Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door rap » za okt 08, 2011 00:09

Mooi Oisterwijk, zegt hij.
Moet konstant slalommen om de eikenhouten kisten niet te raken!!! :evil:


Life is beautiful

herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door herm » ma okt 10, 2011 10:25

Graven ze die kisten daar ook al niet in de grond dan?


Nada

Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door rap » ma okt 10, 2011 11:24

Nee die worden voor de sier neergezet! :D
Zijn de Oisterwijkse kunstvoorwerpen.
Wie wil er nu nog een eikenhouten kist ?
Maar nu weer on topic, ik ga voorlopig nog niet terug naar Forta.


Life is beautiful

herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door herm » di okt 11, 2011 15:34

Ga je pas weer terug als het weer gaat regenen aldaar?


Nada

Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door rap » di okt 11, 2011 21:51

Nee voor de vloedstorm


Life is beautiful

Gaucho
Artikels: 0
Berichten: 125
Lid geworden op: za okt 17, 2009 16:15
Locatie: Rotterdam - Salvador
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Gaucho » za jul 04, 2015 19:16

zwabber schreef:Dunnetjes, zo te zien gaan er nog maar weinig naar fortaleza
Dat was toch heel anders, voor diegene die zich afvragen waar mijn naam "zwabber" vandaan komt even een stukje historie.
jaren terug (begin ik nou oud te worden) hadden we de Schoonmaakploeg
Zeep (willem van de Sate hut)
Veger en Blik ja V&B
Spons geen idee hoe deze zich nu noemt
de rest kan ik mij zelfs niet meer herinneren, wie het nog weet mag het zeggen

Spons was Spons. Is niet veranderd. :mrgreen:


Afbeelding

Paal
Artikels: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jun 17, 2015 12:35

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Paal » ma jul 06, 2015 16:33

Ik ben van plan dit najaar (eindelijk.. na jaaaren) weer eens naar Fortaleza te gaan.

Eerste bezoek dateert alweer van sept 2000 in één van de eerste NL kisten die rechtstreeks naar FOR gingen.
Daarop volgende jaren nog 10 - 15x geweest.
Satehut was er toen nog niet, wel Baracca B met Irun, Joe en Fransisco

Nu ga ik weer eens kijken daar... zal veel veranderd zijn.

Hopelijk kan ik nog een mooie pousada of appartement huren voor een schappelijke prijs.



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » za sep 19, 2015 16:41

Na in 2012 éénmaal Natal te hebben bezocht ga ik binnenkort voor de eerste maal naar Fortaleza.
Ik ga er niet heen voor het strand, en een rit met een buggy door de duinen is ook niets voor mij.
Uiteraard heb ik al veel op internet opgezocht en kaartjes e.d. uitgeprint.
Heeft iemand nog tips en suggesties voor mij, wat te doen en wat niet.

Ik wou met de metro naar de randen van Fortaleza. En een wandeling maken van
Maracanaú naar Maranguape. Of Maracanaú naar Pacatu.
Op Goole Streetview lijkt het daar al landelijk, en met een mooi landschap.
Is het veilig om hier te lopen?

Ook wou ik met de metro naar Caucaia. Is daar iedere dag een markt in het centrum?
En hoe is de omgeving tot de kust? Is er nog een mooie park of natuurgebied in de omgeving?
Parque Cocô in Fortaleza zou nogal smerig en onveilig zijn.

Is er begin oktober nog een wedstrijd in Arena Castelão, en kun voor de wedstrijd ter
plaatse een kaartje kopen?

Een bezoek aan Guaramiranga lijkt me ook wel wat. Vertrekt de bus vanaf de
Terminal Rodoviária João Thomé? En moet men zich met een paspoort identificeren?

Zijn er mooie (historische) dorpjes in de omgeving van Fortaleza?
En die niet gekunsteld en toeristisch aandoen?

Is de omgeving van Mucuripe en Futuro een bezoek waard?
Op Google ziet het er nogal desolaat uit. Kan men veilig de woonwijk inlopen?

