Brazilie Nieuws: Verontrustend

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Redactie » di okt 11, 2022 15:29

Brazilie Nieuws: Verontrustend
by Redactie


Afbeelding
Dat de voorafgaandelijke peilingen aan de presidentsverkiezing niet 100% betrouwbaar zijn, is geen nieuws meer. Het verschil tussen de resultaten in de onderzoeken, uitgevoerd voor de eerste kiesronde, en de werkelijke uitslag, was niet gering, vooral in het geval van kandidaat Jair Bolsonaro die veel meer stemmen kreeg dan voorspeld werd. Daardoor werd een overwinning van Lula in die eerste...

Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4766
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Felix » di okt 11, 2022 16:41

Niet echt iets nieuws onder de zon, behalve de verontrustende vaststelling dat drie op vier kiezers zeggen dat de kans groot is dat ze hun stem zullen geven aan een kandidaat opdat de tegenstrever het niet zou halen.

Is dat niet zo'n beetje waar een tweede ronde voor dient?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7467
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Progresso » di okt 11, 2022 19:16

Felix schreef:
di okt 11, 2022 16:41
Niet echt iets nieuws onder de zon, behalve de verontrustende vaststelling dat drie op vier kiezers zeggen dat de kans groot is dat ze hun stem zullen geven aan een kandidaat opdat de tegenstrever het niet zou halen.

Is dat niet zo'n beetje waar een tweede ronde voor dient?
Je zou zeggen dat je kiest op een kandidaat met het beste programma, niet alleen voor jou maar ook voor Brazilië. Dan kun je altijd Nulo of Branco stemmen (iemand moet me nog maar eens uitleggen wat het verschil is). En als je echt een middelvinger wil opsteken betaal je RS3,50 en ga je niet stemmen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4766
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Felix » di okt 11, 2022 23:06

En als je echt een middelvinger wil opsteken betaal je RS3,50 en ga je niet stemmen.


Kun je toch echt beter tegen de kandidaat stemmen die je echt helemaal niet wil.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4145
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door borsjea » wo okt 12, 2022 14:34

Progresso schreef:
di okt 11, 2022 19:16
Je zou zeggen dat je kiest op een kandidaat met het beste programma, niet alleen voor jou maar ook voor Brazilië.
De afgelopen 4 jaar heeft laten zien dat een programma hebben en de uitvoering daarvan een wereld van verschil zijn en we de conclusie moeten trekken dat er bar weinig of niets van terecht is gekomen. Velen kozen de huidige president op basis vd voorgenomen plannen mbt corruptie en criminaliteit bestrijding. Niemand had verwacht dat de aanpak van corruptie bestrijding zou betekenen dat de straffen op dat punt bij politici veel lichter zou worden en er zelfs mensen de laan uit vlogen die de corruptie probeerde aan te pakken.

Beide kandidaten hebben een verleden in de politiek, we kunnen ook kiezen op basis vd resultaten die zij hebben geboekt in het verleden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7467
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Progresso » wo okt 12, 2022 15:02

borsjea schreef:
wo okt 12, 2022 14:34
Beide kandidaten hebben een verleden in de politiek, we kunnen ook kiezen op basis vd resultaten die zij hebben geboekt in het verleden.
Als dat het criterium is dan valt Lula af. De resultaten van de zeer omvangrijke corruptiepraktijken zijn bekend. De man is door drie verschillende rechtbanken met meervoudige kamers UNANIEM veroordeeld. Uitsluitend omdat er procesfouten zijn gemaakt zijn de processen geannuleerd en moeten worden overgedaan.

De resultaten van Bolsonaro vallen ook wel tegen. De pech is gewoon dat we iets als Corona hebben gehad en de wereld nu op de rand van de derde wereldoorlog staat. In dat licht bezien zijn de economische resultaten gewoon heel goed. Voor het eerst in de Braziliaanse geschiedenis is het zo dat er geen extreme armoede (gemeten naar maatstaven van de Verenigde Naties) meer is. De economie groeit, inflatie daalt, werkloosheid daalt met miljoenen, belastinginkomsten zijn nog nooit zo hoog geweest.

Maar wie straks ook president wordt, degene heeft heel veel werk te doen. Dat kan gelukkig vanaf een degelijke basis en dat zal waarschijnlijk van groot nut zijn. Er komt een behoorlijke storm op Brazilië af.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4766
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Felix » wo okt 12, 2022 15:19

De resultaten van Bolsonaro vallen ook wel tegen.


