Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Redactie » za jun 25, 2022 22:51

Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden
by Redactie


Afbeelding
Gestimuleerd door president Bolsonaro schaffen alsmaar meer Brazilianen een of meer wapens aan, registreren meer dan 30.000 revolvers, pistolen en geweren per maand, volgen schietcursussen en introduceren een nieuw explosief ingrediënt in de maatschappij dat kan leiden tot geweld binnen en buiten de steden, zo staat te lezen in de inleiding van het hoofdartikel van het weekblad Istoé van deze...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » zo jun 26, 2022 03:42

Voorlopig dalen het aantal moorden gestaag. Weliswaar met her en daar een opleving in enkele deelstaten.

Een oorzakelijk verband kun je nog niet aantonen, maar het heeft er toch wel echt veel van weg.

Wat zou het geweldig zijn als de moordcijfers langzaam aan maar zeker naar enigszins acceptabele percentages gaat.

De vergelijking met de landloze boeren slaat nergens op. Land is nog steeds extreem goedkoop hier, er is ook voldoende te koop, er zijn ruime, zelfs uiterst genereuze financieringen mogelijk en zelfs voor de allerkleinste boer met 1 hectare staat een Arsenal aan overheidsmiddelen beschikbaar.

Maar ja, dan moet je wel de handjes laten wapperen in plaats van een terrein van een ander kraken en een enorme teringbende van maken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » di jun 28, 2022 21:07

Het beleid van Bolsonaro lijkt toch zijn positieve uitwerking op het aantal moorden niet te missen.
Mortes violento.jpeg



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Felix » di jun 28, 2022 23:08

Het beleid van bolsonaro lijkt hier absoluut niets mee te maken te hebben! Lees de daarover gepubliceerde artikelen na!

Hoe vaak lees je trouwens berichten dat gewapende burgers bandieten te lijf gaan en overwinnen?


De bedoeling van bolsonaro is ook helemaal niet om het volk te bewapenen om zich tegen de misdaad te verdedigen ~daar heb je trouwens de Staat voor. Volgens zijn eigen zeggen is het om de democratische vrijheid te verdedigen (hij hoopt op aanvallen van gewapende burgers op zijn tegenstanders mocht hij de verkiezingen verliezen, dat is zijn beeld van democratie).



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door borsjea » di jun 28, 2022 23:26

Geeft deze daling nu niet net de periode van de pandamie aan? Een periode dat velen thuis bleven.
Volgens mij waren er in die periode ook veel minder auto ongelukken en of het verkeer nu zo veel veiliger is geworden betijfel ik.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » wo jun 29, 2022 02:51

armas-bolsonaro-drive-2021-01-1-1024x1024.png



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Felix » wo jun 29, 2022 02:56

Triest bericht.

Het zou de wereld ietsje minder smerig maken indien hij zijn wapen op deze manier gebruikte:

bolso tiro kl.jpg
bolso tiro kl.jpg (27.59 KiB) 1600 keer bekeken



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door comulder » wo jun 29, 2022 07:46

Felix schreef:
wo jun 29, 2022 02:56
Triest bericht.

Het zou de wereld ietsje minder smerig maken indien hij zijn wapen op deze manier gebruikte:

bolso tiro kl.jpg
Als Poetin met dezelfde kogel het loodje zou leggen, zou het feestje compleet zijn.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door borsjea » wo jun 29, 2022 15:54

Gistern bij het journaal van tv cultura een item met een onderzoek vd politie in de staat São Paulo dat een groot deel vd wapens in bezit vd drugshandel legaal onder de huidige versoepelde regels zijn aangeschaft en Bolsonaro zo de onderwereld bewapend.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » wo jun 29, 2022 23:25

Felix schreef:
di jun 28, 2022 23:08
Hoe vaak lees je trouwens berichten dat gewapende burgers bandieten te lijf gaan en overwinnen?
Weddenschapje? Ieder casus die ik hier de komende maanden neerleg RS10
?

https://oglobo.globo.com/rio/noticia/20 ... =O%20Globo



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Felix » do jun 30, 2022 01:03

Weddenschapje? Ieder casus die ik hier de komende maanden neerleg RS10

Nee, ik hou niet van wedden bovendien heb ik elke R$ 10 nodig. Maar ik verneem graag van je casussen, ik ken er zelf tot nu toe geen enkel. Blijft het een feit dat het een slecht idee is burgers te bewapenen.

Je bericht boven telt niet. een passagier is door een kogel verwond, een andere overvaller ontkwam. De onverantwoordelijke passagier meende in een bus met passagiers te moeten gaan schieten en stelde daardoor de passagiers in groot gevaar. Typisch geval van hoe het niet moet.


Kun je je ook nog afvragen hoe de overvaller aan het vuurwapen kwam... .



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » do jun 30, 2022 04:05

Één overvaller is gewoon zijn CPF kwijt.

Dat stuk lixo daar zullen we nooit meer last van hebben. De medepassagier had beter zijn werk moeten doen en ook de andere overvaller moeten afknallen.

De overvallen op bussen waren hier in Fortaleza waren ook schering en inslag, dat was dus echt dagelijks. Begin erleden jaar zijn er een paar overvallers ook door medepassagiers effectief uitgeschakeld. Die beelden zijn uitgebreid op de Whatsapp kanalen gedeeld, en sindsdien hoor je nog nauwelijks over gewapende overvallen in de bus. Zover ik heb kunnen nagaan was de laatste overval 11 maanden geleden. Zeg het maar?



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door comulder » do jun 30, 2022 08:16

Voor eigen rechter spelen is wat mij betreft ten strengste al te keuren, tenzij je jezelf in je eigen huis wilt beschermen. En dan heb ik het over gebruik van een honkbalknuppel of zo en niet over gebruik van vuurwapens.

