar elektrische auto's gemeengoed worden, en dus betaalbaar, je de batterij van de auto kunt gebruiken om je huis van energie te voorzien dan kun je volledig autonoom gaan leven.
En deze EV batterijen schijnen bij een eventuele 2e leven al razend populair te zijn bij zonne energie opwekkers. Waar EV haters schemeren met de hage aanschafprijzen van nieuwe accu packs is de inruilwaarde van deze pakkets ook interesant, vaak is het compleet vervangen overigens niet eens nodig het vervangen van één of meerdere cellen voldoet ook al.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » wo apr 27, 2022 01:05

En deze EV batterijen schijnen bij een eventuele 2e leven al razend populair te zijn bij zonne energie opwekkers. Waar EV haters schemeren met de hage aanschafprijzen van nieuwe accu packs is de inruilwaarde van deze pakkets ook interesant, vaak is het compleet vervangen overigens niet eens nodig het vervangen van één of meerdere cellen voldoet ook al.
Dus deze haters hebben gelijk. Doordat de accu's economischer veel beter ergens anders ingezet kunnen worden zal er voorlopig geen 2e hands markt ontstaan voor elektrische auto's. En de nieuwe auto's zijn voor veel mensen geen optie. Dus veel beter de subsidies gebruiken voor opwekken, opslag en distributie van groene stroom. En als je dat voor elkaar hebt is het pas verstandig om naar elektrische auto's voor particulieren te kijken. En als je in de tussentijd het wagenpark voor particulieren wil vergroenen zou het veel meer zoden aan de dijk zetten te investeren in hybride in combinatie met schonere brandstoffen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » wo apr 27, 2022 01:39

Hm, je kunt toch gewoon als land willen dat je zo min mogelijk aardolie producten wilt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je foute regimes als Iran of Rusland niet wil ondersteunen, minder CO2 wil uitstoten of gewoon dat je een sterkere handelsbalans krijgt.

Hier een voorbeeld uit Utrecht, waar men denkt dat met 10.000 EV's die biderectioneel kunnen laden en ontladen het mogelijk moet zijn om 100% hernieuwbaar te gaan.




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » wo apr 27, 2022 02:18

Hier zeggen ze toch precies wat ik zeg. Er zijn nu al te weinig batterijen. De meeste gaan in auto's. En hier willen ze die batterijen in de auto's gebruiken om nog iets van deze capaciteit te benutten. Maar je kan mij niet wijs maken dat het nu economisch niet veel interessanter is om geen auto om de batterij te bouwen en alleen de batterij in te zetten. De pest is alleen dat alle batterijen opgekocht worden door de auto industrie. En dit wordt gestimuleerd door overheden die elektrische auto's allerlei belasting voordelen geven. Als je als overheid af wil van fossiele energie is het veel verstandiger eerst het laaghangend fruit te plukken en uiteindelijk kom je dan bij elektrische auto's uit maar zover zijn we nog lang niet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » wo apr 27, 2022 09:01

https://businessam.be/waterstof-lijkt-e ... ortsector/

Misschien dat dit meer toekomst biedt. Zeker voor mensen die geen mogelijkheid hebben om zelf voor de benodigde electriciteit te zorgen voor een ev. Bovendien zit je niet met beperkingen in actieradius en blijft er een 2e handsmarkt bestaan. Als er genoeg tankstations komen doordat zwaar transport hier al tot veroordeeld lijkt, zie ik de particuliere auto's hier ook voor een gedeelte op overstappen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » wo apr 27, 2022 23:51

@Quasimodo "blauwe waterstof" is wat ze gebruiken in die taxi's.dat wordt gemaakt van aardgas waar de CO2 wordt afgevangen. Die CO2 zal hoogstwaarschijnlijk in de tuinbouw rondom Parijs worden gebruikt denk ik.

Je gaat door het gebruik van "blauwe waterstf" geen druppel minder fossiele energie gebruiken.

