Hoe goed doet Lula het?

Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Hoe goed doet Lula het?

Bericht door Progresso » wo jan 04, 2023 03:43

IMG_20230103_224127.jpg



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Hoe goed doet Lula het?

Bericht door Martinho » wo jan 04, 2023 04:40

Laten we zien: het is nu 3 januari, als je niet beter weet zou je denken dat er in een dag of twee weinig serieus gedaan kan worden tegen de rampzalige politiek van de afgelopen jaren. Een paar decreten zijn getekent, maar naar ik meen niks over de economie.

Tja, en als ik me goed herinnen stond de dollar niet lang geleden op 7. De benzine/diesel/gas prijzen stijgen (of stegen) keihard in Europa, iets waar zelfs Bolsonaro geen schuld aan had, laat staan Lula. Idem voor de graanprijs (Oekraine) en niet te vergeten tal van goederen die in de chaos van na de corona niet goed vervoerd of geproduceerd konden worden, allemaal zaken waar Brazilie niets aan kon doen.

Dus als je wilt meten hoe goed de regering Lula het doet, zal je moeten afwachten welke effecten ze op de middellange termijn kunnen uitoefenen, Dan denk ik op zijn minst een half jaar a 1 jaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hoe goed doet Lula het?

Bericht door Progresso » wo jan 04, 2023 13:26

Het is mij nog volledig onduidelijk wat de doelstellingen van Lula zijn. Ik heb tot nu toe alleen nog maar vage plannen gehoord en een hoop geslikt met postjes en geld.

Van Marina Silva had ik bijvoorbeeld al willen weten wat haar concrete doelstelling en zijn met betrekking tot biomassa. Hoeveel Amazone wordt er bijgeplant? Hoeveel Cerrado mag er nog worden ontgonnen? Hoeveel Mata Atlantica mag er nog worden gekapt?

Hetzelfde geldt voor de hongerbestrijding. Er zou sprake zijn van 30 miljoen mensen met honger. Zelf denk ik dat dit cijfer zwaar overdreven is. Maar wat is de doelstelling van Lula. Is het wederom Zero Fome? En zo ja, over welke tijdstermijn en hoe borgt hij dat succes in tijden van bijvoorbeeld een pandemie?

Ook van Camilo Santano op onderwijs heb ik alleen maar praatjes gehoord. Niets concreet.

Het enige wat ik van Haddad heb gehoord is dat hij met een stofkam door de aftrekpost "ziektekosten" bij de inkomstenbelasting gaat. Ik moest er een beetje om glimlachen.

Laten we de heren en dames een maandje geven om met concrete doelstellingen te komen waarop we ze kunnen meten en afrekenen.

Het bovenstaande lijstje is wellicht niet compleet, maar geeft aardig aan waarmee iedere Braziliaan in zijn dagelijks leven mee wordt geconfronteerd.

Tot nu toe krijg ik een zwaar Dilma 2 déjà vu.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Hoe goed doet Lula het?

Bericht door borsjea » wo jan 04, 2023 16:49

Het mag duidlijk zijn dat er weinig geld is voor alle noodzakelijke verbeteringen. de schuldenberg die de afgelopen 4 jara is opgebouwd is enorm.
Zo snel mogelijk belasting hervormingen in zetten, die belofte heeft de vorige regering in de ijskast gezet, vermoedelijk om de rijken in de samenleving te vriend te houden. Vermoed dat de belsatingdeal met Neymar niet op zich staat en dat er meer van dit soort dealtjes zijn gemaakt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Hoe goed doet Lula het?

Bericht door quasimodo » di jan 23, 2024 12:35

Het is mij nog volledig onduidelijk wat de doelstellingen van Lula zijn. Ik heb tot nu toe alleen nog maar vage plannen gehoord
Het lijkt dat erop dat hij precies het tegenovergestelde gaat doen als de Argentijnse president. Al wil hij ook minder bureaucratie. Waar Argentinië alles in de verkoop doet gaat Brazilië juist bedrijven subsidiëren. Dan zou ik opletten met je gewenste openstellen van de grenzen m.b.t. import belasting.

https://oglobo.globo.com/economia/notic ... panha=home

Ik zag dat Lula nu ook eenzelfde probleem vooralsnog iets milder voor zijn kiezen krijgt als Bolsonaro al is de oorzaak anders. Ben benieuwd hoe hij dat gaat managen. Ik zag dat de rijst door het weer snel duurder wordt. De populariteit van Bolsonaro zakte heel hard toen hij hetzelfde had met rijst en bonen toen de devaluatie van de Reaal ertoe leide dat een te groot gedeelte werd opgekocht door het buitenland.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Hoe goed doet Lula het?

Bericht door borsjea » za mar 02, 2024 19:45

In het eerste jaar in iedergeval beter dan zijn voorganger.

https://veja.abril.com.br/economia/pib- ... -bolsonaro



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Hoe goed doet Lula het?

Bericht door Progresso » za mar 02, 2024 20:01

Ja, @Borsjea. Het eerste jaar erf je de ellende van je voorganger. In dit geval het drama Dilma/Temer.

Lula erfde gedegen overheidsfinanciën, een groeiende economie met fors dalende werkloosheid, geen overheidstekorten en zeer hoge belastinginkomsten.

Hij sloeg, gelijk Dilma, overal op precies de verkeerde plaatsen piketpalen in het economische bouwwerk en ziedaaar, twee kwartalen met 0% groei.



Plaats reactie