wonen en werken in fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Ajax » za jul 20, 2013 21:36

Zucht Progresso, dacht dat ik negatief was, maar jij wint het met gemak :) .

Dit topic is nu zo onoverzichtelijk geworden dat we eigenlijk 5 nieuwe (wat is slecht in BR?, wat is slecht in NL? persoonlijke vete etc.) kunnen openen. Werken in Fortaleza was best een aardig topic. Kunnen we weer terug hiernaar toe?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » za jul 20, 2013 23:04

Ajax, even afgezien van een paar langdradige posts die nu niet bepaald over Fortaleza gaan krijg je toch een aardige indruk over wonen en werken in Fortaleza als je de posts vanaf het begin doorleest.

Negatief ben ik zeker als het gaat om een realistich verhaal neer te zetten over de mogelijkheden om te werken voor een baas in Fortaleza. Er zijn maar weinig landen in de wereld waar het een buitenlander niet lukt om voor een baas te werken, zelfs al is het ver onder je niveau of slecht betaald. Zelfs als je een super-opleiding hebt, veel ervaring, de taal spreekt, de "codes" begrijpt gaat het je nog steeds niet lukken. In Sao Paolo en Rio heb je iets meer kans, maar in Fortaleza behoor je echt tot de uitzonderingen. Ik weet van iemand die in de logistiek zit en iemand die in de bouw werkt. Er zullen er wel een paar meer zijn. Ik laat me graag verrassen door een succesverhaal van een Nederlander die in dienst is van een Braziliaans bedrijf in Fortaleza.

En succes dan niet in de zin van hoe veel iemand verdient, maar meer in de zin van, he, ik kan mijn gezinnetje onderhouden, kan leker doen en laten wat ik wil, en ik ben gelukkig.

PS: De persoonlijke vete is volgens mij opgelost. Wat mij betreft zijn de laatste posts in dit draadje over die vete een van de laatste stuiptrekkingen. Het heeft even geduurd, maar volgens mij een hele vooruitgang.

En nu weer helemaal on topic. :lol:



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Ajax » za jul 20, 2013 23:39

Progresso schreef:een Nederlander die in dienst is van een Braziliaans bedrijf in Fortaleza.
Juist Progresso, precies de topic die mij intereseert! Dit is wat ik voor ogen heb, maar is (nog?) niet gelukt. Als het echt mogelijk is gaat het lukken ook. Maar de knelpunten zijn in dit topic al benoemd. Er zijn vast nog wel meer meningen of ideeen hierover.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » zo jul 21, 2013 01:13

Ontopic inderdaad :-)
Ik ben al heel vaak en ook langere tijd (elke keer enkele weken) in Fortaleza geweest.
Ik heb er vele vrienden en heb een Nederlandse jeugdvriend die na enkele jaren wonen in Cumbuco (vlakbij Fortaleza) weer terug naar Nederland is gegaan.
In dat geval ging het niet eens om geld maar die vond zijn draai niet.
Ook kon hij geen werk vinden en zijn geld passief opeten zag hij ook niet zitten.
Ik voel me er niet echt veilig, het is er duur en ik vind de mensen niet aardig.
Al met al ben ik inderdaad niet positief over Fortaleza, al weet ik de leuke plekjes en goede restaurants inmiddels wel te vinden.
Als je dan toch in de grote stad wil zitten heb je in Rio en SP volgens mij veel meer kans.
PS
Van één Nederlandse vriend weet ik dat hij recent wel zijn draai heeft gevonden. Maar die is bij Braziliaanse vriendin ingetrokken. Zij heeft een baan en haar familie helpt hem enorm bij het opzetten van zijn bedrijf. Dat begint aardig te lopen. Ik weet niet of hij hier meeleest en waardeert dat ik over hem schrijf dus laten we het er op houden dat hij iets in de voedsel industrie produceert.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » zo jul 21, 2013 23:47

Stilte betekent dat ik ontopic was en in de roos schoot? :-p



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » ma jul 22, 2013 03:29

Niet echt, Jeroen. Ik zal je een kleine hint geven. Lees het laatste berichtje van Ajax in dit draadje en lees op je gemak wat er in de quote staat.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » ma jul 22, 2013 17:01

Progresso,
Dat weet ik niet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » ma jul 22, 2013 18:41

Maakt niet uit. Zoals de titel van het draadje aangeeft gaat het om wonen en werken in Fortaleza, Bart en Ajax willen dus ervaringen leren kennen van de forumbezoekers over het werken (werknemer) als Nederlander bij een bedrijf in Fortaleza.

