Katoenteelt Ceará

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Katoenteelt Ceará

Bericht door Progresso » vr jun 10, 2022 01:43

Dit is ook wel een mooie. Nu het grootste waterreservoir van Brazilië, Castanhão, aan wordt gevuld met water vanuit Rio São Franscisco ziet men ook weer kans om de katoenteelt een zetje te geven. Tot de jaren 70 een succesnummer tot er een of ander plaag uitbrak. Die is men nooit meer boven gekomen. Het mooie is dat als men dit daadwerkelijk gaat uitvoeren er ook automatisch graan geteeld gaat worden om de bodem vruchtbaar te houden.

Ben benieuwd.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3241361



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Felix » vr jun 10, 2022 03:09

Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik heb in het Noordoosten wel meegemaakt dat op geïrrigeerde plaatsen na een tijd zout naar boven kwam en het land daardoor alsnog onvruchtbaar werd. Ik dacht ook dat de Braziliaanse Embrapa, en/of andere wetenschappers, bezig waren met onderzoek om gewassen zoutbestendig te maken, tenslotte groeien bv. mangrove bomen ook in zout water en cocospalmen gedijen op het strand. De mangrovebomen stoten het zout af via de bladeren (geloof ik). Over die onderzoeken heb ik echter al lang niets meer vernomen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door borsjea » vr jun 10, 2022 14:06

Katoen is een grote waterverbruiker voor de productie van een kg katoen is 10.000 liter water nodig. Verder vergt het nogal wat gewas bestrijding een kwart van de wereldwijd gebruikte gewasbestrijdingsproducten wordt gebruikt bij de katoenproductie. Het is niet te hopen dat er groente of veeteelt in de maastgelegen gebieden plaats vind.
De keuze van Wisselteelt scheelt gelukking wel weer in het gebruik van meststoffen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Progresso » za jun 11, 2022 00:03

borsjea schreef:
vr jun 10, 2022 14:06
Katoen is een grote waterverbruiker voor de productie van een kg katoen is 10.000 liter water nodig.
Dit is een onzin verhaal en zit er bijna een factor 10 naast. Toen ik net in Brazilië kwam ben ik begonnen met een partner om mamona te verbouwen om er uiteindelijk castorolie van te maken. Dat persen van de olie gebeurde op ge-deactiveerde oliemolens van de katoenindustrie, de mamonovelden op de plaatsen waar destijds graan en katoen werden verbouwd. Om productief mamona te verbouwen heb je ongeveer 15000 kuub nodig te hebben per hectare (1500 liter per m2) en dat was net zoveel als wat men toen maximaal nodig had als het niet zou regenen. Die hoeveelheid bleek net zo veel te zijn als waarop de pompen en machines voor de irrigatie van de katoenplantages op waren berekend. Dit jaar heeft het alleen al in de regio Fortaleza 2000 liter regenwater per m2 geregend. Dat zou betekenen dat je nagenoeg niet hoeft te irrigeren.
borsjea schreef:
vr jun 10, 2022 14:06
Verder vergt het nogal wat gewas bestrijding een kwart van de wereldwijd gebruikte gewasbestrijdingsproducten wordt gebruikt bij de katoenproductie.
Dat is de reden dat Embrapa een nieuw genetische variant heeft ontwikkeld die bestand is tegen glyphosaat en wormen. Het land wordt ongeveer 2 maanden voor het zaaien omgeploegd. Er gaat 1 keer Roundup op om al het onkruid plat te krijgen en dan wordt er geplant. Tijdens de 140 dagen groei-seizoen in de inverno wordt er nog maar 6 keer gespoten. Ga dat eens vergelijken met bintjes of tulpen zou ik zeggen.

Ten tweede wordt er in Ceará fors ingezet op organische landbouw van kleine boeren. De boeren krijgen gratis geselecteerd zaaigoed, gratis kennis van Embrapa, (bijna) gratis energie, gegarandeerde voorafgestelde prijzen voor de oogst en gratis oogstmachine. Die schoffelen met hun hak in 2 of 3 dagen hun stukje land om en doen dat voor het zaaien nog eens. In mei komt de loonwerker met de oogstmachine. De boeren zonder eigen land huren dan een stuk land en betalen de huur. Die huur is 50% van de opbrengst, de zogenaamde meia.
borsjea schreef:
vr jun 10, 2022 14:06
Het is niet te hopen dat er groente of veeteelt in de maastgelegen gebieden plaats vind.
Ik zal je een gehiem vertellen. Zodra er in augustus/september geoogst is ga je er het liefst geiten op zetten zodat die alle droge resten wegvreten. Daarna plant je in december/januari graan of bonen.


