corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » wo aug 12, 2020 23:52

Het nationaal park Chapada DIamantina (ook gekend als de Braziliaanse Grand Canyon) gaat stilaan in heropening.
Dit zal gefazeerd gebeuren en dorp per dorp.
Vandaag werd een decreet gepubliceerd waarbij het dorp Mucugé zijn beslissingen publiek maakte.
Praktisch voor de reiziger : vanaf 31 augustus in het nationaal park op dat grondgebied weer volledig toegankelijk.
De enige beperking zullen dan nog samenscholingen en eventen van meer dan 10 personen zijn.
Scholen blijven voorlopig ook nog voor onbepaalde tijd gesloten.
Ik zal hier bijkomende informatie posten van zodra die lokaal beschikbaar komt.
Heb je een specifieke vraag dan kan je die natuurlijk ook altijd hier stellen.
Tropische groet uit Salvador da Bahia,
Ivan Bahia


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » di sep 22, 2020 18:04

UPDATE:

Na een lang gesprek dat ik vanmorgen had met de secretaris van Toerisme van Lençois, over de heropening van het nationaal park kunnen we eindelijk het (kleine) lichtje zien aan het eind van de tunnel.

Normaal gesproken wordt (als alles goed gaat) de toegang tot Lençios en omgeving in oktober weer toegestaan.

Er zullen enkele niet-onderhandelbare voorwaarden zijn, zoals bijvoorbeeld :
- een negatieve covid-19 test minder dan 72 uur voor je aankomst bij Lençios.
- een (schriftelijke) reservering hebben in een OFFICIEEL TOEGELATEN hotel / pousada
De lijst met hotels verschijnt in het officiële besluit dat de komende dagen (als alles goed gaat) zal worden gepubliceerd.

Ik zal jullie de volgende dagen zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de details.

Tropische groet uit Salvador,

Ivan Bahia


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door borsjea » wo sep 23, 2020 15:00

Gebeurt gelukkig een stuk beter gecontroleerd dan wat we hebben gezien bij de stranden de afgelopen weken, Santos maakt inmiddels al melding van een verdubbeling van het aantal corona doden verwacht dat andere badplaatsen wel zullen volgen.
Neem aan dat de hotels te maken krijgen met een beperkte bezettingsgraad, komen er nog mogelijkheden voor dagtoerisme?
In Parana functioneren de watervallen van foz do iguaçu weer park werkt met een kaart beperkt verkoopsysteem opvallend is dat een groot deel vd bezoekers uit de regio komen het echte tourisme blijft dus nog uit. Een andere touristen locatie hier Morretes werkt met een reserveringssysteem online bezoekers moeten hun bezoek agenderen en krijgen als er nog plek is een QR code waarmee men via de controle posten toegang krijgt. Toegang hangt dus niet samen met een overnachting.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » za sep 26, 2020 16:19

Inderdaad Borsjea.

En ik kreeg gisteren avond de bevestiging van Lençois dat ze effectief open gaan op 1 oktober :)

Hier is een officiële link naar de Facebook pagina van de Prefeitura de Lençois :
https://web.facebook.com/prefeituradele ... 7724777819

En wij zijn dus ook vanaf nu beschikbaar voor uw reservaties :)

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan Bahia Reis-gids

Afbeelding


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » za okt 10, 2020 17:27

Even een update na mijn bezoek aan Lençois enkele dagen geleden.

Vooreerst even melden dat de toegang tot het dorp lastig is omwille van de 'regeltjes' aan de toegangspoort.
Het gedrag is ook vrij hypocriet aangezien men van de toeristen verwacht dat ze ten alle tijden een masker dragen (dus zelfs ook op de wandelpaden) terwijl ik met eigen ogen zag dat de locals (die het dorp ongehinderd in en uitlopen zonder de minste controle van waar ze komen en dus ook verantwoordelijk kunnen zijn om het virus 'mee naar huis' te brengen) amper maskers gebruiken.
Volgende punt is dat de meest leuke attracties in de buurt nog steeds niet toegankelijk zijn, ik denk hierbij aan de Morro de Pai Inaçio en de Valé do Capão (die beide afhangen van het buurtdorp Palmeiras dat zich zelf nog steeds op slot houdt) maar ook aan de Valé do Pati die nog gesloten zou blijven voor de rest van het jaar.

