Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Plaats reactie
Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Felix » zo mei 13, 2018 14:25

Ik zag gisteren op de TV Cultura een deel van een interview met kandidaat Guilherme Castro Boulos *19 juni 1982.
Ik had deze kandidaat nog nooit gehoord.

Boulos is lid van de Coordinatie voor Dakloze Arbeiders, politicus en presidentskandidaat voor de PSOL een partij die in 2004 werd opgericht en bestond uit dissidenten van de PT die o.a. vonden dat Lula teveel de politiek van zijn voorganger Fernando Henrique Cardoso voortzette. Hij is overigens pas sinds maart 2018 lid van de PSOL en niet iedereen daar is blij met hem.
Boulos is docent, schrijver en psychoanalist.

Het interview vond plaats in een soort collegezaal waarbij Boulos onderaan in het amfitheater zat en werd ondervraagd door mensen die zich rondom hoger op de banken bevonden. TV Cultura houdt de interviews van het programma Roda Viva altijd in dit scenario.
TV Cultura Roda Viva.jpg
TV Cultura Roda Viva.jpg (32.87 KiB) 10508 keer bekeken
Opvallend was hoeveel zijn lichaamstaal vaak aan die van Lula deed denken. Maar, op alle vragen ging hij rustig, intelligent en goed voorbereid maar soms misschien wel ietwat overdreven lief in. In ieder geval anders dan Lula met zijn wraakzuchtige eeuwige slachtofferhouding.

Of een man als Boulos ook maar enige kans maakt mag worden betwijfeld. Het hangt af van de TV tijd die zijn partij krijgt toebedeeld (hoe groter de partij hoe meer reclametijd op TV) en over de steun die hij bij andere partijen krijgt, wellicht van Lula/PT.
guilherme-boulos.jpg
guilherme-boulos.jpg (47.54 KiB) 10507 keer bekeken



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Baiano » zo mei 13, 2018 16:28

De kandidatuur van MTST leider Guilherme Boulos wordt niet doorgeslikt door sommigen bij de PSOL die vinden dat er genoeg eigen mensen beschikbaar waren om iemand aan te duiden als kandidaat. Boulos sloot zich enkel bij de PSOL aan omdat hij een partij achter zich nodig heeft. João Batista Oliveira de Araújo, mede oprichter van de partij, zei ooit: “Dat hij zich maar aansluit bij de corrupte regering van Lula, binnen de PT”.

Boulos is de stedelijke versie van João Pedro Stedile, de leider van de landloze beweging. Net als Stedile krijgt Boulos de kritiek dat hij de zaken altijd wil oplossen d.m.v. gewelddadige confrontaties. De bestaande misbruiken bij sommige andere sociale bewegingen die de daklozen ondersteunen (zie de recente gebeurtenis van het afbranden en instorten van het gebouw Wilton Paes de Almeida waarbij verscheidene doden vielen) komen ook op de nek van Boulos terecht, ook al is het tot nog toe niet bewezen dat zijn beweging MTST in de fout ging, buiten het lastigvallen van gewone burgers door autobanden in brand te steken en wegen af te sluiten.

Zijn grote handicap is dat hij buiten São Paulo nauwelijks bekend is bij de Brazilianen. Hij heeft ook de reputatie van een rijkeluiszoon die na zijn "dagtaak" (wegen bezetten e.d.) netjes terug naar huis gaat naar zijn vrouw en twee kinderen.

Ik denk dat hij weinig kansen heeft, niet alleen omwille van zijn profiel, maar ook omdat hij te jong is, geen politieke ervaring heeft en op het vlak van economie tot nog toe weinig verstandige uitspraken deed. Hij verdedigt een groep mensen die in de marge leven van de maatschappij. Hoe goed ook bedoeld, hij zal er niet in slagen om de grote massa van de Braziliaanse bevolking achter zich te krijgen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Felix » zo mei 13, 2018 17:11

Ik denk dat hij weinig kansen heeft, niet alleen omwille van zijn profiel, maar ook omdat hij te jong is, geen politieke ervaring heeft en op het vlak van economie tot nog toe weinig verstandige uitspraken deed. Hij verdedigt een groep mensen die in de marge leven van de maatschappij. Hoe goed ook bedoeld, hij zal er niet in slagen om de grote massa van de Braziliaanse bevolking achter zich te krijgen.
Dat hij jong is komt op mij juist verfrissend over. Het is wenselijk dat er nieuw bloed in de politiek komt.

