Peilingen

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » wo sep 14, 2022 19:44

Meer slecht nieuws voor Lula bij PoderData.
Verkiezingen.jpeg



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » wo sep 14, 2022 20:04

Het is opmerkelijk hoeveel de resultaten van de peilingen onderling verschillen en dat is niet alleen iets van de laatste 14 dagen of zo.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » wo sep 14, 2022 20:47

Je zou meer consistentie verwachten. De steekproeven zijn groot genoeg.

Het lijkt erop dat sommige peilers moeite hebben om bepaalde groepen te bereiken, waardoor hun peiling geen goede afspiegeling is. De vraag is welke?

Iets, ik kan het niet goed benoemen, zegt mij gewoon dat de peilers er fors naast zitten. Dat ligt niet aan de peilers, maar ik denk dat de Brazilianen die ondervraagt worden te vaak politiek correcte antwoorden geven. Er is altijd wel iemand in de buurt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » wo sep 14, 2022 21:00

Iets, ik kan het niet goed benoemen, zegt mij gewoon dat de peilers er fors naast zitten. Dat ligt niet aan de peilers, maar ik denk dat de Brazilianen die ondervraagt worden te vaak politiek correcte antwoorden geven. Er is altijd wel iemand in de buurt.

Dat is iets wat ik mij ook regelmatig afvraag. Ik herinner me nog een verkiezing in het Federale Distict tussen oudgouverneurJoaquim Roriz en zittend gouverneur Cristovam Buarque. Roriz was een politicus van de oude stempel, een kletsmeier, een populist en Cristovam was een succesvolle gouverneur die in de peilingen een behoorlijke voorsprong had.

In het laatste debat zette hij Roriz voortdurend zwaar voor schut vanwege diens inconsistenties enz. enz. Hij veegde, overigens niet op een onrespectvolle manier, de vloer met hem aan. Roriz werd de underdog men had medelijden met hem.

Wat er gebeurde was dat mensen in de peilingen zich er voor schaamden te zeggen dat ze voor Roriz stemden (zo slecht was hij in de debatten enz.) maar dat in het stemhokje wel degelijk toch deden. Roriz werd de overwinnaar.

Cristovam was de uitvinder en toepasser van de Bolsa Escola, een voorganger van het Bolsa Família programma.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Peilingen

Bericht door quasimodo » wo sep 14, 2022 22:37

Het lijkt erop dat sommige peilers moeite hebben om bepaalde groepen te bereiken, waardoor hun peiling geen goede afspiegeling is. De vraag is welke?
De pest met die peilers is dat ze geld verdienen met hun onderzoek. Dus ze hebben aan de ene kant belang dat er iets veranderd bij tijd en weile anders is de interesse laag. Bovendien vragen media vaak dezelfde peilers terwijl andere weer door andere media gebruikt worden. Dan is het ook wel handig dat je de kijkers van die media die een voorkeur voor een bepaalde kandidaat hebben wat hoop geeft en daar je demografie wie je het vraagt wat aanpast. Niet te veel natuurlijk want je moet wel een beetje geloofwaardig blijven.

Nu ben ik niet zo bekend bij welke peilers een beetje objectief zijn in Brazilië en welke je beter met een grote korrel zout kan nemen. Maar ik heb nog eens bij het wedkantoor gekeken en die geven nu weer iets meer geld als Bolsonaro wint. En die hebben er geen belang mee om het fout te hebben.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » do sep 15, 2022 11:37

Campagne bolsonaro denkt dat er nog veel winst zal komen uit groepen mensen die zich in de peilingen schamen om er voor uit te komen dat zij op bolsonaro stemmen.

https://oglobo.globo.com/blogs/lauro-ja ... ium=oglobo



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » do sep 15, 2022 13:48

Dat denk ik ook. De sociale druk is zeer hoog en de gemoederen kunnen zeer hoog oplopen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » do sep 15, 2022 13:56

