Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Redactie » wo nov 09, 2022 15:54

Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)
by Redactie


Afbeelding
Wie de sociale netwerken volgt van president Bolsonaro en zonen Eduardo, Flávio en Carlos, heeft vast opgemerkt dan het aantal publicaties drastisch verminderden, na de overwinning van Lula op zondag 30 oktober. Reeds tien dagen is er sprake van een haast absolute stilte van de clan Bolsonaro. Voorheen waren er dagelijks diverse publicaties, en nu worden de feeds niet of nauwelijks nog gevoed.
...
Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Felix » wo nov 09, 2022 16:05

Het lijkt mij meer dat de bolsonarozoontjes naar de Italiaanse ambassade gingen om daar formaliteiten te vervullen voor het aanvragen van de Italiaanse nationaliteit voor hun vader die als Italiaan na zijn mandaat indien nodig over een juridische uitwijkplaats in Italië of een ander EU land zou kunnen beschikken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5036
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door quasimodo » wo nov 09, 2022 16:39

Ik weet niet of dat in deze tijd nog zoveel uitmaakt. In Nederland bijvoorbeeld zie je steeds vaker dat criminelen die in het buitenland misdaden begaan danwel niet uitgeleverd worden als er geen uitleveringsverdrag is maar dan de straf moeten vervullen in een Nederlandse cel. De tijd dat er voor criminelen diplomatieke rellen geriskeert werden is wel een beetje afgelopen.

Ik weet niet hoe dit in Italië is geregeld. Maar ik denk dat ze daar ook niet op een oud president uit een bevriend land zitten te wachten. Bovendien zie ik geen enkele reden om dat recht op een paspoort op te eisen. Dit kan meestal alleen om zwaarwegende reden waar het persoonlijk belang tegen het landsbelang worden afgewogen. Een land kan vaak alleen niet weigeren als een persoon anders stateloos wordt of recht heeft op asiel.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Baiano » wo nov 09, 2022 17:06

Toch denk ik dat Felix wel eens gelijk kan hebben, zeker na de verkiezing van de uiterst rechtse Giorgia Meloni als premier in Italië.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door borsjea » do nov 10, 2022 01:40

Zou een bezoekje aan de Russische ambassade niet makkelijker een paspoort opleveren. De openlijke steun en vriendschaps verklaring aan de Russische president moet toch genoeg zijn. Een kapitein met terroristische ervaringen is daar goud waard.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Felix » do nov 10, 2022 02:55

Bovendien zie ik geen enkele reden om dat recht op een paspoort op te eisen. Dit kan meestal alleen om zwaarwegende reden waar het persoonlijk belang tegen het landsbelang worden afgewogen.

De bolsonaros zijn afstammelingen van Italianen en als je dat voldoende kunt bewijzen is Italië vrij makkelijk met het verlenen van de Italiaanse nationaliteit. Dat is in de EU landen per land geregeld en niet via de EU. Met zo'n paspoort zou hij ook in Hongarije kunnen gaan wonen al lijkt me dat vanwege de taal en cultuur veel onwaarschijnlijker.

Ik denk dat het meer om een voorzorgsmaatregel gaat voor het geval als, dan om een nu al geplande vlucht. Alhoewel, hij kan wel eerst daar op 'vakantie' gaan natuurlijk.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door borsjea » do nov 10, 2022 13:10

Felix schreef:
do nov 10, 2022 02:55
Ik denk dat het meer om een voorzorgsmaatregel gaat voor het geval als, dan om een nu al geplande vlucht. Alhoewel, hij kan wel eerst daar op 'vakantie' gaan natuurlijk.
Clan Bolsonaro weet natuurlijk dondersgoed wat er allemaal is te vinden in de informatie die ze graag 100 jaar verborgen houden. Ook een nieuw PGR en vice PGR zullen niet meer zomaar alles naar de prullenbak verwijzen. Het zou mij niets verbazen dat de schandalen en corruptie praktijken van Cla Bolsonaro die van Lula en de PT zullen overstijgen. Vermoedelijk heeft hij de afgelopen jaren via zijn presidentiële creditcard grote sommen met geld het land uit gesluisd ook de afschriften van deze card maandelijks ruim 1,4 miljoen zijn geheim.

Deze week werdt ook bekend dat een wapen trekkende partijgenoot voor onbepaalde tijd naar het buitenland is gevlucht verhoor door de PGR wordt bemoeilijkt en kan alleen via video gebeuren. De dame had bekend gemaakt dat ze nog niet weet wanneer ze terugkomt wat duidelijk maakt dat het niet om een vakantie gaat maar een poging om de gerechtelijke macht te ontlopen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5036
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door quasimodo » do nov 10, 2022 13:39

De bolsonaros zijn afstammelingen van Italianen en als je dat voldoende kunt bewijzen is Italië vrij makkelijk met het verlenen van de Italiaanse nationaliteit.
Dat geld voor veel landen. Tot je van het sociale systeem gebruikt wil maken. Dan zijn zelfs mensen die er geboren zijn en hun paspoort hebben laten verlopen omdat ze een verblijfsvergunning in een ander land hebben een probleem.