Zijn kansen lijken inderdaad gering, maar mocht lula hem op een gegeven moment gaan steunen dan verandert dat misschien. Tenslotte heeft lula het twee keer voor elkaar gekregen - weliswaar nooit in de eerste verkiezingsronde - zoiets als dilma roussef als president neer te zetten.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Baiano » zo mei 13, 2018 17:51

Misschien heb je gelijk. Anderzijds was dat neerzetten van Dilma niet bepaald een succes, niet omdat ze afgezet werd, maar omdat ze stommiteiten uithaalde waarmee zelfs Lula himself allesbehalve gelukkig was. Lula heeft Boulos wel (voorzichtig) aanbevolen tijdens het circus daar in São Bernardo do Campo, vooraleer hij zich aangaf, en dat is al meer dan wat hij deed voor, de eveneens aanwezige presidentskandidate Manuela D'Ávila, wiens naam hij niet eens vernoemde. De PT, met Gleisi Hoffmann en Lula op kop, blijft hameren op de kandidatuur van Lula. Zolang zij dat spelletje volhouden zit er niet echt iets in voor Boulos. Dat kan inderdaad veranderen mocht Lula het opgeven en hem plots gaan steunen, maar de tijd dringt nietwaar.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Felix » zo mei 13, 2018 19:14

Manuela D'Ávila maakt dacht ik niet de minste kans.
Misschien leuk om te weten dat ze een paar jaar terug gedurende een week of twee heeft deelgenomen aan een programma in Nederland. Ze 'woonde' toen bij een Nederlands gezin, ging naar de tweede kamer enz.

Een van de moeilijkheden voor Lula om Boulos als opvolger aan te wijzen is dat Boulos de capaciteit heeft om zelf zijn mandaat uit te voeren. Bovendien heeft Boulos ook kritiek op verschillende PT dingen. Het is verder niet echt de gewoonte dat politici opvolgers aanwijzen die meer succes dreigen te kunnen hebben dan zij zelf.

Gedurende de desastreuse regering dilma merkte Lula op: Ze hoort me wel maar ze luistert niet. Lula was zelf het liefst kandidaat geweest in 2014 maar dilma begon in zichzelf te geloven en gaf haar tweede termijn kandidatuur niet op aan Lula.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Baiano » zo mei 13, 2018 21:21

Felix schreef:
zo mei 13, 2018 19:14
Een van de moeilijkheden voor Lula om Boulos als opvolger aan te wijzen is dat Boulos de capaciteit heeft om zelf zijn mandaat uit te voeren. Bovendien heeft Boulos ook kritiek op verschillende PT dingen. Het is verder niet echt de gewoonte dat politici opvolgers aanwijzen die meer succes dreigen te kunnen hebben dan zij zelf.
Je legt de vinger op de zere plek. Linkse fanatici blijven maar doordrammen over Lula & PT als "politieke vervolging" maar ik zie nergens iemand op de borst kloppen en aan de nodige zelfkritiek doen. Kerels als Lula, Dirceu, Palocci e.a. zaten met hun vingers in de vetpot, maar dat mag niet gezegd worden. "Oh neen" luidt het dan, "jullie hebben geen respect voor de Latijns-Amerikaanse linkse gedachte". Ik zag zelfs een commentaar die "de meeste bijdragen op dit forum als tendentieus en virulent rechts" beschouwt. Blijkbaar heeft de brave man niet eens gezien dat sommige linkse commentaren zodanig virulent zijn dat de moderator ze naar een aparte pagina moest verwijzen (viewtopic.php?f=1&t=7342#p33035). Denk dat het hoog tijd is dat links Brazilië op de proppen komt met een alternatief en stopt met zagen over Lula. De man heeft zijn plekje in de geschiedenis verdiend, maar nu is het op. Helaas zie ik geen enkel volwaardig alternatief, noch bij links, noch bij rechts.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door WillemJan » ma mei 14, 2018 03:42

