Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Alles over Bahia
Post Reply
Redactie
Articles: 1356

Post by Redactie » Tue Sep 01, 2020 16:45

by Redactie

Image
Twee Braziliaanse deelstaten die hard getroffen werden door het coronavirus, Bahia en Ceará, ervaren totaal verschillende ritmes in de vermindering van het aantal sterfgevallen. Het gemiddelde van de daling in het noordoosten van het land bedraagt 19,5% in de laatste twee weken, en dat geldt voor alle negen noordoostelijke staten.

Ceará zag het aantal doden gisteren verminderen...

Read more

borsjea
Articles: 0

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Post by borsjea » Wed Sep 02, 2020 14:39

Voor wie dagelijks de stijgers, gelijkblijvers en dalers volgt lijkt het een soort golfslagbad dalers worden vaak na enige tijd weer opgevolgd door stijgers.positieve signalen leiden vaak tot versoepelingen en geeft het volk weer een gevoel dat alles voorbij is. Er staan gelukkig steeds meer COVID-19 bedden leeg maar helaas kunnen vele standaard ingrepen nog steeds niet of beperkt worden uitgevoerd en streven er zelfs mensen zonder Covid-19 maar wel mede dankzij covid-19. Hier een Parana zijn vaak de nieuwe gevallen te herleiden naar besmettingen in de horeca en feesten waar men het niet zo n neemt met de voorschriften. Gelukkig is de landelijke tendens wel een daling waarvan ik zelf denk een tijdelijke daling. Het voorjaar komt er aan het wordt weer wat warmer dus blijft men minder binnen. In sommige plaatsen gaan de scholen door de druk van de particulieren scholen weer open alsof je hiermee voor een leerling het schooljaar kan redden, hij/zij is toch al veel te lang weg geweest en moet het jaar over doen. In São Paulo heeft men berekend dat het openen vd scholen zal betekenen dat er 1 miljoen mensen zijn die zich meer gaan verplaatsen, meer contacten hebben met anderen dus een toename aan besmettingskansen

borsjea

Post by borsjea » Thu Sep 03, 2020 16:39

Cijfers van 2 september plaatsen Bahia weer bij de dalers en Ceará gaat van de dalers na stabiel. Eigenlijk zeggen deze benamingen geen donder omdat de werkelijke waarde zo niet naar boven komt. Mooier zou zijn om de staten te vergelijken op basis van het aantal personen op 100.000 inwoners dat zou een beter beeld geven van de situatie vd staten.

Progresso
Articles: 34

Post by Progresso » Thu Sep 03, 2020 19:03

Ik weet niet naar welke cijfers jij kijkt?

Ceará zit al weken in een dalende trend. Er staan nog rond de 600 overlijdens in de wachtrij om in de juiste rij van de spreadsheet gekwalificeerd te worden. Vaak gebeurt dat weken later. Daardoor lijkt er soms een enorme stijging te zijn, maar dat is gewoon een kwestie van oude data.

Volgens mij zitten we nu al weer 3 weken op gemiddeld 1 dode per dag.

Het aantal IC-bedden wordt drastisch afgebouwd (-/- 50%.)

De informatie van vandaag:

"A plataforma indica que não ocorreram mortes nas últimas 24h."

borsjea

Post by borsjea » Thu Sep 03, 2020 19:29

Kijk naar de cijfers van "consórcio de veículos de imprensa"
Stabiel betekent dat er geen echte stijging of daling is waargenomen, wat natuurlijk niets aangeeft van de huidige hoogte. Wie op nul uitkomt en daar op blijft staan krijgt ook dat kenmerk. Geen predicaat om vergelijkingen te doen

borsjea

Post by borsjea » Thu Sep 03, 2020 19:49

Vreemd, kijk je naar de cijfers dan staat er -10% en de verklarende tekst noemt dat stabiel

Progresso
Articles: 34

Post by Progresso » Thu Sep 03, 2020 22:59

Ik heb met verbazing de afgelopen week gekeken naar die cijfers waar jij het over hebt en het praatje van een kwartier op Het 8-uur journaal van O Globo.

