Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 14:58

Ja, de economie zit in Duitsland in een forse recessie. Het energieverbruik is met grote stappen gedaald. De doorvoer van Duitse goederen in de Rotterdamse havens, zowel import als export is zichtbaar terug gegaan. Doe daar wat binnensteden bij waar duizenden en duizenden migranten rondhangen en je hebt een recept voor een faillisementsgolf in de retail.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 15:32

Volgens de eigenaar ging het met de verkopen goed. De huur was alleen niet meer op te brengen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 15:44

quasimodo schreef:
di jan 30, 2024 15:32
Volgens de eigenaar ging het met de verkopen goed. De huur was alleen niet meer op te brengen.
Hetzelfde verhaal als bij Gol. De vliegtuigen zitten vol, ticketprijzen zijn vorig jaar met 35% gestegen, toch kunnen ze de lease (huur) van de vliegtuigen niet meer betalen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 15:56

De gestegen rente zal zeker niet bijgedragen hebben. Was overigens een mooi moment geweest om de mensen die met geleend geld de markt verzieken vast uit de vastgoedmarkt te kieperen. Maar deze moet kost wat kost gespaard blijven en mochten in Nederland de huren extra verhogen i.v.m. de inflatie. En in de corona crisis konden daar ook al geen maatregelen genomen worden terwijl de winkels wel gesloten konden worden. Zouden hier in Nederland ook persoonlijke belangen de politieke keuzes beïnvloeden. Uit onderzoek bleek dat de vorige kamer veel meer vastgoed bezitte dan dat er kamerleden waren. En ik denk dat in het nieuwe kabinet dit ook het geval is. De verhoudingen tussen huur en bezit zijn al jaren scheef en ik kan nu niet zeggen dat dit tot meer aanbod heeft geleid zoals vaak als voorbeeld wordt aangehaald waarom dit zo moet zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 16:15

We dwalen een beetje af van het onderwerp, en toch ook weer niet.
quasimodo schreef:
di jan 30, 2024 15:56
De verhoudingen tussen huur en bezit zijn al jaren scheef en ik kan nu niet zeggen dat dit tot meer aanbod heeft geleid zoals vaak als voorbeeld wordt aangehaald waarom dit zo moet zijn.
De woningmarkt is volledig door de overheid over gereguleerd. Er is op geen enkele wijze sprake van een vrije markt waarin de huurprijzen op een natuurlijke wijze tot stand komen door het mechanisme van vraag en aanbod.

Dereguleer de markt zoals bijvoorbeeld in Argentinië en het aanbod van huurwoningen stijgt in enkele weken.

Laat een overheid zich tot in het kleinste detail bemoeien met de woningmarkt en je krijgt een situatie zoals in Brazilië. Een gebrekkig aanbod in alle segmenten van de markt, zeer hoge huurprijzen en zeer matige kwaliteit.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 18:10

Nu vind ik de huur prijzen in Brazilië alleszins laag voor vaak mooie woonappartementen. Maar ook daar zie je dat op gewilde plekken de winkel en horeca ruimte wordt opgekocht en de appartementen. En daar zie je wel absurde prijzen ontstaan. En dit de reguleren is maar deels de oplossing. De winkels en horeca gaat zich dan verplaatsen vanuit het centrum naar de woon en bedrijven terreinen en versnipperen. En bij het strand zul je net als nu veel leegstand zien door gebouwen van speculanten die maar zeer beperkt bewoond zullen zijn. En in Nederland is het een utopie om geen regels te hebben i.v.m. te weinig plek voor alternatieven. Maar wat minder regels zou best kunnen zodat mensen creatiever met het beschikbare om kunnen gaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 18:45

quasimodo schreef:
di jan 30, 2024 18:10
Nu vind ik de huur prijzen in Brazilië alleszins laag voor vaak mooie woonappartementen
Het gemiddelde salaris van een Braziliaan is RS2800 per maand.
De top 1% van inkomens begint zo'n beetje bij het minimumloon van Nederland.
Dus als jij een mooi ingericht appartement vlak bij de Beira-mar huurt voor een maand en je betaalt daar €1000 voor dan kan ik me voorstellen dat je dat goedkoop vindt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 19:04

Ik ben de laatste keer maar 2x op de beira mar geweest. Maar vaak bij mijn vriendin in Henrice Jorge. Die huurt een mooi appartement voor 800 reaal. En ook dat is voor Braziliaanse salarissen veel geld en die wonen daar dan vaak met meerdere mensen met een salaris. En als ik zo'n zelfde object zou moeten huren in een willekeurige Nederlandse stad betaal je denk ik 7 keer zoveel of meer en dan zit je ook niet in het centrum.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 20:03

Het verbaast mij niets als je in Henrique Jorge maar RS800 voor een mooi appartement hoeft te betalen.

De wijk was een aantal jaren een broeinest van criminaliteit. Strategisch mooi gelegen, vlakbij de markt van Parangaba en de uitvalswegen.

Een jaar of zes geleden heeft de deelstaatregering en de gemeente aardig wat geld in deze wijk gestoken. Volgens mij staat er nu een UPA, er waren sociale projecten en de hoeveelheid politie in de wijk werd opgeschroefd. De wijk werd steeds veiliger. In 2021 werd Miranda Costa opgepakt, leider van de Comanda Vermelho Ceará.

Afgelopen jaar begon het gedonder daar weet met het in stukken gehakte lijk op Rua Belém. Handen en hoofd eraf. Live gefilmd en op de internets gegooid. Een duidelijke boodschap aan de rivaliserende facçoes in de wijk, die vanaf januari een golf van terreur in die omgeving hebben gebracht.

Dus RS800 lijkt me al wat aan de hoge kant.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door Progresso » di jan 30, 2024 20:14

Een stukje verder in Granja Lisboa. Zelfde ellende, zelfde verhaal.

https://www.opovo.com.br/noticias/forta ... emoji.html



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Centrum Fortaleza loopt leeg: winkelsluitingen

Bericht door quasimodo » di jan 30, 2024 21:41

Dat de wijk niet helemaal veilig is klopt. Maar is 1 van de betere wijken waar veel mensen met een door jouw genoemd salaris woont. En dat hoe veiliger de wijk is de huurprijs toeneemt klopt maar heeft weinig zin dit dan te spiegelen aan dit salaris. Ik zie ook wel dat Brazilië enorme verschillen heeft in alles. Maar het blijft een mooie huurprijs voor de woning. En als je betere sociale voorzieningen wil zal de overheid meer moeten investeren en ik weet niet of de bevolking dat kan en wil dragen. En als je niet wil nivelleren en het via de belastingen langzaam beter laat worden zie ik deze verschillen alleen maar groter worden. En ik heb ook niet de indruk dat het iets oplost om daar gewapend rond te lopen. Misschien tegen overvallers maar dat leek de locale faccao of de politie redelijk onder controle te hebben. Ik hoorde de mensen zelf zeggen dat de laatste tijd de politie juist prominenter aanwezig was en rustiger als voorheen. Dit integenstelling tot het bezoek aan de familie in het achterland wat niet doorging omdat het daar de laatste paar jaar te onveilig gevonden werdt.



Plaats reactie