Dus niet over een vriend van je die terug gaat naar Nederland omdat die zijn spaargeld niet wil opbranden, of over de mogelijkheden in Sp/Rio, of over een vriend die een eigen bedrijfje opstart.

We zoeken dus een Nederlander (mag volgens mij ook een Belg zijn) die hier zijn verhaal wil vertellen. Ik heb tot nu toe een verhaal gelezen van ene Piet van Engelen uit Caucaia die in bouw werkt en daar tevreden mee is. Voor de rest blijft het idd angstig stil onder de 477 + 147 legaal verblijvende Nederllanders en Belgen.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » ma jul 22, 2013 21:16

Progresso schreef:Maakt niet uit. Zoals de titel van het draadje aangeeft gaat het om wonen en werken in Fortaleza, Bart en Ajax willen dus ervaringen leren kennen van de forumbezoekers over het werken (werknemer) als Nederlander bij een bedrijf in Fortaleza.

We zoeken dus een Nederlander (mag volgens mij ook een Belg zijn) die hier zijn verhaal wil vertellen. Ik heb tot nu toe een verhaal gelezen van ene Piet van Engelen uit Caucaia die in bouw werkt en daar tevreden mee is. Voor de rest blijft het idd angstig stil onder de 477 + 147 legaal verblijvende Nederllanders en Belgen.
Je vergeet Rich van de kiteboards!



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » ma jul 22, 2013 21:27

dutchman schreef: Al met al ben ik inderdaad niet positief over Fortaleza, al weet ik de leuke plekjes en goede restaurants inmiddels wel te vinden.
Als je dan toch in de grote stad wil zitten heb je in Rio en SP volgens mij veel meer kans.
Leuk dat je goede restaurants en leuke plekjes weet te vinden. Daar schiet je niet zoveel mee op eigenlijk...
Het bulkt juist van de kansen in Fortaleza om te ondernemen. In het rijk van blinden is eenoog hier koning.



Rich
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 00:12

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Rich » di jul 23, 2013 00:09

Bert schreef:
dutchman schreef: Al met al ben ik inderdaad niet positief over Fortaleza, al weet ik de leuke plekjes en goede restaurants inmiddels wel te vinden.
Als je dan toch in de grote stad wil zitten heb je in Rio en SP volgens mij veel meer kans.
Leuk dat je goede restaurants en leuke plekjes weet te vinden. Daar schiet je niet zoveel mee op eigenlijk...
Het bulkt juist van de kansen in Fortaleza om te ondernemen. In het rijk van blinden is eenoog hier koning.
Ben ik helemaal met je eens Bert, het bulkt hier van de kansen! Naast mijn werk voor Best Kiteboarding heb ik samen met 2 partners (Colombiaan en Braziliaan) een distributie-bedrijf opgestart en we richten ons op Zuid Amerika. In mijn business, de watersport, zijn er namelijk legio EU/USA merken die hun distributie in Zuid-Amerika en met name in Brazilië niet op orde krijgen (logistiek,import, financieel etc.). Ik krijg ook regelmatig te horen dat het voordeel van ons bedrijf is dat ze dan zaken doen met iemand die een Europese manier van denken en zaken doen heeft wel heel erg prettig is. Ik neem aan dat zulke mogelijkheden niet alleen in de watersport-handel voor het oprapen liggen. Een vereiste is natuurlijk wel dat je vloeiend Portugees spreekt om hier succesvol te kunnen zijn in de verkoop.