Wat Felix ook al schrijft, je gaat zeker niet schieten als er mensen in de buurt zijn. Misschien wel de meeste mensen die overlijden door vuurwapens zijn het slachtoffer van verdwaalde kogels.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Felix » do jun 30, 2022 12:27

Zover ik heb kunnen nagaan was de laatste overval 11 maanden geleden.

Volgens het krantenartikel dat jij publiceerde was de laatste overval eergisteren. Men overvalt overigens niet alleen in het openbaar vervoer.

De wapenvergunningen die worden afgegeven staan doorgaans alleen toe dat betrokkene het wapen in huis heeft, niet dat hij/zij het bij zich draagt.

De misdaad profiteert enorm van de ruimere mogelijkheden voor wapenbezit en ik moge je er aan herinneren dat bolsonaro in 1995 zelf (toch een ervaren ex-soldaat!) gedurende een overval juist van zijn eigen vuurwapen werd beroofd.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door borsjea » do jun 30, 2022 12:37

Felix schreef:
do jun 30, 2022 01:03
Kun je je ook nog afvragen hoe de overvaller aan het vuurwapen kwam... .
Enige maanden geleden maakte de politie bekend dat 75% van de wapens die de politie bij criminele acties achterhaald hebben een legaal verleden vaak als vermist of gestolen opgegeven door de oorspronkelijke eigenaar recent werdt bekend gemaakt dat de wapens onder de drugsdealers worden aangetroffen legaal op naam van de drager staan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » do jun 30, 2022 14:05

comulder schreef:
do jun 30, 2022 08:16
Voor eigen rechter spelen is wat mij betreft ten strengste al te keuren, tenzij je jezelf in je eigen huis wilt beschermen. En dan heb ik het over gebruik van een honkbalknuppel of zo en niet over gebruik van vuurwapens.
Zo dacht ik er vroeger ook over. Totdat ik hier in Brazilië kwam wonen, in een stad die in de top 10 kwam te staan van de meest gewelddadige steden in Brazilië, wat simpelweg betekent dat je nagenoeg iedere dag hoort dat iemand in je wijk is vermoord en waar je niet weet aan welke kant de politie staat en waar de minderjarige daders na een tijdje weer gewoon vrolijk door de wijk banjeren met een enkelband. Ondertussen zie je dat het daar ook veel en veel beter gaat. Die positieve verandering is overigens al veel eerder ingezet. Het legale wapenbezit zal daar hooguit een klein deel zijn van de oplossing van een heel ingewikkelde puzzel.

Ik was het gedonder zat en ben verhuisd naar een dorp met 15.000 inwoners en woon daar in een kleine gemeenschap van vissers, boeren en ambachtslieden. De gemeente heeft sinds een jaar een politiepost die nu eindelijk dag en nacht bezet is in plaats van alleen maar overdag. De gemeente is ongeveer 300km2 groot.

Hoelang denk jij dat het duurt dat een patrouillewagen hier is in geval van nood?

En denk je echt dat je met een honkbalknuppel iets bereikt?

Of denk je dat een afgerichte hond en de zeer grote kans dat je tegen een getrainde bezitter van een legaal wapen meer indruk maakt bij potentiële overvallers?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Felix » do jun 30, 2022 14:17

een getrainde bezitter van een legaal wapen meer indruk maakt bij potentiële overvallers?

Hang je dan een bordje bij je huis: pas op voor de hond en voor de getrainde bezitter van een legaal wapen?


Dan moet je ook nog hopen dat de bandiet kan lezen!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » do jun 30, 2022 15:44

Felix schreef:
do jun 30, 2022 14:17
Hang je dan een bordje bij je huis: pas op voor de hond en voor de getrainde bezitter van een legaal wapen?
Het is geen geheim wie er wekelijks op de schietbaan staan.

De overvallers blijken bijna altijd uit de zeer nabije regio te komen en maken ook een afweging. De keiharde natuurwetten gaan hier gewoon op. Het zwakste dier valt ten prooi. Het zou mooi zijn als de overheid die potentiële prooien zou beschermen, maar helaas zijn politie en rechtelijke macht niet te vertrouwen, nog even afgezien van het feit dat onder- en bovenwereld zich ongestoord vermengen in de lokale politiek waar corruptie, cliëntelisme en vriendjespolitiek gewoon de dagelijkse realiteit is.

Je kunt die realiteit wel ontkennen, maar die realiteit gaat daarmee niet weg.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Felix » do jun 30, 2022 17:04

Je kunt die realiteit wel ontkennen, maar die realiteit gaat daarmee niet weg.

En die realiteit is nou juist dat meer wapens in de hand van de burgers tot meer doden leiden onder die burgers en tot meer wapens in de handen van criminelen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bewapeningscultuur kan tot politiek geweld leiden

Bericht door Progresso » do jun 30, 2022 17:26

Felix schreef:
do jun 30, 2022 17:04
En die realiteit is nou juist dat meer wapens in de hand van de burgers tot meer doden leiden onder die burgers en tot meer wapens in de handen van criminelen.
Er zijn een minder dan 1 miljoen wapens die nu legaal zijn. Een schijntje bij het (oorlogs) wapenarsenaal in handen van criminelen.

Er zullen heus wel wapens verloren gaan en gestolen worden. Maar al zouden alle legale wapens in handen komen van de criminelen dan is het niet zo dat de criminele organisaties hun tekorten aan hebben gevuld.

Voorlopig lijken de cijfers juist het tegendeel uit te wijzen van wat jij beweert. Ook in de analyse van het ministerie wordt nu voorzichtig dit als een van de mogelijke oorzaken van de daling van het aantal moorden genoemd. De andere twee zijn gewijzigde demografie en verbeterd beleid.



Plaats reactie