Maar ook als je waterstof door middel van elektrolyse gaat inzetten voor mobiliteit is de vraag of dat allemaal wel zo slim is. Je verliest bij elektrolyse al 20% van de energie, dan moet de waterstof onder extreem hoge druk en zeee lage temperaturen gedistribueerd worden naar de vulstations. Dan wordt het in een auto gebruikt waar een fuelcel de waterstof weer omzet naar elektriciteit. Dat gebeurt met een efficiency van maximaal 60%. Aan het eind hou je maar 20% van de fossiele energie die je hebt verbruikt over die wordt gebruikt voor beweging. De andere 80% gaat verloren door warmte.

Ondertussen laad je een typische taxi als een Tesla binnen 20 minuten op aan de sneller en kan die auto weer 450km rijden.

Waterstof wordt enorm gehypet, maar de realiteit is dat er eigenlijk maar een paar echte toepassingen zijn.

-productie kunstmest
-Als brandstof voor zeescheepvaart
-als vervanger van cokes in de staalindustrie
-Als energieopslag voor de Europese en Noord-Amerikaanse winters

Voor de rest zijn eigenlijk alle andere toepassingen waar nu nog fossiele brandstof wordt gebruikt efficiënter en effectiever op te lossen met hernieuwbare energie in combinatie met heel veel batterijen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » do apr 28, 2022 10:42

@Quasimodo "blauwe waterstof" is wat ze gebruiken in die taxi's.dat wordt gemaakt van aardgas waar de CO2 wordt afgevangen. Die CO2 zal hoogstwaarschijnlijk in de tuinbouw rondom Parijs worden gebruikt denk ik.

Je gaat door het gebruik van "blauwe waterstf" geen druppel minder fossiele energie gebruiken.
Daarom zei ik eerder ook dat het zinloos is om elektrisch auto's te subsidiëren. Hetzelfde geld voor elektrischetijd zolang je niet het meeste van je verbruik groen hebt. En dat is maar in een bepaald aantal landen het geval.

Nu zie je in veel landen al wel dat er bij veel zon en wind meer elektrische tijd wordt opgewekt als gebruikt en dat energie in feite op dat moment gratis is. Hier moet je iets mee. Nu zie je dat de vervuilende opwekking tijdelijk wordt stilgelegd maar je zal zien dat ook de groene stroom op wekkers dit fenomeen gaan meemaken als hun aandeel maar groot genoeg is. In Nederland zitten we al bijna op dit omslagpunt ondanks dat we nog maar een beperkt aandeel hebben aan groene energie bronnen. Je ziet dat er nu veel geïnvesteerd wordt om van deze stroom waterstof te gaan maken.
Maar ook als je waterstof door middel van elektrolyse gaat inzetten voor mobiliteit is de vraag of dat allemaal wel zo slim is. Je verliest bij elektrolyse al 20% van de energie, dan moet de waterstof onder extreem hoge druk en zeee lage temperaturen gedistribueerd worden naar de vulstations. Dan wordt het in een auto gebruikt waar een fuelcel de waterstof weer omzet naar elektriciteit. Dat gebeurt met een efficiency van maximaal 60%. Aan het eind hou je maar 20% van de fossiele energie die je hebt verbruikt over die wordt gebruikt voor beweging. De andere 80% gaat verloren door warmte.
Ik ben het hierin helemaal met je eens. En er zijn zeker betere alternatieve waaronder de batterij. De pest is dat deze allemaal alleen maar lokaal zijn toe te passen. Omdat het voor het transport van elektrischetijd bij lange afstanden ook geld. De batterij heeft als extra nadeel dat deze relatief duur zijn omdat de benodigde grondstoffen maar beperkt beschikbaar zijn. Je ziet hier op dit moment wel veel positieve ontwikkelingen met alternatieve grondstoffen. Wat zeker hoop geeft voor de voorstanders van batterijen.
Ondertussen laad je een typische taxi als een Tesla binnen 20 minuten op aan de sneller en kan die auto weer 450km rijden.
Het is maar een zeer kleine groep van de taxibedrijven die het zich kan veroorloven om dit met een Tesla te doen. Net zoals het voor veel particulieren niet te betalen is. Die zijn überhaupt al blij een auto te kunnen rijden. Je ziet dat bestuurders van steden het zich nu nog kunnen permitteren om groepen vervuilende auto's uit hun steden te weren omdat mensen die er wonen de alternatieven kunnen betalen. En dan alleen nog in de centra de armere volkswijken zijn vaak vrijgesteld. Kom je op een punt dat veel mensen de schone voertuigen niet meer kunnen betalen dan zal je zien dat dit in een democratie niet meer lukt.
En ik zie eerder gebeuren dat ze een betaalbare waterstof auto kunnen bouwen dan dat ze dat doen met een electrische met een aanvaardbare levensduur zodat er ook een 2e handsmarkt ontstaat. Bovendien zijn electrische auto's zeer zwaar en heb je dus heel veel fijnstof. Dit is waarschijnlijk nog veel ongezonder in een stedelijk gebied. Dus een lichte auto zoals van waterstof zou hier veel beter passen. Openbaar vervoer nog beter maar dat is om de een of andere reden hartstikke duur vergeleken met de auto.
Waterstof wordt enorm gehypet, maar de realiteit is dat er eigenlijk maar een paar echte toepassingen zijn.