Eu sei falar um pouco português, e não me sinto um “estrangeiro” quando
passo as férias no Brasil. Obrigado desde já!
Laatst gewijzigd door Floriano op za sep 19, 2015 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » za sep 19, 2015 17:21

"Ook raad ik je aan een betere kennis van het Portugees bij de hand te hebben"

Zou ik mogen weten wat er fout is in de zin?



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Ajax » za sep 19, 2015 19:07

mtilburg schreef:... of anders flink te oefenen op wat je moet doen en zeggen bij een overval.
Mtilburg, misschien niet on-topic, maar lijkt me niet verkeerd om te weten. Zou je dat hier eens kunnen vertellen? Bij voorbaat dank!



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » za sep 19, 2015 22:13

Mijn “ervaring” in Natal en omgeving (Ceará-Mirim) was dat de mensen die het wat minder hebben en in de buitenwijken wonen het waarderen dat je belangstelling voor ze toont.
Dat ze arm zijn wil niet zeggen dat ze allemaal crimineel zijn en je ze als “melaatsen“ moet behandelen,
verstoten uit de maatschappij.
En als je ze in “takki-takki portugees“ aanspreekt en iets positiefs zegt over hun wijk , dorp,
of mooie omgeving , ze vaak verrast en erg aardig zijn.
Als men maar niet de toerist uit gaat hangen, compleet met rugzak en “gewapend” met een camera ,
de armoede vastleggend en hen bezien als waren het aapjes in een dierentuin.
Als je vertrouwen schenkt krijg je dat ook terug.Dan kun je volgens mij in iedere wijk komen.
En als men slechts met wat water en een beetje geld op pad gaat valt er ook weinig te beroven.

“De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest”.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Bert » zo sep 20, 2015 07:09

Floriano schreef: Ik wou met de metro naar de randen van Fortaleza. En een wandeling maken van
Maracanaú naar Maranguape. Of Maracanaú naar Pacatu.
Op Goole Streetview lijkt het daar al landelijk, en met een mooi landschap.
Is het veilig om hier te lopen?

Ook wou ik met de metro naar Caucaia. Is daar iedere dag een markt in het centrum?
En hoe is de omgeving tot de kust? Is er nog een mooie park of natuurgebied in de omgeving?
Parque Cocô in Fortaleza zou nogal smerig en onveilig zijn.

Is er begin oktober nog een wedstrijd in Arena Castelão, en kun voor de wedstrijd ter
plaatse een kaartje kopen?

Een bezoek aan Guaramiranga lijkt me ook wel wat. Vertrekt de bus vanaf de
Terminal Rodoviária João Thomé? En moet men zich met een paspoort identificeren?

Zijn er mooie (historische) dorpjes in de omgeving van Fortaleza?
En die niet gekunsteld en toeristisch aandoen?
Zomaar ergens naar toe lopen is niet echt slim, voor dat je het week loop je een favella in. In elke wijk
vind je deze eigenlijk wel terug. Het is verder ook mega warm tussen 09 en 17h uur met een hele felle zon. Na 30 minuten wandelen zonder fator 30 verbrand je levend. Je hebt dan ook zeker wel een liter water per uur nodig. Huur lekker een auto, dat kost je bijna niks met de huidige reais koers.

Guaramiranga en omgeving is erg mooi maar zonder auto wordt het een lastig verhaal



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Ajax » zo sep 20, 2015 09:24

mtilburg schreef:Genoeg info, Ajax?
Nee, was juist benieuwd naar wat van die uitspraken in het Portugees/Bargoens (die je niet in Portugees voor Beginners kan vinden). Maar bedankt voor de info. Ben het eens met wat je verder verteld.

Ook de tip om maar gewoon een auto te huren is niet verkeerd. Hoewel Floriano me niet echt een standaard gringo lijkt, die echt geen idee heeft waar ie aan begint.

