Ned. vernieuwen in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Ajax » zo aug 05, 2012 20:47

pietvanpaden schreef:jongens... dit kan toch helemaal niet? of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Dus voorkom die ellende, haal gewoon dat Braziliaanse rijbewijs...
Piet, dank voor de bezorgdheid. Maar waarschijnlijk zijn sommigen van ons op zoek naar een praktische oplossingen. En blijkbaar zijn die er ook, zoals je bv. zelf schets met je "handpalm". Jouw kijk is overigens wel Nederlands, of niet? Hier lijken sommige dingen soms anders te werken. Reden te meer overigens om zeker voorzichtig te zijn met welke oplossing er ook gekozen wordt.
Salseros schreef:DEFENSIEF RIJDEN VOLGEN hierna krijgt men weer het rijbewijs
Wat nu voor mensen die OFFENSIEF RIJDEN verheven hebben tot kunst? :wink: We weten allemaal dat de gemiddelde automobilist hier toch echt anders rijdt dan de gemiddelde NL-er.



Ruud
Artikels: 0
Berichten: 63
Lid geworden op: di dec 11, 2007 15:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Ruud » zo aug 05, 2012 22:30

Aangezien rechts inhalen in Fortaleza niet ongebruikelijk is vroeg ik een keer aan mijn chauffeur of rechts inhalen in Brasil is toegestaan. Het antwoord was Nee, maar iedereen doet het...

Toen ik zelf een keer achter het stuur zat keek ik bij het rechts afslaan over mijn schouder (vanwege de dode hoek). Dat vonden de Brazilianen in de auto erg vreemd. Zij vinden de rechterachteruitkijkspiegel voldoende.



pietvanpaden
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: za mar 26, 2011 10:18

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door pietvanpaden » ma aug 06, 2012 00:11

Ajax, de reactie is niet vanuit een Nederlands oogpunt..ik heb vele jaren in Brazilië gewoond, en zaken gedaan.
De reactie is dan ook meer gebaseerd op de ervaring die ik heb opgedaan aldaar.
Dat rijbewijs en de truuk die je wilt gebruiken, dat is allemaal prima, zolang er niets ernstigs gebeurt.
Als je wordt aangehouden, dat kan je altijd wel regelen.
Dat is kruimelcorruptie, niets aan de hand dus...doen we allemaal op alle mogelijke manieren.

Maar geloof me, als de situatie ernstiger wordt, door een aanrijding met letsel, en je hebt geen geldig rijbewijs..dan trek je als buitenlander altijd aan het kortste eind.
Als je als buitenlander in een juridisch conflict komt met een Braziliaan of,erger nog, een Braziliaanse verzekeringsmaatschappij, terwijl jij aantoonbaar hun wetten hebt gebroken door geen Braziliaans rijbewijs te hebben terwijl je dat wel verplicht bent..dan ben je echt aan de beurt.

Niet alleen aan de beurt in de zin dat je een boete krijgt, maar ook dat degene die je hebt aangereden zich onmiddellijk invalide zal laten verklaren met (corrupte) doctoren en advocaten, en dat je hem de rest van je leven zal moeten onderhouden, ook al was het werkelijk letsel misschien te verhelpen met een mooie pleister.
Onderhouden betekent dus, dat er wordt uitgerekend wat diegene zou kunnen verdienen op zijn maximum te verwachten loopbaanverwachting, zijn ziektekosten en pensioenvoorzieningen, wat het kost om zijn gezin te onderhouden, gecorrigeerd elk jaar met inflatiecorrecties,dertiende maand enzovoort..en dat mag jij de rest van je leven betalen, omdat je geen Braziliaans rijbewijs wilde halen..

Daarnaast ga jij alle proceskosten moeten betalen, de gepeperde rekening van je eigen advocaat (die niet machtig genoeg was om je te helpen, want als gringo kom jij niet binnen bij de 2 advocaten in Fortaleza die in dit soort situaties echt kunnen helpen), en de opgehoogde rekening van de tegenpartij.

