Mijn Brazilië Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Waarheen, met wie, tips, hotels, B&B, geld wisselen, inentingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Bericht door Mijn Brazilië » zo jan 06, 2019 16:00

Mijn Brazilië Tips voor veiliger autorijden in Brazilië
by Mijn Brazilië

Autorijden in Brazilië
Autorijden in Brazilië is een hele beleving. De mensen nemen de regels...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Mijn Brazilië Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Bericht door Progresso » zo jan 06, 2019 16:26

Vergeet deze niet als je in heel druk verkeer in wil voegen of de ruimte wil krijgen. Gaat eigenlijk altijd goed.

Afbeelding



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Bericht door Martinho » di jan 08, 2019 18:37

Ik denk dat de titel beter kan zijn: niet autorijden in Brazilie als toerist. Tenzij je een speciale doodswens hebt. Ik heb de cijfers niet bij de hand, en ik weet dat er landen zijn waar het NOG onveiliger is (India met name) maar het aantal dodelijke ongevallen op de wegen is echt vele malen hoger dan in Nederland.
En dat mag geen wonder heten als je ziet hoe ze rijden. Hoe vriendelijk Brazilianen vaak ook zijn in het normale menselijke verkeer, in de auto veranderen ze in gevaarlijke gekken die Ayrton Senna, Fittipaldi en Nelson Piquet willen verbeteren.

Wil je de problemen vermijden, moet je defensief rijden. Invoegen op de snelweg gaat inderdaad van boem is ho. Dus ga je bij nadering van een invoegstrook (waar niet zelden een kapotte auto of vrachtwagen op staat te hinderen) meteen op de linkerrijstrook (eventueel even in de spiegel kijken of er geen snelheidsduivel achter je zit) en dan moet je nog hopen dat ze niet nog op de invoegstrook al hun voorganger gaan inhalen en dus op jouw rijstrook terecht komen. Of dat jouw achterligger geen geduld heeft en je rechts gaat inhalen.
Vooral niet afremmen in die gevallen, want er zitten er een of twee op 10 centimeter achter je. Want afremmen schijnt hoe dan ook verboden te zijn. Je gaat gewoon zo hard als je kan of durft. De politie kijkt echt niet.
Ik woon bij een tamelijk bochtige snelweg, daar wisselen de snelheidsduivels bij elke bocht van rijbaan om de bocht op zijn raceauto-manier af te snijden. Anderen zijn weer bang voor bochten en remmen telkens af tot stapvoets, dat oplichten van de remlichten maakt me nerveus. Vooral omdat er dan net een Fittipaldi achter je zit te emmeren, of je maar opzij gaat.
Enzovoorts enzovoorts.

Ik heb meerdere malen geschreven: als een programma als "blik op de weg" oid hier een dagje komt filmen hebben ze stof voor een heel seizoen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mijn Brazilië Tips voor veiliger autorijden in Brazilië

Bericht door Felix » vr jan 11, 2019 14:14

Als het heel erg druk is moet je met invoegen de richtingaanwijzer aanzetten en dan heel langzaam invoegen. Toetert er niemand dan kan het. Soms is het veel te druk om in de spiegel te kijken.

Elke stad heeft zo zijn eigen gewoonten. Als je bv. in Vitória geen voorrang geeft aan een bus terwijl die het niet heeft, dan zit je er onder. Rechts heeft ook heel vaak voorrang maar daar kom je pas achter als je een aanrijding krijgt en die voorrang niet verleent en de politie je er op wijst. Meestal wordt je instinctief wel duidelijk wie er voorrang heeft en het werkt nog goed ook.

In sommige steden heeft de voetganger écht voorrang op het zebrapad. Hij dient dan wel zijn arm te heffen om te laten zien dat hij gaat oversteken.

Wanneer er borden staan die voor scherpe bochten waarschuwen kun je er op rekenen dat de bocht écht scherp is en dat je goed moet afremmen.

Als je niet kunt remmen omdat de achterligger op je bumper zit kun je gewone lichten even aan en uit knipperen zodat het lijkt alsof je remt, dat wil wel helpen. Alhoewel je moet tegenwoordig ook overdag je lichten aan maar dat lijkt weer zo'n wet te zijn die in de praktijk niet functioneert. Iets wat niet helemaal ongewoon is bij Braziliaanse wetten.



Plaats reactie