Pagina 1 van 2

Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do sep 15, 2022 21:08
door Progresso
Het duurde even, maar daar is die dan eindelijk. Nu nog wachten op de batterijfabriek. Die zal wel snel volgen.

https://www.cnnbrasil.com.br/business/g ... ntent=link

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: za sep 17, 2022 02:09
door borsjea
In Curitiba is vandaag de 1e Higer bus aan het publiek gedemonstreerd. De komende tijd zal hij op de diverse buslijnen worden ingezet om ervaring op te doen.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: za sep 17, 2022 17:03
door Bert
Gaat nooit werken. Die normale bussen rijden 18 uur per dag.
Moeten ze 9x opladen per dag.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: za sep 17, 2022 17:42
door quasimodo
Vaak kun je de accu gewoon wisselen.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: za sep 17, 2022 18:06
door Progresso
Hoeft niet eens. Gemiddeld haalt een stadsbus de 20km/hr niet eens. Het is optrekken en 500 meter verder weer remmen. En met dat remmen wordt de batterij weer opgeladen.

350 km per dag is de standaard voor een e-bus, genoeg voor 90% van de routes. Batterijen zijn in 2 uur weer geladen. Kun je ook op een terminal doen.

Stad wordt stiller en schoner. Eén kilometer kost 1 kWh, ongeveer RS 0.50 per kilometer. Een dieselbus rijdt 1 op 3, dat is ongeveer RS2.00 per kilometer. Onderhoudskosten voor remmen, transmissie en motor zijn ongeveer 20% van die van een diesel.

Voor Brazilië betekent het heel veel minder diesel importeren, waardoor de handelsbalans fors verbetert.

En voor Ceará betekent het gewoon een extra fabriek met werkgelegenheid.

https://www.ebusco.com/nl/elektrische-b ... busco-2-2/

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: za sep 17, 2022 18:34
door quasimodo
Bovendien heeft de stadsbus het voordeel dat ze altijd dichtbij de stad blijven en met veel zijn. Dus je kan goed investeren in de benodigde oplaad technieken. Het enigste wat je ideaal moet hebben is groene stroom wat in Ceara voldoende te realiseren moet zijn. En als je dat zelf regelt zit je ook nog niet met schommelende prijzen.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: zo sep 18, 2022 19:08
door borsjea
Aan het eind vd busroute hebben de bussen vaak een stop van 10 a 15 minuten daar laad voorzieningen plaatsen is voldoende. Het systeem wat busmaatschappij Connexion in de regio Amsterdam Amstelland gebruikt met een pantograaf is een goed voorbeeld. In die regio wordt alleen nog maar electrisch gereden en ook in een aantal andere regio s

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: zo sep 18, 2022 19:21
door borsjea
Progresso schreef:
za sep 17, 2022 18:06
Onderhoudskosten voor remmen, transmissie en motor zijn ongeveer 20% van die van een diesel.
Olie, koelstof, bougies/gloeispiraal vervangen is er niet bij. Banden en remmen slijten het meeste met remmen en dat doet een goede ev chauffeur op de motor er zij tesla bezitters met 150.000 op de teller die nog met de orginele remblokken schijfen en banden rijden.
Een ander punt het aantal dagen wat een EV in de garage staat voor onderhoud is veel kleiner, las een tijdje geleden een stuk over de voertuigen vd politie New York, brandstof wagens staan per jaar gemiddeld 21 dagen in de garage voor onderhoud en reparatie de EV voertuigen 1 dag per jaar. Dit scheelt een hoop reseve materieel

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: zo sep 18, 2022 19:34
door borsjea
quasimodo schreef:
za sep 17, 2022 18:34
Het enigste wat je ideaal moet hebben is groene stroom wat in Ceara voldoende te realiseren moet zijn. En als je dat zelf regelt zit je ook nog niet met schommelende prijzen.
Kijk eens naar de bus terminals, hoeveel m2 aan dak opervlakte ligt daar vaak niet. Leg die vol met zonnepanelen sla als er niet geladen wordt de energie op in lokaal aanwezige batterijen

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: ma sep 19, 2022 22:51
door borsjea
Een korte video van zo'n 4 jaar geleden hoe het in de regio Amsterdam Amstelland gaat.


Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: ma sep 19, 2022 23:55
door Bert
Ben benieuwd hoe goed ze fikken. Bij een volgend opstandje van de kartels krijgen we het ongetwijfeld te zien..

