Nog een datacentra erbij

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een datacentra erbij

Bericht door borsjea » vr sep 23, 2022 19:02

Het zou mooi zijn als het bedrijf daarbij ook investeert in de opwekking van energie om het datacentrum draaiende te houden, het liefst op eigen terrein. Zon is voldoende aanwezig



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een datacentra erbij

Bericht door Progresso » vr sep 23, 2022 20:10

Waarom zouden ze? 94% van alle elektriciteit is al hernieuwbaar in Brazilië. Ceará liep daar met 60% enigszins achteraan, maar volgend jaar zit men denk ik heel dicht bij de 100%.

Voor het milieu heeft het geen effect, het datacenter wordt er flink complexer door (brandgevaar, stormschade, complexe regel-elektronica) en als grootverbruiker kunnen ze gewoon op de markt zonne-energie kopen.

Vraag me sowieso af hoe ze daar aan voldoende koelwater komen. Het is maar een klein ding en gebouwd als een grote koelkast, maar dan nog heb je gewoon heel veel koeling nodig.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een datacentra erbij

Bericht door borsjea » za sep 24, 2022 14:26

In steeds meer landen krijgen datacentrums door hun hoge energie consumptie een negatief imago. In Nederland zie je zelfs dat andere bedrijven beperkingen krijgen opgelegd mbt energie consumptie en niet kunnen uitbreiden of openen.
Het datacentrum bouwen te midden van een zonnenpark en het een predicaat groen geven ook al is de opwekking niet eens voldoende voor de totale behoefte.

Eigenlijk zou het voor alle bedrijven met een hoger consumptie moeten gelden. Recent hier de luchtfoto van een industriële wijk beken, enorme dak oppervlaktes en vrijwel geen enkele zonnepaneel te bekennen op een grote supermarkt op de rand van het gebied na.

Ik denk dat als je groot gebruikers ipv subsidies op energie geeft staps gewijs bij iedere megawatt meer verbruik de tarieven verhoogd men wel in alternatieve opwekkingen gaat investeren.



Plaats reactie