Zonneenergie-parkje

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » vr feb 18, 2022 17:03

Nou ja, parkje.

Het ding heeft een totaal vermogen van 2GWp en zal in de extreem zonnige regio, in het zuiden van Ceará, wel zo'n 4GWh per jaar opwekken, wellicht zelfs meer. Totale investering R$ 8 Miljard, zeg maar zo'n kleine € 1,5 miljard.

5,7 miljoen zonnepanelen
6000 hectare

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... 1.3194235/



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door joaninha » vr feb 18, 2022 17:34

Da's een flink zonnestroompark. Maar een park met een vermogen van 2 GWp zal wel wat meer dan 4GWh per jaar opleveren. 1 uur piekvermogen levert volgens mij al 2GWh op. En dat keer 365 dagen á x uur.
2GWp zijn 2 flinke kolen of gas centrales. Omdat minder dan de helft de zon schijnt komt dat neer op wat minder dan 1 centrale continu vermogen. Maar er is natuurlijk ruimte in Ceara om nog een stuk of wat van dit soort parken op te zetten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » vr feb 18, 2022 22:45

joaninha schreef:
vr feb 18, 2022 17:34
Da's een flink zonnestroompark. Maar een park met een vermogen van 2 GWp zal wel wat meer dan 4GWh per jaar opleveren. 1 uur piekvermogen levert volgens mij al 2GWh op. En dat keer 365 dagen á x uur.
Volgens mij ligt het gemiddelde aantal zonuren per dag in die regio tussen de 6 en 6,5. Ben ik hier in Curitiba met 4,1 uur best wel jaloers over.
Schat de terugverdientijd vd investering op zon 3 jaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » vr feb 18, 2022 23:16

Afbeelding



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » ma feb 28, 2022 20:54

Bij dit soort profesionele energieparken maken ze ook nog gebruik van richtende panelen, de hoek die de panelen maken kan automatisch worden aangepast wat weer meer opbrengst geeft, zomers brengen plat liggende cellen het meeste op en in het voor een na jaar geeft een openingshoek een betere opbrengst



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » wo apr 20, 2022 20:31

Ben benieuwd of al die zonneparken in de nabije toekomst niet eens heel duur gaan worden. Eerst kon er niet aan de vraag voldoen worden door corona perikelen. Vervolgens werden alle grondstoffen duurder door de oorlog in Oekraïne. Daarna werd de vraag naar zonnepanelen nog eens extra gestimuleerd door de hoge brandstof prijzen wereldwijd. En nu zie je dat de EU ook nog landen in staat stelt de belastingen er vanaf te halen. Ik vraag me af of de zonnepanelen zonder belastingen van 2023 wel goedkoper zijn dan die van voor de corona crisis. In ieder geval zullen deze prijsstijgingen wel een stimulans zijn de productie wereldwijd te verhogen. Hopelijk gaat dit de vraag bijhouden en komen er meer producenten op de markt. Altijd goed voor snellere innovatie en concurrentie in de toekomst.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eu-energie



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » do apr 21, 2022 00:16

Hoppa, nog een zonnepark. Deze is wat kleiner, 0,5 GWp. De bouw gaat over enkele weken beginnen. Totale investering RS 2 miljard. 1500 man die in een paar maanden paneeltjes moeten leggen.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3220051



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » do apr 21, 2022 12:59

1500 arbeidsplaatsen? Voor maximaal een maand denk ik.
Uitgaande van 500 Mw en een gemiddelde van 7 zonurenen per dag kom ik op zo'n 140.000 panelen



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » do apr 21, 2022 16:17

1MWp is 1.000.000 Wattp.

Een modern zonnepaneel voor dit soort parken is rond de 400Wp.

1.000.000 gedeeld door door 400 geeft 2500 panelen.

Voor 500MWp heb je dus 500 x 2500 aan panelen nodig:

1.250.000 panelen.

Meer dan 1 miljoen panelen, iets van 2000 containers.