Dit soort onzin wordt bewust door allerlei milieufreaks en links-activistische lui in leven gehouden op de internets. In Nederland zie je dezelfde prietpraat over de productie van een kilo koeievlees. Die boeren zitten helemaal niet te wachten op het gebruik van herbicides of insecticides. Dat kost allemaal vreselijk veel geld en dat was ook de reden dat sinds de jaren 80 de hele katoenproductie op zijn gat lag hier. Nu hebben we een genetisch gemanipuleerde soort, die uitstekend geschikt is voor het semi-aride klimaat, welke werkgelegenheid en welvaart brengt in precies die regios waar de armoede het zwaarste is. Vroeger stond hier, zonder irrigatie, 1 miljoen hectare per jaar in bloei. Dat ging mis en honderdduizenden mensen zijn naar de favela's in Fortaleza gevlucht zonder enig perspectief.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Martinho » do jun 16, 2022 18:59

Progresso schreef:
za jun 11, 2022 00:03


Dit soort onzin wordt bewust door allerlei milieufreaks en links-activistische lui in leven gehouden op de internets. In Nederland zie je dezelfde prietpraat over de productie van een kilo koeievlees. Die boeren zitten helemaal niet te wachten op het gebruik van herbicides of insecticides. Dat kost allemaal vreselijk veel geld en dat was ook de reden dat sinds de jaren 80 de hele katoenproductie op zijn gat lag hier. Nu hebben we een genetisch gemanipuleerde soort, die uitstekend geschikt is voor het semi-aride klimaat, welke werkgelegenheid en welvaart brengt in precies die regios waar de armoede het zwaarste is. Vroeger stond hier, zonder irrigatie, 1 miljoen hectare per jaar in bloei.
Daar ben ik het volkomen mee eens, verbazend nietwaar?
Of misschien ook niet, als we ons in herinnering roepen dat een jaar of 3 (4?) geleden hier tal van artikelen verschenen van een Begische actiegroep, die ons kond kwamen doen (olv naar ik meen een pater) over wat er allemaal mis en slecht is in de landbouw met herbiciden/insecticiden en godbetert GMO gewassen. Onweersproken door "de redactie" en aangevallen door mij, wat me een reprimande opleverde.
Een omslag van 180 graden, laten we het verschuivende inzichten noemen.

Pas maar op, GreanPeace en adepten vinden vziw nog steeds dat glyphosaat een veel ernstiger gif is dan alle andere landbouwherbiciden (inclusief de door de biologische club goedgekeurde) en Monsanto is een rode vlag. Dit natuurlijk in tegenspraak to vele onderzoeken. En GMO´s, tja, de proefvelden gemodificeerde rijst in India werden o.a. afgebrand want ook dat past niet in de "wetenschap" van gp. Internet, het is vaker beweerd, is een plaag.
Overigens gaat volgens mij de discussie over de koeien en varkens niet over herbiciden/insecticiden maar om de stikstofproductie en de ammonia in de grond (door mest overschot). Dat probleem zou natuurlijk opgelost kunnen worden door de veestapel te verminderen (wat makkelijk zou kunnen, wat binnenlandse consumptie betreft) maar daar komt oorlog van. In Brazilie speelt meer het probleem van het kappen/afbranden van wouden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Progresso » do jun 16, 2022 19:24

Martinho schreef:
do jun 16, 2022 18:59
Onweersproken door "de redactie" en aangevallen door mij, wat me een reprimande opleverde.
Een omslag van 180 graden, laten we het verschuivende inzichten noemen.
Ook dit is pertinente onzin. De "redactie" heeft destijds alle moeite genomen om die pater en die mevrouw die voor zijn stichting werkte hier op dit forum toe te laten lichten. Men heeft dit simpelweg geweigerd. Ik heb dat ook gewoon in de draadjes aangegeven.

"De redactie" had destijds met toestemming van de pater en zijn stichting toestemming gevraagd en gekregen om zijn artikelen te publiceren.

Na eerdere pure leugens over onteigening van terreinen door windmoleneigenaren en garnalenkwekers, toevallig in de gemeente waar ik nu woon, door deze pater was bij mij de maat vol en heb ik besloten om hem en zijn stichting geen platform meer te bieden.

Ook deze beslissing heb ik destijds op het forum gepubliceerd.