Ik vond het één angst- en paniekverhaal en naar mijn bescheiden mening volstrekt overdreven.

Met exact dezelfde cijfers kun je zonder de waarheid geweld aan te doen kun je gewoon stellen dat de epidemie over haar hoogtepunt is.

borsjea

Post by borsjea » Fri Sep 04, 2020 19:43

Lag het hoogte punt kort geleden op zo´n 1050 dode landelijk per dag nu op 850, dan ben je over het huidige hoogte punt heen. Een kleine 20% lager dan voorheen. Voor Brazilië ongetwijfeld een succes te noemen. De meeste andere landen toonde veel sterkere dalingen ruim 90 dagen na hun sociaal isolament. Brazilië toonde eerst een periode van sterke stijging, daarna vele maanden een constant beeld. We zitten nu op het nivo van eind mei. Hopelijk houd de daling aan de komende weken maar met de beelden van afgelopen weekend nog in mijn hoofd en een lang weekend met zon en warm weer wat er aan zit te komen ben ik bang dat we met een week of twee weer een stijging zullen zien, hoop echter dat ik het mis heb.

Wat de huidige verslaggeving betreft, het vertrek van het duo Mandetta e Wanderson gaf een enorm gemis in cijfers en berichtgeving.
In de staat São Paulo hebben we nog met grote regelmaat de berichtgeving van Doria en zijn team, ook een verademing om dat te zien Doria als president zou niet slecht zijn voor dit land.

Felix

Post by Felix » Fri Sep 04, 2020 21:29

Met exact dezelfde cijfers kun je zonder de waarheid geweld aan te doen kun je gewoon stellen dat de epidemie over haar hoogtepunt is.
Ook om dat te kunnen stellen bestaan er criteria. Daarnaast moet ook naar de follow up gekeken worden omdat elders blijkt dat de ziekte weer de kop op kan steken bij het verslappen van de maatregelen.

Het lijkt nog maar een kwestie van maanden totdat er vaccins beschikbaar gaan komen als er tenminste wordt bewezen dat ze werken.

borsjea

Post by borsjea » Sat Sep 05, 2020 02:16

Felix wrote:
Fri Sep 04, 2020 21:29

Ook om dat te kunnen stellen bestaan er criteria. Daarnaast moet ook naar de follow up gekeken worden omdat elders blijkt dat de ziekte weer de kop op kan steken bij het verslappen van de maatregelen.
Ik neem de epidemie serieus, zie het beslist niet als een griepje. Wel merk ik dat ik ook op bepaalde punten ook wat verslap. Handen wassen en het gebruik van alcohol gel is een stuk minder dan in het begin. Horeca bezoek ik niet, drukke dagen vd supermarkt vermijd ik, veel spullen ook levensmiddelen koop ik steeds meer online. Spullen die bezorgt worden krijgen eerst een alcohol behandeling Bezoek ontvang ik weer beperkt maar dan houden we afstand.

In veel landen is de verslapping inmiddels merkbaar, landen die het was gelukt om het virus goed onder controle te krijgen en ook hier zie je nu weer een stijging waarbij in Europa lijkt dat de vakanties daar een behoorlijke invloed op hebben gehad.. Brazilië heeft tot op heden nog geen echt laag nivo gehad en kan niet echt zeggen dat men de zaak onder controle heeft. versoepeling leid vrijwel direct tot een soort bevrijding waar alles kan.
Het lijkt nog maar een kwestie van maanden totdat er vaccins beschikbaar gaan komen als er tenminste wordt bewezen dat ze werken.
Van de vaccin´s die in fase 3 zitten is aangetoond dat ze antistoffen aanmaken. De duur van werkzaamheid moeten we nog afwachten en dat zal niet binnen de huidige test fase gebeuren, daar is geen tijd voor. Een tijdelijke bescherming van enige maanden kan bij voldoende gevaccineerde al de boel afremmen. Het zal mij niets verbazen dat de komende jaren de jaarlijkse griepprik bestandsdelen van het corona vaccin zal bevatten. Het aantal herbesmettingen is op dit moment laag kan een toeval zijn maar kan ook wat zeggen over de duur dat antistoffen werken.

Post Reply