borsjea schreef: ↑do jul 21, 2022 15:44
De grote vraag is, is er na 1januari nog wel geld voor leuke dingen. De huidige federale overheid laat een miljarden schuld achter, een groot deel veroorzaakt in de laatste maanden om stemmen te kopen.
Maar is het ook waar wat je hier beweert?
Dat er cadeautjes worden weggegeven in een verkiezingsjaar is niets nieuws. Zo werkt het nu eenmaal in democratieën waar politici kiezers moeten zien te paaien voor hun herverkiezing. In hoeverre overigens een maatregel is om te voorkomen dat 30 miljoen mensen verhongeren een cadeautje is durf ik echter te betwijfelen. Uitstellen van zo'n maatregel zou volstrekt onethisch zijn, zeker in een land waar een groot deel van het geproduceerde voedsel geëxporteerd wordt.
De huidige federale overheid spendeert wel veel geld, maar dat is meer een herdistributie van rijk naar arm.
Voorlopig groeit de economie fors, wat simpelweg meer belastinginkomsten betekent. De export draait op volle toeren en er zijn miljoenen mensen meer aan het werk.
De overheidsschuld tov van het bruto binnenlands product is 88%. Vergelijk dat met de overheidsschuld van de EU (96%), de VS (137%) of Italië (151% !!).
Die Braziliaanse schuldenberg is makkelijk te dragen, zeker in een een groeiende economie. Of de extreme schuldenberg in Europa nog te dragen is kun je je wel afvragen, zeker nu de rente op die schulden flink hoger worden. Klapt Italië, dan trekken die spaghettivreters het hele Europroject in het ravijn.
Die enorme schuldenberg is niet ontstaan in de laatste maanden, maar in het jaar daarvoor. Dat had alles te maken met Corona. Het lijkt er eerder op dat de schulden tov het BBP gaan dalen.
Ik heb het hier al eerder beweerd en ga daar fors in tegen wat journalisten iedere keer weer opschrijven (zelfs als economische indicatoren het tegendeel lieten zien van hun beweringen), maar economisch staat Brazilië er gewoon goed voor. De piketpaaltjes zijn gewoon goed geslagen. De aanpak van inflatie, door forse renteverhogingen is in een zeer vroeg stadium begonnen, de input (kunstmest en diesel) voor de belangrijkste exportsector zijn zeker gesteld, de uitbouw van hernieuwbare energie is uiterst succesvol en de cruciale chauffeurs van de transportsector zijn tevredengesteld met een fooi en lagere dieselprijzen.