Waarom je naar Caucaia wil begrijp ik niet helemaal (wist ook niet dat er al een metro naar toe gaat :? ). Eigenlijk gaan de meeste toeristen gelijk door naar Combuco. De kust is daar (Caucaia) niet beter dan de Beira mar, eigenlijk is er veel verbeterd/ontwikkeld aan de kust vanaf Fortaleza richting Caucaia, maar zijn daar geen toeristen. Meer gericht op de locals dus en wordt er niet aangeraden daar naar toe te gaan. Ook Mucuripe en Futuro woonwijken zou ik niet inlopen. Lijkt me misschien best aardig, maar wordt echt door iedereen afgeraden.

In oktober komt er volgens mij een einde aan de serie b en serie c wedstrijden en wordt beslist of die teams uit Fortaleza promoveren/degraderen. Er zijn dus wedstrijden in die periode. Kaartje heb ik ooit eens via een "supportersvereniging" kunnen kopen. Voorverkoop dus, want op de dag zelf weet ik niet of het nog kan.

Wat dan wel? Omgeving van Aquiraz of een bezoekje aan Lagoinha misschien? Wel wat verder weg, dus komen we weer bij die auto uit.



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » zo sep 20, 2015 13:14

Bedankt voor de tips tot nu toe.

Jammer dat je je niet lijkt de kunnen onttrekken aan de standaard toeristenplaatsen.
Het Damrak,Madam Tussaud en bollenvelden van Fortaleza.

De altijd maar felle zon is daar inderdaad een groot probleem.
Bij mijn bezoek aan Natal was ik na een week helemaal rood .
Dus urenlang rondlopen is waarschijnlijk niet zo’n goed idee.

Een auto huren geeft mij te veel risico op problemen.Schade, ongeluk, verzekering, etc.
(Dan nog liever worden overvallen...)
Bovendien vind ik het leuk om me tussen de bevolking te mengen.
Het geeft me de kans om een beetje portugees te praten. Wat ik een erg mooie taal vind,
en hier in Nederland vrijwel nooit kan gebruiken. Je raakt weer veel van het geleerde kwijt.
Maar ik zou gedurende mijn verblijf ook eens een paar honderd reais aan een taxi
kunnen besteden.

Dat de Metro naar Caucaia gaat, bedoel ik naar het centrum van de stad, niet de kust.
Dat ik daar heen zou willen is alleen maar om weg te kunnen uit het volgens mij hectische Fortaleza.
Ik hou eigenlijk meer van het landelijke. De mensen zij er toch vaak rustiger en aardiger.

Ik lijk met mijn ruim 1.90 (holandês,holandês ?) een standaard Gringo, maar ben het niet.
Brazilië is mijn geboorteland, en ik ben met 10 jaar met mijn nederlandse ouders naar Nederland verhuisd .
Ik ben sinds een aantal jaren in het bezit van een braziliaanse paspoort, Título Eleitoral en CPF.
Vandaar mijn opmerking dat ik me daar best wel thuis voel, ook al woon ik al weer tientallen jaren in Nederland.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Wade » zo sep 20, 2015 13:34

Hey, dit is nog eens een originele zelfmoordpoging...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Progresso » zo sep 20, 2015 17:52

Idee is wel aardig, maar aapjes kijken in de voorsteden is niet echt slim als je 1,90 bent en er op je voorhoofd "gringo" staat getatoeeerd.

Hoewel het aantal moorden per uur gestaag aan het dalen is, zuitten we nog steeds met ongeveer 1 moord per 4 uur. Hoeveel overvallen er per minuut worden gepleegd is niet bekend, maar ik geloof dat er maar heel weinig mensen (Gringoes en Brazilianen) die zelf nog geen slachtoffer zijn geweest. Zoals MTilburg al door schade en schande wijzer is geworden. Bij een overval bek houden, niet reageren, al je spullen af geven. Zorg tenminste dat je wel R$ 50 bij je hebt.

De google streetviews zijn van ongeveer vijf jaar geleden, sommige nog ouder.