Progresso schreef:
wo sep 14, 2022 20:47
Het lijkt erop dat sommige peilers moeite hebben om bepaalde groepen te bereiken, waardoor hun peiling geen goede afspiegeling is. De vraag is welke?
Hoe benaderen peilers de mensen? Ik denk niet dat ze de straat op gaan dus zal het veel per telefoon en internet gaan. Denk dat je dan niet de onderkant vd samenleving bereikt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » do sep 15, 2022 14:03

Felix schreef:
do sep 15, 2022 11:37
Campagne bolsonaro denkt dat er nog veel winst zal komen uit groepen mensen die zich in de peilingen schamen om er voor uit te komen dat zij op bolsonaro stemmen.
Zouden Bolsanisten zich echt schamen voor hun stem? Ik denk het niet. De verschillen in de diverse peilingen zijn wel erg groot. Van welke andere kandidaten kan Bolso nog wat stemmen pakken? Denk dan de Novo man en Union Brasil vrouw en misschien een klein beetje van Simoo maar dan houdt het denk ik wel op. Ciro kiezers zullen als het nodig is voor Lula kiezen bij Simone denk ik dat het 50/50 is.
Mogelijk wordt het 4 weken uitstel van executie maar in een tweede ronde gaat hij ten onder.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » do sep 15, 2022 14:10

Hoe benaderen peilers de mensen? Ik denk niet dat ze de straat op gaan dus zal het veel per telefoon en internet gaan. Denk dat je dan niet de onderkant vd samenleving bereikt.

Daar worden inderdaad soms vragen over gesteld.

De mogelijke 'schaamte' garandeert natuurlijk niet dat die voor een stem op bolsonaro zou gelden het kan ook zijn dat mensen in hun werkomgeving onder druk worden gezet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » do sep 15, 2022 14:30

De verschillen tussen de peilingen zijn uitzonderlijk groot:

https://www.correiobraziliense.com.br/p ... -lula.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » vr sep 16, 2022 02:13

Peiling datafolha, Lula stabiel en Bolsonaro verliest een punt. Verschil 12 punten

https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... cent.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » vr sep 16, 2022 15:29

Op het puntje van afwijzing groeit Bolsonaro 2 puntjes. Het gedrag richting bepaalde groepen in de samenleving heeft zo zijn effect.

https://www.istoedinheiro.com.br/pesqui ... la-tem-38/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » vr sep 16, 2022 17:45

En wederom een peiling met een toch wel bizar verschil met de andere peilingen.

https://www.moneytimes.com.br/pesquisa- ... is-futura/



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » vr sep 16, 2022 19:55




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » vr sep 16, 2022 21:02

Progresso schreef:
vr sep 16, 2022 17:45
En wederom een peiling met een toch wel bizar verschil met de andere peilingen.

https://www.moneytimes.com.br/pesquisa- ... is-futura/
Deze peiling komt niet echt geloofwaardig over, ook nooit van deze organisatie gehoord.

Heb wat dat betreft meer vertrouwen in de gerenommeerde instituten Datafolha en Ipec.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » za sep 17, 2022 01:02

Heb wat dat betreft meer vertrouwen in de gerenommeerde instituten Datafolha en Ipec.

Ik ook.

Het lijkt soms wat bevreemdend dat een Vereniging van Supermarkten, of een Club van Transporteurs, verkiezingsonderzoeken uitvoerenl



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 20, 2022 02:31

Lula loopt verder uit in de Ipec peiling. Verschil nu 16 punten. Het extra puntje wordt bij de blanco stemmers vandaan gehaald . Een overwinning in de eerste ronde komt steeds dichterbij


https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... cent.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 20, 2022 02:35

En de cijfers van een eventuele 2e ronde.
Dan komen de stemmen van Ciro er bij

https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... urno.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 20, 2022 16:01

Bolso a frente PF.jpg



Plaats reactie