Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Redactie » za okt 22, 2022 15:24

Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?
by Redactie


Afbeelding
Met een sterke persoonlijkheid, luid sprekend en veelzeggende lichaamstaal, is de aanwezigheid, of afwezigheid van Ciro Gomes opvallend. Dat is ook zo in deze 2de kiesronde. Gomes verdween van de sociale media, geeft geen interviews meer en toont zich nergens meer in het publiek. Waar is hij dan?

Gomes werd voor het laatst gezien op 4 oktober, toen hij – via een video opname (hieronder)...

Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Felix » za okt 22, 2022 16:17

Het maakt geen bal uit waar ciro momenteel is.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Baiano » za okt 22, 2022 17:03

Felix schreef:
za okt 22, 2022 16:17
Het maakt geen bal uit waar ciro momenteel is.
Idd is niet belangrijk waar hij is. Maar ik denk dat Lula (en de PT) hem best hetzelfde willen zien doen als Simone Tebet. Dat zou hen nog wat extra stemmen kunnen opleveren.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Baiano » za okt 22, 2022 17:31

Vandaag verklaarde hij zich (via Twitter) solidair met minister Cármen Lúcia van het STF die door Roberto 'Bob' Jefferson uitgescholden en vergelijken werd met een prostituee.




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Felix » za okt 22, 2022 19:57

Maar ik denk dat Lula (en de PT) hem best hetzelfde willen zien doen als Simone Tebet.

Mogelijk, maar dat zou dan toch rijkelijk laat zijn, veel kiezers hebben onderhand waarschijnlijk al besloten voor wie hun stem is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7477
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Progresso » zo okt 23, 2022 00:14

Ciro zal zich niet uitspreken tegen Bolsonaro. Hij ziet de peilingen ook. Een mooie ministerspost ligt op hem te wachten.

Hetzelfde geldt voor Roberto Claudio, oud-burgemeester van Fortaleza.


Roberto Claudio op volksgezondheid en Ciro op onderwijs. Dat lost gelijk het probleem van Bolsonaro op die een groot gebrek heeft aan kandidaten met gedegen bestuurlijke ervaring.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Felix » zo okt 23, 2022 01:08

Een mooie ministerspost ligt op hem te wachten.

Dat lijkt me heel sterk, ik geloof er niet in. Ciro is bovendien geen moro hij is een trotse man, geen onderkruiper!



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Baiano » zo okt 23, 2022 01:17

Progresso schreef:
zo okt 23, 2022 00:14
Ciro zal zich niet uitspreken tegen Bolsonaro. Hij ziet de peilingen ook. Een mooie ministerspost ligt op hem te wachten.
Dat zou me toch sterk verbazen. Gomes ging altijd flink tekeer tegen Bolsonaro, twitterde ooit dat hij de ergste nachtmerrie zou worden van de kapitein. Gedurende de campagne verzachtte hij die toon nooit (ligt ook niet in zijn aard). De ommekeer die daarvoor nodig is, zou veel groter zijn dan die van Moro. Hij zou zijn geloofwaardigheid helemaal verliezen, en terecht.

Maar in Brazilië weet je natuurlijk nooit...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7477
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Progresso » zo okt 23, 2022 01:47

Baiano schreef:
zo okt 23, 2022 01:17
Maar in Brazilië weet je natuurlijk nooit...
De afkeer van Lula en de PT is extreem. Er is door de PT een heel vies spelletje gespeeld, waardoor 2 zeer goede bestuurders succesvol buitenspel zijn gezet. Maar ten koste van wat?

We hebben de tucano Alckmin zien aanschuiven bij Lula. Wie had dat ooit kunnen bedenken.

De helft van de kiezers wil een liberaal conservatieve koers. Daar past Ciro precies in zonder dat hij ongeloofwaardig wordt. Beide, Claudio en Ciro zijn gewoon goede bestuurders die het uitstekend zouden kunnen doen in één kabinet van Bolsonaro.

Wat hebben ze te vrezen. De achterban van Ciro was maar 3 miljoen stemmers. Die 3 miljoen stemmers zouden er denk ik heel weinig moeite mee hebben als Ciro het succesvolle onderwijsprogramma van Ceará landelijk uit gaat rollen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Felix » zo okt 23, 2022 01:52

Er is door de PT een heel vies spelletje gespeeld

?????

We hebben de tucano Alckmin zien aanschuiven bij Lula. Wie had dat ooit kunnen bedenken.

Dat is een heel ander geval, ze konden elkaar heel goed gebruiken en het ging om niets minder dan de presidentie van het land en niet om een ministerspost bij een autoritair figuur met dictatoriale ambities.

bolsonaro zou al snel jaloers worden op Ciro en hem alleen daarom al de laan uitsturen want hij dult geen licht naast zich. Bovendien zijn de cartes blanche die bolsonaro aan sommige ministers beloofde allemaal niet meer dan vodjes papier gebleken waar het ex-luitenantje/slechte militair compleet lak aan heeft.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7477
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Progresso » zo okt 23, 2022 14:27

Guedes, minister van Financiën is nou niet bepaald een lichtgewicht en bovendien een liberaal denker, ja zelfs tot op het libertaire aan toe.