De afgelopen jaren zijn er ontzettend veel rijke mensen en mensen met skils die een land kan gebruiken waaronder veel sporters voorzien van een paspoort. Zelfs versneld buiten alle procedures om zodat ze voor een nationale selectie uit konden komen op een belangrijk toernooi.

Dit is jaren goed gegaan. Er was hier en daar wat gemor omdat er verrassend veel criminelen en oorlogsmisdadigers tussen zaten. Maar de bom is echt gebarsten toen we sancties tegen de Russen wilden instellen en deze ontzettend veel familie bleken te hebben met Europese paspoorten. Die dan op papier weer eigenaar waren van vele bedrijven en vastgoed.

Nu is de vraag wat Bolsonaro te bieden heeft voor Italië en wat de mogelijke schade is voor een land om hem een paspoort te geven. In dit geval alleen een hoop publiciteit. En daar hij uit een land komt waar de consensus is dat er een deugdelijke rechtstaat is geen enkele reden om aan te nemen dat hij vervolgt wordt voor zijn politieke carrière. Dus ik denk dat hij een heel goed verhaal moet hebben om de Italiaanse overheid te overtuigen waarom hij een Italiaans paspoort nodig zou hebben. En dan nog zullen ze op diplomatiek niveau eerst gaan vragen of er niet toevallig onderzoeken lopen tegen hem voor bijvoorbeeld corruptie.

Ik denk niet dat de Italiaanse regering ongeacht hun samenstelling het risico wil lopen op een eventuele diplomatieke rel met Brazilië wat de export van Italiaanse bedrijven kan schaden.

Vraag me trouwens af of Bolsonaro wel genoeg geld en of connecties heeft om asiel te krijgen in een ander land om dezelfde redenen. En ik vraag me af of hij wel succesvol vervolgt kan worden. Dat zijn zoons zich verrijkt hebben wordt langzaam duidelijk aan de hoeveelheid onroerend goed dat ze ineens bezitten. Wat overigens niet handig is omdat dit niet mee te nemen is naar het buitenland zeker gezien de korte termijn dat Bolsonaro nog president is. Maar in hoeverre Bolsonaro zich verrijkt heeft door corruptie is mij een raadsel. Misschien wel helemaal niet. Dan is er zelfs een kans dat hij over 4 jaar weer verkiesbaar is zoals zijn grote voorbeeld Trump ook probeert. Al gaat dat laatste verrassend niet zo succesvol.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Felix » do nov 10, 2022 14:26

Dat geld voor veel landen. Tot je van het sociale systeem gebruikt wil maken. Dan zijn zelfs mensen die er geboren zijn en hun paspoort hebben laten verlopen omdat ze een verblijfsvergunning in een ander land hebben een probleem.

Italië gaat daar heel makkelijk mee om. Als je kunt bewijzen dat je afstammeling van Italianen bent kun je de nationaliteit zo krijgen zonder al die overwegingen waar jij over spreekt. Het is een recht, geen gunst.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5036
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door quasimodo » do nov 10, 2022 16:47

Dit werkt denk ik in Italië ook niet in zijn voordeel. Niet kunnen uitleveren is 1 maar ook geen vervangende gevangenisstraf in eigen land zal de Italianen ook niet lekker zitten. En dan ook nog demonstreren voor de president.

Sportnieuws.nl: Wegens verkrachting veroordeelde Robinho gespot in Braziliaanse protestmars.
https://sportnieuws.nl/voetbal/buitenla ... otestmars/



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Felix » do nov 10, 2022 17:30

Dit werkt denk ik in Italië ook niet in zijn voordeel. Niet kunnen uitleveren is 1 maar ook geen vervangende gevangenisstraf in eigen land zal de Italianen ook niet lekker zitten.

De Italiaanse nationaliteit is gewoon zijn recht en die zal hij dan ook met gemak verkrijgen.

Feit is dan wel dat het land Italië dan in feite zijn gevangenis zou kunnen worden. Het lijkt me overigens niet dat bolsonaro zich gelukkig zou kunnen voelen in een ander land, het past niet bij zijn gebrek aan cultuur en zijn beperkte vermogens.


Er zijn in het verleden nog twee bekende Braziliaanse Italianen geweest die naar het buitenland vluchtten.

http://g1.globo.com/politica/mensalao/n ... olato.html

https://www.direitonet.com.br/artigos/e ... -Pizzolato

En het geval Cacciola:

https://www1.folha.uol.com.br/fsp/brasi ... 200802.htm



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door borsjea » vr nov 11, 2022 13:23

Ook het Europees Parlement bemoeit zich er mee en waarschuwt Italië voor de mogelijkheid van een vluchtpoging.
Denk niet dat hij zich in Italië zal vestigen maar vd Europese vestigings regels gebruik maakt om zich in Portugal te vestigen. Ieder nadeel heeft een voordeel, mocht het Internationaal Gerechtshof zijn zaak behandelen dan zit hij dichterbij.


https://noticias.uol.com.br/colunas/jam ... sonaro.htm



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Zwijgen (en wegwezen?)

Bericht door Felix » vr nov 11, 2022 13:44

De bolsonaro's hebben gewoon recht op de Italiaanse nationaliteit, zo simpel is en blijft het. Het heeft niets met hun gedrag of eventueel crimineel verleden te maken.



Plaats reactie