Felix schreef:
zo mei 13, 2018 14:25
Ik zag gisteren op de TV Cultura een deel van een interview met kandidaat Guilherme Castro Boulos *19 juni 1982.
Ik had deze kandidaat nog nooit gehoord.
Felix, woon jij nog op mars? Enerzijds de militaire dictatuur verdedigen en 'en plus' kent je niet eens Boulos? Hij heet bolos voor de initimici, ken de man al jaren, niet bepaald je vriendje!



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door WillemJan » ma mei 14, 2018 04:11

Baiano schreef:
zo mei 13, 2018 16:28

Zijn grote handicap is dat hij buiten São Paulo nauwelijks bekend is bij de Brazilianen. Hij heeft ook de reputatie van een rijkeluiszoon die na zijn "dagtaak" (wegen bezetten e.d.) netjes terug naar huis gaat naar zijn vrouw en twee kinderen.
Enerzijds tegen corruptie en anderzijds moeten politici arm zijn? Klopt toch iets niet in je redenering hoor... Mag politiek nu niet gewoon een job zijn, moeten die mensen altijd opgejaagd wild zijn...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door WillemJan » ma mei 14, 2018 04:17

Felix schreef:
zo mei 13, 2018 19:14
Manuela D'Ávila maakt dacht ik niet de minste kans.
Ik denk dat Manuela nu voornamelijk met haar familie bezig is, en zich op dit moment nog niet veel zorgen maakt over politiek. Zoals bij Boulos gaat het allemaal een beetje snel hé, sinds er omwille van operatie car wash een hele generaties links op de schop is gegaan...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Felix » ma mei 14, 2018 04:31

Felix, woon jij nog op mars? Enerzijds de militaire dictatuur verdedigen en 'en plus' kent je niet eens Boulos? Hij heet bolos voor de initimici, ken de man al jaren, niet bepaald je vriendje!
Nee, ik woon in Brazilië en inderdaad verdedig ik de toenmalige militaire regeringen. Het was een noodzakelijk kwaad.
Ik weet welzeker van Boulos maar had nog nooit eerder echt naar hem geluisterd.
Ik denk overigens niet dat jij iemand hier echt al jaren 'kent'. Dat blijkt in ieder geval nooit uit je wereldvreemde verhaaltjes.
Mag politiek nu niet gewoon een job zijn, moeten die mensen altijd opgejaagd wild zijn...
Nee, politiek moet juist liever geen job zijn en inderdaad moeten politici altijd achter de vodden gezeten worden.
omwille van operatie car wash
Ik neem aan dat je Lava Jato bedoelt.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door WillemJan » ma mei 14, 2018 04:55

Felix schreef:
ma mei 14, 2018 04:31
Ik denk overigens niet dat jij iemand hier echt al jaren 'kent'. Dat blijkt in ieder geval nooit uit je wereldvreemde verhaaltjes.
Kijk felix, het bewijs is er als je boulos niet kent dan ben je wereldvreemd in Brazilië. Dan zit je ergens op een eiland en verplaats je je met de auto van eiland van welvaart naar eiland van welvaart en heb je zeker iemand zoals ik geen les te spelen...

Noem jij Boulos, maar Bolo en zeg het heel luid in Brazilië!



