Peilingen

Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Peilingen

Bericht door quasimodo » ma okt 03, 2022 14:47

Je kan vaak geen goede afspiegeling maken van controversiële kandidaten. Vaak is er een grote groep mensen die er niet openlijk voor uitkomen maar in de anonimiteit van het stemhokje wel de stem uitbrengen. En als er bij bijvoorbeeld Bolsonaro in de kennissenkring aversie is over zijn schuld aan corona doden zul je dit zien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » wo okt 05, 2022 20:36

De Bolsonaristen gaan de enquêtes boycotten.

Het lijkt mij een uitstekende zet.

Enerzijds hebben de lage peilingen er natuurlijk voor gezorgd dat een hoop Bolsonaro aanhangers de moeite niet meer namen om hun stem uit te brengen.

Anderzijds ben je gelijk af van het gezeik dat er mogelijk fraude zou zijn gepleegd omdat de stemmachines wel flink afwijken van de peilingen.

Dit keer vielen de resultaten uit in het voordeel van Bolsonaro en hoor je hem er natuurlijk niet over.

Maar we gaan naar verkiezingen waar het verschil in stemmen tussen de beide kandidaten waarschijnlijk niet meer als een miljoen stemmen bedragen, of anders gezegd het flippen van 1 stem per stemcomputer.

Maar ja, dat laatste kun je helaas niet achteraf controleren, omdat er niet op papier wordt gestemd.

Het gaat pas echt spannend worden als de uitslag door Lula met een verschil van minder dan 100.000 stemmen wordt gewonnen. Gaan 50 miljoen Brazilianen dat echt geloven?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Peilingen

Bericht door quasimodo » wo okt 05, 2022 21:32

Enerzijds hebben de lage peilingen er natuurlijk voor gezorgd dat een hoop Bolsonaro aanhangers de moeite niet meer namen om hun stem uit te brengen.


Het gaat pas echt spannend worden als de uitslag door Lula met een verschil van minder dan 100.000 stemmen wordt gewonnen. Gaan 50 miljoen Brazilianen dat echt geloven?
Bolsonaro heeft volgens de wedkantoren op dit moment nog steeds bijna 30% kans om te winnen. Gaan de aanhangers van Lula het wel geloven als Bolsonaro met een klein verschil gaat winnen?

Die hebben dan meer argumenten om de uitslag niet te geloven. Peilingen waar ze ver voor lagen. De vorige keer mocht hun kandidaat niet meedoen i.v.m. beschuldigingen die gelijkaardig zijn aan de beschuldigingen die nu aan het adres van de huidige president gedaan worden. Die wel gewoon mee mag doen. En een president die zegt dat bij elektronisch stemmen makkelijk te frauderen is en waar hij de grootste middelen dan toe heeft.

Of is dit wantrouwen in elektronisch stemmen alleen te danken aan Bolsonaro? En zou dit normaal niet leven onder het gros van de Brazilianen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » do okt 06, 2022 01:01

quasimodo schreef:
wo okt 05, 2022 21:32
Gaan de aanhangers van Lula het wel geloven als Bolsonaro met een klein verschil gaat winnen?
Nee. Maar dat kunnen ze nu niet zeggen.
quasimodo schreef:
wo okt 05, 2022 21:32
En zou dit normaal niet leven onder het gros van de Brazilianen.
Het gros van de Brazilianen vind het allemaal wel. Maar de onderzoeksresultaten liegen er niet om. Bijna 40% van de Bolso-aanhangers heeft weinig vertrouwen in die krengen, maar ook bij de Lula-aanhanger vind 1 op de 6 dat die machines niet deugen.

Een op de zes zijn ongeveer 10 miljoen stemmers.

https://www1.folha.uol.com.br/amp/colun ... icos.shtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » do okt 13, 2022 19:45

Dit kan toch nooit:




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » vr okt 14, 2022 15:08

Ik neem gezien de resultaten vd afgelopen ronden geen moeite meer om de publicaties van de onderzoekers te lezen.
Denk dat beide kandidaten met een paar procent ten opzichte vd vorige verkiezingen zullen stijgen. Overlopers van de ene naar de ander zie ik niet meer gebeuren alleen het verdelen vd kiezers op Ciro en Simone.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » vr okt 14, 2022 15:31

Ik kijk er wel naar, maar wel met een flinke korrel zout.

Het interessants vind ik altijd de peilingen die extreem afwijken. Wat meten die? En waarom zitten al die anderen er dan zo naast?

Of, worden we door deze instituties gemanipuleerd. Wie betaald die onderzoekers en wie heeft er baat bij?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » vr okt 14, 2022 16:48

Als ik ook hoor dat de IBGE problemen ondervind bij hun bevolkings onderzoek denk ik dat er een bepaalde groep mensen geen nut zien in dit soort zaken zou me niets verbazen dat dit met name bij de aanhangers van Bolsonaro is, iemand die weinig nut ziet een wetenschappelijke onderzoeken.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » vr okt 14, 2022 17:13

Het interessants vind ik altijd de peilingen die extreem afwijken. Wat meten die?

De opbouw zit verschillend in elkaar, bv. welke inkomensgroep interview je het meest, welk ras, welke streek, welke buurt, welk geslacht, hoe interview je, enz. enz. Officieel moet e.e.a. een afspiegeling zijn van de samenleving maar de ideeën daarover verschillen nog al eens. En dan nog, het is een momentopname en ook was de kiezer alleen? enz. enz.

Over het algemeen vermoed ik dat veel Brazilianen verkiezingsmoe zijn en ongeacht de uitslag blij zullen zijn als het voorbij is.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » do okt 20, 2022 01:11




Plaats reactie