Ik ben niet zo van het blokkeren van andermans meningen. Maar als je aantoonbare leugens en ongegronde beschuldigingen de ether ingooit en dan ook weigert om er openlijk de discussie aan te gaan dan ben je af.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Progresso » do jun 16, 2022 19:45

Hier nog even de discussie. Ik kan de 180 graden draai niet vinden.

https://brazilieforum.nl/viewtopic.php? ... lit=Wervel



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Martinho » vr jun 17, 2022 00:51

Dat was niet de enige discussie, maar wel de enige waar de mensen van Wervel (inderdaad, uit mijn geheugen gewist, ik had hun website nog uitgebreid bestudeerd en dat was tekenend) uitgenodigd waren om aan mee te doen, maar dat dus in het geheel NIET deden.
En inderdaad, JIJ was het daar niet opvallend met die mensen eens, maar de talloze eerdere geposte artikelen van die Anneleen of de pater werden zonder commentaar geplaatst, en toen ik daar op inging is er NOOIT (in mijn herinnering) gevolg aan gegeven, laat staan dat wervel de moeite nam om wat toe te lichten. Met andere woorden: op jouw forum (want dat is het toch?) werd aantoonbare onzin geplaatst, zonder weerwoord. Misschien herinner ik me dat niet goed, dat kan, maar ik herinner me wel degelijk dat niemand van de auteurs van die artikelen ooit heeft gereageerd. Niet tegen mij, maar kennelijk wel tegen jou.

Goed dat je ze er uitgelazerd hebt. Dat had ik geloof ik gemist, want ik heb een tijd het forum helemaal niet meer gevolgd.
Zand er over wat mij betreft.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Progresso » vr jun 17, 2022 02:21

Martinho schreef:
vr jun 17, 2022 00:51
Met andere woorden: op jouw forum (want dat is het toch?)
Het forum is wat mij betreft eigendom van ons.

Formeel ben ik ook niet de eigenaar, wel betaal ik wat rekeningen, maar dat is meer uit praktisch oogpunt.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Martinho » wo jun 22, 2022 19:03

Ik loop nu tegen hetzelfde probleempje aan als in 2018 zo te zien: onduidelijkheid over wie of wat. Lees b.v. deze draad een sgoed door ....
viewtopic.php?f=1&t=7496

Citaat: "Eindelijk heb ik het door. Ik dacht dat er TWEE WillemJannen waren, maar nee dus. Toch handig dat de reactie het originele artikel toont"

erger nog, er is een derde alias, een Luc, die als ik mij goed herinner de pater is. Of de poster van de blogs van Wervel.

Citaat: Ik zit namelijk een beetje in mijn maag met de blogs van Luc waar ik wat kritiek op had. Maar er komt nooit antwoord. Vind ik raar, dit is dacht ik een discussieforum en niet een forum voor zelfpromotie. Maar misschien zie ik dat verkeerd? Ik denk dat ik het aan de juiste man vraag, want ik zie op LinkedIn dat je manager van dit forum bent geworden, dus dan kunnen we je vragen naar de koers en inhoud. Toch?

MANAGER?
Maar komt er antwoord op de vraag naar de inhoud? Nee, tot twee keer toe post JW knip en plakwerk van de eerdere inbreng, en als het kennelijk gaat vervelen schrijft hij "Jullie kritiek is politiek niet neutraal, maar wel politiek geïnspireerd. Het enige dat ik wil van jullie is informatie en gedachtengangen die ik in mijn journalistiek onderzoek kan gebruiken. Voor de rest heb ik al die bagger niet nodig... "

Kritiek is dus politiek geinspireerd, en "bagger" ik vraag uiteraard nog hoe dan, maar dan schiet hij in een antisemitische spagaat: "Ik denk dat jij het niet kan hebben dat ik over het midden-oosten spreek omdat jij een jood bent en je dat nauw aan het hart ligt, ik ben hier enkel mee bezig omdat dit mijn persoonlijk onderzoek project is..."

Afgezien van het feit dat ik op geen enkele manier iets over het Midden-Oosten kan vinden (tenzij hij is kwijtgeraakt wat West en Oost is) is dit een zware belediging (iets waar hij anderen van beschuldigt kennelijk) en waar hij op zijn minst voor op de vingers had moet worden getikt. HEEL HARD wat mij betreft. Maar het staat nog gewoon op het forum, heel jammer.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Progresso » wo jun 22, 2022 22:00

Martinho schreef:
wo jun 22, 2022 19:03
Ik loop nu tegen hetzelfde probleempje aan als in 2018 zo te zien: onduidelijkheid over wie of wat. Lees b.v. deze draad een sgoed door ....
Welk probleem bedoel je? Wat is je niet duidelijk?

De Wervel krijgt geen podium meer en JW is afgehaakt.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Katoenteelt Ceará

Bericht door Martinho » vr jul 22, 2022 04:57

Ik ben er helemaal klaar mee hoor, dus nogmaals: zand erover



Plaats reactie