Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Redactie » di sep 01, 2020 16:45

Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia
by Redactie


Afbeelding
Twee Braziliaanse deelstaten die hard getroffen werden door het coronavirus, Bahia en Ceará, ervaren totaal verschillende ritmes in de vermindering van het aantal sterfgevallen. Het gemiddelde van de daling in het noordoosten van het land bedraagt 19,5% in de laatste twee weken, en dat geldt voor alle negen noordoostelijke staten.

Ceará zag het aantal doden gisteren verminderen...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » wo sep 02, 2020 14:39

Voor wie dagelijks de stijgers, gelijkblijvers en dalers volgt lijkt het een soort golfslagbad dalers worden vaak na enige tijd weer opgevolgd door stijgers.positieve signalen leiden vaak tot versoepelingen en geeft het volk weer een gevoel dat alles voorbij is. Er staan gelukkig steeds meer COVID-19 bedden leeg maar helaas kunnen vele standaard ingrepen nog steeds niet of beperkt worden uitgevoerd en streven er zelfs mensen zonder Covid-19 maar wel mede dankzij covid-19. Hier een Parana zijn vaak de nieuwe gevallen te herleiden naar besmettingen in de horeca en feesten waar men het niet zo n neemt met de voorschriften. Gelukkig is de landelijke tendens wel een daling waarvan ik zelf denk een tijdelijke daling. Het voorjaar komt er aan het wordt weer wat warmer dus blijft men minder binnen. In sommige plaatsen gaan de scholen door de druk van de particulieren scholen weer open alsof je hiermee voor een leerling het schooljaar kan redden, hij/zij is toch al veel te lang weg geweest en moet het jaar over doen. In São Paulo heeft men berekend dat het openen vd scholen zal betekenen dat er 1 miljoen mensen zijn die zich meer gaan verplaatsen, meer contacten hebben met anderen dus een toename aan besmettingskansen



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » do sep 03, 2020 16:39

Cijfers van 2 september plaatsen Bahia weer bij de dalers en Ceará gaat van de dalers na stabiel. Eigenlijk zeggen deze benamingen geen donder omdat de werkelijke waarde zo niet naar boven komt. Mooier zou zijn om de staten te vergelijken op basis van het aantal personen op 100.000 inwoners dat zou een beter beeld geven van de situatie vd staten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Progresso » do sep 03, 2020 19:03

Ik weet niet naar welke cijfers jij kijkt?

Ceará zit al weken in een dalende trend. Er staan nog rond de 600 overlijdens in de wachtrij om in de juiste rij van de spreadsheet gekwalificeerd te worden. Vaak gebeurt dat weken later. Daardoor lijkt er soms een enorme stijging te zijn, maar dat is gewoon een kwestie van oude data.

Volgens mij zitten we nu al weer 3 weken op gemiddeld 1 dode per dag.

Het aantal IC-bedden wordt drastisch afgebouwd (-/- 50%.)

De informatie van vandaag:

"A plataforma indica que não ocorreram mortes nas últimas 24h."



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » do sep 03, 2020 19:29

Kijk naar de cijfers van "consórcio de veículos de imprensa"
Stabiel betekent dat er geen echte stijging of daling is waargenomen, wat natuurlijk niets aangeeft van de huidige hoogte. Wie op nul uitkomt en daar op blijft staan krijgt ook dat kenmerk. Geen predicaat om vergelijkingen te doen



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » do sep 03, 2020 19:49

Vreemd, kijk je naar de cijfers dan staat er -10% en de verklarende tekst noemt dat stabiel



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Progresso » do sep 03, 2020 22:59

Ik heb met verbazing de afgelopen week gekeken naar die cijfers waar jij het over hebt en het praatje van een kwartier op Het 8-uur journaal van O Globo.

Ik vond het één angst- en paniekverhaal en naar mijn bescheiden mening volstrekt overdreven.

