Brazilie Nieuws: Een land in angst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Een land in angst

Bericht door Redactie » do okt 13, 2022 15:38

Brazilie Nieuws: Een land in angst
by Redactie


Afbeelding
Het volstaat blijkbaar voor de kandidaten Lula en Bolsonaro dat de kiezers bevreesd zijn, voor een terugkeer van de PT of voor een bolsonaristische dictatuur.

De boodschap van de stembussen na de eerste kiesronde was klaar en duidelijk. Door niet meteen uitsluitsel te geven en een winnaar aan te duiden, gaven de kiezers eigenlijk te kennen dat ze beter willen ingelicht worden over de...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7478
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Een land in angst

Bericht door Progresso » do okt 13, 2022 16:40

En dat is het succes van campagnes die streven naar desinformatie en diskwalificatie van professionele en onafhankelijke journalistiek.
De professionele en onafhankelijke journalistiek heeft zichzelf toch volledig gediskwalificeerd?

Als ik kijk hoe er extreem eenzijdig door Nederlandse journalisten wordt bericht over Brazilië, inclusief het bewust verspreiden van desinformatie en nepnieuws dan is het niet meer dan logisch dat de kiezer op zoek gaat naar andere bronnen.

Ook de peilingen van gerenommeerde bureaus hebben het volledig laten afweten. Het resultaat is dat de draak wordt gestoken met deze bureaus en haar opdrachtgevers.

En dan heb ik het nog niet eens over de factcheckers. Een Lupa, die bijvoorbeeld meerdere malen online terecht is gewezen en alsnog aan de hand van de echte feiten een draai heeft moeten maken. Of andere factcheckers die blijkbaar voor de ene kandidaat wat meer flexibele meegenomen heeft dan voor de andere.

Laten we vooral ook de rechterlijke macht niet vergeten, die wel heel erg op het randje van haar bevoegdheden gaat zitten, waardoor kandidaten letterlijk munitie krijgen aangedragen om de toch soms wat merkwaardige beslissingen of meningen onder vuur te nemen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4771
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Een land in angst

Bericht door Felix » do okt 13, 2022 16:47

Ook de peilingen van gerenommeerde bureaus hebben het volledig laten afweten.
´

Omdat het leger tot nu toe weigert hun bevindingen omtrent de elektronische verkiezingsuitslagen vrij te geven bekruipt mij wel eens de gedachte dat er ondanks alles tóch gefraudeerd is en dat bolsonaro met een veel groter percentage heeft verloren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7478
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Een land in angst

Bericht door Progresso » do okt 13, 2022 17:28

Felix schreef:
do okt 13, 2022 16:47
Omdat het leger tot nu toe weigert hun bevindingen omtrent de elektronische verkiezingsuitslagen vrij te geven bekruipt mij wel eens de gedachte dat er ondanks alles tóch gefraudeerd is en dat bolsonaro met een veel groter percentage heeft verloren.
Die houden heel verstandig hun kruit droog. Nu de beide kemphanen in de peilingen gelijk staan is precies de situatie ontstaan waarvoor ik al in vele berichten waarschuwde.

Wat gaat er straks gebeuren als het verschil maar 100.000 stemmen is, of wellicht nog minder. Hertellen is onmogelijk. Het exacte proces van het tellen en het doorsturen naar de telkamer is geheim, maar gaat via het internet, weliswaar met een VPN, maar genoeg aanvalsmogelijkheden voor hackers. Tja, en 50.000 stemmen flippen is nog net iets makkelijker als 500.000. Je hebt het dan eigenlijk maar over 10 tot 20 stemmachines die je ergens in dit zeer complexe logistieke proces er bij moet plaatsen.

Alleen al in Ceará waren bij de vorige ronde 3% van het totaal aantal machines vervangen, dus als we in iedere deelstaat 1 of 2 machines er tussen kunnen schuiven is het leed al geschied.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4771
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Een land in angst

Bericht door Felix » do okt 13, 2022 19:00

Die houden heel verstandig hun kruit droog.

Het leger heeft helemaal niets droog te houden, de bevindingen moeten gewoon gedeeld worden en daar is ook gerechtelijk al opdracht toe gegeven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7478
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Een land in angst

Bericht door Progresso » do okt 13, 2022 19:10

Nou, dan zal het leger dat wel doen.

Betwijfel of ze iets gevonden hebben. Van wat ik ervan mee heb gekregen leek het mij een volstrekte onwetenschappelijke benadering van het probleem.

Als je als manipulator van de stemmachines weet dat er gecontroleerd wordt en de peilingen laten zien dat je favoriete kandidaat een zeer ruime voorsprong heeft dan zorg je er toch voor dat je helemaal niets wijzigt. Dan weet je zeker dat er ook niets gevonden wordt en kun je je handen in onschuld wassen.

De enige manier waarop je dit kunt controleren is door de broncode en de processen van alle elementen van het kiessysteem volledig openbaar te maken.

Die paar militairen zonder enige relevante computer science achtergrond gaan echt dit soort problemen niet vinden.



Plaats reactie