Als je vergelijk in welk stadium de ontwikkeling van de elektrische auto is 't.o.v. van de waterstof auto dan is de waterstof auto beter geprijsd dan de elektrisch auto destijds. Als de fabrikanten de waterstof auto net zoveel budget geeft is deze volgens vele verwachting goedkoper te produceren of de batterijen moeten echt veel goedkoper worden.Kijkende naar de ontwikkelingen in de batterij markt verbaasd het mij hoeveel mensen er de BEV nog afwijzen en in de H2 auto de oplossing zien.
Vergelijken we bij één vd twee merken die de H2 auto in hun assortiment heeft de prijzen dan schrik je je rot.
Een Hyundai Ioniq 5 begint bij iets minder dan 49.000 euro en een Nexo begint bij 70.000 euro. Onderhouds beurten zijn net zo duur ware het niet dat de BEV elke 15.000 km een beurt nodig heeft en de H2 elke 10.000
De verwachting is dat dit rap gaat zakken als men op grote schaal gaat produceren. En de verwachting is dat dit onder de euro gaat uitkomen.Een Kg grijze H2 kost in Nederland 12 euro, groene H2 in de VS zie prijzen tussen de 23 en 27 dollar,
Bij electriciteit is dit maar zeer de vraag dat dit ook op korte termijn veel goedkoper gaat worden. Omdat ze veel meer willen electrificeren. Zeker als het donker is wanneer de meeste mensen terug komen van het werk en het ideale moment is om de auto op te laden. En voor warme gebieden is dit wel te overbruggen omdat die dan niet veel meer stroom gaan gebruiken voor verwarmen in tijden dat er toch al niet veel zon is.
Je zal zien dat er een levendige handel zal ontstaan tussen landen met een electriciteits overschot en dichtbevolkte gebieden met een tekort.. En waterstof of ammoniak zal dan hoogstwaarschijnlijk het medium zijn om dit te realiseren. En dat er overdag waterstof wordt gemaakt die dan later elders weer wordt gebruikt En dan kun je het efficiënter meteen in de auto gooien als dit eerst weer omzetten in electriciteit.
Daarom zou ik het verstandig vinden als er ingezet wordt op beide energie bronnen voor auto's. Zodat mensen zelf kunnen kiezen afhankelijk van wat het beste past in hun situatie. Maar dit zal allemaal nog wel een tijdje duren omdat aardolie producten nog steeds vele malen goedkoper zijn als je zelf geen energie opwekt en dit commercieel moet inkopen. Bovendien zal het nog wel een tijdje duren voordat er een 2e handsmarkt is opgebouwd die iedere autobezitter kan betalen.