Met exact dezelfde cijfers kun je zonder de waarheid geweld aan te doen kun je gewoon stellen dat de epidemie over haar hoogtepunt is.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » vr sep 04, 2020 19:43

Lag het hoogte punt kort geleden op zo´n 1050 dode landelijk per dag nu op 850, dan ben je over het huidige hoogte punt heen. Een kleine 20% lager dan voorheen. Voor Brazilië ongetwijfeld een succes te noemen. De meeste andere landen toonde veel sterkere dalingen ruim 90 dagen na hun sociaal isolament. Brazilië toonde eerst een periode van sterke stijging, daarna vele maanden een constant beeld. We zitten nu op het nivo van eind mei. Hopelijk houd de daling aan de komende weken maar met de beelden van afgelopen weekend nog in mijn hoofd en een lang weekend met zon en warm weer wat er aan zit te komen ben ik bang dat we met een week of twee weer een stijging zullen zien, hoop echter dat ik het mis heb.

Wat de huidige verslaggeving betreft, het vertrek van het duo Mandetta e Wanderson gaf een enorm gemis in cijfers en berichtgeving.
In de staat São Paulo hebben we nog met grote regelmaat de berichtgeving van Doria en zijn team, ook een verademing om dat te zien Doria als president zou niet slecht zijn voor dit land.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Felix » vr sep 04, 2020 21:29

Met exact dezelfde cijfers kun je zonder de waarheid geweld aan te doen kun je gewoon stellen dat de epidemie over haar hoogtepunt is.
Ook om dat te kunnen stellen bestaan er criteria. Daarnaast moet ook naar de follow up gekeken worden omdat elders blijkt dat de ziekte weer de kop op kan steken bij het verslappen van de maatregelen.

Het lijkt nog maar een kwestie van maanden totdat er vaccins beschikbaar gaan komen als er tenminste wordt bewezen dat ze werken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » za sep 05, 2020 02:16

Felix schreef:
vr sep 04, 2020 21:29

Ook om dat te kunnen stellen bestaan er criteria. Daarnaast moet ook naar de follow up gekeken worden omdat elders blijkt dat de ziekte weer de kop op kan steken bij het verslappen van de maatregelen.
Ik neem de epidemie serieus, zie het beslist niet als een griepje. Wel merk ik dat ik ook op bepaalde punten ook wat verslap. Handen wassen en het gebruik van alcohol gel is een stuk minder dan in het begin. Horeca bezoek ik niet, drukke dagen vd supermarkt vermijd ik, veel spullen ook levensmiddelen koop ik steeds meer online. Spullen die bezorgt worden krijgen eerst een alcohol behandeling Bezoek ontvang ik weer beperkt maar dan houden we afstand.

In veel landen is de verslapping inmiddels merkbaar, landen die het was gelukt om het virus goed onder controle te krijgen en ook hier zie je nu weer een stijging waarbij in Europa lijkt dat de vakanties daar een behoorlijke invloed op hebben gehad.. Brazilië heeft tot op heden nog geen echt laag nivo gehad en kan niet echt zeggen dat men de zaak onder controle heeft. versoepeling leid vrijwel direct tot een soort bevrijding waar alles kan.
Het lijkt nog maar een kwestie van maanden totdat er vaccins beschikbaar gaan komen als er tenminste wordt bewezen dat ze werken.
Van de vaccin´s die in fase 3 zitten is aangetoond dat ze antistoffen aanmaken. De duur van werkzaamheid moeten we nog afwachten en dat zal niet binnen de huidige test fase gebeuren, daar is geen tijd voor. Een tijdelijke bescherming van enige maanden kan bij voldoende gevaccineerde al de boel afremmen. Het zal mij niets verbazen dat de komende jaren de jaarlijkse griepprik bestandsdelen van het corona vaccin zal bevatten. Het aantal herbesmettingen is op dit moment laag kan een toeval zijn maar kan ook wat zeggen over de duur dat antistoffen werken.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Ivan Bahia » za sep 26, 2020 16:30

Moeizaam, mjah ... het duurt lang maar we zien toch stilaan toch een beetje licht aan het einde van de tunnel hoor :wink:

Dat terwijl het in Europa (Frankrijk, Engeland, Belgïe ...) weer helemaal de verkeerde kant uit gaat door een 2de golf.