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Felix » ma mei 14, 2018 05:18

Kijk felix, het bewijs is er als je boulos niet kent dan ben je wereldvreemd in Brazilië. Dan zit je ergens op een eiland en verplaats je je met de auto van eiland van welvaart naar eiland van welvaart en heb je zeker iemand zoals ik geen les te spelen...
Nogmaals:
Ik weet welzeker van Boulos maar had nog nooit eerder echt naar hem geluisterd.
Ik heb trouwens ook nog steeds niet echt naar Bolsonaro geluisterd maar toch zijn veel van zijn plannen en ideeën me bekend.
Het wordt pas de moeite waard in de debatten.
Je speculeert over mijn door jou veronderstelde welvaart mijn door jou veronderstelde vervoersmiddel en mijn door jou veronderstelde omgeving en bindt daar een conclusie aan vast.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door WillemJan » ma mei 14, 2018 07:43

Felix, als je iemand een zelfbevredigende europeaan noemt en de militaire dictatuur verdedigd, dan hoor je thuis in de gevangenis en niet op een publiek forum, waar mensen van alle slag iets proberen te leren en waar mensen het nieuws proberen te duiden

Discussie is gesloten, ik praat niet meer tegen u. De dag dat ik dit forum in handen krijg vlieg je er uit!



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Baiano » ma mei 14, 2018 13:25

Nou nou, als je hier in Brazilië iedereen moest opsluiten die de militaire dictatuur verdedigd, dan vrees ik dat er gevangenissen moeten bijgebouwd worden.

I.p.v. kinderachtig te reageren (...vlieg je eruit etc.) zou je beter eens ingaan op het waarom van de zaak.

Ik vind dat het niet de taak is van militairen om te regeren. Zij moeten het land verdedigen, punt uit. Het is al even fout dat dictators als Maduro en soortgelijken vaak te zien zijn in een militair uniform. Er bestaat geen goede dictatuur, zo eenvoudig is het.

Waarom zijn er dan zoveel Brazilianen die een terugkeer van de militairen verdedigen, waaronder zelfs mensen die niet eens geboren waren tussen 1964 en 1984? Het kan niet zijn omdat er in die periode geen corruptie gepleegd werd. Dat gebeurde wel degelijk.

Het ziet ernaar uit dat Lula en de zijnen uiteindelijk kregen waar ze al jaren om schreeuwen: een grote kloof tussen "wij tegen hen". Die kloof werd nog versterkt nadat bleek dat ook lui binnen de PT graaiers en zakkenvullers bleken te zijn. Tot op vandaag is er nauwelijks 1 woord zelfkritiek te horen, integendeel, zij zouden het liefst de mond snoeren van bepaalde persbronnen, pure censuur. Andere linkse partijen gaan samen met Lula op de barricades staan i.p.v. een alternatief aan te bieden. Waar wachten zij eigenlijk op?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Felix » ma mei 14, 2018 14:52

Ik vind dat het niet de taak is van militairen om te regeren. Zij moeten het land verdedigen, punt uit.
Misschien gaat dit iets te ver in het topic Boulos maar een aantal mensen vindt dat het land regeren op een bepaald moment ook bij het land verdedigen hoort en niet zelden haalt men daarbij argumenten uit de grondwet aan.

Je kunt je natuurlijk terecht afvragen in hoeverre een land democratisch is als de Justitie voor een deel van de bevolking (witte boorden, politici) niet werkt, als hoge rechters bepaalde groepen blijven beschermen en waar de communicatiemiddelen vaak in handen zijn van politici.

Ik vond de militaire regeringen onprettig alhoewel leefbaar en pas in een later stadium ben ik gaan begrijpen waarom ze ontstonden en bestonden.

Aan beide kanten zijn slachtoffers gevallen, oorlog is geen videogame voor kamernerds.

Opvallend is trouwens hoe stimulerend de militaire regimes waren voor de creatieve sector, de literatuur, muziek enz. Daaruit blijkt op zijn minst hoeveel er toch nog kon.