Die 1500 man zijn die 8 maanden wel nodig denk ik.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » do apr 21, 2022 19:36

En ik neem aan dat er dezelfde problemen spelen net als bij ons. Ze hadden hier in het begin veel last van dieven die ook wel een kabeltje kunnen gebruiken. Waar je eerst alleen zonnepanelen zag op een groot weiland. Zie je nu dat dit helemaal goed is afgezet met een hekwerk en camera systeem. En rijdt er regelmatig een beveiliger langs. Ik neem aan dat die zonnepanelen regelmatig gereinigd moeten worden. Dat ze verstelbaar zijn heb ik bij ons in de buurt nog niet gezien. Bovendien met die aantallen zal er ook wel regelmatig iets kapot gaan dat vervangen moet worden. Dus ik denk wel dat er ook nog veel mensen zijn die hier permanent werk aan hebben. Dit zal wel eens een belangrijke bron van inkomsten kunnen zijn voor afgelegen gebieden waar deze parken toch meestal liggen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » vr apr 22, 2022 02:53

Progresso schreef:
do apr 21, 2022 16:17
1MWp is 1.000.000 Wattp.

Een modern zonnepaneel voor dit soort parken is rond de 400Wp.

1.000.000 gedeeld door door 400 geeft 2500 panelen.

Voor 500MWp heb je dus 500 x 2500 aan panelen nodig:

1.250.000 panelen.

Meer dan 1 miljoen panelen, iets van 2000 containers.

Die 1500 man zijn die 8 maanden wel nodig denk ik.
Je vergeet in je berekening het gemiddelde aantal zonuren mee te nemen. Mijn berekening gaat uit van 500 Wp panelen en 7 zonnuren waadoor de dag opbrengst per paneel 3500 watt per dag is.
Ik ga er vanuit dat de 500Mwp de dg opbrengst is



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » vr apr 22, 2022 03:02

500MWp is wat ze noemen het geïnstalleerde vermogen. Die p staat voor "peak". Dat is wat anders dan het aantal kWh wat zo'n park opbrengt.

In Nederland zou zo'n park per jaar 500.000 kWh (500 MWh) leveren. Dat zonnepark staat niet op de meest zonrijke plek in Ceará, maar met niet al te veel moeite zou zo'n park toch 1000 KWh per jaar kunnen leveren.

Hier nog een aardig rekenprogramma waarmee je voor je eigen locatie kunt uitrekenen wat de verwachte oogst aan kWh zou moeten zijn bij het aantal panelen wat je installeert.

https://pvwatts.nrel.gov/pvwatts.php



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » za apr 23, 2022 18:53

Ben wel benieuwd of het nog lang rendabel blijft om zonnepanelen te kopen. Als de verwachte oogst niets opbrengt bij veel opbrengst. Je ziet nu al dat mensen er een batterij tussen plaatsen zodat ze in piekuren terug kunnen leveren. En de concurrentie wordt alleen maar groter.

https://www.ad.nl/economie/vandaag-voor ... ~a8a2b7ca/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » za apr 23, 2022 19:24

quasimodo schreef:
za apr 23, 2022 18:53
Ben wel benieuwd of het nog lang rendabel blijft om zonnepanelen te kopen. Als de verwachte oogst niets opbrengt bij veel opbrengst. Je ziet nu al dat mensen er een batterij tussen plaatsen zodat ze in piekuren terug kunnen leveren. En de concurrentie wordt alleen maar groter.
Waar de 1e generatie paneel bezitters te maken hadden met een meter die terug draaide als men meer opwekte en de eigenaar vd panelen zowel de energie als transport kosten vergoed zag worden zie je al in veel landen dat met de komst vd inteligente meter alleen nog maar de energie wordt vergoed. Het zou mij niets verbazen dat de mogelijkheden van deze inteligente meter verder gaan en dat we in de toekomst veel meer afhankelijk van de beschikbare energie en de prijs op dat moment gaan betalen of bij de opwekker vergoed gaan krijgen in dit geval zullen off grid systemen steeds interesanter gaan worden, geen minimmale verbruik van 50 Kwh en ik vraag me af of als je geen aansluiting meer hebt je ook niet meer mee betaald aan de openbare verlichting.
Het is jammer dat accu´s nog zo duur zijn, de levensduur beperkt en je beter niet meer dan 30% kunt ontladen. Denk dat kleine huis waterstof instalaties deze accu´s in de toekomst zal gaan terug dringen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » za apr 23, 2022 22:06

Dat van die 30% ontlading klopt niet meer. Dat was vroeger zo met batterijen voor campers en heftrucks.

Tegenwoordig heb je zogenaamde LiFePo4 batterijen, minimaal 5000 cycli, vaak met 8 of 10 jaar garantie.