Caucaia is een absolute no-go. Maracanaú is geen zak te beleven als je als vreemdeling binnenkomt en heg noch steg kent. Guaramiranga is wel leuk, maar zonder auto lijkt me het een drama. Als je niet van zon, zee en strand houdt is Fortaleza wellicht de verkeerde stad om naar toe te komen. Ik zou eerder naar Salvador, Belo Horizonte, Pantanal of Manaus gaan.
Floriano schreef:Als je vertrouwen schenkt krijg je dat ook terug.
Dit werkt misschien in Nederland. In Brazilië vertrouw je per definitie NIEMAND. Vertrouwen wordt altijd beschaamd. Zonder uitzondering.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Progresso » ma sep 21, 2015 02:22

Ajax schreef:
mtilburg schreef:Genoeg info, Ajax?
Nee, was juist benieuwd naar wat van die uitspraken in het Portugees/Bargoens (die je niet in Portugees voor Beginners kan vinden). Maar bedankt voor de info. Ben het eens met wat je verder verteld.
Amigo mais íntimo é macho véi!
Bravo! Bravo! é iu!, iu!
Catinga de suor é inhaca.
Mancha de pancada é roncha.
Palhaçada é mungango (boneco).
Desarrumado é malamanhado.
Confusão é rolo.
Travessura é presepada.
Gente complicada é nó cego.
Paquerar é se inxerir.
Distraído é ariado.
Dinheiro é bufunfa.
Caba sem dinheiro é liso.
Pernilongo é muriçoca.
Chicote se chama pêia.
Levar uma surra é levar uma pêia (apanhar).
Espera aí é peraí.
Está torto é ta tronxo.
Vai sair diz vou chegar.
Dar a volta é arrodeio.
Se é longe é o fim do mundo.
Fraco da cabeça é abestado!
Homem é macho!
Homem feio é malacabado.
Mulher feia é trubucu.
Pessoa triste é morocoxô.
E então é intão-se.
Pois não é estou as ordens.
Correr atrás de alguém é dar uma carreira.
Passear é bater perna.
Fofoca é resenha.
Estouro se chama pipôco.
Mulher amiga é muiééér!
Quem é brincalhão é fulêro.
Sujeira de olho é remela.
Gente insistente é pegajosa.
Agonia é aperreio ou gastura.
Gases se chamam bufa
Quem entra sem licença emburaca de cabeça.
Sinal de espanto é - êita!
Se tá folgado tá foló.
Quem tem sorte é cagado.
Se é miúdo é pixototinho.
Se é pequeno é cotôco.
Se é alto é galalau.
Se é franzino é xôxo.
Tudo que é bom é massa.
Tudo que é ruim é péba.
Rir dos outros é mangar.
O bobo se chama leso.
E o medroso chama frouxo.
O desatento é lesado.
Veja aquela garota bonita é pense numa gata!
Homem feio é Oh! Bicho véi fei!
Mulher feia é Oh! Minina biita!
Gay é viado que é também baitola.
Improviso é gambiarra (macaco).

Voor de gevorderden:

Chico, cabra errado e bonequeiro, já melado, depois de traçar um celular e duas meiotas, vinha penso, cambaleando, arrodiando o pé-de-pau , quando deu uma topada que arrancou o chaboque do dedo.
- Diabeísso!
Vai, cú-de-cana! mangou a mundiça que tava perto.
- Aí dento! - disse Chico.
Chico estava ariado desde ontonti, quando o gato-véi que ele acunhava lá na baxa da égua, bateu fofo com ele pra ir engabelar um galalau estribado da Aldeota.
- É o que dá pelejar com canelau, catiroba, fulerage - pensava ele - ganhei um chapéu de touro, mas não tem Zé não, aquela marmota tá mesmo só os queixo e a catinga. Dá é gastura.
Chegando em casa se empriquitou de vez e rebolou no mato todas catrevage da letreca: uma alpercata, um gigolete amarelo queimado e uns pé de planta que ela tinha trazido inquanto iam se amancebar. Depois se empanzinou de sarrabui e de baião e foi dormir pensando nas comédias.