Iets anders wat mij opviel is een verklaring van dilma onlangs. Ze zei dat zij toen ze gedetineerd was tijdens de militaire regering veel vaker, veel meer en veel gevarieerder bezoek mocht ontvangen dan Lula nu.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Baiano » ma mei 14, 2018 15:57

WillemJan schreef:
ma mei 14, 2018 04:11
Enerzijds tegen corruptie en anderzijds moeten politici arm zijn? Klopt toch iets niet in je redenering hoor... Mag politiek nu niet gewoon een job zijn, moeten die mensen altijd opgejaagd wild zijn...
Ik heb nergens geschreven dat politici arm moeten zijn. Uit alles blijkt dat je kennis van de Braziliaanse maatschappij niet erg groot is. Mocht dat wel zo zijn, dan zou je begrijpen waarom die reputatie tegen hem werkt. Er zijn erg veel saloncommunisten in Brazilië, hier "esquerda caviar" genoemd. Rodrigo Constantino heeft er ooit een interessant boek over geschreven (Esquerda caviar: A hipocrisia dos artistas e intelectuais progressistas no Brasil e no mundo).

In Brazilië is iedereen schuldig totdat het tegendeel bewezen wordt. Het enorme gebrek aan vertrouwen in de anderen ligt mede aan de basis van de torenhoge bureaucratie waarbij je immer en altijd moet bewijzen dat je handtekening wel degelijk JOUW handtekening is, dat een document als echt moet verklaard worden enz. enz.

Politici worden niet vertrouwd. Waarom? Daar hoeft geen tekeningetje bij gemaakt te worden nietwaar. Als ze niet voortdurend op de hielen gezeten worden, halen ze gegarandeerd streken uit. En dat geldt ook voor Boulos die nu plots president wil worden.

Ik ken in mijn eigen omgeving nogal wat saloncommunisten die graag uitpakken met heldhaftige verhalen. Daarna zie je ze kilo's picanha op de churrasco gooien, niet zelden betaald met weggesluisd overheidsgeld want corruptie bestaat tot in de laagste kringen van het immens grote overheidsapparaat, zowel op federaal niveau, dat van de deelstaten of in de gemeentebesturen. João Modaal moet het met veel minder doen en ziet de picanha enkel in de reclamespotjes van Friboi op de televisie.

Politieker zijn is geen job. Een politieker stelt zichzelf ter beschikking, ten dienste van de bevolking. Dat daarvoor een redelijke vergoeding betaald wordt vind ik normaal. In Brazilië gaat het niet meer om een 'redelijke' vergoeding, en of dat nog niet genoeg is, blijkt een groot deel van de verkozenen des volks overheidsgeld te verhuizen naar eigen zakken.

Is Boulos nou een saloncommunist? I don't know. Maar velen zien hem als dusdanig, en dat was mijn argument. Je zegt dat je "Bolos" al jaren kent. Vertel het ons dan maar.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Kandidaat Guilherme Castro Boulos

Bericht door Baiano » di mei 15, 2018 00:03

Felix schreef:
zo mei 13, 2018 14:25
Opvallend was hoeveel zijn lichaamstaal vaak aan die van Lula deed denken. Maar, op alle vragen ging hij rustig, intelligent en goed voorbereid maar soms misschien wel ietwat overdreven lief in. In ieder geval anders dan Lula met zijn wraakzuchtige eeuwige slachtofferhouding.
Journalist Kiko Nogueira (DCM) omschrijft het interview dat Boulos toestond aan het programma Roda Viva bij TV Cultura als een “banho de inteligência e elegância”. Doet me denken aan "Lulinha paz e amor", de bijnaam die in 2002 verzonnen werd door de PT om Lula's imago wat te verzachten tijdens zijn verkiezingscampagne. Ciro Gomes (ja toen ook al) waarschuwde er toen voor dat Lula zou omver gewalst worden door José Serra en de PSDB. Maar dat gebeurde niet. Op 27 oktober 2002 won hij in de tweede verkiezingsronde met 61% tegen Serra. We zijn inmiddels 16 jaar verder, weet niet of dat truukje ook zou werken voor Boulos, ook al zijn er veel lovende kritieken te vinden over het interview. Wait and see.



Plaats reactie