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: di sep 20, 2022 03:27
door borsjea
En spontane ontbranding ligt het risico bij een gewone brandstof motor 16 keer zo hoog als bij een EV. Geen brandstof aan boord dus alleen het interieur wat brand kan vatten en daar zal de elektrische bus niet veel van afwijken als de gewone bus.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: wo sep 21, 2022 00:10
door Bert
Als die Ev’s beginnen te fikken is blussen vaak niet te doen. Moeten ze een week ondergedompeld blijven…

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: wo sep 21, 2022 19:45
door borsjea
Gelukkig is het ontbrandings probleem vd batterijpacks met de komst vd nu veel toegepaste blade en 4680 batterij vrijwel verdwenen zelf bij het compleet doorboren gebeurt er niets.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do sep 22, 2022 18:12
door Progresso
Elektrische vrachtwagens maken ook grote stappen. Met het Europese rijtijdenbesluit is 800km genoeg voor een volledige dag rijden.

Ik denk dat in Brazilië er op bepaalde routes ook wel ruimte is voor dergelijke vrachtwagens.

https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... km/148160/

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do sep 22, 2022 18:36
door borsjea
Progresso schreef:
do sep 22, 2022 18:12
Elektrische vrachtwagens maken ook grote stappen. Met het Europese rijtijdenbesluit is 800km genoeg voor een volledige dag rijden.
Met een maximale snelheid van 80 km per uur zal de gemiddelde snelheid nog iets lager liggen. Binnen het Europees rijtijden besluit mag een chauffeur 2 dagen per week maximaal 10 uur rijden en de overige dagen 9 uur.
Elke 4,5 uur minimaal een half uurtje rusten wat ook kan worden gebruikt om aan de snellader te hangen.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do sep 22, 2022 19:01
door borsjea
Uiteraard loopt Tesla op dat punt ook niet achter. Onderstaand verhaal geeft ook wat meer specs weer. De verplichte rustpauze van een half uur levert al weer een lading van 70% op. Optrek en helling snelheden zal zeker de verkeersdoorstroming verbeteren.

https://www.autovisie.nl/nieuws/elektri ... eg-gespot/

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do jan 26, 2023 16:53
door quasimodo

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do jan 26, 2023 19:01
door borsjea
Bijna wekelijks lezen we berichten over nieuwe of aangepaste batterijen die de EV op hun kop gaan zetten. Lithium wordt in steeds minde maten toegepast Sodium batterijen welke een stuk goedkoper zijn zijn enorm in opkomst. De rechten van CATL op de LFP batterij verloopt dit jaar en een grote EV fabrikant heeft al aangegeven deze dan ruim 40% goedkoper te kunnen produceren. De prijsverlaging bij Telsa is de eerste stap naar het moment dat de BEV net zo duur is als een gelijkwaardige brandstof voertuig, vele fabrikanten hadden al aangeven dat dit kantelpunt in 2025 bereikt zal worden. Waar Tesla de 25.000 dollar auto een aantal maanden geleden aankondigde wordt deze nu al de 20.000 dollar auto genoemd.
BYD presenteerde een auto die in het renault kwid en Fiat Mobi segment past de BYD SEAGUL in Europa verwacht men dat deze net onder de 9.000 euro op de markt komt, met de omrekeningskoers vdn chinese naar de Braziliaanse munt is de prijs hier net geen 46.000 real. BYD wil spoedig met dit model hier in BR op de markt komen en wellicht zelfs hier produceren.

Re: Elektrische bussenbouwer Pecém

Geplaatst: do jan 26, 2023 22:01
door borsjea
Kijkende naar de ontwikkelingen in de batterij markt verbaasd het mij hoeveel mensen er de BEV nog afwijzen en in de H2 auto de oplossing zien.
Vergelijken we bij één vd twee merken die de H2 auto in hun assortiment heeft de prijzen dan schrik je je rot.
Een Hyundai Ioniq 5 begint bij iets minder dan 49.000 euro en een Nexo begint bij 70.000 euro. Onderhouds beurten zijn net zo duur ware het niet dat de BEV elke 15.000 km een beurt nodig heeft en de H2 elke 10.000 dus 50% duurder. Een Kg grijze H2 kost in Nederland 12 euro, groene H2 in de VS zie prijzen tussen de 23 en 27 dollar, we kunnen er vanuit gaan dat dat minimaal de groen H2 prijzen in Nederland gaan worden. Met de huidige prijzen is de H2 per km al 3 keer zo duur, het vooruitzicht is dus 6 keer zo duur.
Garantie op de batterij en Fuel-cell bij de grote H2 promotor Toyota op hun BEV bx4z geeft men 1 miljoen km of 15 jaar garantie. Op hun Fuel-cell is dat 150.000 km, de angst die velen hebben dat men in de loop vd tijd de batterijen moet vervangen is dus niet terecht.
Ik krijg soms het idee dat sommige denken dat er net als bij de komst van LPG ook voor H2 een simpel goedkoop ombouw zetje op de markt komt die hun ICE in een H2 auto om zet