Zat er net naar te kijken op MercadoLivre, RS20.000 (2 X zo duur als in NL) voor 4KWh opslag. Dat zou genoeg zijn voor onze situatie om volledig van het net te gaan en afscheid te nemen van energieleverancier Enel.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » zo apr 24, 2022 00:15

ik vraag me af of als je geen aansluiting meer hebt je ook niet meer mee betaald aan de openbare verlichting.
Die zit bij ons gewoon in de gemeente belastingen. Je hoeft in dit geval wel niet meer aan de kosten voor de aansluiting en belastingen hierover mee te betalen.
Denk dat kleine huis waterstof instalaties deze accu´s in de toekomst zal gaan terug dringen.
Van waterstof zeggen ze dat het alleen kosten besparend zou zijn bij grote toepassingen. Maar staat nog in de kinderschoenen dus zou nog kunnen veranderen.


Zat er net naar te kijken op MercadoLivre, RS20.000 (2 X zo duur als in NL) voor 4KWh opslag. Dat zou genoeg zijn voor onze situatie om volledig van het net te gaan en afscheid te nemen van energieleverancier Enel.
Bij ons is het nu heel interessant om met een batterij juist niet van het net af te gaan maar deze juist in de uren terug te laten leveren met de hoogste stroomprijzen in combinatie met een variabel contract.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 01:47

quasimodo schreef:
zo apr 24, 2022 00:15
Bij ons is het nu heel interessant om met een batterij juist niet van het net af te gaan maar deze juist in de uren terug te laten leveren met de hoogste stroomprijzen in combinatie met een variabel contract.
In Nederland is de energiemarkt al geliberaliseerd tot op consumentenniveau. Hier ben ik als consument of klein-ondernemer volledig afhankelijk van de energieleverancier Enel.

De enige uitweg zijn zonnepanelen en het netwerk van Enel gebruiken als virtuele batterij of gewoon off-grid gaan.

Stel dat over vijf jaar elektrische auto's gemeengoed worden, en dus betaalbaar, je de batterij van de auto kunt gebruiken om je huis van energie te voorzien dan kun je volledig autonoom gaan leven.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door borsjea » ma apr 25, 2022 00:56

Progresso schreef:
zo apr 24, 2022 01:47
Stel dat over vijf jaar elektrische auto's gemeengoed worden, en dus betaalbaar, je de batterij van de auto kunt gebruiken om je huis van energie te voorzien dan kun je volledig autonoom gaan leven.
Vorige week stond er op de telegraaf site een video waar de TU delft het systeem vd batterijen gebruik vd electrische auto lieten zien en ook werdt daar de optie van een waterstof auto die electra voor de huishouding kon opwekken. Voor de toekomst en offgrid gebruikers interessant zeker bij een langere periode van zwaar bewolkt weer en weinig opwekking. Eventueel backup stroom halen bij de snellader om het huis van voldoende energie te voorzien. Zeker in een woon situatie waar het draaien van een aggregaat niet tot de mogelijkheden behoort.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door quasimodo » ma apr 25, 2022 01:30

In Nederland is de energiemarkt al geliberaliseerd tot op consumentenniveau. Hier ben ik als consument of klein-ondernemer volledig afhankelijk van de energieleverancier Enel.
Ik weet niet of iedereen in Nederland nu wel zo positief is over al die privatisering. Er komt niets terecht van de beloofde prijsverlagingen door concurrentie. Maar we zitten wel met de voorspelde problemen met leverings zekerheden en extreme verdiensten op basisbehoeften van mensen. Maar de politiek hoeft er gelukkig geen verantwoording meer voor af te leggen. Alleen zo af en toe wat gemeenschapsgeld te storten als het echt chaos is zodat ze naderhand weer op dezelfde voet verder kunnen.
Stel dat over vijf jaar elektrische auto's gemeengoed worden, en dus betaalbaar, je de batterij van de auto kunt gebruiken om je huis van energie te voorzien dan kun je volledig autonoom gaan leven.
Dan moet je wel de auto de hele dag voor de deur laten staan. De meeste mensen hebben de grootste gedeelte van de dag als de zon schijnt de auto bij de baas staan. Mocht je dan nog genoeg tijd hebben deze thuis volledig op te laden. Dan kun je hiervan in de avond maar een klein gedeelte weer gebruiken. Je zal in de morgen de rest weer nodig hebben om te gaan werken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonneenergie-parkje

Bericht door Progresso » ma apr 25, 2022 01:38

quasimodo schreef:
ma apr 25, 2022 01:30
Dan moet je wel de auto de hele dag voor de deur laten staan.
Een tweede kleinere batterij erbij. Natuurlijk werkt het niet voor iedereen, maar met een beetje puzzelen is er heel veel mogelijk.



Plaats reactie