Jouw Braziliaanse tegenpartij..ff drie scenario's, gewoon voor de gein, om te kijken of mijn blik op de zaak een " echt Nederlands standpunt" is.
Jouw tegenpartij is:
a) een gewone Braziliaan, die al heel snel een advocaat vindt die hem niets vooruit zal berekenen aan leges, maar die op commissie zal werken, precies, een percentage van wat jij uiteindelijk gaat betalen. Hoe meer jij betaalt, hoe meer verdient de advocaat van je tegenpartij.. Dus no gain no pain voor jouw tegenpartij, terwijl jij door je advocaat wordt leeggebloed.

b)een rijke Braziliaan of een met connecties.
Hij schakelt Paulo Quezado in, of de andere advocaat die echt wat betekent in Fortaleza.
Meneer Quezado maakt drie telefoontjes, jij wordt dezelfde dag gearresteerd en vastgezet, net zolang totdat duidelijk is hoeveel je kan betalen, dus na verkoop van je onroerend goed, beslagname van je inkomen, pensioen enzovoort.
Als dat duidelijk is, mag je dat gaan betalen, en wordt er na betaling gekeken of en wanneer je vrijkomt, al dan niet met een strafrechtelijke veroordeling en internationaal strafblad.

c) een Braziliaanse verzekeringsmaatschappij.
Die hebben bovenstaande advocaat op speed dial voor dit soort situaties, dus voor de rest van dit scenario zie onder b).

Als je denkt dat dit bovenstaande verhaal overdreven is, of niet realistisch...vraag het aan de mensen op dit bord die al jaren in Fortaleza wonen, of dit epistel onwaarschijnlijk is.
Maar het staat je natuurlijk vrij om eigenwijs te zijn, en truukjes uit te halen met je rijbewijs..je kan nu in ieder geval niet zeggen dat je niet wist wat de consequenties kunnen zijn..



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Ajax » di aug 07, 2012 21:11

Ruud schreef:Aangezien rechts inhalen in Fortaleza niet ongebruikelijk is
Ruud, lijkt erop dat er hier een aantal afwijkende ongeschreven regels zijn. Rechts inhalen is daarvan een voorbeeld. En rechts afslaan al helemaal! Met name deze laatste blijft wel erg veel afwijken van wat we in NL gewend zijn. Maar we zijn er goed in om ons aan te passen, toch?

@Piet: Was niet helemaal wat ik bedoelde met "Nederlandse oogpunt" en al helemaal niet mijn bedoeling om het beter te weten. Jouw punt is wel meer dan duidelijk, dat zeker!



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Bert » di sep 11, 2012 16:24

herm schreef:Klopt, met een geldige RNE moet je eea meer definitief regelen bij Detran, je bent immers geen toerist meer.

Vraagje.. was een vertaling van je NL rijbewijs + een medische en psychologische test voldoende?
dus zonder schriftelijk examen in protugees?



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door herm » wo sep 12, 2012 08:19

Klopt, maar check voor de zekerheid even of dat nog actueel is, bij de detran hebben ze die lijstjes klaar liggen.


Nada

Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Bert » wo sep 26, 2012 23:42

Oke vandaag mijn Braziliaanse rijbewis aangevraagd.

Locatie: Detran, Maraponga, Fortaleza
kosten: 198 R$
benodigdheden:
-Identidade de Estrangeiro
-NL rijbewijs + vertaling
-Paspoort
-CPF
-Bewijs van adres/bewoning
-Kopies van bovenstaande

Test medisch was in mijn geval alleen ogen
Test Psychologisch was, tekenen op papier een persoon, huis & boom en een simpel wegstreep testje

kost je in totaal wel 3 a 4 uur.

Nu wordt het binnen 10 dagen opgestuurd. Procedure viel me erg mee.



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door herm » vr sep 28, 2012 10:07

Bedankt voor de info en alvast gefeliciteerd met BR rijbewijs.
Waar/ hoe had je de (juridisch/beëdigd) vertaling geregeld? Kosten?


Nada

Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Bert » vr sep 28, 2012 18:12

Marianne Scheffer uit Curitiba
mcscheffer@terra.com.br
54R$ incl verzendkosten ( binnen BR )
Ik had de vertaling binnen één week in huis.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Ajax » vr sep 28, 2012 21:14

Bert schreef:Oke vandaag mijn Braziliaanse rijbewis aangevraagd.
Bert, thanks, klinkt als een goed plan!

Maar er komen (zoals inmiddels beantwoord) wel wat kosten overheen voor de beëdigde vertaling (54? valt wel mee). Andere vraag is of de kopiëen nog officieel moeten (via cartorio) of volstaan "gewone" kopieën?

En gefeliciteerd nog natuurlijk!



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Bert » za sep 29, 2012 02:53

thanks!
gewone kopiëen zijn voldoende. Wel moest ik bij een cartorio dat bewijs van bewoning regelen.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door Bert » ma okt 01, 2012 21:53

Vandaag mijn rijbewijs per aangetekende post ontvangen. De AM categorie (bromfiets) en B hebben ze per ongeluk
omgezet naar AB. Heb dus nu mijn motorrijbewijs de gratiz ;)))



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Ned. vernieuwen in Brazilië

Bericht door herm » di okt 02, 2012 11:29

Heel mooi, en nogmaals bedankt voor alle informatie, heel nuttig en handig.


Nada

Plaats reactie