Wil je hier lokaal in Fortaleza iets opzetten dan kan je het beste een jaar of 10 terug denken. Dat is de achterstand hier op het zuiden SP en RJ.



mvdwereld
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: di jul 23, 2013 00:19

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door mvdwereld » di jul 23, 2013 00:23

Nu raak ik in de war. Een groep mensen zegt dat je juist moet aanpassen. Ook zie ik mensen aangeven dat de Braziliaan niet achterlijk is en alles wel kan wat de buitenlander ook kan. Maar nu lees ik dus dat je juist niet teveel moet aanpassen en dat de Brazilianen niet in staat zijn een internationaal distributiekanaal op te zetten. Hoe zit dat nou? Is de gemiddelde Braziliaan dan toch dom en lui dat het hen niet lukt om zoiets op te zetten in de watersport en tal van andere takken?



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » di jul 23, 2013 01:15

Beste Bert en Rich,

Niet om gelijk te krijgen maar mijn betoog behoeft wel nuancering.
Fortaleza is als een eiland, in dit geval in een heel arm gebied.
Men leeft tegenwoordig vooral van binnenlandse toeristen die hier een tweede appartement hebben.
Ik ben meermalen een aardig stuk het binnenland in geweest en er is eigenlijk helemaal niks.
Het is die toeristen plaats in Ceara en hub (vliegen) en nog wat badplaatsen.

Rio en Sampa zijn heel ander verhaal.
Dit zijn echt klassieke metropolen met veel voorsteden maar ook veel ontwikkeling in de rest van de deelstaat.
Een en ander is nog niet af maar biedt juist veel kansen omdat er als het ware meer is gezaaid.
De infrastructuur is er, het investeringsklimaat is er, de vraag is er met name door de opkomende middenstand.
Maar goed, dit is Fortalezacorner dus eigenlijk moet ik dit helemaal niet roepen natuurlijk. :-p



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » di jul 23, 2013 17:13

@ Dutchman
Rio met Fortaleza vergelijken. Prima laten we dan ook direct Oslo met Madrid en Londen met Bratislava vergelijken. Kortom appels met peren.

Fortaleza heeft ook diverse kleinere voorsteden met tientallen grote industriële bedrijven waaronder diverse Multinationals.

Je bent het binnenland in geweest? Had je dan het eerste uur van de rit de gordijnen dicht in de bus?
Fortaleza een toeristenplaats wat voornamelijk leeft van binnenlandse toeristen die een 2e appartement hebben??
Kkkkkkkkkkkkkkkkkk. Combuco, Canoa etc zijn toeristenplaatsen. Fortaleza heeft 2,4 miljoen inwoners. Die leven van die paar honderd toeristen met een 2e appartement?
Fortaleza een eiland?? Fortaleza is slechts één van de vele grote steden in het (handels)gebied wat bekend staat als "Nordeste"

Ik wil je niet afzeiken maar je weet echt niet waar je het over hebt.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Ajax » di jul 23, 2013 18:02

M, welkom op het forum. Je valt midden in een discussie, maar jouw vraag is wel aardig om even samen te vatten. Klopt, er zit een tegenstrijdigheid in, maw het klopt allemaal wat je zegt...ongeveer.

En, nee Bert, we zijn Ries niet vergeten, maar Progresso heeft als een soort moderator van dit topic gezegd:
Progresso schreef:een Nederlander die in dienst is van een Braziliaans bedrijf in Fortaleza.
Dat geldt niet helemaal voor Ries dus. Valt misschien meer in de categorie ondernemer. Is zeker interessant, maar al vaker besproken. Hij heeft een voorsprong omdat Brazilianen meer moeite hebben met internationale handel. Aan de ander kant zal het zeker niet makkelijk geweest zijn Best Kiteboarding op te zetten in Fortaleza met alle papierwerk enzo.

Maar voor de hier genoemde topic moeten we misschien maar een prijsvraag uitschrijven ofzo. Ze moeten er zijn, maar niemand heeft ze blijkbaar in het wild gezien.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » wo jul 24, 2013 13:50

Beste Bert,

Als je CE en RJ vergelijkt qua capita en geletterdheid...
http://pt.wikipedia.org/wiki/Unidades_f ... _do_Brasil ...
Dan nog ff inzoomen op Google Maps tot 20km (op het streepje) en Streetview poppetje slepen maar nog even vasthouden...
Dabbedoelik!