Het hele verkiezingsprogramma van bolsonaro in 2018 is gedurende deze 3+ jaar in de vuilnisbak beland. Herinner je je de Nieuwe politiek nog? Ook heeft zijn minister paulo guedes zijn liberalisme voortdurend verraden om zijn baasje te behagen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7467
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Progresso » wo okt 12, 2022 15:48

Felix schreef:
wo okt 12, 2022 15:19
Het hele verkiezingsprogramma van bolsonaro in 2018 is gedurende deze 3+ jaar in de vuilnisbak beland. Herinner je je de Nieuwe politiek nog? Ook heeft zijn minister paulo guedes zijn liberalisme voortdurend verraden om zijn baasje te behagen.
Zeker. Maar er was wel een programma en de externe omstandigheden waren er ook wel naar.

Maar Lula heeft geen enkel economisch plan. De losse flodders die hij afschiet (afschaffen inkomstenbelasting voor merendeel van de werknemers, afschaffen budgetdiscpline, afschaffen uitgavenplafond) doen mij het ergste vrezen.

Vanuit economisch perspectief is Bolsonaro denk ik te prefereren boven Lula.

Ideologisch staan ze beide mijlenverweg van mijn wereld.

Prima hoor. De Brazilianen moeten deze moeilijke keuze maken. Als het mij niet bevalt dan pak ik mijn rugzak en ben als het echt moet binnen 24 uur het land uit.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4766
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Felix » wo okt 12, 2022 15:57

Ideologisch staan ze beide mijlenverweg van mijn wereld.

Brazilië heeft te maken met een enorme gemiste kans.

Als het mij niet bevalt dan pak ik mijn rugzak en ben als het echt moet binnen 24 uur het land uit.

Met bestemming?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4145
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door borsjea » do okt 13, 2022 13:16

Wat de uitslag ook wordt met beide kandidaten is de Braziliaanse burger de dupe.

Bij de huidige president lijkt met name de minder bedeelde bevolking te worden getroffen en de sectoren wetenschap en cultuur.
Enorme bezuinigingen op de SUS, onderwijs en Minha Casa treft voornamelijk die groep. Ook de nog steeds enorm hoge voedselprijzen treft deze mensen. Wellicht dat Lula die bezuinigingen naar andere sectoren kan schuiven of meer inkomsten kan genereren. Als de verkiezingen voorbij zijn de ICMS op brandstof weer omhoog om wat gaten in de begroting te dekken. Ook de corruptie praktijken met het geheime fonds voor kamerleden moet van tafel, de bedragen overstijgen die vd mensalão.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7467
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Progresso » do okt 13, 2022 14:43

Felix schreef:
wo okt 12, 2022 15:57
Met bestemming?
Uruguay, Portugal, Panama, Zwitserland, Saba. Ieder met zijn eigen voor-en nadelen.

Always have a plan B.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7467
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Progresso » wo okt 19, 2022 13:56

Ik ben blijkbaar niet de enige die zijn heil elders gaat zoeken.

https://www1.folha.uol.com.br/mundo/202 ... gn=twfolha



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5105
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door quasimodo » vr okt 21, 2022 12:30

En je krijgt nog meer concurrentie:

BNNVARA: Noord-Europese energietoeristen vluchten naar Spanje en Portugal om aan hoge rekeningen te ontkomen - Joop.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/n ... e-ontkomen



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4766
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Felix » vr okt 21, 2022 13:06

Ik ben blijkbaar niet de enige die zijn heil elders gaat zoeken.

Heb je dat al beslist?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7467
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Progresso » vr okt 21, 2022 14:24

Felix schreef:
vr okt 21, 2022 13:06
Heb je dat al beslist?
Nee, waarom zou ik? Eerst 30 oktober afwachten. Als Lula wint wordt die pas 1 januari president. Pas dan kan gaan we zien wat er allemaal waar wordt gemaakt van al die losse flodders waar zijn hele verkiezingsprogramma mee aan elkaar is geflanst. Dan moet dat allemaal nog wetgeving worden, en zo sterk staat Lula niet in het Congres. Het is ook nog maar de vraag wie zijn minister van Financien wordt. Dat weet nog niemand. Net zo min als dat er een economisch plan ligt. En wat faan al die PSDB-ers doen die zich achter Lula hebben geschaard.

Het hebben van een plan is op dit moment veel belangrijker. Als je moet gaan schakelen als alles al in kannen en kruiken is ben je meestal te laat met vaak grote economsiche en emotionele verliezen. Je kunt de toekomst nooit voorspellen, maar je kunt je wel zo positioneren dat je altijd klaar staat om een volgende stap te maken. Dat geeft een hoop vrijheid in het koppie en een hoop gemoedsrust. Laat maar komen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4766
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Verontrustend

Bericht door Felix » vr okt 21, 2022 14:29

Waarom zou je?


Omdat je zojuist dit zei:

Ik ben blijkbaar niet de enige die zijn heil elders gaat zoeken.



Plaats reactie