Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Bericht door Progresso » vr nov 04, 2022 13:03

Alle cadeautjes die Bolsonaro voor de verkiezingen uit heeft gedeeld brengen een gat in de staatsbegroting 2023 van minimaal R$300 miljard. Die rotzooi mag Lula nu opruimen. Maar een hoop van die uitgaven, zoals Auxilio Brasil wil Lula ook. Bolsonaro heeft die in de begroting op R$400 gezet. Lula heeft zich gecommiteerd aan R$600. Hetzelfde geld voor het minimumsalaris en andere overheidsuitgaven waar Lula helemaal niet zo op tegen was.

Maar nu wil Lula meer. Het minimumsalaris moet harder stijgen dan de inflatie, en daarmee gaan alle ambtenarensalarissen en uitkeringen mee. Hij wil vasthouden aan die R$600 Auxilio, hij wil de files van de SUS opheffen, weer starten met Minha Casa Minha Vida, en pas inkomstenbelasting heffen vanaf R$5000 per maand.

Al die wensen kosten op zich al meer dan R$200 miljard, bovenop de R$ 300 miljard die nodig is om de rotzooi van Bolsonaro op te ruimen.

Bezuinigen wil Lula nergens op. Het verkopen van staatsbedrijven en bedrijven waar de staat een heel groot belang in heeft (Petrobras) wordt gestopt.

Op zich zijn de staatsfinancien van Brazilie best wel solide, de belastinginkomsten zijn door de grote economische groei van de de afgelopen 2 jaar (4,5% en ongeveer 3,2%) tot ongekende hoogte gestegen, dus er is wel wat ruimte. Maar of het nu echt verstandig is om R$500 miljard bij te drukken, want daar komt het op neer, in tijden waar het inflatiespook toch al rondwaart lijkt mij niet verstandig.

Als Lula (Meirelles) slim is steekt hij even zijn middelvinger op naar de kiezer, laat het minimumloon staan zoals het nu is met inflatiecorrectie en behoudt die Auxilio en zet alle andere plannetjes gewoon even een jaar in de ijskast.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Bericht door quasimodo » vr nov 04, 2022 17:56

Op zich zijn de staatsfinancien van Brazilie best wel solide,
Ik las pas dat ze na Argentinië de grootste staatsschuld hadden t.o.v. het bbp van heel zuid Amerika?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Bericht door Progresso » vr nov 04, 2022 18:32

quasimodo schreef:
vr nov 04, 2022 17:56
Op zich zijn de staatsfinancien van Brazilie best wel solide,
Ik las pas dat ze na Argentinië de grootste staatsschuld hadden t.o.v. het bbp van heel zuid Amerika?
https://tradingeconomics.com/brazil/gov ... ebt-to-gdp

Veel, maar niet problematisch. Die RS 300 miljard plus daar nog bovenop het wensenlijstje van RS200 miljard is wel zorgelijk. Dan kom je op een begrotingstekort van 8%.

Dan worden internationale markten meestal wat zenuwachtiger.

Ik ben benieuwd welke moeilijke keuzes Lula gaat maken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Bericht door borsjea » vr nov 04, 2022 22:55

Is het een verassing? Ik denk het niet benieuwd of het gat ook zo groot was als de subsidies op brandstof niet waren verstrekt, de fundo eleitoral niet was verhoogt, de orçamento secreto niet had bestaan, kerken belasting hadden betaald en de vracht en taxi chauffeurs geen 1000 real hadden ontvangen. Er hang wel een heel erg duur prijskaartje aan de poging tot herverkiezing. Wat zullen de groen/geelhemden die bij divers kazernes staan te demonstreren trots op een Mito zijn.

De belofte van de voorzetting vd 600 real was ook door Mito gedaan en dat wellicht beter even bij zijn minister moeten aan kloppen, dat geld ook voor de beloftes van het verhogen van het minimumloon wat me niet meer dan logisch lijkt als je het thuiszitten aantrekkelijker maakt.

Het lijkt mij verstandig dat de president nu nog impopulaire maatregelingen neem waarbij de brandstof tarieven het makkelijkste zijn aan te passen en deze treffen de minst krachtige ook minder.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Bericht door Progresso » vr nov 04, 2022 23:54

borsjea schreef:
vr nov 04, 2022 22:55
De belofte van de voorzetting vd 600 real was ook door Mito gedaan en dat wellicht beter even bij zijn minister moeten aan kloppen, dat geld ook voor de beloftes van het verhogen van het minimumloon wat me niet meer dan logisch lijkt als je het thuiszitten aantrekkelijker maakt.
Alleen had Bolsonaro gecalculeeerd met RS400. Daar werd die keer op keer op afgerekend in de campagne. Lula beloofde de RS600 dus heeft hij ook maar te zorgen voor de dekking. Naast de RS600 heeft die ook RS150 extra per kind tot 6 jaar beloofd.

Die beloftes moeten natuurlijk betaald worden. Gelukkig heb jij iedere keer laten zien (net zoals de hele Lula-campagne overigens) waar bezuinigd ging worden door Bolsonaro. Nu is het aan Lula om te kijken waar hij het geld vandaan haalt.

Ik vind die RS600 plus RS150 eigenlijk uitstekend. Maar ik denk wel dat dit de enige belofte is die ingelost gaat worden. Voor de rest is simpelweg geen geld.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bolsonaro laat gat van RS 300 miljard achter

Bericht door Progresso » za nov 05, 2022 14:36

In Ceará staan er drie grote projecten op kiepen die afhankelijk zijn van federaal geld.

Het betreft de aanleg van de metrolijn Leste in Fortaleza, het kanalenstelsel Cinturão das Aguas en de uranium/fosfaatmijn.

Alle drie miljarden projecten. Alleen de fosfaatmijn moet nog helemaal opgestart worden. Het water van de Rio São Franscisco is eindelijk aangekomen in Ceará nadat Bolsonaro de stopgezette bouw weer had aangezwengeld, maar het water moet verder de sertão in. Dat kanalenstelsel is nog maar half af. De metrolijn Leste is in volle aanbouw maar ook daar is nog een hoop geld nodig.

Gaan deze belangrijke projecten nu, zoals te doen gebruikelijk, plat gelegd worden om zo Minha Casa Minha Visa te kunnen realiseren? Of gaat Lula, net zoals Bolsonarro eerst al die projecten die werk in uitvoering zijn eerst afmaken.

Ik ben overigens wel benieuwd wat er met de Transnordestina gaat gebeuren. Ook daar moet nog veel gebeuren.



Plaats reactie