Voor diegenen die toch van de natuur van het park willen genieten is het tijd om over te schakelen naar andere gebieden.
Hierbij hebben wij bvb heerlijke ervaringen in de streek van Igatu met de Paraguaçu canyon en het Braziliaanse Machu Pichu vlakbij.
Langs de andere kant van het park is er ook nog de Pico do Barbado (met zn 2.066m de hoogste piek van heel Noordoost Brazilië).
Dus we hebben leuke alternatieven.
Laat niet na om je vragen hier te stellen.

Tropische groet uit Salvador

Ivan Bahia Reis-gids


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » ma nov 02, 2020 22:46

Lençois UPDATE

Vanaf morgen 3 november is geen covid-19 test meer nodig om door in het dorp te mogen.

De rest van de vervelende regeltjes blijven bestaan.

Tropische groet,

Ivan Bahia Reis-gids


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » vr nov 13, 2020 02:35

UPDATE

Tijdens ons bezoek aan Lençois / Chapada Diamantina gisteren, merkte ik dat we eindelijk binnen mogen zonder verdere administratieve beperkingen. De sanitaire barrière neemt alleen uw temperatuur op (dus kom niet met een koortsje naar Lençois ;-)

Palmeiras, Valé do Capão en de Morro de Pai Inaçio zijn op dit moment nog gesloten.

Tropische groet uit Salvador,

Ivan Bahia Reis-Gids


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door borsjea » vr nov 13, 2020 18:46

Hopelijk houd dit allemaal stand, na een weken lange termijn van dalingen lijkt het er op dat veel streken in Brazilië weer een stijgende lijn gaan vertonen. Ziekenhuizen melden weer dat er behandelingen worden opgeschort tot zelf hoge UTI bezetting. Ik hoop niet dat het hier om een opleving van de eerste golf gaat. Ik maak mijn zorgen over de vakantie periode die over een week of zes begint, Brazilianen zullen er weer massaal op uit trekken, buiten de eigen woonplaats ziet men vaak niet de nut en noodzaak van beschermende middelen. Het huren van een onderkomen gaat vaak samen mete meerdere families die schouder aan schouder liggen. Een goed gevulde portemonnee salars+13 maand + 1/3 vakantietoeslag zullen velen grootschalige inkopen gaan doen om gemeenschappelijke BBQ´s te houden waar het drank ook rijkelijk vloed, vaak is het matig gesteld wat de gezondheidszorg betreft in toeristenstreken, voorzieningen zijn berekend op de aldaar wonende bevolking. IK ben bang dat het aantal besmette, doden weer zal stijgen en ziekenhuizen weer capaciteitsproblemen krijgen.
Het is jammer dat het vaccin in december nog niet beschikbaar is. Er moet goed worden nagedacht wat te doen zodra er een vaccin beschikbaar is, dit zal voor veel zaken een toegangseis moeten zijn, net als in sommige landen met de Gelekoorts prik.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door Ivan Bahia » wo nov 25, 2020 00:34

Yup Borsjea,
Ik volg je gedachtengang ... we zijn er nog lang niet vanaf ...
en het hele gedoe van de gemeenteraadsverkiezingen begint zich nu al te laten voelen
hopelijk komt er idd snel een (efficient) vaccin !


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: corona-update : Chapada Diamantina gaat heropenen (in fases)

Bericht door borsjea » do nov 26, 2020 18:21

Ivan Bahia schreef:
wo nov 25, 2020 00:34
Yup Borsjea,
Ik volg je gedachtengang ... we zijn er nog lang niet vanaf ...
en het hele gedoe van de gemeenteraadsverkiezingen begint zich nu al te laten voelen
hopelijk komt er idd snel een (efficient) vaccin !
Ik vindt het heel erg frappant dat kort na de 1e ronde cijfers enorm stijgen, voorafgaande aan de eerste ronde maakte hier en daar de media al melding van een stijging van het aantal overleden met "síndrome respiratória aguda grave" , vaak het kenmerk van corona slachtoffers zonder testresultaat. Het kort voor de verkiezingen opleggen van beperkingen zal nooit goed zijn voor een kandidaat die opgaat voor een herverkiezing. Inmiddels is de taxa de transmissão met de vakanties in zicht gestegen naar 1.30. Een onderzoek naar deze vakanties blijkt dat iets meer dan 40% gewoon op vakantie gaat. Iets meer dan 25% geeft aan alleen te gaan als er een vaccin is en nog eens zo´n 25% wacht af tot de cijfers wat gedaald zijn.



Plaats reactie