Afijn, ik zie Floriana al een leuk praatje maken met de inboorlingen.



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » wo sep 23, 2015 17:11

Hartelijk dank voor het lijstje straattaal.
Ik heb inmiddels een paar palavrões uit mijn hoofd geleerd.
Ik hoop dat de favelados daar in Fortaleza en omstreken er de humor van inzien....

Het is niet moeilijk om met de bus van Fortaleza naar Guaramiranga te reizen.Viação FretCar gaat iedere dag (éénmaal) om 09.15. De laatste terugreis is al om 16.10. Maar men is er even uit.Vouchers zou men daar ergens aan de Beira Mar kunnen kopen. Men moet zich wel degelijk kunnen legitimeren bij het instappen,zelfs kinderen.

Maar waarom daar aan de Beira Mar een voucher kopen als het ook op een hele moeilijke manier kan
-op zijn braziliaans zeg maar- via internet. Ik heb alle stappen kunnen doorlopen, alleen het afrekenen lukt niet. De creditkaartnummer (Mastercard) zou niet juist zijn.
Een andere verkoopsite, van “ClickBus” geeft dat ook aan. Maar er is bij 3 pogingen wel 3x het bedrag afgeboekt en meteen weer teruggestort. Volgens ING zou het niet aan de creditkaart liggen. Ik wacht nu op een mailtje vanuit Brazilië, over wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Wat betekent pendente nou precies? Ik hoop niet dat ik later alsnog 3 tickets geleverd krijg.

Er was 5.67 euro voor deze reis afgeboekt, van ruim 100 km het binnenland in!
Dus de nederlanders daar -met euro‘s - hebben geen enkele reden meer om met een cara de poucos amigos rond te lopen. (euro nu maar liefst 4,6 real)

Detalhes do Pedido
# Origem Destino Partida Chegada Classe Poltrona Nome do Passageiro Documento Número do Ticket Companhia
1 Fortaleza, CE Guaramiranga, CE 09:15 - 06/10/2015 13:05 - 06/10/2015 Convencional 27 YB810599 Viação Fretcar
2 Guaramiranga, CE Fortaleza, CE 16:10 - 06/10/2015 19:56 - 06/10/2015 Convencional 27 YB810599 Viação Fretcar
Detalhes do pagamento
Número de tickets Total do Pedido Forma de Pagamento Nome do Titular Status
2 R$ 29,60 Pendente



Floriano
Artikels: 0

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Floriano » wo sep 23, 2015 19:43

inderdaad, het lukt niet om vanuit Nederland een ticket te kopen.
Valt me nog erg mee dat ze mijn mail beantwoorden.

Olá sua solicitação (54207) foi analisada e solucionada, caso tenha interesse em reabrir essa solicitação,por favor responda-nos por esse e-mail.
Caroline Malagodi (ClickBus)
23 de set 13:01
Olá ,
Não estamos conseguindo realizar a confirmação da sua compra devido a uma instabilidade com a companhia, logo o pagamento é cancelado no mesmo instante.
Neste caso, pedimos que entre em contato diretamente com a viação para realizar a compra.
qualquer dúvida estamos a disposição.
Caroline Malagodi



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Wie gaan er nog naar Fortaleza?

Bericht door Progresso » do sep 24, 2015 00:32

Volgens schema kom je om 13.05 aan en moet je om 16.00hr al weer weg. De Braziliaanse schema's een beetje kennende zou het best wel eens kunnen zijn dat je pas om een of twee aankomt.

Ik zou even een dag of twee in een pousada blijven en dan pas terug gaan. Dan heb je lekker de tijd om de Pico Alto te bezoeken en lekker op je gemak daar rond te hangen. Je kan dan ook nog even naar wat andere dorpjes in de buurt als Baturité enz. Vergeet je zwembroek niet, want volgens mij kun je nog net genieten van wat watervallen.

Die kaartjes kun je gewoon contant in de bus kopen. Met een buitenlandse creditcard gaat het meestal fout.



Plaats reactie