Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair

Bericht door Redactie » za sep 17, 2022 06:30

Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair
by Redactie


Afbeelding
Stel je voor: op een dag krijg je te horen van een politicus: “Kijk, je kan mijn raadgever worden met een commissie van R$ 7.000/maand, maar je moet mij hier wel R$ 5.000 van teruggeven”. Uiteraard gaat de raadgever in spe onmiddellijk akkoord. Wie wil er geen extraatje verdienen van R$ 2.000, een pak geld voor veel Brazilianen. Et voilá, een “rachadinha” is een feit. Het raadslid in kwestie,...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair

Bericht door borsjea » za sep 17, 2022 14:52

Hoe veel vd maandelijkse 1,4 miljoen aan creditcard kosten zal er maandelijks in het vermogen vd president verdwijnen. Het zou mij niets verbazen dat straks als de doofpot open gaat de schandalen vd PT zal overtreffen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair

Bericht door Baiano » za sep 17, 2022 15:13

Het gaat er niet alleen over dat de schandalen van Bolsonaro die van Lula of de PT overtreffen, maar ook en vooral omdat Bolsonaro er altijd op hamerde dat hij de corruptie ging bestrijden en dat corruptie in zijn regering ondenkbaar is. We weten inmiddels wel beter. Hij niet alleen, maar zijn ganse familie deed mee aan het vuile spelletje, iets wat nu door hem afgedaan wordt met de dooddoener "Jamaar ze doen het allemaal". De man is niet alleen zielig, maar veel erger. Brazilië verdient het niet om nog eens vier jaren opgescheept te worden met dit ongeluk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair

Bericht door Progresso » za sep 17, 2022 15:40

Corruptie is een extreem complex probleem om aan te pakken. Het vraagt moed, leiderschap en een kwetsbare opstelling.

Je zult alle ambtenaren moeten opleiden, van de kleinste bediende tot de machtigste beleidsambtenaren, extreem rigide strafmaatregelen bij de kleinste overtreding en een uiterst transparante overheidscultuur. Je zult ook fors moeten snijden in het personeelsbestand. Iedere ambtenaar, hoe je het ook wend of keert heeft nu eenmaal een machtspositie. Al gaat het maar om de portier, die je RS10 geeft om vooraan in de rij te mogen staan. Alles bij elkaar betekent dat het optuigen van een zwaar ministerie met veel bevoegdheden. Het is ook niet iets wat je in vier jaar verandert.

Ik had wat dat betreft veel meer van Bolsonaro verwacht, maar ook zijn clan heeft hier duidelijk verzaakt. Er is nog geen begin gemaakt met een aanpak van corruptie.

Geen van de kandidaten heeft het als prioriteit in de campagne gebracht. De kletspraatjes van Lula rondom dit onderwerp zijn volstrekt ongeloofwaardig.

En nu?

Nulo of Branco stemmen of dit onderwerp gewoon terzijde leggen?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: De zaakjes van Jair

Bericht door quasimodo » za sep 17, 2022 16:42

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat Bolsonaro geen intenties had om de corruptie aan te pakken. Maar zoals veel populisten een gevoel in de samenleving alleen maar versterkt om er zelf beter van te worden. En zodra ze hier daadwerkelijk macht mee verdienen komt zoals wel vaker de aap uit de mou. Hopelijk zal hij hier zwaar voor boeten en kan hij hierdoor als goed voorbeeld dienen.



Plaats reactie