Het gevaar van het elektronisch stemmen

Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7453
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Progresso » do nov 03, 2022 18:07

Waar ik al vele malen voor gewaarschuwd heb blijkt nu de realiteit te worden.

Elektronische stemsystemen zijn de nagel aan de doodskist van de democratie. Brazilië leert dat op dit moment live.

De Braziliaanse stemcomputer heeft geen zogenaamde "paper trail", ofwel iets wat op papier staat. Het is daarmee onmogelijk om een hertelling uit te voeren. Om fraude aan te tonen moet je noodgedwongen terug vallen op statistiek en een gok doen van hoeveel stemmen er daadwerkelijk gekocht zijn aan de hand van de hoeveelheid geld die in beslag is genomen. Zo'n bewijs ga je nooit en te nimmer rond krijgen.

Met een extreem minimale overwinning (minde dan 2% verschil) gaat de tegenpartij met het narratief aan de haal: FRAUDE.

In Brazilië slaat dit thema aan, omdat als er ergens fraude is, is het met nagenoeg 100% zekerheid zo, dat iets of iemand rondom de partij van Lula erbij betrokken is. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar het resoneert goed bij degenen die precies dat willen horen.

Nu kan de president van het Kieshof wel gaan roepen dat zijn kindje 100% betrouwbaar is (dat is feitelijk fake nieuws overigens, geen enkel elektronisch systeem kan die claim maken), en dat het allemaal snel en efficiënt ging, maar we hebben nu gewoon, terecht of niet, de helft van de kiezers die er niet meer in gelooft.

Het vertrouwen is weg en dat betekent simpelweg het einde van dit foute systeem. Ik denk niet, en ik hoop ook echt dat dit het einde is van de stemcomputers in Brazilië.

Laten we lekker een paar dagen wachten op de uitslagen. Als er dan getwijfeld wordt dan pak je de stembiljetten weer en ga je een een gymzaal met beide partijen 2 dagen weer tellen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Felix » do nov 03, 2022 19:49

Waar ik al vele malen voor gewaarschuwd heb blijkt nu de realiteit te worden.

Ach nee toch! En dat ondanks jouw waarschuwingen!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7453
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Progresso » do nov 03, 2022 21:21

Ja, ik weet ook wel dat ik een roepende in een woestijn ben.

Maar kom straks ook niet met krokodillentranen bij mij als geen hond meer in de verkiezingen gelooft.

Voordat dan het vertrouwen in de democratie en instituties is hersteld ben je weer een paar jaar verder.

Maar ja, het is wel mooi om na drie uur al de uitslag te hebben. O wat vaart de democratie daar wel bij.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Felix » do nov 03, 2022 21:34

Maar kom straks ook niet met krokodillentranen bij mij als geen hond meer in de verkiezingen gelooft.

We geloven er nu al 26 jaar in maar men staat altijd open voor nieuwe mogelijkheden ook als dit op een gegeven moment zou betekenen dat dit model van stemmen verlaten zou moeten worden. Met het stemmen op papier waren er gigantische fraudes.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7453
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Progresso » do nov 03, 2022 22:55

Felix schreef:
do nov 03, 2022 21:34
We geloven
Ik denk dat een heel groot deel van de 60 miljoen Bosonaro stemmers niet meer tot die "We" behoren.

Dat kun je natuurlijk ignoren of ontkennen, maar daarmee bereik je alleen het tegengestelde.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4141
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door borsjea » do nov 03, 2022 23:05

Is het kopen van stemmen niet ergens in augustus begonnen. Om dit te meten zou je het kiesgeheim moeten opheffen en kijken of er een wezenlijk verschil is in de beroepsgroepen die een forse uitkering heeft ontvangen met de gemiddelde uitslag. Tijdens de pandemie zag je dat er een duidelijk verschil was tussen de populariteit vd president voor en tijdens de auxílio. Zou het kunnen zijn dat een verhoogde auxílio het stemgedrag van een kiezer heeft beinvloed.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7453
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Progresso » do nov 03, 2022 23:45

borsjea schreef:
do nov 03, 2022 23:05
Is het kopen van stemmen niet ergens in augustus begonnen.
Het is eigenlijk de eerste keer dat ik de indruk had dat er niet massaal stemmen zijn gekocht. Ik kan mij herinneren dat toen wij een Ponto Comercial verhuurden aan de vakbond CUT dat er ladingen met briefjes van RS50 door heen gingen. Eigenlijk gewoon open en bloot. Ook vier jaar geleden zat ik bij een grote familie hier een paar straten verder en daar kwam ook zo'n mannetje. En de hele familie kreeg geld. Deze verkiezing heb ik eigenlijk alleen onze werkster gehoord dat ze een tandprothese heeft gekregen. Voor de rest is er iets van RS 6 miljoen in beslag genomen, dat zijn hier in de binnenlanden gewoon 50.000 stemmen. Doe het 20 keer en je hebt de verkiezingsoverwinning te pakken.

Maar ja, dat probleem ga je ook niet onder de knie krijgen met papieren stemmen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4141
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door borsjea » vr nov 04, 2022 00:21

Het stembureau hier ligt in een straat parallel in een rechte lijn met mij woning. Vanuit de slaapkamer zicht op het publiek, bij de eerste ronde waren er diverse waarnemers van partijen die ook een rondje rond het blok liepen. Het kopen van stemmen zou op goeden trouw moeten, het gebruik vd mobiele telefoon was niet toegestaan deze moest op een speciale plek worden neergelegd. Ik kan me verkiezingen herinneren waar de stemgang op de sociale media werdt gedeelt. Een stemmer heeft ook geen persoonlijk invoer bewijs wat hij later als bewijs voor een vergoeding kan inleveren. Brazilië heeft ook niet het Nederlandse frauduleuze systeem van stemmachtiging je oproep aan een andere die voor jou kan stemmen overhandigen is een schitterend systeem van kopen van stemmen.
Wat ik begrepen heb dat vroeger bij de papieren stemmen men stemmen kocht door een ingevuld formuliertje mee te geven en zodra het blanco in het kiesburo ontvangen biljetje weer is terug gegeven ontving je een vergoeding.
Wat mogelijk een stem van iemand kan beïnvloeden zijn beloftes van bedrijven aan werknemers dat bij een eventuele winst van kandidaat X er voor iedereen een eenmalige uitkering is of dat er een feestje komt, van dit soort zaken zijn er een aantal naar buiten gekomen. Denk dat op dit moment de zwakste schakel de RG is die je tot voor kort niet om de x jaar hoeft te vervangen. De vinger afdruk zou de controle kunnen verbeteren, Bij mijn zal dat vermoedelijk niet werken. Registratie van alle vinger bij de Detram vorig jaar koste bijna een uur. Zowel bij de medische controle als het examen voor rijbewijs vernieuwing werkte er geen enkele vinger. Bij ITAU heb ik al meerdere keren opnieuw mijn twee wijsvingers moeten registreren. Echtgenote het zelfde probleem, daar nog slechter zelfs de simpele toegangscontroles werken niet en bij de paspoort uitgaven werkte bij het ophalen de vinger afdrukken al niet meer, een paar jaar eerder het zelfde bij een noodpaspoort waar tussen de registratie van het paspoort en uitgifte ongeveer een uur zat.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Het gevaar van het elektronisch stemmen

Bericht door Felix » vr nov 04, 2022 02:14

Ik denk dat een heel groot deel van de 60 miljoen Bosonaro stemmers niet meer tot die "We" behoren.

En toch bleek zelfs dat tot bolsonaro's teleurstelling steeds heel hard mee te vallen!



Plaats reactie