Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door Progresso » wo apr 06, 2022 15:45

Beetje nietszeggend bericht.

Ik ben benieuwd of de technische studie ook een mogelijkheid voorziet om lithium te winnen uit het geconcentreerde afvalwater. Daar schijnt wat behoefte aan te zijn.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3214236



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door borsjea » za apr 16, 2022 02:59

Waren er niet door Israël diverse ontziltings installaties in het Noordoosten gebouwd?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door quasimodo » za apr 16, 2022 11:27

Vraag me ook af of een ontziltingsinstalatie wel rendabel is. De problemen met een tekort aan water is niet continu. Zoals nu is er al een paar jaar genoeg goedkoper water uit reservoirs beschikbaar. Bovendien zullen de tijden van schaarste door verbindingen tussen deze reservoirs als het goed is al veel worden verminderd. Ben benieuwd hoe zo'n installatie economisch overeind blijft in tijden van geen vraag.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door Progresso » za apr 16, 2022 14:18

quasimodo schreef:
za apr 16, 2022 11:27
Vraag me ook af of een ontziltingsinstalatie wel rendabel is.
Dat rendementsdenken is het Westen redelijk fataal geworden.

Energie moest zo goedkoop mogelijk beschikbaar zijn, dat iedereen en zijn grootmoeder nu afhankelijk is van Putin, die als hij echt in het nauw komt gewoon op een rode knop drukt.

Goederen moesten allemaal zo goedkoop mogelijk uit China komen. Dat daarmee een communistisch land een wereldspeler van formaat werd zal de globalisten worst wezen.

Natuurlijk is ontzilten van zeewater duur, maar zonder water zitten is nog veel duurder. Dat hebben we vier jaar geleden gezien toen in Fortaleza het water op rantsoen ging, er duizenden tankwagens naar het binnenland moesten rijden om de lokale bevolking niet om te laten komen en dat er zo weinig zwarte bonen nog waren dat een kilo toen RS20 was.

In Israël is men ongeveer 25 jaar geleden begonnen met ontziltingsinstallatie en heeft men een vergelijkbaar semi-aride woestijngebied omgetoverd in uiterst productieve landbouwgrond. Met genoeg water kun je datzelfde doen in Ceará.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door borsjea » za apr 16, 2022 23:29

quasimodo schreef:
za apr 16, 2022 11:27
Vraag me ook af of een ontziltingsinstalatie wel rendabel is.
Ik denk dat er met verstandig omgaan met water men ook de schaartste kan terug dringen. Er schijnen alleen al
enorme hoeveelheden water verloren te gaan aan lekkages meen me te herinneren dat dit richting de 40% gaat. Ook de akkerbouw kan met nieuwe irrigatie procedures het verbruik van water enorm terug dringen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door borsjea » zo apr 17, 2022 00:15




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Ontziltingsinstallatie Praia do futuro

Bericht door quasimodo » zo apr 17, 2022 02:33

Ik zeg niet dat het onverstandig is. Ik vraag me alleen af wie het overeind houdt als er goedkoper water is.



Plaats reactie