In Chapada Diamantina bvb gaat Lençois vanaf 1 oktober terug open voor toerisme (mits het naleven van stricte voorwaarden bij het betreden van het dorp welliswaar, meer hierover op de specifieke Bahia-pagina hier op het forum)

In Salvador zijn sedert vorige week bijna alle stranden ook weer toegankelijk, tijdens weekdagen.

Sedert gisteren is het intercity busvervoer ook weer toegestaan voor een aantal gemeentes, zie hier de lijst :
Aiquara, Alcobaça, Almadina, Apuarema, Arataca e Aurelino Leal;
- Barra do Rocha, Barro Preto, Belmonte, Boa Nova, Brejões, Brumado e Buerarema;
- Caatiba, Caculé, Caetanos, Caetité, Camacã, Camamu, Canavieiras, Candiba, Cândido Sales, Caravelas, Coaraci, Colônia, Condeúba, Cordeiros e Dário Meira;
- Encruzilhada, Eunápolis, Firmino Alves e Floresta Azul;
- Gandu, Gongogi, Guanambi e Guaratinga;
- Ibiassucê, Ibicaraí, Ibicuí, Ibirapitanga, Ibirapuã, Ibirataia, Igrapiúna, Iguaí, Ilhéus, Ipiaú, Irajuba, Iramaia, Itabela, Itabuna, Itacaré, Itagi, Itagibá, Itagimirim, Itaju do Itajuípe, Itamaraju, Itamari, Itambé, Itanhém, Itapé, Itapebi, Itapetinga, Itapitanga, Itaquara, Itarantim, Itiruçu, Itororó e Ituberá;
- Jacaraci, Jitaúna, Jucuruçu, Jussari e Lajedão;
- Macarani, Maetinga, Maiquinique, Malhada de Pedras, Manoel Vitorino, Maraú, Mascote, Medeiros Neto, Mirante, Mortugaba e Mucuri;
- Nova Canaã, Nova Itarana e Nova Viçosa;
- Palmas de Monte Alto, Pau Brasil, Pindaí
- Planalto, Poções, Porto Seguro, Potiraguá, Prado e Presidente Jânio Quadros;
- Ribeirão do Largo e Rio do Antônio;
- Santa Cruz Cabrália, Santa Cruz da Vitória, Santa Luzia, São José da Vitória e Sebastião Laranjeiras;
- Tanhaçu, Teixeira de Freitas e Tremedal;
- Ubaitaba, Ubatã, Una, Urandi e Uruçuca
- Vereda, Vitória da Conquista, Wenceslau Guimarães.

Heb je specifieke vragen over Bahia dan mag je mij altijd een berichtje sturen.

Tropische groet uit Salvador,

Ivan Bahia


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Progresso » za sep 26, 2020 23:57

In Ceará is nu ook bijna alles weer open. Deze week worden alle leraren getest. Helaas niet op anti-bodies. Beetje raar want dat zou een redelijk goede indicator zijn van het aantal immune personen.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Ivan Bahia » di sep 29, 2020 00:30

enneuhmmm ....
wie op het forum hier heeft zich al laten testen ?
of reeds het 'probleem' opgelopen ?
wij gaan voor een nieuwe test aanstaande donderdag (vrijdag naar Chapada DIamantina en daar is een test-resultaat nu verplicht om binnen te mogen)
gegroet
Ivan Bahia


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » za okt 03, 2020 01:25

Ivan Bahia schreef:
di sep 29, 2020 00:30
enneuhmmm ....
wie op het forum hier heeft zich al laten testen ?
of reeds het 'probleem' opgelopen ?
wij gaan voor een nieuwe test aanstaande donderdag (vrijdag naar Chapada DIamantina en daar is een test-resultaat nu verplicht om binnen te mogen)
gegroet
Ivan Bahia
Niet zelf laten testen wel mijn echtgenoten, was half juli ruim 2 weken na onze verhuising. Hadden in die periode door de verhuizing veel mensen over de vloer voor diverse soorten werkzaamheden betrof een bloedonderzoek, resultaat negatief.
Ken wel diverse mensen die covid hebben opgelopen, opvallend veel in de groep die er niet in geloven of die het maar als een griepje zien