RJ zit tussen de economische en geografische giganten SP en MG. RJ is dan wel een kleine staat maar met een hoge bevolkingsdichtheid. Qua oppervlakte en bevolking zoiets als Nederland. Naast Rio de Janeiro stad liggen enorme steden als Niteroi, Duque de Caxias en São Gonçalo met echt megabedrijven als PetroBras.
http://pt.wikipedia.org/wiki/Categoria: ... de_Janeiro
NB Fortaleza heeft niet eens zo'n pagina!
Mesorregião Metropolitana Rio de Janeiro heeft meer dan 12 miljoen inwoners en is na Mesorregião Metropolitana de São Paulo met 20 miljoen inwoners de dichtstbevolkte regio in Brazilië.

Dan de toeristen, weleens in appartementen geweest en gewoonweg mensen aangesproken waaronder Braziliaanse toeristen?
Er komen steeds minder Europeanen maar wel steeds meer Brazilianen uit het zuiden op bezoek.
Sterker nog, omdat de Real nog steeds vrij zwak is, besteed men het geld liever binnen Brazilië.
Men ontvlucht bijv. de winter in het zuiden. Nu zien die toeristen er uit als gringos maar het zijn gewoon Brazilianen uit Região Sul.

Fortaleza is na de jaren vijftig vooral gebouwd op speculatie in Onroerend Goed gericht op vakantiegangers (hotels) en vakantie appartementen waarbij men geen oog had voor het behoud van het koloniale erfgoed. De expositie in begin 2006 "Ah, Fortaleza! Memórias da Cidade 1880 - 1950" in "Centro Dragão-do-mar de Arte e Cultura" was dan ook schokkend!
http://terradaluzeditorial.blogspot.nl/

Ook wordt dat noord oosten gespekt met geld uit de regio's Centroeste, Sudeste en Sul. Regio Norte heeft weinig inwoners en levert nog wat op. Regio Nordeste leunt gewoon het meest op belastinggeld en toerisme, ook binnenlands toerisme en investeringen zowel in de private sfeer als de zakelijke sfeer.
En dan die voorsteden, rsrsrsrs :-D, je bedoelt die eeuwig uitdijende favela's? Been there, done that!

Cumbuco... tsss, stelt weinig voor, zelfs leegstand. Men kan de huizen aan de straatstenen niet meer kwijt. Weet ik van mensen die er tot voor kort woonden...
Wacht, ik ken nog meer Nederlanders in Fortaleza, een pensionado die zijn fazenda achter de duinen van Canoa maar niet kwijt kan...
Tenslotte, waar RJ met succes haar sloppenwijken schoonveegt, lijkt het onderhand wel burgeroorlog in Fortaleza.
Ik sprak laatst in Natal een taxichauffeur die recentelijk met zijn hele gezin Fortaleza was ontvlucht. Hij kon zijn huis verkopen en had genoeg spaargeld om een huis in Natal te kopen.

Cheers



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » wo jul 24, 2013 14:37

@Dutcham: Moeilijk hè, dat begrip On topic.

Voor de rest weer een mail met de grootst mogelijke onzin, maar daar mag je een apart draadje voor openen (Dus niet hier gaan discusseren, je lijkt wel een collega van je).



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » wo jul 24, 2013 15:57

Beste Dutchman.

Wat begrijp je niet van de uitdrukking appels met peren vergelijken??

Je schrijft als iemand die een paar keer op vakantie is geweest in Fortaleza, Verder weet je er weinig van.
Steden met veel industrie zoals Maracanau en Maranguape zijn in jouw ogen kennelijk favellas.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » wo jul 24, 2013 17:35

Oh die twee gehuchten. Ja, die ken ik wel. Soort favela met industrieterrein. Ik wist alleen niet dat dit zelfstandige gemeentes waren.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Bert » wo jul 24, 2013 18:07

Ik ga hier verder niet inhoudelijk meer op reageren. Met je eigen respectloze reactie zet jezelf al genoeg voor schut.



Plaats reactie