comulder schreef: ↑do jun 30, 2022 08:16
Voor eigen rechter spelen is wat mij betreft ten strengste al te keuren, tenzij je jezelf in je eigen huis wilt beschermen. En dan heb ik het over gebruik van een honkbalknuppel of zo en niet over gebruik van vuurwapens.
Zo dacht ik er vroeger ook over. Totdat ik hier in Brazilië kwam wonen, in een stad die in de top 10 kwam te staan van de meest gewelddadige steden in Brazilië, wat simpelweg betekent dat je nagenoeg iedere dag hoort dat iemand in je wijk is vermoord en waar je niet weet aan welke kant de politie staat en waar de minderjarige daders na een tijdje weer gewoon vrolijk door de wijk banjeren met een enkelband. Ondertussen zie je dat het daar ook veel en veel beter gaat. Die positieve verandering is overigens al veel eerder ingezet. Het legale wapenbezit zal daar hooguit een klein deel zijn van de oplossing van een heel ingewikkelde puzzel.
Ik was het gedonder zat en ben verhuisd naar een dorp met 15.000 inwoners en woon daar in een kleine gemeenschap van vissers, boeren en ambachtslieden. De gemeente heeft sinds een jaar een politiepost die nu eindelijk dag en nacht bezet is in plaats van alleen maar overdag. De gemeente is ongeveer 300km2 groot.
Hoelang denk jij dat het duurt dat een patrouillewagen hier is in geval van nood?
En denk je echt dat je met een honkbalknuppel iets bereikt?
Of denk je dat een afgerichte hond en de zeer grote kans dat je tegen een getrainde bezitter van een legaal wapen meer indruk maakt bij potentiële overvallers?