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » za okt 03, 2020 02:32

Ivan Bahia schreef:
za sep 26, 2020 16:30
Moeizaam, mjah ... het duurt lang maar we zien toch stilaan toch een beetje licht aan het einde van de tunnel hoor :wink:

Dat terwijl het in Europa (Frankrijk, Engeland, Belgïe ...) weer helemaal de verkeerde kant uit gaat door een 2de golf.
Europa dacht een aantal maanden geleden het licht aan het einde van de tunnel te zien, ondanks waarschuwingen dachten vele dat alles weer mogelijk was. Voor vele kwam de vakantie periode er aan en men pakte ondanks het advies het wat dichter bij huis te zoeken toch de koffers voor een reis naar een ander Europees land. Scholen gingen weer open en al meer dan 350 scholen hebben een aantal besmette leerlingen. Brazilië heeft gelukkig nog eventjes te gaan voordat iedereen massaal op reis gaat. Met een beetje geluk is er al een vaccin. Wel trekt men er bij mooi weer al massaal uit voor een weekendje strand. In de meeste gebieden draait alles vrijwel normaal en onder de druk van de particulieren scholen klinkt der roep voor het hervatten vd gewone lessen. Of Brazilië een tweede golf treft hangt samen met het beschikbaar stellen van vaccins, we zien nu nog een landelijke daling waar niemand denk ik vreemd van op zal kijken als die ineens net als in Europa omslaat in een sterke stijging. Is de stijging in AM een uitzondering of een voorbode voor de rest van het land? Zelf denk ik dat het beter is nog een paar maandjes voorzichtig aan te doen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » za okt 03, 2020 19:14

IPV zeggen dat het beter gaat met de corona in Brazilië kunnen we beter zeggen het gaat minder slecht.
Wie de cijfers bekijkt op basis van het aantal inwoners ziet iets verrassend.
Nemen we de cijfers van gisteren van Nederland dan zien we 9 doden op 17miljoen inwoners = 0,53 doden per 1 miljoen inwoners
In Brazilië gisteren 664 doden geregistreerd op 213 miljoen inwoners = 3,11 doden per 1 miljoen inwoners bijna 6 keer zo veel!!

Wat Bahia betreft zijn de laatste cijfers die ik kon vinden van donderdag 49 doden op 15 miljoen inwoners =3,27 doden per 1 miljoen inwoners.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Ivan Bahia » za okt 10, 2020 20:23

Borsjea,

Ik zou toch niet meer zo hoog oplopen met Nederlandse cijfers hoor ...
Lees eens hier : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201010_96149291
In Nederland, met 17,46 miljoen inwoners, zijn tussen vrijdagochtend en zaterdagochtend 6.504 nieuwe coronagevallen gemeld, opnieuw een dagrecord. Een dag eerder had het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 5.979 meldingen van positieve tests gekregen. Het waren er aanvankelijk 5.983, maar dat is zaterdag bijgesteld.
De laatste cijfers voor Bahia zitten we op 26 overlijdens de laatste 24u, een duidelijk dalende trend (zoals de rest van Brazilie)
Zoals je kunt lezen hier : https://www.correio24horas.com.br/notic ... 19-em-24h/
Dus zoals men eerder stelde het hele cijfergedoe verandert voortdurend en blijft ook steeds interpreteerbaar vanuit verschillende hoeken ...

Ik vrees ervoor dat zolang er geen vaccin is de cijferdans nog een heel eind zal duren ongeacht we het nu hebben over Bahia of Nederland :wink:
De aankomende verkiezingen en de bijhorende samenscholingen omdat de politiekertjes (zelfs in de 21ste eeuw en met internet in bijna iedereens hand) nog steeds denken dat ze allen politiek kunnen bedrijven door mensen persoonlijk en recht in hun gezicht te beliegen en daarbij plots geen enkele overweging meer hebben qua volksgezondheid (net zoals die mega-clown in de USA die momenteel hopeloos aan het paniekeren is ...)

