Appartement kopen/betalen in Nederland

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Mac
Artikels: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: di nov 10, 2015 14:32

Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door Mac » di jan 19, 2016 14:31

Hallo mensen,

Als ik een appartement in Fortaleza wil kopen en deze in euro's in Nederland (Nederlandse eigenaar) wil afrekenen, is dit dan mogelijk?
Of moet de betaling in Brazilië plaatsvinden?
Hoe werkt de overdracht dan? Moeten beide personen i Brazilië dit afhandelen?
Ik weet het, een aantal vragen :-)
Maar als iemand hier de antwoorden op weet en/of meer informatie heeft zou je mij enorm helpen.

Alvast bedankt!!

Mac



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door Wade » di jan 19, 2016 15:44

Ik denk om te beginnen dat je geen vastgoed in BR kan aankopen zonder een CPF-nummer te hebben, of zit ik hier fout?



Mac
Artikels: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: di nov 10, 2015 14:32

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door Mac » di jan 19, 2016 15:56

CPF heb ik, dat is geen probleem...



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door borsjea » ma jan 25, 2016 14:08

je moet je ook afvragen of het op dit moment wel het juiste moment is om een woning in Brazilie te kopen.
De huizenmarkt zeepbel staat op springen, er zijn al publicaties dat de prijzen dit jaar zal dalen naar het prijs nivo van 2011. Mijn advies, kan je wachten wacht dan nog even. Investeren in de woningmarkt om daar op korte termijn aan te verdienen vergeet dat



Mac
Artikels: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: di nov 10, 2015 14:32

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door Mac » ma jan 25, 2016 15:45

Ok Borsjea, dat is een duidelijk verhaal.
Wat was het niveau van 2011? Hoeveel % scheelde dat met de prijzen van dit moment?

Groet,

Mac



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door Progresso » ma jan 25, 2016 20:43

De huizenprijzen zijn in 2015 over de gehele linie met 5% gestegen. Met een inflatie van 11% in Fortaleza betekent dit een prijsdaling van 6%.

Echt hele grote prijsdalingen geloof ik niet in. Er is een groot woning tekort. Er waren veel projectontwikkelaars die standaardhuisjes, die rond de 140k moesten opbrengen, alles gefinancierd door Caxia. Al die projecten liggen op hun gat doordat Caixa heel terughoudend is met financieringen. Ook de beruchte sociale woningbouw (minha Casa, minha Vida) is nagenoeg gestopt. Kortom, zeer weinig aanbod, maar ook teruglopende vraag. Ik denk dat we een paar jaar tegemoet zien waar we wat kleine prijsdalingen gaan zien. Eigenlijk wel gezond.
I
De overige vragen. Ja je kunt het huis betalen in €, koeien, schapen, toekomstige oogst of wat dan ook. Echter er komt op de contracten een waarde te staan in reis. Die waarde wordt dan weer gebruikt voor de diverse belastingen en kosten van de cartoonist gebruikt.

In principe hoef je hier niet aanwezig te zijn, maar het is wel gemakkelijk. Je kunt de Braziliaanse documenten naar Nederland sturen en bij het Nederlandse consulaat tekenen. Echter, mijn ervaring is dat er altijd wel iets aan de hand is. De verkoper moet er ook voor zorgen dat hij alle documenten op orde heeft en alle belastingen en condominio heeft betaald. En zo zijn er nog tal van zaken die een kink in de kabel kunnen veroorzaken. Het makkelijkst is gewoon om er een vakantie de tijd voor te nemen en gewoon op dag 1 hier in brazilie beginnen met het contract compra e Venda en dat door te werken tot je je escretura hebt.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door René » di jan 26, 2016 08:12

Of dit het juiste moment is om OG in Br te kopen, daar zal ik je over 10 jaar op kunnen antwoorden. En als je met je laatste spaarcentjes welke je over een paar jaar weer nodig hebt hier wil investeren... niet doen... In reais is OG bijna verdubbelt sinds 2011.... in euros ongeveer 20% in waarde gestegen.
In theorie moet je het OG in BR betalen, in praktijk kun je het betalen waar je wilt. Belangrijk is dat je in BR jaarlijks belasting aangifte doet; je betaald tot nu toe geen belasting op je bezittingen, maar als je ooit je OG hier verkoopt, moet je via je aangifte kunnen aantonen dat je het OG had. In dit geval bedoel ik dat je het aan een Braziliaan verkoopt en de verkoopsom naar je euro rekening moet worden over gemaakt. Je moet 15% belasting over de winst betalen, net zoals een Braziliaan... dus niets...... Maar... sinds 1/1/2016 bestaat de kans dat je 25% inkomstenbelasting moet betalen over het bedrag dat vanuit BR wordt overgemaakt naar het buitenland. Ikzelf kan hier weinig over vinden via google, maar dat betekent niet dat het niet waar is...
Toedels
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Appartement kopen/betalen in Nederland

Bericht door Progresso » di jan 26, 2016 14:27

Waarbij sinds 2015 het cartorio zowel de "matriculo" als de escritura electronisch doorgeeft aan de belastingdienst en een centraal kadaster. De matriculo is te vergelijken met het document zoals je dit in Nederland krijgt als je een uittreksel bij het kadaster vraagt, dus afmetingen, eigenaar, pandrecht, hypotheekrecht, recht van overpad en dat soort zaken.

Op die 15% winstbelasting zijn behoorlijk wat uitzonderingen. Volgens mij bij appartementen onder de 440.000r$ vervalt deze belasting, als het maar je enige woning was. Zo zijn er nog wel wat details.

De verkoper moet in ieder geval aantonen dat hij geen schulden heeft bij de belastingdienst, dmv een certidao negativo. Als de verkoper de laatste jaren geen aangifte heeft gedaan, zal hij waarschijnlijk problemen hebben om dit certificaat te bemachtigen, waardoor de verkoop niet doorgaat. Hoe je dit oplost heeft René al eens uitgelegd in een ander topic. Als er buitenlandse erfgenamen in het spel komen, zonder cpf, wordt het een stuk lastiger. Ook iedere erfgenaam moet een dergelijk certificaat overleggen.

Vandaar, als je van een pensionado koopt, zorg dat je de boel zo snel mogelijk afhandelt. Mensen op leeftijd hebben nogal een de neiging om gedurende het verkoopproces te overlijden en dat is behalve dat het allemaal heel triest is, ook allemaal heel lastig. Zeker als je erfgenamen hebt die niet deugen of erfgenamen die opeens andere plannen hebben met het appartement. De ellende is dan vaak niet te overzien.



Plaats reactie