-productie kunstmest
-Als brandstof voor zeescheepvaart
-als vervanger van cokes in de staalindustrie
-Als energieopslag voor de Europese en Noord-Amerikaanse winters
Die toepassingen worden alleen maar groter. En als ik zie hoeveel gas er in Nederland gebruikt wordt buiten de energie centrales om zijn er hier heel veel toepassingen voor waterstof. En ik ben het met je eens dat bovenstaande goede voorbeelden zijn. Bovendien zie ik de productie van kunstmest endergelijke zich nog wel verplaatsen naar landen met heel veel zon en wind zoals Brazilië wat veel logischer zou zijn. Met de staalindustrie zie ik dit wat minder snel gebeuren omdat hier strategische belangen spelen.
Voor de rest zijn eigenlijk alle andere toepassingen waar nu nog fossiele brandstof wordt gebruikt efficiënter en effectiever op te lossen met hernieuwbare energie in combinatie met heel veel batterijen.
Om dit voor elkaar te krijgen zul je eerst goede alternatieven moeten zien te vinden voor de grondstoffen voor batterijen. Bovendien zit je ook nog met het probleem dat de plekken die het meest geschikt zijn om groene electriciteit te maken niet de plekken zijn waar deze nodig is. En zolang ze niets beters gevonden hebben als waterstof of een afgeleide zoals ammoniak voor transport dan zie ik hierin de toekomst.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » za apr 30, 2022 15:40




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » ma mei 02, 2022 14:05




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » ma mei 02, 2022 15:34

Ik ben benieuwd of Vopak dit project dan weer oppakt?

Het is een goede week varen van Rotterdam en als alle Powerpointpresentaties gerealiseerd worden ook een van de weinige plekken waar waterstof in voldoende mate geproduceerd gaat worden.

Https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3053933



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » ma mei 02, 2022 16:38

ook een van de weinige plekken waar waterstof in voldoende mate geproduceerd gaat worden.
Ik weet niet of het een van de weinige wordt. Het zal eerder een van de vele worden. Maar ik verwacht wel dat er als de productie eenmaal op gang komt de vraag vanzelf volgt. En met al die afgesproken klimaat doelen aangedreven door hoge energie prijzen i.c.m. onzekerheid over de landen die traditionele energie leveren zou dit wel eens heel snel kunnen gaan.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » di mei 03, 2022 02:35

Met gas en olie is het zo dat als het niet in je eigen bodem zit je het ook niet kan winnen. Wat waterstof betreft dat is vrijwel overal met zon en wind te winnen zeker wat zon betreft is niet elke locatie even productief maar zowel de pandemie als nu de oorlog zal je toch moeten gaan denken om bepaalde zaken meer in eigen handen te hebben. Daar komt nog bij dat er overdag het aanbod van energie langzaamaan groter wordt dan de vraag. Waterstof gas via electrolise is niet de mees efficiënte vorm maar wel de meest groene vorm.



Plaats reactie