En dan ook nog, eens er "een" vaccin is ... zal ik zeker niet bij de eerste staan springen om er eentje te prikken, rekening houdend met de wereldwijde politisering van de vaccin-productie en de wil van sommigen om de "eerste" te zijn, terwijl algemeen geweten is dat het ontwikkelen van een efficient vaccin makkelijk 10 jaar kan duren (hier zitten we dan toch heel ver van de 10 maand die de Trumpster iedereen probeert voor te liegen ...)


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Felix » zo okt 11, 2020 20:00

zeker niet bij de eerste staan springen om er eentje te prikken

Ik wel, ik zou het heel fijn vinden mijn vrijheid weer terug te hebben, me vrij te mogen voelen!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door Progresso » di okt 13, 2020 01:04

Ik gun het de ouderen om als eerste gevaccineerd te worden. Met veel plezier laat ik ze voorgaan.

Ik denk dat de Westerse fabrikanten zich wel redelijk aan de eisen houden voor de ontwikkeling van een medicijn. Voor Vaccines uit Rusland en China heb ik wat meer voorbehoud. Er ligt veel te veel politieke druk en internationale prestige op een dergelijk vaccin.

Ik wacht nog even.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: moeizaam verloop in Bahia

Bericht door borsjea » di okt 13, 2020 03:32

Progresso schreef:
di okt 13, 2020 01:04
Ik gun het de ouderen om als eerste gevaccineerd te worden. Met veel plezier laat ik ze voorgaan.

Ik denk dat de Westerse fabrikanten zich wel redelijk aan de eisen houden voor de ontwikkeling van een medicijn. Voor Vaccines uit Rusland en China heb ik wat meer voorbehoud. Er ligt veel te veel politieke druk en internationale prestige op een dergelijk vaccin.

Ik wacht nog even.
Veel ouderen zitten vanaf het begin in isolatie en komen zelfs niet voor een boodschap buiten, vaak uit angst op besmetting nauwelijks contact met andere om hun wat meer vrijheid te gunnen zou je hun het eerste een vaccin gunnen.

Om de verspreiding te verkleinen zou je juist de groep mensen die het meeste contact hebben met andere juist eerst vaccineren. Bij de meeste vaccins in de testfase 3 test men op gezondheidspersoneel, verwacht dat die groep strak ook als eerste een vaccin krijgt. Ik denk dat men daarna naar beroepsgroepen moet gaan denken die veel verschillende contacten hebben.

Het vaccin uit rusland valt wat mij betreft volledig buiten beeld onvolledig getest in fase 2 een veel te kleine groep, in Brazilië is de aanvang va de fase 3 test ook nog steeds niet goedgekeurd. Er zijn 4 chinese vaccins in fase 3 eigenlijk horen we alleen wat over het vaccin wat in Brazilië onder de versntwoordelijkheid van gerenomeerde instituut Butantan wordt getest onder een grote groep mensen, Brazilië heeft zelf de gegevens vd resultaten in de hand en kan kijken of die in lijn lopen met de papiere testresultaten van fase 2. Vaccin is een traditioneel geproduceerd vaccin en op vele soorten vaccins al toegepast, veel europese vaccins zijn gebasseerd op een nog niet eerder toegepaste peoductie vorm denk dat daar vooral onduidelijk zal zijn hoelang het vaccin werkzaam zal zijn maar dit kan je prima met een referentie groep volgen, vraag is wel hoe snel men hiervoor nieuwe productielijnen kunnen opstarten om aan de vraag te voldoen Voor de traditioneel geproduceerde vaccins zijn al productielijnen aanwezig inclusief de kennis van produceren .
Voor mij maakt de herkomst niet uit, resultaten vd test alhier en de goedkeuringen laat ik me op leiden en de eerst verkrijgbare neem ik.



Plaats reactie