Ideologisch zit hij mijlenver weg van het conservatieve gedachtengoed.

Toch is het hem gelukt om een universeel basisloon in te voeren voor de armsten. Dat universele basisloon is overigens niet iets exclusiefs libertairs, ook in bepaalde linkse kringen is het een populair onderwerp.

Het protectionisme wordt stapje voor stapje afgebouwd, het verlagen van vele belastingen en het verminderen van de bureaucratie kunnen op zijn conto worden bijgeschreven.

En ja, heel af en toe zit Bolsonaro hem dwars en wordt die terug in zijn hok gestopt.

Als Ciro in een toekomstige kabinet een volledige onderwijshervorming door zou kunnen voeren zou dat alleen maar heel erg gunstig zijn voor Brazilië. Hij heeft al laten zien hoe die hervorming er uit ziet en welke uiterst positieve resultaten dat voor Ceará heeft gehad.

Ciro schikt zich wel in en zal ook denken dat hij meer invloed heeft op Bolsonaro binnen het kabinet dan er buiten.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Felix » zo okt 23, 2022 14:56

Guedes, minister van Financiën is nou niet bepaald een lichtgewicht en bovendien een liberaal denker, ja zelfs tot op het libertaire aan toe.

Kletsmeier Guedes (je hoeft er maar een muntje in te gooien en hij begint eindeloos te zwetsen) heeft zichzelf en zijn veronderstelde idealen voortdurend moeten verraden. Ooit is hij begonnen als 'superminister' en heeft hij gedurende het traject heel veel aan van zijn macht moeten inleveren.

Toch is het hem gelukt om een universeel basisloon in te voeren voor de armsten. Dat universele basisloon is overigens niet iets exclusiefs libertairs, ook in bepaalde linkse kringen is het een populair onderwerp.

?????

het verminderen van de bureaucratie kunnen op zijn conto worden bijgeschreven.
Het verminderen van de bureaucratie is een tendens die al jaren aan de gang is en kan niet op rekening van guedes geschreven worden. Tijdens president figueiredo hadden we een speciale minister voor 'desbureaucratie' - Hélio Beltrão - en het zou goed zijn als er zo'n figuur terug zou komen, al of niet als secretaris.

Ciro schikt zich wel in en zal ook denken dat hij meer invloed heeft op Bolsonaro binnen het kabinet dan er buiten.

Denk het niet, ze zijn allebij nogal autoritair ingesteld waarbij Ciro over veel meer talenten en kennis beschikt. Hun karakters passen helemaal niet bij elkaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7477
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Progresso » zo okt 23, 2022 16:37

Ik geloof best dat er verschillende pogingen zijn gedaan om de bureaucratie in te dammen. Maar het zijn de laatste vier jaren dat ik er echt iets van merk.

Hoeveel onnodige tijd ik niet verloren heb bij banken, IPTU, Detran, SUS, rechtbanken, AMC, Receita federal, Ibama en nog vele andere overheidsinstanties om de meest simpele dingen te regelen is ontelbaar.

Het oprichten van een onderneming doe je in 1 dag, de belastingaangifte is een kwestie van een half uur, de documenten van de Detran heb ik online in vijf minuten, PIX werkt grandioos, hoorzittingen gaan online etc etc.

Ciro Gomes autoritair?

Als dat jouw mening is dan vraag ik mij werkelijk af waar jij Lula plaatst. Die komt qua gedrag en handelen wel erg dicht bij de Ortegas, Khomeinis en Ghadaffis van deze wereld. Binnen de PT is werkelijk geen enkel weerwoord mogelijk. Alles moet gedaan worden zoals de grote leider het wil.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Waar is Ciro Gomes?

Bericht door Felix » zo okt 23, 2022 18:02

Ciro Gomes autoritair?

Ja, en niet een klein beetje! Tot voor kort explodeerde hij ook in vrijwel elk interview, dat had hij gemeen met bozo en was min of meer vaste prik. Het vormde de zandbank waarop zijn kandidatuur dan ook steeds strandde.

Als dat jouw mening is dan vraag ik mij werkelijk af waar jij Lula plaatst. Die komt qua gedrag en handelen wel erg dicht bij de Ortegas, Khomeinis en Ghadaffis van deze wereld. Binnen de PT is werkelijk geen enkel weerwoord mogelijk. Alles moet gedaan worden zoals de grote leider het wil.


Lula ÍS de PT en inderdaad men doet daar uiteindelijk wat hij wil. Maar, zijn wijze van regeren is altijd democratisch geweest, hij heeft altijd naar compromissen gezocht en is nooit de dictator van Brazilië geworden dus ook geen ortega, khadaffi, khomeini enz. Trouwens, binnen de PT is hij wel democratisch en men spreekt hem daar ook regelmatig tegen maar uiteindelijk keurt men vrijwel altijd goed wat hij wil. Hij wordt er bewonderd, is een historische icoon, een verzetsstrijder. Zou de PT zonder Lula nog succesvol voortbestaan?



Plaats reactie